آشنایی با چند خوراکی طبیعی برای تقویت هوش و حافظه

  سه شنبه، 27 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با چند خوراکی طبیعی برای تقویت هوش و حافظه
برخی خوراکی‌ها می‌توانند سبب تقویت مغز شوند و این بویژه در مواقع امتحان می‌تواند یک روش اورژانسی برای افزایش سطح هوش و تمرکز باشد.هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می‌شود اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می‌رود. ما انسانها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی‌فایده به داخل مغزمان می کنیم.

همه ی ما دائما در تلاش هستیم تا در طول حیات خود ذهنمان را هرچه بیشتر از اطلاعات و دانستنی ها لبریز کنیم. هرچه سن بالاتر می رود، خرد و دانش ما نیز افزایش می یابد. اما بد نیست در این میان به غذاهایی که مصرف می کنیم نگاهی بیندازیم تا بهتر درک کنیم چگونه مصرف خوراکی های صحیح می تواند به داشتن مغزی سالم تر کمک کند. همان طور که خودتان هم احتمالا می دانید، با بالا رفتن سن دانش عمومی ما افزایش پیدا می کند، ولی همزمان ذهن مان کُندتر و حافظه مان ضعیف تر می شود.

عادت های غذایی روی سلامت مغز ما تاثیر می گذارد

اگر رژیم غذایی خود را تغییر دهید و روزانه شروع به استفاده از خوراکی های سالم تر کنید، می توانید آینده ی بهتری برای خود رقم بزنید چون افرادی که غذاهای سالم مصرف می کنند ۲۴ درصد کمتر در معرض خطرات ناشی از زوال حافظه و قدرت استدلال قرار دارند. از سوی دیگر افرادی که رژیم غذایی چرب تری دارند، احتمال بیشتری دارد در طول زندگی خود با مشکلاتی از این دست مواجه شوند.

چند ماده غذایی و خوراکی طبیعی برای تقویت هوش و حافظه

مصرف برخی از مواد غذایی می تواند تاثیر بسیار خوبی بر مغز و حافظه ما داشته باشد که ما در ادامه به چندین ماده غذایی مفید برای مغز اشاره کرده ایم :تقویت هوش و حافظه با زردچوبه:تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان ها و ضدالتهاب هایی است که باعث بهبود شناخت و عملکرد بیماران آلزایمری می شود. توجه داشته باشید که این فوایدش ناشی از کورکومین موجود در آن است.

  • بلوبری فوق العاده برای تقویت هوش و حافظه:بلوبری حاوی پلی فنول است که با التهاب مبارزه می کند. مطالعات نشان دادند که مکمل های موجود در بلوبری باعث بهبود حافظه در بزرگسالان مسن می شوند.
  • خواص مارچوبه برای تقویت هوش و حافظه:خب, مارچوبه شامل نانو فیبرهایی است که سلامت روده را بهبود می بخشد و در نتیجه به قدرت مغز کمک می کند.
  • تاثیرات روغن نارگیل بر تقویت هوش و حافظه:وغن نارگیل حاوی پلی فنول است که با افسردگی و استرس مبارزه می کند و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
  • تقویت هوش و حافظه با شکلات تلخ پرخواص:محققان می گویند که شکلات تلخ، دارای ترکیباتی برای بهبود فعالیت های مغز هستند.
  • تخم کدوتنبل عالی برای تقویت هوش و حافظه:این دانه ها برای مغز شما خوب هستند، زیرا حاوی روی است. روی یا زینک حافظه و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
  • آووکادو کمک کننده برای تقویت هوش و حافظه:تحقیقات نشان می دهد که آووکادو حاوی چربی هایی است که استرس اکسیداتیو مغز را کاهش می دهند. آووکادو می تواند حافظه را بهبود دهد و باعث خطرات کمتری از مشکلات مربوط به مغز شود.
  • ماهی های سالمون وحشی مناسب تقویت هوش و حافظه:سالمون، حاوی امگا 3 است که به حفاظت و ارتقای رشد سلول های مغز کمک می کند. محققان می گویند که مصرف ماهی ها می تواند خطر آلزایمر را کاهش دهد.
  • تقویت هوش و حافظه با خوردن قهوه :اعتیاد شما به قهوه اصلا بد نیست. مطالعات نشان می دهند که کافئین می تواند عملکرد مغز را افزایش دهد.
  • برگ های قاصدک برای تقویت هوش و حافظه:این برگ های مغذی, باکتری های روده را بهبود می بخشند و در نتیجه عملکرد مغز را افزایش می دهند.
  • اهمیت کلم بروکلی در تقویت هوش و حافظه:محققین می گویند گلوکوسینولات, ترکیباتی یافت شده در بروکلی, باعث بهبود حافظه و کمک به مغز می شوند.
  • خواص گردو برای تقویت هوش و حافظه:خوردن گردو مغز شما را با گذشت سن سالم نگه می دارد. آن ها حاوی مواد مغذی هستند که به بهبود عملکرد مغز کمک می کنند.
  • تاثیر کاهو بر تقویت هوش و حافظه:کاهو و سبزیجات های پربرگ برای بهبود توانایی مغز ثابت شده هستند.
  • کمک تخم مرغ به تقویت هوش و حافظه:زرده تخم مرغ حاوی ترکیباتی است که رشد مغز را در نوزادان متولد نشده تقویت می کند.
  • تقویت هوش و حافظه با اسفناج :اسفناج، حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که از اختلالات شناختی مغز محافظت می کنند.اسفناج به دلیل آنزیم های موجود در برگ هایش موجب تقویت هوش و حافظه می شود.
  • بادام مناسب تقویت هوش و حافظه:مطالعات حیوانی نشان می دهند که بادام می تواند از اختلالات شناختی جلوگیری کند و هوش و حافظه را تقویت کند.
  • کیمچی برای تقویت هوش و حافظه:کیمچی و دیگر غذاهای تخمیر شده حاوی پروبیوتیک هستند.این پروبیوتیک ها باکتری های روده ای را بهبود می بخشند، که منجر به عملکرد بهتر مغز می شوند.
  • سیب زمینی شیرین فوق العاده برای تقویت هوش و حافظه:سیب زمینی شیرین خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که می تواند توانایی های شناختی شما را بهبود بخشد.
  • غلات کامل عالی برای تقویت هوش و حافظه:این مورد باعث بهبود تمرکز و تغلیظ مانند هر چیز دیگری در بدن می شود, مغز نمی تواند بدون انرژی کار کند. توانایی تمرکز و تغلیظ از تامین مداوم و پایدار انرژی به شکل گلوکز در خون ما به مغز نشات می گیرد.
  • تقویت هوش و حافظه با گوجه فرنگی :می تواند به جلوگیری از آسیب شدید رادیکال های آزاد کمک کند. شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد لیکوپن, آنتی اکسیدانی قوی که در گوجه فرنگی یافت می شود, می تواند در برابر نوع آسیب رادیکال آزاد به سلول هایی خاص کمک کند، به ویژه در آلزایمر. گوجه را بپزید و از کمی روغن زیتون برای بهینه سازی جذب و کارآیی لذت ببرید.
  • ماست برای تقویت هوش و حافظه: :ماستبا بالا رفتن سن، کمبود B12 می تواند در از دست دادن حافظه و زوال عقل،نقش بسزایی داشته باشد. دکتر دیوید اسمیت، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد در طی تحقیقات خود برای بررسی حافظه و پیری بیان کرده است که کمبود B12 را باید جدی گرفت. یکی از منابع مهم ویتامین B12، ماست است که مصرف روزانه ی آن بسیاری از مشکلات شناختی که با بالارفتن سن بوجود می آیند، مانند از دست دادن حافظه، زوال قدرت شناخای و … را کاهش می دهد.
  • سبزیجات سبز برای تقویت هوش و حافظه:سبزیجات سبزتحقیقات نشان می دهند که رنگ تیره ی گیاهانی مثل کلم بروکلی، و اسفناج، نشان از غلظت بالای آنتی اکسیدان های محافظ دارد. سبزیجات تیره رنگ و متنوع را در سبد غذایی خود بگنجانید.

چربی های مفید برای مغز

چربی یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده مغز انسان است. ما برای حفظ سلامت و عملکرد مطلوب این اندام کلیدی به مصرف چربی های مفید برای مغز نیاز داریم. بااین وجود، چربی مغز در درجه نخست به عنوان یک منبع انرژی استفاده نمی شود و درواقع، بخشی از ساختار آن است. اگر مغز چربی های ضروری موردنیاز خود را دریافت نکند، قادر به ارائه درست عملکردهای حیاتی خود نیست. ازاین رو، افزودن مقداری چربی های سالم به رژیم غذایی که مغز و اعصاب به آن نیاز دارند، اهمیت دارد.

یکی از این چربی های مفید برای مغز کلسترول و امگا 3 است. چربی های مغز توسط سلول های این بخش از بدن به دقت انتخاب می شوند. از بین آن ها، کلسترول یکی از گزینه های کلیدی است که برای بسیاری از عملکردهای مغز، ازجمله حافظه و یادگیری لازم است. سلول های مغز خودشان کلسترول تولید می کنند، ازاین رو، معمولاً کمبود این چربی وجود ندارد.

غذاهای دریایی منابع سرشار اسیدهای چرب امگا-3 هستند. غذاهای دریایی مانند ماهی ها، نرم تنان صدف دار و جلبک دریایی از بهترین گزینه ها برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 است. اگر غذاهای دریایی سهم چندانی در رژیم غذایی شما ندارند و در عوض از مغز دانه ها، روغن های گیاهی و دانه های خوراکی استفاده کنیدعلاوه بر مواد غذایی حامل چربی های مفید برای مغز، یک سری روغن های گیاهی هم برای تقویت مغز مفید می باشند که به اختصار آن ها را معرفی می کنیم:

  1. روغن اسطوخودوس که آرام بخش و آرام کننده است.
  2. روغن رز ماری کمک به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی می کند.
  3. روغن لیمو تمرکز را بالا می برد.
  4. روغن نعنا فلفلی ذهن فرد را به پشتیبانی تمرکز و عملکرد ذهنی تحریک می کند
  5. روغن دارچین، علائم بیماری آلزایمر را به تعویق می اندازد
  6. روغن زیتون هم که سرشار از امگا 9 است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان