آشنایی با رشته ورزشی تیراندازی با کمان

  شنبه، 27 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی تیراندازی با کمان
تیراندازی با کمان یا تیر و کمان ورزشی است که می‌تواند برای شکار یا برای جنگ استفاده شود با ساعدنیوز همراه شوید.

تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان ورزشی است کم خطر، سرگرمی مفید برای همه سنین و آسان جهت یادگیری و باعث افزایش تمرکز و مهارت تعیین هدف می شود و این ورزش از ورزش های توصیه شده پیامبر اسلام نیز می باشد. تمرینات بدنی کافی در جهت کسب حالتهای خوب بدنی امری کاملاً ضروری می باشد.

اگر فرد از لحاظ بدنی فعال نباشد نمی تواند از کمان خود انتظار داشته باشدکه در تمام طول مسابقه در دستهایش محکم و بدون لرزش باقی بماند.

فعاليت در رشته ورزشی تيرندازی با کمان با دو نوع سلاح در جهان متداول است، يکی کمان ريکرو و ديگری کمان کامپوند.

تصویر

تاریخچه تیراندازی با تیر و کمان

نشان می دهد که تا 20 هزار سال قبل از میلاد، انواع سلاح های مختلف توسط مردم مورد استفاده قرار می گرفت، به نحوی که اغلب از آن ها به عنوان وسیله ای برای شکار و یا جنگ های خود استفاده می کردند.

از زمان مصریان باستان تا سلسله شانگ چین (1027-1766 قبل از میلاد)، در تمدن های بزرگ آشور، پارس ها و پات ها، استفاده از کمان های ریکرو و تیراندازی با آن به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت.

نیاز به این سلاح ها، به صورت شگفت انگیزی سربازان را ناچار به تمرین هنر تیراندازی کرد، به صورتی که به مرور زمان تیراندازی به یک رشته ورزشی تبدیل شد و در همین راستا مسابقات سازمان یافته گسترش یافت.

اولین رویداد ثبت شده در فینزبری در انگلستان در سال 1583 اتفاق افتاد و شامل 3000 شرکت کننده بود. توسعه سلاح های تیراندازی، باعث شد که آن ها در جنگ ها قابل استفاده نباشند اما از طرفی دیگر به عنوان یک سرگرمی برای برگزاری مسابقات در سراسر جهان استفاده شدند.

تصویر

انواع تیراندازی:

کمان ریکرو:

این کمان شامل قسمت های قبضه، بازو، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، زه است. این کمان به کمان های قدیمی تشابه بیشتری دارد و با اندکی تغییردقت و قدرت آن افزایش یافت. مسابقات آن در مسافت های۱۸و۳۰و۷۰ متر برگزار میگردد. مسافت ۷۰ متر المپیکی است و در بخش های مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، میکس مردان و زنان برگزار می شود. این کمان باید پس از استفاده اجزایش برای سالم ماندن جدا می شود.

کمان کامپوند:

این کمان شامل قسمت های بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکرو… است. این کمان بسیار پیشرفته است و از لحاظ قدرت و دقت بسیار بهتر از کمان سنتی و ریکرو است. مسابقات آن نیز در مسافت های۱۸و۳۰و۵۰ متر برگزار میگردد. این رشته المپیکی نیست. این کمان از اول همراه با زه است و نیازی به جداسازی قطعات ندارد.

کمان سنتی:

این کمان بسیار ساده بوده و مانند کمان های اولیه است. یکی از ویژگی های جالب این رشته ورزشی آن است که هرفرد با لباس محلی و خاص منطقهٔ خود در مسابقه شرکت می کند.

تیراندازی با کمان در پارالمپیک (مسابقه و ورزش معلولین)

ورزش تير و کمان بيش از 30 سال در مسابقه پارالمپيک (مسابقه معلولين) قدمت دارد برنامه های پارالمپيک شامل دوبل، انفرادی، و تيمی است که امتياز بندی مسابقه دقيقا شبيه بازيهای المپيک (بازي های افراد سالم) است مسابقات با کمی تغييرات زير نظر فدراسيون بين المللی تير و کمان برگزار می شود. مسابقه پارالمپيک شامل ورزشکاران فلج مغزی، آسيب نخاعی، معلولين خفيف (دست و پا) و قطع عضوها می شود. گرچه معلولين ديگر نيز از اين رشته ورزشی لذت می برند. ورزشکاران معلول اولين بار در بازی های استوک مندويل در سال 1948 در مسابقه تيروکمان شرکت کردند و هم اکنون 37 کشور در بازی های پارالمپيک شرکت می کنند.

ورزشکاران معلول و جانباز در مسابقات تير و کمان بصورت ايستاده يا بر روی ويلچر می توانند در مسابقه شرکت کنند و در كل در سه نوع کلاسبندی تقسيم می شوند.

تیراندازی با کمان در المپیک

رشته تير و كمان از همان دوره های نخست المپيک موردتوجه ويژه مسئولان برگزاری اين تورنمنت كه بيانگر ارزش ويژه آن است، قرار گرفت. ورزش تير و كمان در المپيک 1900 ،1904، 1908و 1920 برگزار شد كه در اين سال ها «هوبرت فن اینیس» با كسب شش مدال طلاو سه نقره نام خود را بر سر زبان ها انداخت. ورزش تير و كمان پس از وقفه ای طولانی در المپيک1972 مطرح شد و از المپيک1988 بود كه تيم ها تلاش فراوانی برای كسب مدال های اين رشته به خرج دادند. در المپيك1996ركورد بيننده تلويزيونی برای اين رشته شكست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (13 نظر) اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (11 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (4 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (4 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (2 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (2 نظر) فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 (2 نظر) خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شبنم مقدمی داور صداتو: بچه ندارم من دختر بزرگ همسرم هستم اونم پسر بزرگ من!+ویدیو فال انبیاء روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 کنده کاری روی خودکار روش جدید یک دانشجو برای تقلب سر جلسه امتحان+عکس/ همین وقتو میذاشتی درسو می‌خوندی دیگه! واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس بهترین هتل های آنتالیا برای مجردها قتل هولناک پدر و دختر خردسالش | ردپای دختر بزرگ در جنایت بهترین ردیاب و جی‌ پی‌ اس‌ در بازار شوخی‌های اهالی روستای کلاله با رئیس جمهور شهید+ ویدیو صحبت های اهالی محل حادثه رئیس جمهور برای اولین بار/ صدای هلی کوپتر را شنیدم!+فیلم
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم