آشنایی با رژیم غذایی یکنواخت+ معایب و مزایای آن

  شنبه، 24 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با رژیم غذایی یکنواخت+ معایب و مزایای آن
گاهی برای لاغری از یک رژیم غذایی یکنواخت استفاده می کنیم . همانطور که می دانید رژیم های غذایی انواع گوناگونی دارند و برخی از آنها شما را به ایجاد تنوع غذایی در رژیم خود تشویق می کنند و برخی دیگر آن چنان با تنوع میانه خوبی ندارند و حتی ممکن است یک گروه غذایی را به کلی از رژیم حذف کنند.

رژیم های غذایی انواع گوناگونی دارند و برخی از آنها شما را به ایجاد تنوع غذایی در رژیم خود تشویق می کنند و برخی دیگر آنچنان با تنوع میانه خوبی ندارند و حتی ممکن است یک گروه غذایی را به کلی از رژیم حذف کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی رژیم یکنواخت بپردازیم:
مسلما بیشتر ما با ویکتوریا بکهام همسر فوتبالیست مشهور انگلیسی دیوید بکهام آشنا هستیم. نکته جالب درباره رژیم غذایی ویکتوریا بکهام این است که او هر روز ماهی سالمون می خورد. شاید با خود بگویید تنها کسی که از این موضوع سود می برد ماهی فروشی است که از او سفارش می گیرد اما ویکتوریا بکهام معتقد است خوردن سالمون باعث می شود پوستش درخشان شود. این رژیم یکنواخت می تواند برای هر شخص چیزی متفاوت باشد اما حداقل در تئوری ایده هوشمندانه ای است. ثبات وزنتان بالا می رود و بابت اینکه برای درست کردن غذاهای گوناگون به فروشگاه بروید هم نگران نیستید. اما از سوی دیگر این اوضاع می تواند فوق العاده کسل کننده شود. بسیار خب جواب سوال اول را تا حدودی گرفتیم و متوجه شدیم خوردن یک نوع غذا آن هم هر روز وجود دارد. حالا بیایید به بررسی مزایا و معایب این نوع غذا خوردن بپردازیم. اگر شما هم دغدغه لاغر شدن و کاهش وزن دارید، توصیه می کنیم مطالب زیر را که پیرامون لاغری شکم و رژیم لاغری سریع است، مطالعه فرمایید.

تصویر

مزایای رژیم یکنواخت

۱- در دست داشتن حساب کالری ها

اگر سعی دارید وزن کم کنید کالری شماری بسیار مفید است اما برای اکثریت همانند ساخت موشک فضایی کاری سخت به حساب می آید. خوردن یک نوع غذا یا چند نوع غذای محدود به صورت پیوسته کمک می کند بتوانیم به سادگی میزان کالری دریافتی خود را دنبال کنیم.کافی است یک بار محاسبه را انجام دهید و به همان شکل ادامه دهید و دیگر نیازی به مقدار کالری مواد غذایی جدید نیست.

۲- پایه ریزی عادات سالم غذایی

می خواهید بهتر غذا بخورید اما نمی دانید باید از کجا شروع کنید؟ خوردن هر روز یک نوع وعده غذایی و میان وعده کمک می کند بدون استرس اینکه چه نوع غذایی می خورید عادات سالم غذایی برایتان ایجاد شود. همچنین هرچه بیشتر یک نوع غذا را بخورید به مرور تبدیل به یک عادت و نه انتخابی هوشمندانه می شود.

۳- ساده شدن برنامه ریزی وعده های غذایی و آماده سازی آنها

از مواد غذایی که می خرید تا مرحله آماده کردن غذا همگی ساده می شوند و زمان کمتری را صرف آنها خواهید کرد. نهارتان همیشه یک چیز است؟ می توانید ابتدای هفته آن غذا را به مقدار زیاد آماده کنید و کل هفته راحت باشید. همچنین این کار کمک می کند پس از گذراندن یک روز شلوغ به جای رفتن به سراغ غذاهای بسته بندی شده و آماده انتخابی سالم داشته باشید.

۴- انتخاب های کمتر = انتخاب های بهتر

خستگی از انتخاب تنها در زمان کار معنا ندارد بلکه این خستگی روی انتخاب های غذایی نیز تاثیر گذار است. هرچه انتخاب هایتان در طول روز بیشتر باشد، اتخاذ کردن انتخابی درست نیز سخت تر می شود و این شامل آنچه می خورید نیز می شود. در آزمایشی که روی ۱۰۱۸ نفر انجام شد پژوهشگران دریافتند کسانی که ذهنشان بیش از دیگران درگیر است بیشتر در خطر انتخاب های نادرست غذایی قرار دارند. اینکه بدانید در طول روز یا هفته قرار است چه غذایی بخورید باز انتخاب های زیاد غذایی را از شما دور می کند.

۵- پرهیز از فست فودها و زیاده روی هنگام شام

وقتی وعده غذایی بعدی تان مشخص و حتی آماده باشد دیگر لازم نیست به فکر انتخاب های ساده ای مانند فست فود باشید. عادت کردن به روند غذایی ثابت کمک می کند در وعده های غذایی دچار لغزش نشوید و بیشتر از سهمتان نخورید.

۶- کاهش وزن

خوردن یک نوع غذا در روز و یا تکرار وعده هایی خاص در طول هفته به کاهش وزن یا ساده تر کردن رژیم غذایی کمک می کند. پژوهش ها نشان دادند تنوع غذایی با چربی و افزایش وزن بدن در ارتباط هستند. این مورد زمانی معنا پیدا می کند که افراد به جای یک میان وعده مجموعه ای از میان وعده ها را استفاده می کنند. وقتی تعداد غذاها بالا می رود تنها خوردن مقدار کمی از هر کدام سبب دریافت کالری زیادی می شود. محققان می گویند ممکن است طعم و شکل مختلف غذاها خود موجب پرخوری شود. وقتی به افراد مورد تحقیق تنها یک نوع غذا به عنوان میان وعده داده شد کالری کمتری دریافت کردند. این بدان معنا نیست که تنوع غذایی سبب بالا رفتن وزن می شود بلکه مصرف انواع مواد غذایی برای حفظ سلامت و تامین ویتامین ها لازم است.

معایب رژیم یکنواخت

کسالت ناگفته نماند که تکرار وعده غذایی خاص سبب خستگی و کسالت می شود. شاید هر کدام از ما برای مدتی چنین وضعیتی را تجربه کرده باشیم. درست است باید مواظب آنچه می خوریم باشیم اما این بدان معنا نیست که دیگر هیچ وقت از غذاهایی که دوست داریم لذت نبریم. رژیم غذایی هرچقدر سالم و کاربردی باشد سریع تر به وزن ایده آل خود می رسیم ولی اگر از غذاهای آن متنفر باشیم هیچ وقت نمی توانیم دنبالش کنیم. کمبود مواد مغذی اگر متخصصان اطفال نگران این هستند که کودکانمان فقط ناگت مرغ یا ماکارونی می خورند دلیلی دارد. بدن برای اینکه بتواند به اندازه درشت مغذی و ویتامین دریافت کند باید با انواع مختلف میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها و غلات کامل تغذیه شود. با محدود کردن خود به یک یا چند غذا احتمال روبه رو شدن با کمبود مواد مغذی بالاست. استپ وزن اضافه کردن غذاهای جدید بهترین راه برای جذاب تر کردن رژیم های بسیار محدود است. پژوهش ها نشان دادند اضافه کردن تنوع غذاهای سالم به چربی سوزی در افرادی که از اضافه وزن و چاقی رنج می برند کمک می کند. توجه داشته باشید که اینجا منظور از تنوع غذایی همه غذاهای سالم است. خوردن غذاهای ناسالم مختلف مانند میان وعده های نمکی، نان های بدون سبوس و کربوهیدرات های ساده با افزایش وزن ارتباط مستقیم دارند. محققان در سال ۲۰۰۲ دریافتند افرادی که ۱۶ تا ۱۷ غذای سالم مختلف در برنامه غذایی خود استفاده می کنند نسبت به کسانی که صفر تا ۸ غذای سالم در برنامه خود دارند بیشتر عمر می کنند. با مصرف هر غذای سالم خطر مرگ را تا ۵ درصد کاهش می دهید. حتما بخوانید: چرا دچار استپ وزن می شویم ؛ ۱۰ راه حل برای رهایی از استپ وزن رژیم یکنواخت خطر بیماری متابولیک محققان در سال ۲۰۱۵ دریافتند خوردن ترکیبی از غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی به بهبود سلامت بدن کمک می کند. سلامت متابولیک بدن شامل کاهش فشار خون، کلسترول خوب (HDL) و کاهش چربی اضافی اطراف میان تنه می شود. همچنین رژیم غذایی سرشار از غذاهای سالم کمک می کند عادات خوب غذایی را تثبیت کنید. از دست دادن مزایای غذاها برای سلامت خوردن غذاهای رنگارنگ بسیار مفید است به خصوص اگر تمام میوه ها و سبزیجات شامل رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، بنفش و سفید را وارد برنامه کنید. تکرار یک غذا در تمام روزها سبب می شود بسیاری از مزایای دیگر غذاهای سالم را از دست بدهید. از دست دادن باکتری های خوب و سلامت روده خوردن مجموعه ای گسترده از غذاهای سالم به افزایش گوناگونی باکتری های سالم در روده کمک می کند. این باکتری های سالم نه تنها برای سلامت ضروری هستند بلکه به کاهش وزنتان نیز کمک خواهند کرد. پژوهش های انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان دادند کاهش گوناگونی باکتری های خوب بدن با چاقی و چربی شکمی ارتباط دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت