آشنایی بیشتر با فواید و خواص گوشت بز

  سه شنبه، 04 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی بیشتر با فواید و خواص گوشت بز
گوشت بز یکی از گوشت های محبوب است و جز گوشت های پر مصرف در جهان می باشد، همچنین مصرف گوشت بز برای سلامت بدن بسیار مفید است و به کاهش وزن کمک شایانی می کند.

آمریکایی ها و اروپایی ها بزرگ ترین مصرف کننده های گوشت در دنیا هستند اما گوشت بز در فهرست آن ها، اولویت ندارد. گوشت بز فقط در آسیا و به ویژه در هندوستان محبوب است ، اگرچه غذاهایی با گوشت بز در سفره مکزیکی ها هم یافت می شود. گوشت بز را نباید با گوشت گوسفند اشتباه گرفت چرا که دو حیوان کاملا متفاوت هستند. گوشت بز را می توان در سوپ، استیک و غذاهای دیگر به کار برد. در ادامه نکات مهمی درباره خواص گوشت بز خواهیم گفت.

تصویر

ارزش غذایی گوشت بز

پروتئین

گوشت بز منبع خوبی از پروتئین در برنامه ی غذایی است و به راحتی می تواند پروتئین مورد نیاز بدن برای رشد و ترمیم را تأمین کند.

هر 30 گرم گوشت بز، 7.5 گرم پروتئین دارد.

خانم های سالم بالای 19 سال به طور معمول حدود 46 گرم پروتئین و مردان سالم در همین سن به 56 گرم پروتئین روزانه احتیاج دارند که با مصرف حدود 90 گرم از گوشت بز در طی روز، 40 تا 49 درصد از این نیاز برآورده می شود و می تواند انتخاب خوبی برای منبع پروتئینی یکی از وعده های غذایی مان باشد.

چربی

با وجود 3 گرم چربی کل و کمتر از 1 گرم چربی اشباع در هر 100 گرم گوشت بز، این گوشت چربی کمتری نسبت به سایر گوشت ها دارد.کافی است بدانیم گوشت بدون چربی گوساله کمتر از 5 گرم چربی کل و حدود 2 گرم چربی اشباع دارد و گوشت های پر چرب مانند گوشت دنده ی گوساله 12 گرم چربی و 5 گرم چربی اشباع دارد. حال قضاوت با شما!

سدیم و پتاسیم

در هر 30 گرم گوشت بز حدود 400 میلی گرم پتاسیم وجود دارد که شبیه میزان پتاسیم در گوشت گوساله می باشد؛ و میزان سدیم در هر 30 گرم حدود 82 میلی گرم است که در مقایسه با گوشت گوساله یعنی حدود 54 میلی گرم در هر 30 گرم گوشت، بیشتر می باشد. خوب است بدانیم که برنامه ی غذایی پُرپتاسیم (حداقل 4700 میلی گرم) و کم سدیم (کمتر از 2300 میلی گرم)، بهترین برنامه غذایی برای جلوگیری از پُرفشاری خون و کنترل فشارخون می باشد که منجر به پیشگیری از بیماری های قلبی، کلیوی و سکته می شود. گوشت بز ارزش غذایی قابل توجه و فواید زیادی برای سلامتی دارد و انتخاب بهتری نسبت به سایر گوشت هاست و هرچه خواص و فواید آن بیشتر شناخته شود، میزان تقاضا برای آن بالاتر خواهد رفت.

فواید گوشت بز

1. حاوی اسیدهای چرب است که از سرطان جلوگیری می کند

یکی از اسیدهای چرب که می توانند به عنوان پیشگیری از سرطان عمل کنند، CLA یا اسید لینولئیک کونژوگه است. علاوه بر این، در ارتباط با رشد سلولهای سرطانی، گوشت بز همچنین حاوی مقادیر نسبتاً زیادی از ویتامین B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و سپس سلنیوم و کولین است که برای جلوگیری از سرطان نیز مفید هستند.

2. به سوزاندن چربی کمک می کند

آیا می دانید که در مقایسه با گاو، بز لاغرترین حیوان است که می توانید در مزرعه پیدا کنید؟ به این دلیل است که بیشتر بزها بصورت سنتی و محلی پرورش می یابند. به همین دلیل دارای چربی کمتری نسبت به سایر گوشت ها است، بنابراین برای کسانی که در حال حاضر در برنامه رژیم غذایی هستند خوب است. علاوه بر این، گوشت بز نیز به عنوان منبع سرشار از ویتامین B قادر به سوزاندن چربی و کنترل وزن است.

3. خطر التهاب در رگ های خون را کاهش می دهد

یکی از مزایای شگفت انگیز گوشت بز این است که می تواند خطر التهاب به ویژه در رگ های خونی را کاهش دهد. این به دلیل CLA یا همان اسید چرب لینولئیک موجود در گوشت بز است. اسید چربی لینولئیک کونژوگه یکی از اسیدهای چرب است که قادر به جلوگیری و کاهش خطر بروز التهاب است.

4. ضربان قلب را تثبیت می کند

چه باور کنید یا نکنید، گوشت بز در واقع برای تثبیت ضربان قلب مؤثر است. به همین دلیل گوشت بز ارتباط نزدیکی با سلامت عروق کرونری قلب دارد. به این دلیل است که مقدار چربی اشباع نشده موجود در گوشت بز بیشتر از مقدار چربی اشباع است بنابراین برای ریتم قلب مفید است.

5. از نقص هنگام تولد جلوگیری می کند

دلایل زیادی وجود دارد که چرا مادر باردار نباید از گوشت بز هراس داشته باشد اما یکی از این فواید گوشت بز است که می تواند از نقص هنگام تولد جلوگیری کند. دلیل آن این است که گوشت بز حاوی آهن و ویتامین B12 است که در تولید گلبول های قرمز نقش دارد. بدون داشتن گلبول های قرمز کافی، رشد جنین مختل می شود و نقص هنگام تولد بدترین موردی است که می تواند به همین دلیل اتفاق بیفتد.

6. علائم قاعدگی زود رس را تسکین می دهد

علائم قاعدگی زود رس گاهی اوقات فقط به درد مربوط نمی شود بلکه برخی از احساسات ناراحت کننده همراه با آن می توانند باعث تغییر روحیه در خانم ها شوند. خوب، اگر در طول این حالت اشتهای خود را از دست نمی دهید، شاید اضافه کردن گوشت بز به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما بتواند به تسکین علائم کمک کند.

7. مقابله خوب با استرس

یکی از مزایای خوب گوشت بز این است که گوشت بز می تواند روحیه شما را تقویت کند. به همین دلیل اگر به دلیل چیزی مانند شغل، رئیس، قاعدگی زودرس یا حتی در مورد هر اتفاقی که گاهی می افتد احساس استرس می کنید، چرا به دنبال چیزی برای خوردن نیستید و مطمئن باشید که گوشت بز منویی است که به شما کمک می کند تا با آن مقابله کنید.

8. از افسردگی جلوگیری می کند

استرس می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. استرس در کوتاه مدت طبیعی، اما در دراز مدت غیر طبیعی است. اگر فردی آنقدر از شرایط و حالات استرس زا رنج ببرد، سلامت روانی او ممکن است دچار مشکل شود و افسردگی به دنبال آن است. صحبت با متخصص بسیار توصیه می شود که با آن مقابله کنید و فراموش نکنید که گوشت بز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید تا از بروز افسردگی جلوگیری شود.

9. خطر چاقی را کاهش می دهد

بعضی از افراد از فرم ایده آل بدن بهره مندی دارند اما بیشتر افراد باید برای ماندن در این شکل تلاش کنند. اگر تمایل به چاقی دارید، مطمئناً باید آنچه را که می خورید کنترل کنید. آیا می دانید که ماندن در شکل مناسب نه در شمارش میزان کالری مصرفی بلکه در مصرف مواد غذایی است که در واقع می تواند چربی شما را بسوزاند؟ گوشت بز سرشار از ویتامین B است که می تواند به سوزاندن چربی اضافی در بدن کمک کند تا شکل اندام شما را حفظ کند.

10. به عنوان عامل ضد پیری عمل می کند

نکته جالب در مورد گوشت بز این است که می تواند ضد پیری عمل کند. دلیل آن این است که گوشت بز چنان غنی از مواد معدنی به ویژه آهن است که می تواند باعث تقویت سلول های سالم و یا تولید سلول های جدید شود. بنابراین، مصرف گوشت بز به طور مرتب می تواند کاری کند که جوان تر به نظر برسد.

11. برای پوست و مو مناسب است

شاید بیشتر شما نمی دانید که گوشت بز برای سلامتی پوست و رشد مو مفید است. مواد معدنی موجود در گوشت بز و همچنین ویتامین B12 باعث ترمیم بهتر سلول های پوستی می شود. علاوه بر این، گوشت بز همچنین راه حلی برای مقابله با برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و موثر در درمان بثورات و خشکی پوست است.

12. رشد مغز را ارتقا می بخشد

از آنجا که گوشت بز غنی از مواد معدنی، به ویژه آهن و سپس حاوی فولات است، بنابراین در دوران بارداری به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم توصیه می شود زیرا باعث تولید گلبول های قرمز برای رشد بهینه مغز جنین می شود. با این حال، گوشت بز نیز برای مصرف بچه ها توصیه می شود زیرا این امر می تواند توانایی حفظ کردن را بهبود بخشد.

14. گوشت بز درمان موثری برای اوتیسم است

شاید این یکی رایج نیست که گوشت بز نیز قادر به درمان اوتیسم از طریق رژیم غذایی باشد. با این حال، در مورد گوشت بز حاوی اسید چرب امگا 3 نیز به طور گسترده ای شناخته نشده است، زیرا اسید چرب امگا 3 راه حل موثری برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم است و اکنون می توانید آن را جایگزین دیگر گوشت ها کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (240 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (137 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (62 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (55 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (52 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت