آشنایی با فواید تربچه برای سلامتی بدن

  چهارشنبه، 19 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با فواید تربچه برای سلامتی بدن
تربچه یکی از انواع سبزیجات ریشه ای است که در شکل های مختلف و به رنگ های قرمز، سفید، بنفش و سیاه وجود دارد. تربچه طعمی تند و تیز و کمی شیرین دارد، تربچه قرمز هر چه کوچک تر باشد طعم شیرین و بافت بهتری خواهد داشت.

تربچه، یکی از صیفی جات بدون چربی و کلسترول است. فیبر یکی از مهمترین مواد موجود در تربچه است. همچنین تربچه دارای ویتامین c, k, B6، نیاسین و فولات است. برگ های این گیاه 6 برابر بیشتر از ریشه آن داری ویتامین C است. این برگ ها برای درمان زردی مفید هستند. علاوه بر این تربچه حاوی کلسیم، پتاسیم، مس، اسید فولیک و آنتوسیانین (Anthocyanin) نوعی آنتی اکسیدان قوی است. مصرف مداوم تربچه، باعث حرکت آسان روده می شود، در نتیجه منجر به بهبود تدریجی اشتها می شود.تربچه از خانواده شب بو ها است که دارای ریشه های خوراکی می باشد. دوره کشت، اندازه و رنگ متفاوتی در تربچه ها وجود دارد و اختلاف آنها را بر همین اساس می توان تعیین کرد. عطر و طعم موجود در تربچه خیلی غنی و متمایز از دیگر سبزیجات مشابه است.

آشنایی با تربچه قرمز

تربچه ها سبزیجات ریشه ای از خانواده (Brassica) هستند. خویشاوندان نزدیک تربچه شامل کلم بروکلی، سبزی خردل، کلم پیچ، گل کلم، کلم و شلغم هستند. پیاز تربچه در اشکال و رنگ های مختلف وجود دارد. محبوب ترین نوع تربچه، قرمز روشن است و شبیه توپ پینگ پنگ با دم کوچکی است. انواع دیگر آن سفید، بنفش یا سیاه هستند.

تربچه ها ممکن است بزرگتر و به شکل مستطیلی نیز باشند. بیشتر تربچه ها طعم فلفلی دارند، اگرچه برخی ممکن است شیرین باشند. تربچه های با رنگ روشن تر مانند ترب سفید طعم ملایم تری دارند. تربچه ها اگر مدت زیادی در زمین بمانند و فوراً مصرف نشوند، بسیار تند خواهند شد. تربچه های کوچکتر معمولاً بهترین طعم و بافت را دارند.

تربچه از نظر طب سنتی

تربچه گیاهی ادرار آور است که موجب دفع سموم بدن می شود. این خاصیت ضد سمومی و ضدسرطانی برای درمان سرطان های مختلف مانند کلیه، روده، معده و... مؤثر است. تربچه با دارا بودن ویتامین C، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس، برای پوست مفید است.تربچه خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که موجب رفع اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش های قرمز می شود. این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، بنابراین در کاهش وزن مؤثر است. تربچه علاوه بر مقابله با تب، رفع اختلالات ادراری مانند التهاب، آلودگی قارچی، سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد.

تربچه

طبع تربچه چیست؟

طبیعت و مزاج تربچه قرمز گرم و خشک می باشد. تربچه سرشار از آنتی اکسیدان ها، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، فسفر، مس و منگنز است.تربچه یکی از اعضای خانواده ی کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و شلغم است.

طریقه مصرف تربچه

تربچه را به صورت خام به عنوان سبزی خوردن و یا برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سس سالاد، ساندویچ و ترشی استفاده می کنند.برگ های تربچه را به صورت خام می توان به عنوان سبزی خوردن یا برای تهیه سالاد به کار برد.

 تربچه

ارزش غذایی تربچه (1/2 فنجان تربچه خام)

  • کالری : 12 کالری
  • کربوهیدرات : 2 گرم
  • پروتئین : 0.35 گرم
  • فیبر غذایی : 1 گرم

فواید کلی تربچه

  • تنظیم سوخت و ساز چربی
  • پاکسازی معده و درمان مسمومیت؛ در گذشته هنگام مسمومیت غذایی مقداری تخم تربچه را با سکنجبین به بیمار می دادند.
  • درمان سوزش ادرار؛ برای رفع سوزش می توان به جای تربچه، از دم کرده ی برگ های آن استفاده کرد.
  • برای پیشگیری از بروز سرطان هایی چون کولون، پروستات و سینه،کلیه، معده مفید می باشد.
  • تقویت چشم با آب برگ تربچه.
  • خاصیت نرم سازی بدن به خصوص در مخاط های بینی، سلول ها و ریه ها با آب تربچه.
  • تنظیم متابولیسم بدن.
  • مؤثر برای معالجه روماتیسم.
  • تخم تربچه اشتها آور است.
  • افزایش شیر مادر با مصرف تخم تربچه.
  • کمک به هضم غذا با مصرف برگ تربچه.
  • بهبود گردش خون
  • رفع تب
  • نیکو و روشن کردن رنگ صورت
  • از بین بردن آثار کبودی زیر چشم، آثار ضربه، جای زخم و کک و مک با استفاده از ضماد ترب و عسل.
  • مرهم ترب برای زخمهای بد و جوش های آبدار مفید است.
  • برای جلوگیری از گزش حشرات، آب ترب را بر روی پوست بمالید.
  • جلوگیری از فعالیت نوعی آنزیم که سبب تشکیل جرم دندان می شود.
  • پیشگیری از پوسیدگی و افتادن دندان ها.
  • بوی تربچه برای سینوس ها مفید است.
  • پیشگیری از لخته شدن خون
  • از بین بردن سلول های سرطانی و تاثیر مثبت در روش شیمی درمانی

عوارض و مضرات تربچه

  • تیروئید : زیاده روی در مصرف تربچه ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. یک مطالعه نشان داده که مصرف زیاد تربچه باعث افزایش وزن غده تیروئید و کاهش سطح هورمون تیروئید می شود.
  • سنگ کیسه صفرا: از آنجا که تربچه ممکن است تولید صفرا را افزایش دهد، توصیه می شود که افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک مشورت کنند.

آیا تربچه برای کاهش وزن مفید است؟

کاهش وزن یکی از مزایای اصلی تربچه است. این سبزیجات کم کالری هستند و تقریباً اصلاً چربی ندارند. آنها سرشار از آب هستند و به شما کمک می کنند تا مدت بیشتری سیر بمانید.تربچه فیبر بالایی دارد که باعث می شود شما اشتهای خود را مدیریت کنید.

تربچه ها می توانند روند کاهش وزن شما را بسیار آسان تر کنند، در صورتی که این سبزیجات را بخشی از برنامه غذایی متعادل خود قرار دهید. به عنوان مثال، با جایگزین کردن تنقلات سالم مانند چیپس سیب زمینی با تربچه، می توانید کالری دریافتی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. به این ترتیب، به کمبود کالری لازم دست خواهید یافت و به کاهش وزن خود کمک می کنید.

چگونه تربچه را برای کاهش وزن مصرف کنیم؟

ابتدا یک سینی پخت را با کاغذ روغنی بپوشانید و فر را با دمای ۱۷۶ درجه سانتی گرد گرم کنید. سپس ۱۲ تربچه درشت را بردارید و به یک چهارم آن روغن نارگیل بمالید و نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه تفت دهید. میان وعده خود را از فر خارج کنید و جعفری، شوید و پیازچه تازه روی آن بپاشید. در آخر تربچه ها را برگردانید و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید.

یک روش خوب دیگر برای افزودن تربچه به رژیم غذایی خود، تهیه سالاد است. می توانید با یک چیز ساده شروع کنید. به عنوان مثال، تربچه و خیار سالادی را با هم ترکیب کنید. یک کاسه بزرگ بردارید و سه قاشق غذاخوری سرکه برنج، یک قاشق غذاخوری شکر، دو عدد پیاز خلال شده و مقداری روغن کنجد را با هم مخلوط کنید.

سپس یک خیار بزرگ بردارید، آن را از طول نصف کنید، دانه ها را بردارید و برش بزنید. در آخر خیار و ۳۰۰ گرم تربچه ورقه شده را به کاسه اضافه کرده، مخلوط کرده و با برگ گشنیز ترکیب کنید. این امکان وجود دارد که دستور العمل های ذکر شده در بالا را تهیه کنید یا چیز دیگری را امتحان نمایید. تربچه می تواند به یک میان وعده سالم و خوب برای شما و خانواده تان تبدیل شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان