آشنایی با بیماری نیمن پیک

  چهارشنبه، 06 بهمن 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با بیماری نیمن پیک
بیماری نیمن پیک نوعی بیماری ارثی است، که بر روی متابولیسم لیپیدها تاثیر مخرب می‌گذارد. به این ترتیب که این بیماری سوخت و ساز چربی در کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو روش‌های ذخیره شدن چربی در بدن، یا از بین رفتن و حذف کلسترول و چربی نیز در این بیماری دچار اختلال می‌شود.

مجموعه ای از اختلالات متابولیکی ارثی (اتوزوم مغلوب) است که در آن متابولیسم اسفنگولیپیدها مختل میشود در نتیجه این چربی به صورت غیر طبیعی در لیزوزوم سلولها ، در نقاط مختلف بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی و سیستم رتیکواندوتلیال تجمع می­یابد و باعث بروز علائم عصبی و بزرگی کبد و طحال می شود. لیزوزوم از اجزای سلول است که در حالت طبیعی وظیفه نقل و انتفال مواد در داخل سلول یا به خارج سلول را بر عهده دارد.

انواع بیماری نیمن پیک

این بیماری بر اساس علت ژنتیکی، علائم و نشانه ها در سال 1961 میلادی به 4 نوع تقسیم شد:

نوع A بیماری (نوع کلاسیک نوزادان)

در نوع اول، پاکسازی کلسترول و چربی های اضافی صورت نمی گیرد و با فرم شدید بیماری روبه رو می شوند که باعث تخریب سیستم عصبی می گردد. نوع A در دوران کودکی و چندماه اول زندگی بروز می کند. از علائم این نوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هپاتواسپلنومگالی
  • بیماری ریوی
  • هایپوتونیای شدید
  • آسیب مغزی
  • عقب ماندگی ذهنی و حرکتی
  • التهاب شکم در بازه 3 تا 6 ماهگی
  • التهاب غدد لنفاوی
  • مشکل در تغذیه و بزرگ شدن شکم

نوع B بیماری (نوع احشایی)

نوع دوم فرم خفیف تر و غیرعصبی بیماری NPD می باشد. این نوع معمولا سیستم عصبی را درگیر نمی کند؛ در دوران کودکی یا زمان بروز بلوغ اتفاق می افتد و فرد بیمار تا دوران بزرگسالی زنده می ماند. علائم این نوع عبارتند از:

  • عفونت تنفسی
  • کاهش پلاکت خون
  • ضعف در تعادل و اختلال در هماهنگی
  • عقب ماندگی ذهنی
  • اختلالات روانی
  • مشکل در اعصاب محیطی
  • تاخیر و مشکل در رشد طبیعی

نوع C بیماری نیمن پیک

نوع C بیماری نیمن پیک که شامل دو گروه C1 و C2 است به نوع تحت حاد جوانان تقسیم گردید. این نوع و گروه دارای بازه سنی از کودکی (5سالگی) تا بزرگسالی است. در نوع C: نقص ژنتیکی، مانع از جذب، پردازش طبیعی و توزیع کلسترول به نواحی مناسب در سلول می شود و آسیب هایی چون موارد زیر به همراه دارد:

  • زردی یا یرقان پوست
  • ایراد در یادگیری
  • تشنج
  • التهاب طحال یا مغز
  • اختلال در صحبت کردن و بلع
  • عدم داشتن تعادل
  • مختل شدن حس بینایی و شنوایی
  • زوال عقلی
  • مشکل در اعمال عضلانی

گروه بندی بیماری نیمن پیک

این بیماری چهار نوع (A و B و C و D) دارد اما امروزه با پیشرفت ژنتیک به دو گروه دسته بندی شده است. نوع A و B گروه 1 و نوع C1 و C2 (تیپ D نیز به وسیله همان ژن های C1 ساخته می شود) گروه 2 معرفی می شوند که نوع دوم بیماری نادرتر است و تنها افراد بزرگسال مبتلا می شوند. گروه 1 به دلیل کمبود تولید ASM در گلبول های سفید خون ایجاد می شود.

علائم بالینی بیماری نیمن پیک

علائم بالینی این بیماری شامل بزرگی کبد و طحال و اختلالات نورولوژیک (عوارض عصبی) , اختلال در بلع ، مشکل در نشستن و ایستادن به دلیل هیپوتونی می باشد.زمانی که کودکان به نیمن پیک مبتلا می شوند پوست بدنشان تغییر کرده و به سمت تیره و خاکستری می رود؛ تیرگی بیشتر در سطوحی که در مجاورت نور قرار گرفته اند دیده می شود؛ این تغییر رنگ که پیگمانتاسیون نامیده می شود بیشتر در مخاط های فرد دیده می شود. چهره افرادی که به نیمن پیک مبتلا هستند تغییر می کند.

تشخیص بیماری نیمن پیک

در صورتی که در اقوام زوجین سابقه ای از بیماری فوق وجود دارد می بایست قبل از اقدام به بارداری جهت بررسی ژنتیکی و مشاوره اقدام نمایند.یکی از روش های تشخیصی در این بیماری استفاده از مارکرهای چند شکلی است که به عنوان روشی متناوب در تشخیص مولکولی بیماریهای ژنتیک مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان بیماری نیمن پیک

بیماری نیمن پیک یک بیماری ارثی است که متابولیسم لیپید را تحت تاثیر قرار می دهد . چربی ها، یا در بدن شما ذخیره می شود یا از بدن خارج می شود. افراد مبتلا به بیماری نیمن پیک دارای متابولیسم غلیظ لیپید هستند که باعث ایجاد مقدار مضر چربی در ارگان های مختلف می شود. بیماری در درجه اول بر روی کبد، طحال، مغز و مغز استخوان اثر می گذارد. این بیماری به انواع C، B، A و E تقسیم می شود. یک نوع D هم وجود داشت، اما تحقیقات نشان داد که نوعی از C است.

انواع A و B به عنوان نوع ۱ نامیده می شوند. نوع C به عنوان نوع ۲ نامیده می شود. نوع E یک نسخه رایج تر Niemann-Pick است که در بزرگسالی رشد می کند.اندام های تحت تاثیر، علائم و درمان ها بر اساس نوع خاصی از بیماری نیمن پیک متفاوت است. با این حال، هر نوع می تواند شدید و امید به زندگی یک فرد را کوتاه کند.

درمان بیماری نیمن پیک نوع A

در این زمان هیچ نوع درمان شناخته شده ای برای نوع A وجود ندارد. مراقبتهای حمایتی برای همه انواع بیماری نیهان پیک مفید است.

درمان بیماری نیمن پیک نوع B

از گزینه های مختلف درمان شامل پیوند مغز استخوان، درمان جایگزینی آنزیم و ژن درمانی استفاده شده است. تحقیقات در حال انجام است تا اثربخشی این درمان ها را تعیین کند.

درمان بیماری نیمن پیک نوع C

درمان فیزیکی به تحرک کمک می کند. در حال حاضر برای درمان نوع C از داروهای مگلوستات استفاده می شود. مگلوستات مهارکننده آنزیم است. این دارو از تولید مواد چرب در بدن شما جلوگیری می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان