آشنایی با گوهر های مصنوعی

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با گوهر های مصنوعی
انواع گوهرها و سنگ های قیمتی، از دیر باز مورد توجه همه افراد از قشرهای مختلف بوده اما اخیرا به دلیل اکتشاف معادن جدید سنگ های قیمتی، این موضوع بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است. از آنجایی که قیمت و ارزش این گوهر ها برای همگان مشخص نبوده و افراد نا آشنا توانایی تشخیص ویژگی های ارزشمند گوهر ها را ندارند

انواع گوهرها و سنگ های قیمتی، از دیر باز مورد توجه همه افراد از قشرهای مختلف بوده اما اخیرا به دلیل اکتشاف معادن جدید سنگ های قیمتی، این موضوع بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است. از آنجایی که قیمت و ارزش این گوهر ها برای همگان مشخص نبوده و افراد نا آشنا توانایی تشخیص ویژگی های ارزشمند گوهر ها را ندارند، مرکز های گوهر شناسی معتبری برای تعیین ارزش این سنگ ها تاسیس شده است. یکی از این مراکز گوهر شناسی، (GIA (Gemological Institution of America یا موسسه گوهر شناسی آمریکاست که مهمترین سازمان در زمینه تعیین ارزش الماس، سنگ های قیمتی و مروارید محسوب می شود. این موسسه، از صنعت گوهر شناسی حمایت کرده و در زمینه های آموزش، تحقیق، ازمایش و تعیین کیفیت سنگ های قیمتی فعالیت دارد. این موسسه برای انجام این فعالیت ها از ابزارهای دقیق و کارآمد و دانش به روز بهره می گیرد.

سنگ سینتتیک مصنوعی

سنگ سینتتیک| مصنوعی | Synthetic rock، واژه ای است که از آن برای توصیف جنس انواع مختلف سنگ های مصنوعی دو قرن قبل، استفاده میکردند. سنگ های سینتتیک در تولید آثار هنری ، در ساخت و ساز ساختمان، پروژه های عمرانی و صنعتی کاربرد دارند. در صورتی که گوهر شناس بتواند با استفاده از میکروسکوپ، ساختار درونی گوهر، ناخالصی های سیال طبیعی و بخش بیرونی کریستال ها را مشاهده و ارزیابی کند، تشخیص سینتتیک بودن یا طبیعی بودن گوهر ، کار دشواری نخواهد بود. بیشترین تعداد سنگ های سینتتیک در میان، زمردها ، یاقوت های قرمز و سرخ مشاهد شده است. جالب است که بدانید، سینتتیک بودن، یک از شیو ه های مختلف طبقه بندی سنگ های قیمتی است.

اسپینل مصنوعی

در اوایل قرن بیستم، محققان در تلاش یافتن روشی برای تولید یاقوت کبود آبی آزمایشگاهی بودند که به طور تصادفی توانستند روشی برای تولید اسپینل آبی بیابند. از آن زمان به بعد، اسپینل مصنوعی توانست جایگزین مناسبی برای بسیاری از گوهرهای طبیعی باشد. در اواخر دهه 1990، یک شرکت جدید روسی، نمونه های گوناگونی از اسپینل تولید شده به روش فلاکس را به بازار معرفی کرد. این گونه از اسپینل دارای رنگ های گوناگونی از جمله رنگ قرمز بود. رنگی که در گذشته نمی توانستند با روش گداختگی (flame-fusion ) به دست بیاورند. این گوهر نیز همانند کوارتز، در بازار فراوان یافت می شود.

اپال مصنوعی

در دهه 1970، شرکت گیلسون در سه مرحله به اپال مصنوعی دست یافت. اولین مرحله دانه های گرد سیلیکن در طی فرآیند ته نشینی به وجود می آید. سپس دایره ها در آب اسیدی به مدت یک سال نگهداری شده و سرانجام فشار آب دانه های گرد را بدون هیچگونه تغییری در ساختار توده، تبدیل به اپال رنگارنگ می نماید. اپال مصنوعی به ندرت در بازار دیده می شود.

الکساندریت مصنوعی

از زمانیکه الکساندریت طبیعی به ندرت در طبیعت یافت شد، نمونه های گوناگون الکساندریت مصنوعی در دهه های اخیر خود نمایی کردند. الکساندریت با روش های متنوعی به صورت آزمایشگاهی تولید می شود. البته کروندوم مصنوعی که دارای دوگانگی رنگ هستند در پاره های مواقع به عنوان الکساندریت طبیعی شناخته می شوند. نوع مصنوعی این گوهر را نیز همانند اپال، نمی توان در بازار جواهرات دید.

سنگ درمانی | gem therapy

سنگ درمانی | gem therapy، از زمان های قدیم جز درمان های طبیعی بوده و یکی از شاخه های رشته طب مکمل محسوب می شود. استفاده از خواص درمانی سنگ های قیمتی ، هزاران سال قدمت دارد و شواهدی مبنی بر وجود آن در تمدن های قدیمی وجود دارد. علاوه بر این، در گذشته، از سنگ های قیمتی برای درمان، حفاظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیر نامطلوب محیط استفاده می شده است. همچنین، درمانگران در چین باستان، از خواص ارتعاش سنگ ها آگاهی داشتند و در کتاب "امپراطور زرد" ، نیز توضیحات زیادی در مورد گوهرها و تاثیرات خاص آنها ارائه شده است. علاوه بر این، ارسطو نیز ، از قدرت منحصر به فرد و شفابخش های سنگ های قیمتی صحبت کرده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان