ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با خواص دانه کاج برای سلامتی بدن!

  سه شنبه، 12 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با خواص دانه کاج برای سلامتی بدن!
میوه درخت کاج، مخروط چوبی خشک، قهوه‌ای و پولکی است که دانه‌ها بین پولک‌ها قرار گرفته‌ و به دلیل همین شکل قرار گرفتن دانه‌ها، کاج جزو خانواده بازدانگان است. میوه درخت کاج همانند گردو دارای کالری نسبتا بالایی است پس در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد.

میوه درخت کاج قهوه ای رنگ، خشک و شبیه به مخروط می باشد. سطح میوه پولک پولک است و وقتی می رسد، فلس ها و پولک های آن خشک شده و باز می شوند.میوه درخت کاج قهوه ای رنگ، خشک و شبیه به مخروط می باشد. سطح میوه پولک پولک است و وقتی می رسد، فلس ها و پولک های آن خشک شده و باز می شوند. دانه های کاج که شبیه بادام هستند، در وسط آن ها نمایان می شوند.

کاج جزء گیاهان قدیمی کره زمین است که در تمام فصول سال همیشه سبز می باشد. سرو سیاه، صنوبر، راتیناج و کاج نوئل اسامی دیگر درخت کاج هستند. البته در ایران به درختانی که برگ هایشان سوزنی شکل و بلند است، کاج گفته می شود و به درختانی هم که برگ های سوزنی شکل ضخیم و کوتاهی دارند، صنوبر گویند.با اینکه درخت های کاج در سرتاسر دنیا یافت می شوند اما فقط 18 نوع از آن ها در دنیا قادر به تامین دانه هستند. زیرا پروسه پرورش دانه های کاج تا دو سال طول می کشد.خواص و فواید دانه و میوه کاج وقتی میوه کاج رسید، دانه ها چیده شده و به مدت 20 روز در نور آفتاب قرار می گیرند تا خشک شوند.

دانه کاج از کجا می‌آید؟

دانه کاج به دانه‌های خوراکی میوه درخت کاج می‌گویند. البته در دنیا فقط گونه‌های معدودی از درخت کاج وجود دارند که دانه آنها به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوان آن را برداشت کرده و به بازار عرضه نمود. یکی از این گونه‌ها درخت کاجی با نام چلغوز است که در منطقه آسیای میانه، به‌خصوص افغانستان می‌روید و دانه آن با نام چلغوز در این مناطق عرضه می‌شود. کلمه چلغوز از ترکیب دو کلمه چهل و غوز تشکیل شده است که به معنای چهل دانه است. زیرا همان‌طور که با میوه کاج آشنایی دارید، این میوه دانه‌های متعددی در خود دارد. فرایند تولید محصول نهایی با نام دانه کاج یا چلغوز اندکی پیچیده است. در این فرایند ابتدا میوه کاج باید برسد که خود تا دو سال زمان می‌برد. سپس میوه کاج برداشت شده و در داخل گونی‌های در مقابل آفتاب خشک می‌شوند که ممکن است تا 20 روز به طول بیانجامد. پس از خشک شدن میوه کاج آن را خرد می‌کنند و دانه‌های آن را جدا می‌کنند. دانه کاج در دسته میوه‌های سخت‌پوست قرار می‌گیرد که یعنی پوسته خارجی آن باید قبل از مصرف شکسته و جدا شود.

 دانه کاج

فواید و خواص سلامت دانه های درخت کاج

دانه کاج (Pine nuts) یک دانه کوچک، شیرین و قطره ای شکل است. این محصول خوراکی به علت زمان و زحمت زیاد در برداشت آن قیمت نسبتا بالایی دارد.رشد درخت و کاج و تولید دانه حدود 25 سال طول کشیده و رسیدن تولید دانه به اوج خود به زمان زیادی نیاز دارد.آماده سازی دانه کاج پس از برداشت و برای مصرف خوراکی به حذف پوسته دوم آن نیاز دارد.از دانه کاج معمولا در نیمکره شمالی آسیا، اروپا و آمریکای شمالی استفاده می شود.این دانه با عناوین Pinyon، Pignoli، Pignolia، Pinon و Pignon نیز شناخته می شود.گونه ها، محیط و نواحی مختلف، موجب تغییرات جزئی در فرم و ترکیب تغذیه ای دانه کاج خواهند شد. دانه کاج آسیایی کوتاه بوده اما انواع اروپایی آن بلند و نازک هستند.می توانید دانه کاج را به سالاد اضافه کرده یا آن را روی حمص بپاشید یا از آن به عنوان ترکیبی در سس پستو و سایر سس ها استفاده کنید.در ادامه به بررسی برخی فواید و خواص سلامت دانه های درخت کاج، مضرات مصرف و نکاتی در مورد استفاده از آن در رژیم غذایی می پردازیم.

حفظ وزن سالم

یکی از فواید سلامت دانه های درخت کاج اثرگذاری آن در حفظ وزن سالم بدن است.دانه کاج حاوی ترکیبی از پروتئین، فیبر و چربی های سالم است. همه این موارد به احساس سیری طولانی تر کمک می کنند.انتخاب مغزها برای میان وعده ها به جای غذاهای فرآوری شده به کاهش گرسنگی کمک می کنند.زیرا با اینکه مغزها، کالری زیادی دارند، اما در افزایش وزن دخیل نیستند. آنها موجب احساس سیری بیشتری خواهند شد.علاوه بر این اسیدهای چرب موجود در دانه کاج با خواص مدیریت وزن مرتبط هستند.

بهبود سلامت قلب

اسید پینولنیک (Pinolenic Acid) یک اسید چرب اشباع نشده است که از روغن دانه کاج به دست می آید.اسید پینولنیک در کاهش سطح LDL (کلسترول بد) موثر است. طبق مطالعات حیوانی انجام شده بر روی موش ها، اسید پینولنیک LDL بیشتری را از خون گرفته و متابولیزه می کند.البته مکانیسم خاص آن مشخص نیست و به تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.همانطور که می دانید مقادیر بالای LDL یا همان کلسترول بد، موجب افزایش خطر بیماری های قلبی خواهد شد.به همین جهت مصرف دانه های درخت کاج کلسترول بد را کاهش داده و دارای خواص و فواید سلامت برای عملکرد قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی است.

بهبود سلامت مغز

امگا 3 جزء اسیدهای چرب ضروری است. دریافت امگا 3 در بدن بواسطه رژیم غذایی امکان پذیر است.سه نوع امگا 3 شامل آلفا لینولئیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند.EPA و DHA با کمک به کاهش سرعت شناختی و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و علائم افسردگی به حفظ سلامت مغز کمک می کنند.

متاسفانه بخش زیادی از جمعیت جهان از امگا 3 کافی استفاده نمی کنند.بر اساس اعلام انستیتو ملی بهداشت (NIH)، میزان مصرف توصیه شده روزانه امگا 3 برای زنان بزرگسال 1.1 گرم و برای مردان بزرگسال 1.6 گرم است.دانه های کاج منبع امگا 3 هستند. هر 28 گرم دانه کاج حاوی 31.4 میلی گرم امگا 3 است.

نوع امگا 3 موجود در دانه کاج ALA است که ضروری تلقی شده اما بدن آن را به فرم های مفیدتر EPA و DHA تبدیل می کند. البته این فرآیند در انسان ها چندان کارآمد نیست.می توانید با پاشیدن یک مشت دانه کاج بر روی کیک ها یا افزودن آن بر تست آووکادو میزان مصرف امگا 3 را کمی افزایش داد.

بهبود سطح قند خون

یکی از خواص دانه کاج تاثیر مثبت مصرف آن بر روی کاهش سطح قند خون ناشتا است.در واقع قرار دادن یک غذای سرشار از کربوهیدرات با چربی اشباع نشده (مانند موارد یافت شده در دانه کاج) در رژژیم غذایی اثرات مفیدی بر سطح قند خون دارد.برخی مطالعات حیوانی این تاثیر گذاری را تایید کرده اند:

یک بررسی در سال 2014 به ارزیابی مطالعات متعددی در مورد تاثیر مصرف مغزهای درختی بر نشانگرهای دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پرداخت.این بررسی نشان داد که به طور متوسط مصرف روزانه 56 گرم مغزهای درختی به مدت 8 هفته با بهبود سطح قند خون ناشتا و حساسیت به انسولین کمک می کند.این مطالعات با بررسی انواع مغزهای درختی (نه فقط دانه کاج) پرداخت. البته دانه کاج چربی های اشباع نشده و مقداری پروتئین و فیبر ارائه می دهد و ممکن است اثرات مشابهی با سایر مغزهای درختی داشته باشد.همچنین، مصرف 28 گرم دانه کاج، 109% ارزش روزانه مواد معدنی منگنز را تامین می کند. این مساله نیز با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. یک مطالعه با بیش از 10 هزار شرکت کننده نشان داد که افرادی که بیش از حدود 4.5 میلی گرم در روز منگنز مصرف کردند،کمتر دچار دیابت نوع 2 شدند.به علاوه، دانه کاج حاوی پلی فنول ها یا ترکیبات فنولی است.ترکیبات پلی فنولی دانه کاج خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند. این مساله با سایر فواید ارتقا دهنده سلامتی مصرف دانه های درخت کاج همراه است.ترکیبات فنولی موجود در دانه کاج به کاهش گونه های فعال اکسیژن (ROS) موجود در بدن کمک کرده و کنترل قند خون را بهبود می بخشند.با این وجود اطلاعات فوق از مطالعات حیوانی به دست آمده و مطالعات انسانی در این مورد محدود هستند.به نظر می رسد که علاوه بر ترکیبات فنولی، منگنز نیز موجب کاهش ROS می شود. این امر به فعال شدن مسیرهای استرس در بدن منجر خواهد شد. در نتیجه پیشرفت و بهبودی دیابت حاصل خواهد شد.

 دانه کاج

مضرات احتمالی مصرف دانه کاج

دانه کاج در کنار خواص سلامتی فراوان، با برخی مضرات نیز همراه است.برخی افراد با مصرف دانه کاج دچار واکنش آنافیلاکتیک یا حساسیت ناشی از IgE شده و سیستم ایمنی بدن آنها فورا به مصرف آن واکنش نشان می دهد. شایان ذکر است که بروز این امر شایع نیست.سندرم دهان کاج (Pine mouth) نیز به عنوان یک وضعیت موقتی باعث طعم فلزی یا تلخی پس از مصرف دانه کاج خواهد شد.اولین مورد گزارش شده دهان کاج مربوط به سال 2001 بود. علائم این وضعیت طی 48 ساعت پس از مصرف دانه کاج شروع شده و تا 2 هفته ادامه دار خواهند بود.علت اصلی بروز این سندرم مشخص نیست.به این ترتیب در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول پس از مصرف دانه کاج باید مراقبت پزشکی دریافت کرد.

 دانه کاج

طریقه مصرف دانه کاج

دانه‌های کاج به دلیل طعم کره‌ای که دارند، معمولا در پستو استفاده می‌شوند. همچنین آنها می‌توانند به غذاهای مختلف اضافه شوند. دانه‌های کاج خام خوشمزه هستند و به راحتی می‌توان آنها را به عنوان میان وعده با خود حمل کرد. شما می‌توانید دانه‌های کاج را با پختن آنها در فر یا برشته کردن روی اجاق گاز، برشته کنید. این فرآیند طعم ملایم آنها را افزایش می‌دهد. در اینجا چند راه برای استفاده از آجیل کاج در دستور پخت غذاها آورده شده است:

  • آجیل کاج را با پنیر، سیر، ریحان و روغن زیتون مخلوط کنید تا سس پستو درست شود.

  • آن را روی ماست با میوه و سایر مغزها بپاشید تا یک خوراکی خوشمزه درست کنید.

  • آجیل کاج خام یا بو داده را به سالاد یا غذاهای پاستا اضافه کنید.

  • آنها را به سبزیجاتی مانند گل کلم تفت داده، بروکلی یا لوبیا سبز اضافه کنید.

  • آجیل کاج را با غلاتی مانند کینوا یا برنج مخلوط کنید.

  • پیتزای خود را با آجیل کاج تزئین کنید تا تردی بیشتری داشته باشد.

خلاصه

میوه درخت کاج قهوه‌ای رنگ، خشک و شبیه به مخروط است. سطح میوه پولک پولک است و وقتی می‌رسد، فلس‌ها و پولک‌های آن خشک شده و باز می‌شوند. دانه‌ کاج که شبیه بادام است، در وسط آن‌ها نمایان می‌شوند. کاج از گیاهان قدیمی کره زمین به حساب می آید که در تمام فصول سال همیشه سبز است. در ایران به درختانی که برگ هایشان سوزنی شکل و بلند است، کاج گفته می‌شود این دانه های کوچک که بسیار مغذی و خوشمزه هستند، دارای فواید زیاد و موادی مثل کربوهیدرات، فیبر، فسفر، زینک، تیامین یا ویتامین B1، نیاسین یا ویتامین B3، ویتامین B12 و ویتامین E می باشند. کمک به درمان اختلالات روحی و چلوگیری از ابتلا به انواع سرطان از خواص دارویی دانه کاج می باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (373 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (313 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (246 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (187 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (156 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (148 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (146 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (131 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (126 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (106 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (105 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (99 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402