آشنایی با رژیم غذایی اورنیش + فواید شگفت انگیز این رژیم

  چهارشنبه، 03 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با رژیم غذایی اورنیش + فواید شگفت انگیز این رژیم
رژیم لاغری اورنیش یک برنامه تغذیه ای است که توسط یک متخصص قلب و عروق آمریکایی به نام دین اورنیش ابداع شده است و می ­تواند به­ میزان قابل توجهی وزن را کاهش داده و عروق خونی و قلب را تقویت کند.

بهتر است بدانید که رژیم غذایی اورنیش در واقع از دسته گروه های غذایی سالم به شمار می آید که مورد توجه اغلب افراد قرار گرفته و به همین منظور در این مقاله به بیان نکات جالب در مورد آن خواهیم پرداخت.

رژیم اورنیش چیست؟

رژیم غذایی اورنیش، رژیم کم چرب است که روی مواد غذایی گیاهی از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات تمرکز دارد. دیگر غذاها از جمله محصولات دارای سویا، سفیده تخم مرغ و مقادیر محدودی از لبنیات بدون چربی در این برنامه نیز مجاز هستند. بر اساس دکتر اورنیش انجام دادن آن و تغییر در الگوهای غذا خوردن می تواند کاهش وزن را بهبود ببخشد و درمان بیماری های مزمن از جمله سرطان پروستات، بیماری قلبی و دیابت را سرعت دهد. دکتر اورنیش معتقد است که رژیم غذایی اورنیش با فعال کردن ژن های بهبود دهنده سلامت در سطح سلولی کار می کند.

تصویر

گروه های غذایی در رژیم اورنیش

گروه های غذایی در این رژیم متفاوت با هرم غذایی سلامتی است. مواد غذایی در گروه های رژیم اورنیش متفاوت است. به طور مثال ‏گوشت قرمز در هرم غذایی اورنیش وجود ندارد و پروتئین این هرم غذایی از حبوبات تأمین می شود. در هرم غذایی اورنیش به ‏محصولات سویا توجه ویژه ای شده است و جایگاه ویژه ای دارند.‏
گروه اول شامل غلات کامل است. در این رژیم 6 واحد یا بیشتر بسته به کالری موردنیاز فرد دریافت می شود
گروه دوم سبزیجات و میوه ها هستند 3 واحد یا بیشتر از سبزیجات، 2-4 واحد از میوه ها توصیه می شود.‏
گروه سوم پروتئین ها می باشند، پروتئین ها در این هرم غذایی شامل حبوبات است. 2-4 واحد از این گروه ‏توصیه می شود. 1 واحد از محصولات لبنی پرچرب سویا باید در طول روز مصرف شود.‏
گروه چهارم لبنیات است، 2-0 واحد از محصولات لبنی بدون چربی از این گروه توصیه می شود.‏
گروه پنجم مواد غذایی مثل شیرینی، شکلات، کیک و… می باشد که در حداقل مقدار باید مصرف شود.‏

مزایای رژیم اورنیش چیست؟

رژیم غذایی اورنیش می تواند برای سلامت نیز مزایایی داشته باشد:

1- پیشگیری از بیماری ها

پژوهش ها نشان دادند که رژیم غذایی اورنیش به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک می کند. در حقیقت مشخص شد که رژیم های غذایی گیاهی با کاهش خطر بیماری های قلبی، دیابت و چاقی در ارتباط هستند. دیگر بررسی ها نشان دادند استفاده از رژیم های گیاه خواری و وگان می توانند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان معده، روده، پروستات و سینه را کاهش دهد. همچنین پژوهشی کوچک که روی ۱۸ نفر انجام شده محققان به مقایسه تاثیر سه رژیم غذایی متفاوت از جمله رژیم غذایی اورنیش، در طی چهار هفته پرداختند. رژیم غذایی اورنیش توانست سطح کلسترول، چربی خون، کلسترول LDL و التهاب را پایین بیاورد که همه این موارد شاخص های خطری برای بیماری قلبی به حساب می آیند.

2- انعطاف پذیر ی

بر خلاف دیگر رژیم های غذایی که از شما می خواهند با دقت کالری شماری کنید یا مواد مغذی دریافتی خود را دنبال کنید رژیم غذایی اورنیش نیازمند کمترین تلاش است و تقریبا می توان به سادگی دنبالش کرد. همانطور که گفته شد به جز برخی از محصولات حیوانی هیچ غذایی به صورت کامل در این رژیم غذایی غیر مجاز نیست.

3- کمک به کاهش وزن

تاکید رژیم غذایی اورنیش روی غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات و پروتئین های گیاهی است که آن را تبدیل به گزینه ای مناسب برای کاهش وزن می کند. بر اساس پژوهش انجام شده روی ۲۰ نفر که رژیم غذایی اورنیش را به مدت یک ماه رعایت کردند مشخص شد که این رژیم سبب کاهش وزن حدود ۳٫۳ کیلو گرم شده است که این مقدار از رژیم های محبوبی مانند اتکینز بالاتر است. به علاوه دیگر بررسی ها نشان دادند تغییر دادن رژیم به گیاه خواری می تواند به کاهش وزن کمک کند.

معایب رژیم لاغری اورنیش

البته باید درنظر داشت که رژیم لاغری اورنیش نیز مانند دیگر رژیم­های غذایی در کنار مزایای خوبی که دارد، می­تواند معایبی نیز داشته باشد. از جمله اینکه:
1- میزان چربی سالمی که در این رژیم غذایی مجاز به مصرف هستید، تنها 10 درصد کل کالری مصرفی است. در صورتیکه متخصص تغذیه توصیه می­ کند که روزانه 20 الی 30 درصد کالری مصرفی خود را از چربیهای سالم استفاده کنید. چراکه مصرف چربیهای سالم به کاهش التهاب بدن، تقویت عملکرد مغز، مقاومت بدن در برابر بیماریهای قلبی عروقی و رشد بهتر بدن کمک می­ کند.
2- حذف گوشت: گوشت یکی از منابع مهم تامین پروتئین، آهن بدن و بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند ویتامین B12 است. تحقیقات نشان داده است که منابع گیاهی، مقادیر پروتئین، ویتامین B12 و مواد معدنی مانند کلسیم هستند. اگرچه رژیم لاغری اورنیش تضمین می­ کند که با مصرف میوه، سبزیجات و غلات بخش زیادی از نیازهای تغذیه­ ای بدنتان تامین می­ شود. در این بین برای جبران کمبود برخی از ترکیبات ضروری بدن می­ توانید از مکملهای تغذیه­ ای نیز بهره ببرید.

تصویر

در اینجا یک نمونه از منوی ۴ روزه برای رژیم غذایی اورنیش آورده شده است:


روز اول

صبحانه: اسکرامبل توفو را با گوجه فرنگی، پیاز، سیر و فلفل میل کنید
ناهار: برنج قهوه ای با لوبیای سیاه و کلم بروکلی بخارپز
شام: عدسی با جوانه بروکسل بو داده


روز دوم

صبحانه: املت سفیده تخم مرغ با سبزیجات مخلوط
ناهار: فلفل دلمه ای پر شده با لوبیا، بلغور، گوجه فرنگی، پیاز، کلم و اسفناج
شام: نخود فرنگی با کوسکوس و یک سالاد در کنار آن


روز سوم

صبحانه: جو دوسر با توت فرنگی و دارچین
ناهار: نودل کدو سبز و کوفته لوبیا سفید با سس پستو
شام: تمپه تریاکی با کینوا و سبزیجات پخته شده


روز چهارم

صبحانه: غلات سبوس دار با ماست بدون چربی و آب پرتقال
ناهار: سیب زمینی پخته شده پر شده از پنیر بدون چربی و اسفناج و کلم بروکلی؛ سالاد سیب زمینی با سس بدون چربی یا سالاد سبز با میوه تازه
شام: نان با گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی، ماکارونی با سبزیجات و هلوی پخته شده برای دسر
نوشیدنی ها: آب، چای، قهوه، شیر بدون چربی، آب میوه ها


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت