آشنایی با رشته ورزشی تیراندازی با کمان

  شنبه، 27 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی تیراندازی با کمان
تیراندازی با کمان یا تیر و کمان ورزشی است که می‌تواند برای شکار یا برای جنگ استفاده شود با ساعدنیوز همراه شوید.

تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان ورزشی است کم خطر، سرگرمی مفید برای همه سنین و آسان جهت یادگیری و باعث افزایش تمرکز و مهارت تعیین هدف می شود و این ورزش از ورزش های توصیه شده پیامبر اسلام نیز می باشد. تمرینات بدنی کافی در جهت کسب حالتهای خوب بدنی امری کاملاً ضروری می باشد.

اگر فرد از لحاظ بدنی فعال نباشد نمی تواند از کمان خود انتظار داشته باشدکه در تمام طول مسابقه در دستهایش محکم و بدون لرزش باقی بماند.

فعاليت در رشته ورزشی تيرندازی با کمان با دو نوع سلاح در جهان متداول است، يکی کمان ريکرو و ديگری کمان کامپوند.

تصویر

تاریخچه تیراندازی با تیر و کمان

نشان می دهد که تا 20 هزار سال قبل از میلاد، انواع سلاح های مختلف توسط مردم مورد استفاده قرار می گرفت، به نحوی که اغلب از آن ها به عنوان وسیله ای برای شکار و یا جنگ های خود استفاده می کردند.

از زمان مصریان باستان تا سلسله شانگ چین (1027-1766 قبل از میلاد)، در تمدن های بزرگ آشور، پارس ها و پات ها، استفاده از کمان های ریکرو و تیراندازی با آن به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت.

نیاز به این سلاح ها، به صورت شگفت انگیزی سربازان را ناچار به تمرین هنر تیراندازی کرد، به صورتی که به مرور زمان تیراندازی به یک رشته ورزشی تبدیل شد و در همین راستا مسابقات سازمان یافته گسترش یافت.

اولین رویداد ثبت شده در فینزبری در انگلستان در سال 1583 اتفاق افتاد و شامل 3000 شرکت کننده بود. توسعه سلاح های تیراندازی، باعث شد که آن ها در جنگ ها قابل استفاده نباشند اما از طرفی دیگر به عنوان یک سرگرمی برای برگزاری مسابقات در سراسر جهان استفاده شدند.

تصویر

انواع تیراندازی:

کمان ریکرو:

این کمان شامل قسمت های قبضه، بازو، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، زه است. این کمان به کمان های قدیمی تشابه بیشتری دارد و با اندکی تغییردقت و قدرت آن افزایش یافت. مسابقات آن در مسافت های۱۸و۳۰و۷۰ متر برگزار میگردد. مسافت ۷۰ متر المپیکی است و در بخش های مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، میکس مردان و زنان برگزار می شود. این کمان باید پس از استفاده اجزایش برای سالم ماندن جدا می شود.

کمان کامپوند:

این کمان شامل قسمت های بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکرو… است. این کمان بسیار پیشرفته است و از لحاظ قدرت و دقت بسیار بهتر از کمان سنتی و ریکرو است. مسابقات آن نیز در مسافت های۱۸و۳۰و۵۰ متر برگزار میگردد. این رشته المپیکی نیست. این کمان از اول همراه با زه است و نیازی به جداسازی قطعات ندارد.

کمان سنتی:

این کمان بسیار ساده بوده و مانند کمان های اولیه است. یکی از ویژگی های جالب این رشته ورزشی آن است که هرفرد با لباس محلی و خاص منطقهٔ خود در مسابقه شرکت می کند.

تیراندازی با کمان در پارالمپیک (مسابقه و ورزش معلولین)

ورزش تير و کمان بيش از 30 سال در مسابقه پارالمپيک (مسابقه معلولين) قدمت دارد برنامه های پارالمپيک شامل دوبل، انفرادی، و تيمی است که امتياز بندی مسابقه دقيقا شبيه بازيهای المپيک (بازي های افراد سالم) است مسابقات با کمی تغييرات زير نظر فدراسيون بين المللی تير و کمان برگزار می شود. مسابقه پارالمپيک شامل ورزشکاران فلج مغزی، آسيب نخاعی، معلولين خفيف (دست و پا) و قطع عضوها می شود. گرچه معلولين ديگر نيز از اين رشته ورزشی لذت می برند. ورزشکاران معلول اولين بار در بازی های استوک مندويل در سال 1948 در مسابقه تيروکمان شرکت کردند و هم اکنون 37 کشور در بازی های پارالمپيک شرکت می کنند.

ورزشکاران معلول و جانباز در مسابقات تير و کمان بصورت ايستاده يا بر روی ويلچر می توانند در مسابقه شرکت کنند و در كل در سه نوع کلاسبندی تقسيم می شوند.

تیراندازی با کمان در المپیک

رشته تير و كمان از همان دوره های نخست المپيک موردتوجه ويژه مسئولان برگزاری اين تورنمنت كه بيانگر ارزش ويژه آن است، قرار گرفت. ورزش تير و كمان در المپيک 1900 ،1904، 1908و 1920 برگزار شد كه در اين سال ها «هوبرت فن اینیس» با كسب شش مدال طلاو سه نقره نام خود را بر سر زبان ها انداخت. ورزش تير و كمان پس از وقفه ای طولانی در المپيک1972 مطرح شد و از المپيک1988 بود كه تيم ها تلاش فراوانی برای كسب مدال های اين رشته به خرج دادند. در المپيك1996ركورد بيننده تلويزيونی برای اين رشته شكست.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (200 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (148 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....