آشنایی با جاذبه های سد قشلاق در سنندج

  چهارشنبه، 30 فروردین 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با جاذبه های سد قشلاق در سنندج
سد قشلاق یا سد وحدت سدی در 12 کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان ایران است که آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند. سد قشلاق در فاصله سال‌های 1353–1358 خورشیدی ساخته شده‌است.

دریاچه سد قشلاق که با نام دریاچه سد وحدت نیز شناخته می‌شود، در 12 کیلومتری شمال شهر سنندج قرار دارد و از مقاصد گردشگری و دیدنی های سنندج به شمار می‌آید. درختکاری‌های پیرامون دریاچه به همراه چشم‌اندازهای طبیعی، این نقطه را به یکی از مقاصد گردشگری تفریحی سنندج تبدیل کرده‌اند. با 934 هکتار مساحت، این دریاچه زیستگاه ماهیان مختلف از خانواده کپور است که از جمله آن‌ها می‌توان به ماهى عروس، شاه‌کولى، سیاه‌ماهى، آلبورنوس کاپیتو، ماهى ‌سیاه و سس ماهى اشاره کرد. همچنین دریاچه سد وحدت دارای امکانات مناسبی برای ورزش‌ها و تفریحات آبی مانند ماهیگیری و قایق‌رانی است.

استان کردستان جاذبه های گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده است. یکی از این جاذبه های دیدنی سد وحدت یا دریاچه وحدت است که در فاصله 20 کیلومتری از شهر سنندج قرار گرفته است. ماجرای ساخت این سد بزرگ به سال 1353 هجری شمسی باز می گردد. سد در منطقه ای با نام ساتله و تیرگرا و بر مسیر رودخانه پرآب و بلند قشلاق احداث می شود. سد که از نوع سدهای سنگریزه ای با هسته رسی است، برای تامین آب مورد نیاز زمین ها و باغات کشاورزی اطراف شهر سنندج و آب آشیامیدنی مردم شهر احداث شده است. کار ساخت سد در سال 1358 هجری شمسی به پایان می رسد. این سد در ابتدا با نام سد قشلاق به افتتاح می رسد.

دریاچه سد قشلاق

با افتتاح سد بر پشت دیواره های این سد دریاچه ای زیبا با 900 هکتار وسعت که یازده کیلومتری طول داشته است، شکل می گیرد. باغات اطراف و زمین های کشاورزی پایین دست سد نیز به مراتب آبادتر می شوند. در اطراف سد نیز درخت هایی کاشته شده و فضای سبز زیبایی ایجاد می شود. همین عوامل سبب می شود تا سد قشلاق که بعد از انقلاب به سد وحدت تغییر نام می دهد کم کم به یکی از تفرجگاه های اصلی اطراف شهر سنندج مبدل شود. با توجه به سطح و حجم قابل قبول آب سد این سد به گزینه مناسبی برای پرورش ماهی مبدل می شود، بنابراین چندین گونه ماهی کپور در این سد رهاسازی می شوند که از میان آن ها می توان به شاه کولی، عروس ماهی و سیاه ماهی اشاره کرد.

ماهیگیری یکی از فعالیت های مورد علاقه مردم سنندج در محدوده سد قشلاق است. علاوه بر ماهیگیری در ساحل دریاچه این سد یک اسکله قایق رانی احداث شده است. قایق رانی در دریاچه سد وحدت نیز از اقبال بسیار زیادی برخوردار است و ورزرشکاران و مردم عادی را به قایق سواری در این دریاچه تشویق می نماید. مناظر سرسبز و باغات آباد اطراف این سد نیز بر میزان محبوبیت آن افزوده است. برای رسیدن به این سد و دریاچه زیبای آن باید مسیر جاده سقز را پیش رو بگیرید. پس از عبور از روستای سراب قامیش جاده ای خاکی و کوتاه شما را به کناره سد وحدت می رساند. فصل بهار و تابستان مناسب ترین زمان برای بهره بردن از این سد زیبا و طبیعت زیبای اطراف آن است.

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق

سد مخزنی وحدت بر روی رودخانه قشلاق در در فاصله 20 کیلومتری شمال سنندج، در مسیر جاده سقز، روی کوه‌های منطقه ساتله و تیرگران احداث شده‌ است. دریاچه پشت این سد 11 کیلومتر درازا دارد و وسعتی معادل 934 هکتار را در بر می‌گیرد و با توجه به سطح دریا و حجم آب، زمینه مناسبی برای انواع ورزش‌های آبی به وجود آورده‌ است.

این دریاچه هم چنین محل زیست ماهیان مختلف از خانواده کپور ماهیان است که از آن جمله می‌توان به ماهی عروس، شاه کولی، سیاه ماهی، آلبورنوس کاپیتو، ماهی سیاه و سس ماهی اشاره کرد. به همین دلیل شرایط ماهی‌گیری تفریحی نیز فراهم شده‌است. دریاچه پشت سد با فضای سبز و جنگل کاری اطراف از دیدنی‌های شهر محسوب می‌شود. هم چنین امکانات تفریحی و اسکله قایق‌رانی دریاچه هر ساله تعداد زیادی علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی را به سوی این مکان جذب می‌کند.

خلاصه

سنندج، منطقه‌ای کردنشین واقع در استان کردستان است که با وجود جاذبه‌هایی تماشایی همچون دریاچه سد قشلاق و پارک تفریحی آبیدر گردشگرانی را به سوی خود می‌کشاند. شما می‌توانید به هنگام بازدید از دیدنی های سنندج علاوه بر مشاهده بناهای تاریخی این دیار سری هم به گوشه‌ای از هنرنمایی طبیعت استان کردستان بزنید. یکی از این جاذبه‌های طبیعی، دریاچه سد قشلاق سنندج نام دارد که تماشایش می‌تواند برای هر فرد گردشگری جالب به نظر برسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان