آشنایی با جاذبه های محوطه باستانی کنوسوس یونان!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با جاذبه های محوطه باستانی کنوسوس یونان!
یکی از شهرهای تاریخی یونان، جزیره کرت است. در ساحل شمالی این شهر، منطقه ای قدیمی و باستانی به نام کنوسوس وجود دارد که تمدن باستانی کنوسوس یونان در همین منطقه رقم خورده است. قدمت خانه ها و سازه هایی که در کنوسوس وجود دارد، به عصر برنز برمی گردد.با ادامه ی این نوشتار،ساعد نیوز را همراهی کنید.

کنوسوس (به یونانی: Κνωσός) نام منطقه‌ای باستانی‌است در کرت که بزرگترین بخش مربوط به عصر برنز نیز در این منطقه می‌باشد. می‌نماید که کنوسوس مرکز سیاسی، فرهنگی و آیینی تمدن مینوسی بوده‌باشد. امروزه این منطقه گردشگاه توریست‌هاست. این شهر را لابورینت هم خوانده‌اند. سال 2600 تا 2000 قبل از میلاد ساختن اولین کاخها در کنوسوس انجام شد. دو بار با زلزله در 1500 تا 1400 قبل از میلاد ویران شد و مجدد بنا شد. صد سال بعد بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت. 1100 تا 1200 قبل از میلاد دوریانها کنوسوس را ویران کردنداین شهر که در افسانه‌های یونانی از آن یادشده تا روزگار چیرگی رومیان اهمیت خود را نگاه‌داشته بوده‌است. تا اینکه در سدهٔ نهم میلادی مردمانش به شهر هراکلیون کوچیده‌اند. با این همه تا سدهٔ نوزدهم هنوز زندگی در آن پایدار مانده‌است.

کنوسوس یونان تقریبا تا 2 هزار سال کامل مانند مروارید می درخشید. این تمدن در دل خود کاخ های بسیار زیبا، ورک شاپ های گسترده و غارهای کنده کاری شده ی لوکس زیادی داشت. کنوسوس، مرکز اصلی تجارت و اقتصاد آن دوران هم محسوب می شده است و با بیشتر شهرهای مدیترانه ای، تجارت گسترده ای داشت.

باستان شناسان، بررسی و تحقیقات گسترده ای در این منطقه انجام داده اند و مشخص شده است که اولین کاخی که در این منطقه ساخته شده است، در سال 1900 قبل از میلاد مسیح ساخته شده بوده است. با نگاهی به این کاخ می توان به ساختار ساده و طبیعی آن پی برد. کاخ کنوسوس، یکی از بهترین دیدنی های یونان محسوب می شود.

این کاخ باستانی، بخش ها و قسمت های زیای دارد و اتاق ها متعددی در آن وجود دارد که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند، اما زیباترین اتاق این کاخ که به همراه وسایل داخلش که تقریبا نیمه سالم هم به جا مانده، اتاق تاج و تخت پادشاهی است. در این اتاق، یک صندلی بزرگ و چندین نیمکت وجود دارد و روی دیوارهای آن، نقاشی های متعددی کشیده شده است، تصاویری از موجودی به نام گریفینز که بدن شیر و سر عقاب دارد.البته این تنها نقاشی روی دیوارهای کاخ نیست و در همه جای آن، تصاویری نقاشی شده از فعالیت های مختلف مثل ماهیگیری و فعالیت های ورزشی به چشم می خورد.

 کاخ کنوسوس یونان

معماری داخلی کاخ کنوسوس یونان

این کاخ در واقع ساختمانی چند طبقه در مساحتی حدود 20000 متر مربع بوده است که نسبت به تکنولوژی و ابزار آن دوران، ویژگی های تحسین برانگیزی داشته است. موادی که در ساخت این کاخ مانند سنگ های مرمر و… به کار رفته، دیوارهایی که با بهترین رنگ های موجود رنگ شده، اشیا داخل اتاق ها و غیره، همه و همه نشان از سطح بالای پیشرفتی دارد که در آن دوران توسط مردم این منطقه کسب شده است. کاخ از اتاقهای زیادی تشکیل شده است. یکی از مهیج ترین آنها، اتاق تاج و اخت پادشاهی می باشد. از یک صندلی بزرگ که داخل دیوار ساخته شده و چندین نیمکت تشکیل شده است.

علاوه بر این در اینجا یک مخزن هم دیده می شود که به عقیده باستان شناسان یک آکواریوم بوده است. بر ضلع جنوبی اتاق، نقش جانوری افسانه ای به نان گریفینز دیده می شود که بدن شیر دارد و سر عقاب! یکی از جالب ترن اکتشافات در این کاخ، نقاشی های دیواری بی شماری بود که با آن کاخ را تزیین کرده بودند.. نقاشی های شامل جوامع غیر نظامی، ماهیگیری، مسابقات ورزشی و مراسم تشریفاتی مثل آکروباتیک و گاو بازی می شود.

 کاخ کنوسوس یونان

پیت دی جونگ و کاخ

بیشتر این نقاشی ها توسط پیت دی جونگ در بازسازی کاخ انجام شد و برخی از اینها با گچهای رنگ شده در کنار هم قرار گرفته اند.. بسیاری از این نقاشی های بازسازی شده و اصلی در موزه باستانی هراکلیون یونان نگهداری می شوند. برخی از این نقاشی ها قدمتشان به 4000 سال پیش برمی گردد. به طور مثال ، در ورودی کاخ نقاشی آبرنگی خیره کننده با قدمت زیاد می بینید. یکی از جالب ترین بخش های کاخ کنوسوس، جایگاه اساطیر یونانی می باشد.

ساختمان دایدالوس در کاخ که وجود خارجی ندارد و ایکاروس که با بال های مومی خودش به خورشید سفر کرده و تسئوس که با جانوری مبارزه کرده که نیمی از بدنش انسان و نیمی گاو بوده. تمام یافته های کاخ کنوسوس یونان مانند اشیا هنری، وسایل سفالین، مجسمه ها و اشیایی دیگری که در کند و کاش های این کاخ بدست آمده، در موزه ی هراکلیون نگهداری می شود.

کمی از کاخ کنوسوس یونان بیشتر بدانید

این کاخ بر روی تپه ای به نام Kephala ساخته شده است و دسترسی آسانی به دریا داشته است و با توجه به اسناد به جا مانده، محل قطعی زندگی پادشاه آن دوران بوده است. قدیمی ترین ردپای سکونت در این منطقه به سال های 3000 تا 7000 قبل از میلاد مسیح برمی گردد. این کاخ در واقع ساختمانی چند طبقه در مساحتی حدود 20000 متر مربع بوده است که نسبت به تکنولوژی و ابزار آن دوران، ویژگی های تحسین برانگیزی داشته است. موادی که در ساخت این کاخ مانند سنگ های مرمر و… به کار رفته، دیوارهایی که با بهترین رنگ های موجود رنگ شده، اشیا داخل اتاق ها و.. همه و همه نشان از سطح بالای پیشرفتی دارد که در آن دوران توسط مردم این منطقه کسب شده است.تمام یافته های کاخ کنوسوس یونان مانند اشیا هنری، وسایل سفالین، مجسمه ها و اشیایی دیگری که در کند و کاش های این کاخ بدست آمده، در موزه ی هراکلیون نگهداری می شود.

خلاصه

منطقه باستانی کنوسوس قدیمی‌ترین شهر اروپایی است و بزرگ‌ترین منطقه باستان شناسی متعلق به عصر برنز نیز به شمار می‌رود. کاخ کنوسوس در این منطقه، مرکز تشریفاتی و سیاسی تمدن مینوسی‌ها محسوب می‌شد. بر اساس اسطوره‌های یونانی، ویرانه‌های تو در توی کنوسوس، محل زندگی مینوتار بوده است؛ هیولایی نیمه انسان و نیمه گاو که جوانان را می‌بلعید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (442 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (57 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (10 نظر) نشسته نماز خواندن احمدرضا عابدزاده در خانه اش در کنار کریم باقری+عکس (8 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (8 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای عاشقانه و زیبای پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ بهنام بانی/ با این صدای بهشتی ترکوند+ویدیو (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد