آشنایی با بیماری درد لگن در مردان

  شنبه، 09 بهمن 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با بیماری درد لگن در مردان
درد لگن در مردان می تواند علت های زیادی داشته باشد، توجه به سایر علائم همراه با درد لگن می تواند، در تشخیص علت درد لکن و درمان آن موثر باشد. به طور کلی، لگن بین شکم و ران واقع شده و شامل قسمت تحتانی شکم، همراه با کشاله ران و اندام تناسلی است.

هر چند درد لگن در بین زنان شایع تر است اما این عارضه در مردان نیز بروز می کند. درد آزاردهنده لگن در زنان و مردان علل مختلف و البته متفاوتی دارد. پزشکان با توجه به علت درد می توانند از روشهای متنوعی برای درمان درد لگن استفاده کنند. ما در این مقاله به دلایل درد لگن مردان و نیز روشهای درمان آن پرداخته ایم.

رایج ترین دلایل درد لگن در مردان

درد لگن در مردان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و علائم آن نیز در همه افراد یکسان بروز نمی کند. درد لگن در مردان در اکثر مواقع ناشی از عفونت مجاری ادراری و التهاب پروستات می باشد که بسیارهم شایع بوده و اکثر مردان با آن مواجه می شوند.علاوه بر این دلایل درد لگن در مردان ممکن است بر اثر عوامل دیگری نیز اتفاق بیفتد که در ادامه به آن می پردازیم.

آرتروز لگن، از دلایل درد لگن در مردان

آرتروز لگن بیماری است که بر اثر فرسودگی بافت ها بوجود می آید و معمولا در افراد پیر و میانسال اتفاق می افتد. آرتروز یا ساییدگی مفصل لگن باعث سخت شدن و درد شدید لگن می شود که بیمار از انجام فعالیت های روزمره باز می دارد.

بوریست لگن و ران، از دلایل درد لگن در مردان

بوریس ها کیسه هایی مملو از مایع هستند که به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. این کیسه از وارد شدن فشار اضافه به تاندون ها، رباط ها و عضلات جلوگیری به عمل می آورند. زمانی که بورس ها دچار اختلالاتی از قبیل تورم شوند دیگر نمی توانند همچون گذشته به وظایف خود عمل کنند و به همین منظور در اطراف بورس های لگن، دردناک می شود و در اصطلاح گفته میشود فرد به بوریست دچار شده است.

سیاه شدن سر استخوان ران، از دلایل درد لگن در مردان

سیاه شدن سر استخوان ران یا همان نککروز آواسکولار ناشی از خونرسانی ضعیف به مفصل لگن و تحلیل بافت استخوانی این منطقه می باشد. بنابراین به مروز زمان این عارضه باعث ایجاد آرتروز لگن و بروز درد هایی در ناحیه لگن می شود.

مشکلات ستون فقرات، از دلایل درد لگن در مردان

گاهی مسائل مربوط به ستون فقرات باعث درد در کشاله ران و لگن هم می شود که این درد در ناحیه کشاله ران و روی باسن بیماران را نگران کرده و باعث می شود آنها فکر کنند که لگن آنها دچار مشکل شده است بنابراین با تصور اینکه لگن دچار مشکل شده است مراجعه می کنند و زمانی که به آنها اطلاع داده می شود که مشکل مربوط به ستون فقرات است اظهار می کنند که کمر آنها مشکلی ندارد.

عفونت مجاری ادراری، از دلایل درد لگن در مردان

عفونت مجاری ادراری نوعی عفونت باکتریایی است که ممکن است سایر اجزای مجاری ادرار فرد شامل پیشاب، مثانه، حالب ( لوله باریکی که ادرار را از کلیه به مثانه می برد ) و کلیه ها نیز را درگیر کند.عفونت مجاری ادرار یک عارضه شایع به حساب می آید و اکثر افراد آن را تجربه می کنند و شیوع ان در زنان بیشتراز مردان می باشد. از علائم این عارضه می توان به احساس درد در ناحیه زیرشکم یا لگن اشاره کرد. دیگر نشانه های آن نیز عبارتند از :

  • احساس سوزش خفیف یا شدید هنگام دفع ادرار
  • تکرر ادرار
  • ایجاد تغییر در رنگ و بوی ادرار
  • تب یا لرز
  • احساس درد در قسمت هایی از بدن مانند پهلوها یا کمر

پزشک متخصص جهت درمان عفونت دستگاه ادراری برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند.

عفونت های ناشی از آمیزش، از دلایل درد لگن در مردان

انتقال برخی بیماری ها و میکروب ها مانند سوزاک و کلامیدیا از طریق رابطه جنسی امکان پذیر بوده و یکی از دلایل ابتلا به درد لگن در مردان می باشد. از دیگر علامت های ابتلا به این عفونت می توان به

  • احساس درد در ناحیه لگن
  • ملتهب شدن مجرای پیشاب
  • و خروج ترشحات از آلت تناسلی

اشاره کرد.عفونت کلامیدیا ممکن است باعث عفونی شدن مقعد شده و بیمار در این قسمت احساس درد داشته باشد.در بیماری سوزاک هم بیمار درد لگن و خروج ترشحات را از ناحیه تناسلی خود تجربه می کند. اگر سوزاک ناحیه مقعد را مبتلا سازد بیمار شاهد خروج ترشحات از مقعد خود خواهد بود و دفع مدفوع نیز به صورت دردناک انجام می شود.

التهاب پروستات، از دلایل درد لگن در مردان

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات می تواند موجب درد در لگن مردان، کمر درد و سوزش ادرار در مردان شود. التهاب پروستات در صورتی که به دلیل وجود عفونت اتفاق افتاده باشد با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابد.

اما بزرگ شدن غده پروستات ممکن است به دلیل سرطان پروستات یا ناشی از یک وضعیت هیپرپلازی خوش خیم باشد. در اثر این عارضه ادرار کردن برای فرد دشوار شده و درمانی پزشکی برای آن نیز شناخته نشده است.

مشکلات روده ای، از دلایل درد لگن در مردان

برخی مشکلات روده ای مانند سندروم روده تحریک پذیر، یبوست شدید، تجمع مدفوع و کولیت زخمی ( نوعی التهاب روده ای ) ممکن است باعث درد لگن در مردان شود. همچنین بیماری آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس که به روده بزرگ وصل است نیز می تواند منجر به درد لگن یا درد پایین شکم در مردان شود.

بواسیر، از دلایل درد لگن در مردان

از دیگر دلایل درد لگن عارضه بواسیر یا هموروئید است که شامل گشاد شدن رگ های وریدی در مجرای مقعد می شود و به صورت ورید های وسیع و ملتهب اطراف مقعد بروز می کند.این ورید ها که ممکن است در داخل یا خارج راست روده قرار گرفته باشند باعث درد لگن در حین حرکات روده ای می شوند. در موارد حادتر نیز بیماری بواسیر می تواند حتی نشستن فرد را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث درد او شود.

درمان درد لگن در مردان

تشخیص دقیق درد لگن و ران و کمر ممکن است کمی دشوار باشد. بنابراین نیاز به آزمایش های مختلف و بررسی های متعدد دارد که تنها از طریق معاینه بیمار حاصل می شود. پزشک از طریق معاینه بیمار و پی بردن به سوابق پزشکی او و نوع دردی که فرد احساس می کند و ناحیه ای که درد می کند بیماری را تشخیص داده و راهکار درمانی مناسب را ارائه می کند.

بنابراین توصیه می شود در صورتی که دردی ناشناخته در ناحیه لگن خود احساس می کنید که ادامه دار هم می باشد و با استراحت نیز برطرف نمی شود حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین در صورت مشاهده نشانه هایی از عفونت و درد، خستگی بدن و بدن درد نیز فورا به پزشک متخصص مراجعه کرده و در پی درمان آن برآیید. به شما عزیزان نیز توصیه می کنیم که در صورت داشتن سابقه بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری جهت معاینه دقیق تر حتما به یک متخصص اورولوژیست مراجعه کنید.

روش های درمان درد لگن در مردان بر اساس تشخیص پزشک و دلایل بیماری متفاوت می باشد. مثلا بیماری سنگ کلیه را می توان با روش های محافظه کارانه و تهاجمی یا غیر تهاجمی نیز مدیریت کرد و مانع شیوع و گسترش آن به بخش های دیگر سیستم ادراری شد.ناراحتی های مربوط به کمر نیز با مصرف دارو قابل درمان هستند و برخی مواقع نیز نیاز به جراحی دارند. اما اکثر سرطان ها باید با روش های جراحی درمان شوند.

  • تجویز داروهایی مانند مسکن، داروهای هورمونی، انواع آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی توسط پزشک متخصص
  • راهکارهای فیزیکی جهت توانبخشی لگن بیمار مانند گرما درمانی و سرما درمانی، حرکات کششی، ماساژ درمانی، روش اولتراسوند و تحریک الکتریکی در کاهش درد بیمار موثر می باشد.
  • شنا و انجام ورزش های هوازی نیز جهت کاهش درد و تقویت مفاصل لگن بسیار مفید می باشد.
  • تحریک اعصاب نخاعی نیز یکی دیگر از روش های موثر در درمان درد لگن در مردان می باشد که شامل کاشت دستگاهی است که مسیرعصب را مسدود کرده و مانع رسیدن فرکانس درد به مغز می شود.
  • در صورتی که پزشک تشخیص دهد بیمار در یک نقطه خاص احساس درد می کند ممکن است از طریق تزریق یک داروی بی حس کننده در آن نقطه احساس درد بیمار را متوقف کند. تاثیر این دارو معمولا طولانی مدت بوده و ناراحتی بیمار را تسکین می دهد.

چگونه درد لگن را در منزل کاهش دهیم؟

در حین مراجعه به پزشک و درمان پزشکی، می توان برای کنترل درد لگن در مردان از درمان های خانگی نیز استفاده کرد که برخی از انها، عبارتند از:

  • پد گرمایشی: یک پد گرم کننده می تواند به تسکین درد و فشار لگن کمک کند. گرما باعث کاهش علائم درد در این ناحیه می شود و درد را به صورت موقت تسکین می دهد.
  • داروهای مسکن بدون نسخه: درد خفیف لگن را می توان با داروهای بدون نسخه (OTC) تسکین داد. این روش درمانی اغلب در مواردی مانند سنگ های کوچک کلیه توصیه می شود.
  • آنتی بیوتیک ها: برخی از دلایل درد لگن مردان مثل پروستاتیت، عفونت دستگاه ادراری (UTI) و عفونت مقاربتی STI با آنتی بیوتیک درمان می شوند.

روش های پیشگیری از درد لگن در مردان

  • درمان درد لگن با ورزش یکی از موثرترین روش های درمان درد در ناحیه لگن است که با انجام فعالیت های ورزشی سبک و حرکات کششی می تواند از بروز درد در ناحیه لگن مردان پیشگیری کند. همچنین ثابت نگه داشتن وزن بدن در حد متعادل و کاهش وزن نیز در جلوگیری از عوارض مربوط به لگن بسیار موثر می باشد.
  • زیرا وزن بدن فشار زیادی را به ناحیه لگن فرد اعمال می کند و از همین رو در صورتی که وزن بدن مناسب باشد فشار کمتری نیز به لگن وارد شده و مانع از بروز مشکلات و ناراحتی های لگنی می شود.
  • برخورداری از یک رژیم غذایی سالم نیز در کاهش بیماری ها و سایر عوارض لگنی تاثیر گذار می باشد و روشی مطمئن جهت پیشگیری از سرطان پروستات به شمار می رود.
  • در صورت مصرف تغذیه سالم و حاوی انواع ویتامین های ضروری بدن حتی می توان ابتلا به پوکی استخوان را نیز به تاخیر انداخت و از بروز آن جلوگیری کرد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان