آشنایی با رشته ورزشی سومو

  شنبه، 27 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی سومو
سومو یک سبک کشتی ژاپنی و ورزش ملی ژاپن است. قوانین پایه این ورزش بسیار ساده است با ساعدنیوز همراه شوید.

سومو

سومو (相撲) یک رشته باستانی از ورزش کشتی است که در آن وزن، اندازه و قدرت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگرچه سرعت و یورش ناگهانی نیز مفید است. هدف شرکت کنندگان این است که حریف خود را از رینگ (به قطر ۴ متر و ۶۰ سانتی متر) بیرون انداخته یا او را وادار کنند تا یکی از اعضای بدن خود را بر زمین گذارد.

در ژاپن کشتی گیران سوموکار را مثل ستارگان سینما می ستایند. کسی که بخواهد به قله مهارت و شهرت در این ورزش برسد باید آن را از کودکی آغاز کند. تنها بهترین سوموکاران می توانند در مسابقات قهرمانی این رشته در توکیو شرکت کنند.

شانسی بزرگ برای کشتی گیران قوی

اگرچه تعداد طرفداران فوتبال و بیسبال در ژاپن افزایش یافته، اما کشتی سنتی سومو همچنان ورزش ملی این کشور به شمار می رود. سوموکاران تمرینات سخت خود را از شش سالگی آغاز می کنند. بهترین آنان در وانپاکو، بازی های قهرمانی ملی برای کودکان سوموکار، در پایتخت ژاپن توکیو به مصاف یکدیگر می روند.

تصویر

قوانین سومو

سومو یک رشته باستانی از ورزش کشتی است که در آن وزن، اندازه و قدرت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگرچه سرعت و یورش ناگهانی نیز مفید است.

هدف ریکیشی (کشتی گیر سومو) این است که حریف خود را از رینگ بیرون انداخته یا او را وادار کنند تا یکی از اعضای بدن را با زمین اصابت دهد و در این صورت پیروز مسابقه خواهد بود. این کشتی معمولا ظرف چند ثانیه به پایان می رسد و به ندرت بیش از 1 دقیقه طول میکشد.

تعادل و انعطاف پذیری

هر سوموکاری باید "شیکو" یا شکل اساسی ایستادن در این نوع کشتی را به خوبی فرا گرفته باشد. برای این کار عضلات ساق پای کشتی گیر باید قوی باشند. سوموکار باید همچنین سنگین وزن و قدرتمند و در عین حال چابک و انعطاف پذیر باشد تا بتواند در مسابقه موفق شود.

با هر دو پا محکم روی زمین

هل دادن، تنه زدن، بلند کردن و پرت کردن - فدراسیون کشتی سومو در ژاپن در حال حاضر ۸۲ فن را به رسمیت می شناسد که یک سوموکار می تواند به کار گیرد تا در مسابقه برنده شود. به زبان ساده بگوییم: فقط کف پا باید زمین را لمس کند و کشتی گیر نباید از گود خارج شود. اولین کسی که این قواعد را نقض کند، بازنده است.

پارچه ضخیم و سنگین

چگونگی پیچیدن کمربند سومو (ماواشی) می تواند در برد یا باخت مسابقه تعیین کننده باشد. طول پارچه ای که کودک سوموکار به خود می پیچید شش متر طول و چندین کیلوگرم وزن دارد. این پارچه کاملا تنگ بسته می شود تا حریف نتواند دست در آن بیندازد و رقیبش را محکم نگه دارد.

زمین مسابقه سومو

مسابقه سومو بر روی دوهیو (زمین مسابقه سومو) که دایره ای با قطر ۴۵۵ سانتی متر و پوشیده از خاک رس است انجام می شود.

سلسله مراتب کشتی گیران سومو

کشتی گیران سومو معمولا از نوجوانی شروع به تمرین میکنند و در مدارس ویژه سومو زندکی میکنند که بسیار قوانین سختی بویژه برای افراد مبتدی و ورزشکاران با درجه پایین دارد.

این کشتی گیران در آغاز راه همانند شاگرد و خدمتکار در نزد کشتی گیران با سابقه تر کار و تمرین میکنند تا خود به درجات قهرمانی برسند. اغلب این کشتی گیران به جز زمانی که تمرین میکنند همیشه در حال خوردن هستند و بلافاصله بعد از خوردن به رختخواب میروند تا وزن خود را افزایش دهند.

در راس سلسله مراتب کشتی گیران سومو کسی با لقب (Yokozuna) قرار می گیرد. در حال حاضر تنها یوکوزونا این ورزش، آساشوریو (Asashoryu) می باشد که زاده کشور مغولستان است. هنگامی که یک کشتی گیر به مقام و مرتبه یوکوزونا می رسد، نمی تواند آن را کنار بگذارد، اما با گذشت زمان و پایین آمدن درجه توانایی و قدرت یوکوزونا، وی خود بازنشسته می شود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
جمال
3 سال پیش

از نظر من بهترین و حرفه ایی ترین و پرطرفدار ترین ورزش رزمی کشتی آزاد و کشتی فرنگی است.
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان