آشنایی با زندگینامه حضرت علی اکبر (ع)

  یکشنبه، 30 مرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با زندگینامه حضرت علی اکبر (ع)
حضرت علی اكبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین (ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان، در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر گرامی‌اش امام حسین بن علی بن ابی طالب (ع) و مادر محترمه اش لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است.

نگاهی به زندگی حضرت علی اکبر (ع)

علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (۳۳-۶۱ق) مشهور به علی اکبر فرزند امام حسین(ع) و لیلی بنت ابی مرة و از شهدای کربلا. برخی او را بزرگ ترین فرزند امام حسین(ع) دانسته اند. امام حسین(ع) او را شبیه ترین مردم به پیامبر اسلام معرفی کرده و فرمود که هر وقت مشتاق دیدن پیامبر(ص) می شدیم، به او نگاه می کردیم.علی اکبر در روز عاشورا نخستین فرد از بنی هاشم بود که به شهادت رسید. پدرش بر بالای جنازه او حاضر شد و قاتلان او را نفرین کرد. علی اکبر در پایین پای پدر دفن است و قبر او داخل ضریح امام حسین(ع) قرار دارد.برخی شیعیان، ۸ محرم را به علی اکبر اختصاص داده و برای او عزاداری می کنند. در برخی مناطق نیز برای او تعزیه می خوانند.

علی اکبر

خصوصیات اخلاقی حضرت علی اکبر (ع)

حضرت علی اکبر( ع) از بارزترین نمونه هاى كمال و اسوه هاى پاكى و مردانگى، به شمار می رفت. طبق فرموده ی امام حسین( ع)، علی اکبر از نظر قیافه ظاهری، اخلاق و سخن گفتن به رسول خدا ( ص) شباهت بسیاری داشت. طبق بعضی گفته ها علی اکبر از نظر معاویة بن ابی سفیان، شایسته ترین فرد برای حکومت بود، بدین دلیل که جدش، رسول خدا است و نیز خصوصیاتی همچون شجاعت بنی هاشم، زیبایی ثقیف و سخاوت بنی امیه را دارد. پیش از سلام به اصحاب امام حسین( ع) و بعد از سلام بر آن حضرت در زیارت عاشورا، سلام جداگانه ای به علی اکبر داده شده است. حضرت علی اکبر( ع) به نقل از جدش امام علی ( علیه السلام) و نیز عایشه احادیثی را نقل کرده است.حضرت علی اکبر( ع) در اثر تربیت شایسته امام حسین( علیه السلام ) به بهترین صفات كمال آراسته شد. در وجود و زندگى حضرت علی اکبر( ع)، عواملى که در تشکیل شخصیت هر انسانی موثر است نظیر اصالت خانوادگى، تربیت و وراثت، كسب علم و فضایل فراهم بود. خلق وخو و رفتار و حركات و ادب و متانت این حضرت در حد اعلاى برجستگى و درخشندگى بود؛ به این طریق که حضرت علی اکبر( ع) حركات و رفتار رسول خدا خداصلى الله علیه وآله را طبق گفته ها، در ذهن ها زنده مى كرد. حضرت علی اکبر( ع) به عنوان وارث همه خوبى هاى خاندان عصمت و طهارت محسوب میشد.

همسر حضرت علی اکبر (ع)

در بعضی از زیارت ها آمده است که: «السلام علی اولادک» و این به معنای آن است که حضرت علی اکبر (ع) زن و فرزند داشته است. در بعضی از مقاتل هم آمده است که فرزندان او در کربلا و در زیر مرکب ها به شهادت رسیده اند. با این حال در منابع مختلف تاریخی نامی از همسر حضرت علی اکبر (ع) ذکر نشده است. قول ضعیفی هم وجود دارد که معتقد است حضرت علی اکبر (ع) ازدواج نکرده بود.

حضرت علی اکبر (ع) در واقعه کربلا

در واقعه کربلا، حضرت علی اکبر( ع) بهمراه پدرش حضور داشت. عقبة بن سمعان گفته که در نزدیکی منزلگاه ثعلبیه یا قصر بنی مقاتل، امام حسین( ع) بر زین اسب، خوابش برد و آیه استرجاع را پس از بیدار شدن ، بر زبان جاری کرد و طبق خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد و در این لحظه با واکنش علی اکبر رو به رو شد که« فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین؛ هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم».

مادر حضرت علی اکبر( ع) از خاندان بنی امیه بود. به همین خاطر، به علی اکبر در روز عاشورا پیشنهاد شد که به یزید بن معاویه ملحق شود؛ ولی آن حضرت، پیشنهادش را نپذیرفت و گفت:« اِنَّ قَرابَةَ رَسولِ اللهِ اَحَقُّ اَنْ تُرعیٰ. عمر بن سعد با دیدن او در میدان جنگ طبق گفته منابع تاریخی، از او درخواست کرد که صحنه جنگ را برای در امان ماندن، ترک کند. علی اکبر هم تقاضای عمربن سعد را قبول نکرد و گفت:من علی فرزند حسین بن علی هستم، به خانه خدا( کعبه) قسم، ما به پیامبر( صلی الله علیه و آله) سزاوارتریم؛ قسم به خداوند که این زنازاده نمی تواند به ما دستور دهد، من از پدرم حمایت می کنم و شمشیر می زنم؛ آن هم شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش.

مزار حضرت علی اکبر (ع)

آرامگاه حضرت علی اکبر( ع) در کربلا و در پائین پای پدرش حسین بن علی، قرار گرفته است. طبق گفته ی برخی، علت شش گوشه بودن ضریح به همین خاطر است. در ابتدا سر او با کشته شدگان دیگر سپاه حسین به نزد ابن زیاد در کوفه فرستاده شد و پس از آن در دمشق به نزد یزید فرستاده شد و در نهایت توسط بانو آزرا طبق عقیده رایج از قبیله بنی اسد در قبرستان باب الصغیر دفن شد. سید محسن امین که از محققان معاصر است معتقد است که در قبرستان باب الصغیر، سر علی اکبر بهمراه اشخاص دیگری نظیر عباس بن علی و حبیب بن مظاهر دفن شده است. درحالیکه طبق گفته ی بعضی دیگر، سر این حضرت بهمراه دیگر سرهای کشته شدگان سپاه حسین به کربلا منتقل شده و در کنار بدنشان به خاک سپرده شده است. در بین شیعه و سنی، این نظر، معروف شده است. بر اساس بعضی از نقل های تاریخی حضرت علی اکبر (ع) هنگام شهادت ۲۵ سال یا ۲۸ سال داشته است. حتی بعضی گفته اند که او در روز عاشورا ۱۸ یا ۱۹ سال داشته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان