آشنایی با چشمه های آبگرم دهلران، چشم نواز و کم نظیر!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با چشمه های آبگرم دهلران، چشم نواز و کم نظیر!
چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران از مکان‌های دیدنی و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود که در فاصله 3کیلومتری شهر دهلران قرار گرفته و با دمای حدود 50 درجه سانتی‌گراد از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است، این چشمه‌ها در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید به‌ صورت هفت‌ رنگ خود را نشان می‌دهند .

چشمه‌های آبگرم درمانی و گوگردی دهلران از مکان های دیدنی ایلام است و در فاصله 3 کیلومتری از شهر دهلران در استان ایلام در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قرار دارد. این چشمه آبگرم با دمای حدود 50 درجه سانتی‌گراد دارای چشمه‌های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی بوده که از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است. آب چشمه های آبگرم دهلران در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید به صورت هفت رنگ خود را نشان می‌دهد. از خواص درمانی این چشمه برای رماتیسم، حساسیت، دمل، زخم‌ها و همچنین شکستگی استخوان و کوفتگی بسیار موثر است. اما کسانی که دچار ناراحتی‌های قلبی هستند به‌علت گوگرد زیاد در منطقه باید از چشمه استفاده نکنند. هم اکنون شهرداری تاسیساتی در آنجا احداث کرده است که به خصوص در ایام بهار و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این چشمه‌های آبگرم به صورت رودخانه در پایین دشت سرد شده و به نام سرگرو یا سرگراب برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفاده می‌شود و حتی این تغییر رنگ روزانه آب گرم به صورت یک ضرب‌المثل محلی در آمده که می گویند افرادی که دارای ماهیت نیستند مانند آب گرم دهلران هستی که روزانه به چند رنگ تغییرمی کند هنوز بررسی علمی و فراگیری درباره آن انجام نشده وهم اکنون حمامی ازسوی شهرداری دهلران احداث گردیده ولی با توجه به این که با روش‌های علمی انجام نگردیده در حال فرسوده شدن به‌علت گوگرد زیاد است.

بیشتر اوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه‌ها فضای شهر را در بر می‌گیرد و جریان این آب در جنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری را به وجود آورده که پوشیده از گیاهان گز است. سالانه خصوصا در ایام نوروز و زمستان هزاران نفر از اطراف و اکناف و شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار منطقه را مورد بازدید قرار می‌دهند. در چند سال گذشته هم با تجهیز آن و سروسامان گرفتن این آبگرم در جذب گردشگر هر چند اندک اقداماتی مثبت انجام گرفته است. نیاز است دولت به کمک سرمایه گذاران خصوصی و مشتاق و در جهت ایجاد تاسیسات و امکانات رفاهی و تفریحی جهت جذب گردشگر خارجی و داخلی و نزدیکی به کشور عراق از آن استفاده مناسب شود.

چشمه ی آب گرم دهلران

جاذبه های گردشگری آبگرم

با ورود به محوطه آبگرم بوی گوگرد به مشام می رسد، که ممکن است برای برخی از افراد آزار دهنده باشد علاوه بر این، برای کسانی بیماری قلبی دارند می تواند بوی گوگرد می توان ضرر داشته باشد. این چشمه ها که از دو رشته سرچشمه می گیرند که پس از رسیدن به یکدیگر، ‌رودخانه ای از آب گرم به همراه مواد معدنی را در این منطقه شکل می دهند. منشأ اصلی جوشش این چشمه های آبگرم از زیر زمین است و از مواد معدنی خاصی تشکیل می شوند که باعث می شود خواص بسیار زیادی برای بیماری های مختلف داشته باشند. این دلایل باعث شده است که سالیانه افراد زیادی چه از داخل استان و چه خارج آن برای استفاده و بهره مند شدن از ویژگی های چشمه ها راهی سفر به این منطقه شوند. در اطراف این چشمه ها، استخر های لجن نیز ساخته شده است که از خواص درمانی بالایی برخوردارند و در کنار چشمه های آبگرم جذابیت ویژه ای را به وجود آورده اند. علاوه بر این، یکی از تفریحاتی که در بین گردشگرانی که به این مکان می ورند بسیار رایج است، شنا و آب تنی در این آب ها به شمار می رود. در این محوطه مجتمع گردشگری تاسیس شده است که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است و مسافران می توانند از امکانات موجود در آن استفاده کنند.

چشمه ی آب گرم دهلران

راه های دسترسی به چشمه های آبگرم

همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد، این محوطه در سه کیلومتری شمال شهر دهلران قرار دارد بنابراین برای رفتن به آنجا راه سختی را در پیش ندارید می توانید به راحتی خود را به این محل برسانید. اگر هم که با خودرو شخصی سفر می کنید که باید به حاشیه شهر دهلران بروید.

گشت و گذار و تفریح در این منطقه شرایط خاصی ندارد و می توان بدون پرداخت ورودی به این مکان رفت. از آنجایی که در این مکان یک مجتمع گردشگری احداث شده است پس مطمئناً امکانات رفاهی لازم در آنجا وجود دارد. تنها هزینه ای که باید برای این تفریح کنید زمانی است که می خواهید از خدمات این محل بهره مند شود.

خلاصه

چشمه های آبگرم به چشم هایی گفته می شود که دمای آب آن از دمای متوسط بدن انسان یعنی 36.5 درجه سلسیوس بیشتر باشد. چشمه ها از کهن ترین روزگاران مورد تقدیس مردمان بوده و گاه نیز وسیله تقرب به خداوند (یا خدایان) شمرده می‌شده اند. در فرهنگ ایران باستان نگهبانی آب رودها و چشمه ها و افزایش آب آنها بر عهده الهه آب بوده است. برخی چشمه های آبگرم به علّت خواص درمانی، حرمت و تقدس بیشتری یافته اند. یکی از جاذبه های منحصر به فرد استان ایلام که در 3کیلومتری شهر دهلران و در دامنه کوه سیاه کوه قرار دارد چشمه های آب گرم دهلران است. این چشمه ها که در زمره جاذبه طبیعی قرار دارند از ویژگی های متمایزی برخوردار است که در بین مردم بسیارحائز اهمیت است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (621 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (562 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...