آشنایی با تمام خواص و فواید ماست یونانی

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با تمام خواص و فواید ماست یونانی
ماست یونانی یک محصول لبنی غنی از پروتئین است که کاربردهای متنوعی در آشپزی دارد و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. در مقاله‌ی امروز با چند مورد از مهم‌ترین فواید ماست یونانی آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

ماست یونانی با انواع ماست های دیگر تفاوت دارد، زیرا برای جدا کردن آب پنیر موجود در آن باید از صافی عبور کند. آب پنیر مایعی است که حاوی لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر است. ماست یونانی یک محصول لبنی محبوب است، اما آیا ادعاها مبنی بر فواید ماست یونانی صحت دارند یا خیر؟

ماست یونانی قند کمتری نسبت به ماست معمولی دارد. از بین بردن آب پنیر، ماست را غلیظ تر و خامه ای تر و مزه آن را ترش تر می کند. برخی از تولیدکنندگان مواد قوام آور را به ماست معمولی اضافه می کنند و آن را به عنوان ماست یونانی به بازار عرضه می کنند، که از مزایای سلامتی ماست یونانی برخوردار نیست. همچنین، ماست یونانی کم چرب یا بدون چربی نیز فاقد فواید موجود در ماست سنتی یونانی است.

ماست یونانی چیست؟

ماست یک فرآورده ی لبنی است که از دیرباز مصرف می شده است. در حقیقت، یونانی ها اولین کسانی بودند که استفاده از ماست را از ۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع کردند. به نظر می رسد که کلمه ی ماست «yogurt» از کلمه ی ترکی «yoğurmak» گرفته شده است که به معنای غلیظ کردن، دلمه کردن یا سفت کردن است.

امروزه ماست انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها مانند ماست یونانی حاوی پروتئین بیشتری هستند. نحوه ی تولید ماست یونانی که اغلب به عنوان یک نوع ماست سفت و غلیظ شناخته می شود، با ماست معمولی متفاوت است. برای تهیه ی این ماست، مایعات اضافی را از آن خارج می کنند تا یک محصول متراکم تر تولید شود. علاوه بر این، بعضی از تولیدکنندگان مواد غذایی با افزودن پروتئین های شیر به ماست در ابتدا یا انتهای فرآوری، ماست به سبک یونانی تولید می کنند.

ماست یونانی در انواع مختلفی از جمله پرچرب، کم چرب و بدون چربی و همچنین طعم دار و بدون طعم وجود دارد. بسته به برندی که انتخاب می کنید، این محصول حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است. با این حال، به طور کلی ۲۰۰ گرم ماست یونانی کم چرب (ساده و شیرین نشده) کالری و مواد مغذی زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • کالری: ۱۴۶
  • پروتئین: ۱۹/۹ گرم
  • چربی: ۳/۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۷/۸ گرم
  • ویتامین B12 (کوبالامین): ۱ میکروگرم (۴۳ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ۰/۴ میلی گرم (۳۵ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید): ۰/۹ میلی گرم (۱۹ درصد نیاز روزانه)
  • ویتامین آ: ۱۸۰ میکروگرم (۲۰ درصد نیاز روزانه)
  • کلسیم: ۲۳۰ میلی گرم (۱۸ درصد نیاز روزانه)
  • فسفر: ۲۷۴ میلی گرم (۲۲ درصد نیاز روزانه)
  • پتاسیم: ۲۸۲ میلی گرم (۶ درصد نیاز روزانه)
  • روی: ۱/۲ میلی گرم (۱۱ درصد نیاز روزانه)
  • سلنیوم: ۲۴/۸ میکروگرم (۴۵ درصد نیاز روزانه)

ماست یونانی بعضی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می کند و به ویژه سرشار از پروتئین، ویتامین B12، ویتامین B2 و سلنیوم است. علاوه بر این، مقدار کمی منیزیم، کولین و مس دارد.

در مقایسه با ماست معمولی، ماست یونانی پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتری دارد. به خاطر داشته باشید که ارزش غذایی ماست یونانی بسته به نوع محصول متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، نوع پرچرب آن دارای چربی و کالری بیشتری نسبت به گزینه های کم چرب است یا ماست شیرین شده و طعم دار کربوهیدرات و قند بیشتری دارد.

 ماست یونانی 

ارزش غذایی ماست یونانی

مقدار مصرف در هر وعده: ۱ فنجان؛

  • هر وعده: ۰ کالری؛ ۱ گرم چربی (۰ گرم چربی اشباع)؛ ۰ گرم فیبر؛ ۸ گرم کربوهیدرات؛ ۲۳ گرم پروتئین؛ ۰ میکروگرم فولات؛ ۱۱ میلی گرم کلسترول؛ ۷ گرم قند، ۰ گرم قند اضافی، ۹ واحد ویتامین آ (A)، ۰ میلی گرم ویتامین سی (C)، ۲۴۸ میلی گرم کلسیم، ۰ میلی گرم آهن، ۸۱ میلی گرم سدیم، ۳۱۷ میلی گرم پتاسیم.
  • امتیاز تغذیه ای: کلسیم (تأمین ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم)؛
  • کربوهیدرات در هر وعده: یک دوم (نصف).

خواص ماست یونانی برای سلامت بدن

  • فیبر بالا:فایده عمده این نوع ماست محتوای فیبری بالای آن است. علاوه بر آن مصرف این ماست بهترین روش برای کنترل مشکلات گوارشی است. محتوای فیبری به طور معمول می تواند به تسهیل سیستم گوارشی درون بدن کمک کند.
  • ماست یونانی برای تسهیل گوارش:ماست به ظرفیت تسهیل سیستم گوارشی اش مشهور است. علاوه بر آن، ماست یونانی می تواند باعث حرکات بهتر گوارشی در روده ها شود. ضمن اینکه این نوع ماست می تواند عملکرد روده را حین جذب و گذراندن آن بهبود بخشد.
  • ماست یونانی برای کنترل وزن:با توجه به محتوای فیبری و تسهیل سیستم گوارشی، ماست یونانی برای کنترل وزن بدن مفید است. علاوه بر آن، این بسیار معمولی است که ماست یونانی را به عنوان یکی از اجزای رژیم غذایی قرار دهند برای آنهایی که می خواهند وزن خود را کنترل کنند.
  • چربی کم ماست یونانی:این ماست، مانند بسیاری از ماست های دیگر چربی کمی دارد. علاوه بر آن، هر قدر از این ماست مصرف کنید هیچگاه به چاقی مبتلا نمی شوید. همچنین از جایگزینی این ماست به عنوان وعده غذایی اصلی طی روز پرهیز کنید.
  • ماست یونانی برای کمک به باکتری های خوب:ماست یونانی حاوی مواد پروبیوتیک است که به عنوان باکتری خوب در معده شناخته می شود. علاوه بر آن این نوع از ماست می تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و جذب کمک کند. ماست یونانی تعادل هورمون های گوارشی را کنترل می کند که به گوارش بهتر به خصوص در داخل روده، می انجامد. این خاصیت دقیقا مانند ویژگی میوه کواس است که باعث تقویت باکتری های گوارشی می شود.
  • ماست یونانی برای تسریع گوارش:فایده دیگر ماست یونانی برای کاهش وزن سریعتر انجام شدن گوارش است. با مصرف این ماست، سیستم گوارشی می تواند بهبود یابد و منجر به فرآیند بهتر گوارشی گردد. علاوه بر آن، این ماست سیستم گوارشی بدن را مدیریت می کند و به جذب مواد مغذی در بدن کمک می کند.
  • ماست یونانی برای بهبود سطح سوخت و ساز:ماست یونانی همچنین یکی از انتخاب های خوب جهت بهبود سطح سوخت و ساز بدن است. این ماست به بهینه سازی تولید انرژی از غذای جذب شده کمک می کند. علاوه بر آن، ماست یونانی تبدیل غذا به انرژی را به وسیله افزایش سطح اکسیژن، افزایش می دهد. این فرآیند به داشتن وزن سالم کمک خواهد کرد از آنجا که این ماست منجر به اجتناب از جذب چربی در بدن می شود.
  • احساس سیری:ماست یونانی یک روش غیر منتظره است که می تواند احساس سیری و اشباع به معده بدهد. علاوه بر این، ماست یونانی همواره به عنوان میان وعده یا جایگزین صبحانه استفاده می شود. گرچه این اقدام می تواند برای معده حساسیت برانگیز باشد. از آنجا که این ماست طعم ترش دارد و می تواند معده را ناراحت کند.
  • محتوای پروتئینی بالا ماست یونانی:ماست یونانی همچنین یک منبع خوب پروتئین برای بدن است. ضمنا این ماست نه تنها روند کاهش وزن را تحریک می کند بلکه می تواند سلامت ماهیچه و شکل گیری آنها را بهبود دهد. افرادی که وزن خود را کاهش می دهند همواره در مورد ماهیچه های خود دچار مشکل می شوند. با اضافه کردن پروتئین داخل بدن، شکل گیری ماهیچه ها تثبیت می شود.
  • ماست یونانی منبع ید است:ماست یونانی حاوی ید است و در حقیقت منبع خوبی از ید محسوب می شود.
  • ماست یونانی برای بهبود سلامت استخوان:مصرف ماست یونانی ممکن است سلامت استخوان را بهبود دهد از آنجا که سرشار کلسیم و پروتئین است.
  • ماست یونانی برای بهبود سلامت روده:ماست یونانی حاوی پروبیوتیک است. این مواد باکتری های خوبی هستند که تعادل وجود باکتریائی داخل روده را تثبیت می کنند.
  • ماست یونانی برای تثبیت سلامت روانی:تحقیقات حاکی از آن است که مصرف ماست پروبیوتیک برای سلامت روانی شخص مفید است.
  • ماست یونانی برای کاهش فشار خون:ماست یونانی شکلی از پروبیوتیک است که فشار خون را کاهش می دهد. شیر ترش شده با پروبیوتیک ها به کاهش فشار خون کمک می کند.
  • ویتامین B12 خود را از اینجا تامین کنید:بدن شما به ویتامین B12 برای ساخت گلبول های قرمز خون، عملکرد مغز و همانندسازی DNA نیاز دارد. ماست یونانی سرشار از این ویتامین است.
  • ماست یونانی یک غذای مناسب برای بعد از تمرین:ماست یونانی می تواند غذای سالم و رضایت بخشی بعد از یک تمرین سخت باشد. نه تنها شما را تا وعده غذایی بعدی تامین می کند بلکه در واقع حاوی پروتئین است که می تواند آسیب های ناشی از تمرین را نیز ترمیم کند. ماست یونانی سرشار از آمینو اسیدهایی است که پروتئین را تشکیل می دهند و پروتئین ها نیز کانال هایی را برای بازسازی بافت های ماهیچه ای و ترمیم آسیب ها ترتیب می دهند.
  • ماست یونانی می تواند قلب را استحکام بخشد:یکی از دلایلی که ماست یونانی قادر به مهار افزایش وزن است این است قلب شما نیاز به پمپاژ زیاد خون به سراسر قلب نداشته باشد. مصرف کنندگان ماست یونانی سطح سوخت و ساز مناسب و سطح متعادلی از کلسترول را دارند.مطالعات نشان می دهند که چگونه مصرف زیاد ماست یونانی می تواند فشار خون را تنظیم کند و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را قطع کند.
  • ماست یونانی برای درمان سندرم کیست تخمدان:رژیم غذایی سرشار از پروتئین می تواند علائم سندرم پلی کیستیک تخمدان را التیام بخشد. ماست یونانی سرشار از پروتئین است. تحقیقات حاکی از آن است که بین این سندرم و میکروب های مفید روده ارتباط وجود دارد، چیزی که در ماست یونانی به فراوانی موجود است.
  • ماست یونانی با آکنه مبارزه می کند:مواد پروبیوتیک موجود در ماست یونانی با التهاب و آکنه ناشی از التهاب مقابله می کند. ماسک صورت ماست یونانی بهترین کار را می کند. این ماسک می تواند آکنه را درمان و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند.
  • ماست یونانی حاوی لاکتیک اسید است:لاکتیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید است که سلول های مرده پوست را نابود می کند. این سلول های مرده می توانند منافذ پوست را مسدود کنند و منجر به گسترش جوش و آکنه شوند. لاکتیک اسید همچنین خواص پاکسازی دارد که پوست صورت را درخشان و لکه های رنگی پوست را درمان می کند.

 ماست یونانی 


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (667 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان