آشنایی با رشته ورزشی پیلاتس

  یکشنبه، 07 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی پیلاتس
پیلاتِس (به انگلیسی: Pilates)، نوعی سیستم آمادگی جسمانی است که در اوایل قرن بیستم توسط یوزف پیلاتس ابداع شد و در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سرتاسر ایالات متحده به‌طور منظم به انجام این تمرینات می‌پردازند.

ورزش پیلاتس

ابداع کننده ورزش پیلاتس:

پيلاتس سیستم ورزشی است که در سال 1920 توسط ژوزف پیلاتس پایه گذاري گردید این ورزش در ابتدا توسط ژوزف پیلاتس علم کنترل بدن نام گذاري شده بود که پس از مرگ وي بدلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پیلاتس متداول شد.

روش تمرینی پیلاتیس

روش تمرینی پیلاتیس متشکل از ورزش ھایی است که تمرکز روي پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندامھاي بدن دارد بدون این که عضیت را حجیم کند یا آنھا را از بین ببرد.

این روش تمرینی از حرکات کنترل شده هاي تشکیل شده که بین بدن و مغز ھارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در ھر سن بالا می برد.

تصویر

8 اصل اوليه پيلاتس:

1- اولین اصل در ورزش پیلاتس آرامش است:

تمرینات را با آرامش آغاز کنید و خود را خسته نکنید . البته منظور از آرامش تنبلي نیست.

2- برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت آمیز در ورزش پیلاتس تمرکز لازم است:

لازمه کنترل اعمالی که انجام می دھید تمرکز در نحوه انجام تمرینات است. تفکر ھوشمندانه در انجام درست حرکات به شما کمک بسیار بزرگی خواھد کرد.

3- در ورزش پیلاتس باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی ایجاد کنید:

خودآگاھی بیشتر در مورد بدن موجب ھماھنگی بیشتر و بھتري در انجام حرکات خواھد بود. با تکرار تمرینات حرکات شما از ظرافت بیشتري برخوردار خواھند شد.

4- در ورزش پیلاتس به هم ترازی و جھت دھی مناسب بدن دقت کنید:

در پیلاتس به وضعیت درست بدنتان توجه نمایید.

قبل از شروع ھر حرکتی موارد زیر را در ذھن خود مرور نمایید:

  • به وضعیت قرارگیري شمال - جنوب و شرق - غرب توجه نمایید که در آن نیرو ھا بر روي یکدیگر اثري ندارند.
  • ستون فقرات را ھمیشه تا جایی که می توانید در وضعیت کشیده قرار دھید.
  • گردن را کشیده و آرام قرار دھید.
  • به وضعیت قرارگیري پاھایتان توجه داشته باشید.

5- تنفس صحیح در پیلاتس:

تنفس عمیق و کامل را فراموش نکنید و در شروع تمرین نفس عمیقی بکشید و در حین انجام تمرین نیز نفس را بیرون دھید .

6- نوع حرکات در ورزش پیلاتیس:

حرکات روان آرام و آھسته را از مرکز به طرف بیرون اجرا کنید.

7- مرکز سازي در پیلاتس:

یک مرکز ثقل قوي در میانه بدن داشته باشید بطوری که قبل از ھر حرکتی ناف به سمت داخل کشیده شود.

8- وضع و حالت انجام تمرين در ورزش پیلاتس:

حرکات را با آرامش و حوصله و قدرت انجام دھید و از انجام آنھا بصورت شدید پرهيز کنيد.

فواید تمرینات پیلاتس را باهم مرور میکنیم:

  1. پیلاتس باعث تقويت سيستم ايمني بدن میشود
  2. بالا بردن قواي بدن و آزاد سازي افکار منفي از ذهن و فکر ورزش پيلاتس
  3. ﭘﯿﻼﺗﺲ راه ﺣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮای کاهش دردھﺎی مهره اي و ﮐﻤﺮ اراﺋﻪ ﻣﻲ دھﺪ
  4. ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺮﻳﻦ ھﺎی ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻓﺮد وﺿﻌﯿﺖ اﻳﺴﺘﺎدن ﺑﮫﺘﺮی ﺧﻮاھﺪ داﺷﺖ و سبب کشيدگي در ظاهر اندام میشود
  5. پلاتیس باعث به وجود آورنده شکم صاف و کمر باريک است
  6. انعطاف پذيري ستون فقرات و ايجاد تعادل
  7. از فواید دیگر ورزش افزايش پیلاتیس تحرک مفاصل را میتوان نام برد
  8. حجيم کردن فضاي ريه و افزايش قابليت تنفس
  9. تقويت سيستم قلبي- عروقي
  10. احتمال آسیب دیدگی در ورزش پیلاتس بسیار کم است. علاوه بر این پیلاتس با افزایش دامنه حرکتی مفاصل و عضلات احتمال آسیب دیدگی را در سایر ورزش ها کاهش می دهد.
  11. از بين بردن درصد جراحت و آسيب پذيري
  12. بعد از انجام حرکات پیلاتس خواب بهتری خواهید داشت
  13. ورزش پیلاتس سبب کاهش استرس و عصبانيت و خستگي و در نتیجه داشتن زندگی پرنشاط میشود

پيلاتس براي چه کساني مفيد است؟

  • بطور کلي تمرينات پیلاتیس براي تمامي مردان و زنان در ھر سني که علاقمند به تناسب اندام و وضعیت عمومي جسماني خود ھستند، مفید است.
  • ورزشکاران بخصوص کساني که به علت داشتن حرکات يک جانبه صدمه ديده اند، مثل بازيکنان گلف و تنیس، کساني که بطور مزمن دچار درد پشت مي باشند، تمام کساني که پس از يک
  • دوره نقاھت مي خواھند دوباره يک زندگي با نشاط را آغاز کنند، سالخوردگاني که مي خواھند بدون قید و شرط دوباره فعال و مستقل باشند، کساني که مي خواهند از پوکي استخوان
  • جلوگيري کنند و حتي کساني که مبتی به فشارھاي رواني ناشي از خستگي يا بیماري هاي ناشي از آن ھستند ورزش پیلاتس به آنها توصیه میشود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان