آشنایی با خواص مفید زرشک برای بدن

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با خواص مفید زرشک برای بدن
زرشک گیاهی است که ایرانیان از میوه آن در غذاها، به عنوان یک نوشیدنی و به شکل مربا و شربت استفاده می‌کنند. این دانه‌های ترش و خوشمزه خواص زیادی دارند و برای بدن نیز بسیار مفید هستند.در این مطلب در مورد زرشک بحث می‌کنیم و فواید و خواص این گیاه محبوب را با هم بررسی می‌کنیم.

زرشک برای موارد متنوعی مصرف می شود. صنایع غذایی، مصارف دارویی، پزشکی و صنایع رنگ سازی و رنگرزی از جمله موارد خواص زرشک هستند. با این وجود همانطور که می دانیم بیشترین مصرف زرشک در صنایع غذایی است بنابراین در این مطلب به بررسی خواص زرشک برای بدن می پردازیم.

ارزش و خواص زرشک در چیست؟

ریشه، پوست درخت و میوه زرشک کاربردهای درمانی دارند. میوه زرشک یکی از منابع سرشار از ویتامین c است و طعم بسیار ترش و تیزی دارد. بسیاری درختچه زرشک را با تصویر درختچه زرشک ژاپنی می شناسند. این درختچه ۹۰ تا ۱۸۰ سانتی متر ارتفاع و نزدیک به ۲ متر عرض دارد و میوه های آن زمستان را دوام می آورند.میوه، ساقه و ریشه زرشک آلکالوئیدهای مفیدی دارند که معروف ترین آن ها بربرین نامیده می شود. بربرین خاصیت ضد تشنج، ضد میکروب، ضد التهاب و خواب آور دارد. این آلکالوئید در پایین آوردن فشار خون بسیار و تقویت سیستم ایمنی تأثیر مثبت دارد. زرشک علاوه بر بربرین و ویتامین C، تیامین یا همان ویتامین B1، بتاکاروتن، لوتئین، گزانتین، کروم، کبالت و زینک است.

 زرشک

انواع خواص زرشک در گونه های متفاوت

درخت زرشک، گونه های بسیاری دارد و در مناطق مختلف کشور، خصوصاً در مناطق آذربایجان، لرستان، فارس، دامنه های البرز و تهران و خراسان، قوچان، شیروان، اسفراین، بجنورد و بیرجند و قائنات به عمل می آید.

از بین گونه های زرشک، چند گونه معروف تر هستند که عبارتند از:

  • زرشک بی دانه: که به عنوان محصولی اقتصادی کشت می شود.
  • زرشک زالزالکی: که ابتدا قرمز رنگ است ولی بعد سیاه می شود و دانه دار است.
  • زرشک زرافشانی: که زرشک وحشی و دانه دار محسوب می شود.

درخت زرشک، نیاز آبی کمی داشته و خصوصاً در انواع وحشی آن در خاک های کم آب و یا آب شور نیز به خوبی رشد می کند و گیاهی خاردار محسوب می گردد که در فصل پاییز، میوه آن آماده برداشت می شود. این گیاه در مقابل وزش باد مقاوم بوده و برای رشد به جریان هوا و نور زیاد آفتاب نیاز دارد و از طریق قلمه، پاجوش و بذر تکثیر می شود.همچنین جهت تمایل می توانید با کلیک به روی عبارت (نهال گردو) به مشاهده 28 رقم از انواع نهال گردو بپردازید.

البته برای مصارف عمومی و در بازار گیاه زرشک تقسیم بندی متفاوتی دارد که به انواع زیر دسته بندی می شود:

  • زرشک پلویی، زرشک پفکی و دانه اناری
  • زرشک کوهی یا زرشک سیاه

 زرشک

خواص زرشک

زرشک، نهالی همیشه سبز و اغلب خاردار است که از دیرباز از برگ، ریشه، پوست و میوه آن به عنوان دارو مورد مصرف قرار می گرفته است و علاوه بر ایران، در بخشی از اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا نیز یافت می شود، اما بیشترین پراکندگی را در ایران دارد و بومی ایران به حساب می آید و کشور ما بزرگترین تولیدکننده زرشک در جهان است.

این گیاه پرخاصیت، گونه های مختلفی دارد و با توجه به طعم دلپذیر و رنگ خود، جایگاه خاصی در تهیه فرآورده های غذایی دارد و با شناخت ماده مؤثره آن به نام «بربرین» که خاصیت دارویی دارد، در صنایع دارویی نیز نقش به سزایی پیدا کرده است. خواص میوه این گیاه قرمز رنگ، کوچک و بیضوی شکل است که طعم ترشی دارد.

۱. مبارزه با عفونت ها

براساس مطالعات زرشک به لطف بربرین خاصیت ضدباکتری، ضدقارچی و ضدپروتوزوآ (تک یاختگان) دارد. زرشک با جلوگیری از اتصال باکتری ها به سلول های انسان می تواند از بروز عفونت ها جلوگیری کند.از خواص زرشک برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت ها در بدن استفاده می شود. زرشک در بهبود عفونت مثانه، عفونت دستگاه ادراری و عفونت های دستگاه گوارش مؤثر است. تأثیر میوه ی زرشک در مبارزه با عفونت های دستگاه ادراری از ریشه ی آن بیشتر است. زرشک به بهبود گلودرد، گرفتگی بینی، درمان سینوزیت و بهبود برونشیت و برخی دیگر از ناراحتی های رایج دستگاه تنفسی کمک می کند. از دیگر خواص زرشک این است که به درمان عفونت های ناشی از قارچ پوستی کاندیدا نیز کمک می کند.

۲. کمک به سلامت دستگاه گوارش

بربرین با کمک به ماهیچه های صافی که سطح روده را پوشانده اند به بهبود گوارش و کاهش دردهای دستگاه گوارش کمک می کند.براساس برخی مطالعات، زرشک به خاطر خاصیت آسترینجنت (منقبض کننده) سریع تر از آنتی بیوتیک ها می تواند مشکلات گوارشی را حل کند. براساس مطالعه ی چاپ شده در مجله ی بیماری های عفونی بربرین می تواند بدون بروز عوارض جانبی اسهال ناشی از باکتری ها را بهبود دهد.

۳. درمان اسهال

براساس مطالعات بربرین موجود در زرشک می تواند با عفونت های ناشی از باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها مبارزه کند. بربرین با تحریک تولید گلبول های سفیدی به نام ماکروفاژها (درشت خوارها) با عفونت ها مبارزه می کند.در پزشکی جایگزین زرشک به طور عمده برای درمان اسهال باکتریایی، اسهال مسافران، عفونت های انگلی روده و کاندیدیاز (برفک) مزمن استفاده می شود. برای بهبود این مشکلات مصرف کپسول زرشک محتوی ۵ تا ۱۲ درصد آلکالوئید ایزوکوئینولین توصیه می شود.

۴. بهبود سوء هاضمه

برای کمک به درمان سوء هاضمه مصرف اَشکال مایع زرشک مانند آب زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می شود. برای بهبود سوء هاضمه توصیه می شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده ی غذایی از زرشک استفاده کنید.

۵. پیشگیری و بهبود دیابت

تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است. در مطالعه ای تأثیر مصرف ۵۰۰ میلی گرم بربرین موجود در زرشک در مقابل متفورمین (داروی رایج دیابت) به مدت ۳ ماه مقایسه شد. بربرین توانست در کنترل قندخون و سوخت وساز چربی مانند متفورمین موفق عمل کند. این امر باعث شد پژوهشگران از زرشک به عنوان ماده ای خوراکی طبیعی با قابلیت بالقوه ی کنترل دیابت نام ببرند.مطالعات بعدی نشان داد که بربرین می تواند اختلالات مربوط به سوخت وساز چربی ها و گلوکز را بهبود بدهد. براساس مطالعه ای که در مجله ی مکمل ها و داروهای جایگزین به چاپ رسید، بربرین می تواند با تنظیم ترشح آدیپوکین ها (پروتئین هایی که به سلول ها سیگنال هایی می دهند) حساسیت به انسولین را در افراد بهبود دهد. آدیپوکین ها می توانند در بهبود التهابات و مقاومت به انسولین مؤثر باشند.

۶. کمک به سلامت قلب

خواص زرشک بر سلامت قلب به اثبات رسیده است. کمک به کنترل فشار خون بالا، درمان بیماری سرخ رگ کرونری، آریتمی قلب و بیماری ماهیچه ی قلب از خواص زرشک است.فیبریلاسیون دهلیزی وضعیتی است که در آن (معمولا به خاطر گردش خون ضعیف) ضربان قلب، سریع و نامنظم می شود. برخی روش های پزشکی جایگزین مانند یوگا، طب سوزنی، پس خوراند زیستی (روشی که در آن یاد می گیریم عملکردهای بدن مانند ضربان قلب را با کمک ذهن کنترل کنیم) و مکمل های غذایی گیاهی مانند مکمل های زرشک می توانند در درمان فیبریلاسیون دهلیزی مؤثر باشند.

براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت آلکالوئید فعال زرشک (بربرین) با ایجاد واکنشی بیوشیمیایی در قلب می تواند به بهبود فیبریلاسیون دهلیزی کمک بکند. براساس این مطالعه بربرین می تواند مانند یک واسطه ی ضدآریتمی در بدن عمل بکند. بااین حال اثبات قطعی فواید بربرین در بهبود فیبریلاسیون دهلیزی و فلوتر دهلیزی نیازمند آزمون های بالینی بیشتر در انسان هاست.همچنین زرشک می تواند با کاهش کلسترول موجود در سرم و خون به حفظ سلامت قلب و نیز حفظ سلامت عمومی بدن کمک بکند.

۷. مبارزه با نشانگان سوخت وسازی

یکی دیگر از خواص زرشک مبارزه با نشانگان سوخت وسازی است. نشانگان سوخت وسازی یک اختلال سوخت وسازی است. معیار تشخیص این بیماری وجود حداقل ۳ مورد یا بیشتر از موارد زیر است:

  • چاقی شکم؛
  • قند خون بالا؛
  • تری گلیسرید بالا؛
  • فشار خون بالا ؛
  • پایین بودن کلسترول خوب (HDL).

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در ایران صورت گرفت تأثیر زرشک بر توازن پرواکسیدان-آنتی اکسیدان (PAB) در بیماران مبتلا به نشانگان سوخت وسازی بررسی شد. توازن پرواکسیدان-آنتی اکسیدان شاخصی برای اندازه گیری عوامل مؤثر بر استرس اکسیداتیو است و احتمالا یکی از عواملی است که خطر بیماری های قلبی-عروقی را نشان می دهد.

استرس اکسیداتیو به معنای عدم تعادل در تولید رادیکال های آزاد و ناتوانی بدن در خنثی کردن تأثیرات منفی آنها (به کمک آنتی اکسیدان ها) است. بنابراین هرچه استرس اکسیداتیو یا توازن پرواکسیدان-آنتی اکسیدان کمتر باشد، برای بدن بهتر است. در این مطالعه ۱۰۶ بیمار مبتلا به نشانگان سوخت وسازی را به طور تصادفی در دو گروه قرار دادند. به یک گروه از آنها روزانه سه کپسول محتوی زرشک و به گروه دیگر ۳ کپسول محتوی پلاسیبو (یا دارونما چیزی شبیه به دارو ولی بدون اثر واقعی) به مدت ۶ هفته داده شد. در پایان مطالعه میزان توازن پرواکسیدان-آنتی اکسیدان (PAB) در گروهی که کپسول محتوی زرشک مصرف می کردند، کاهش چشمگیری داشت، درحالی که در گروه دیگر تغییری در این شاخص مشاهده نشد.یافته ها نشان می دهند مکمل های محتوی زرشک (۶۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۶ هفته) می توانند استرس اکسیداتیو را کاهش بدهند. در افراد مبتلا به نشانگان سوخت وسازی مکمل های محتوی زرشک می توانند استرس اکسیداتیو را کاهش بدهند. این امر راهی کلیدی برای مبارزه با نشانگان سوخت وسازی و سایر عوارض احتمالی آن است.

۸. پاک سازی و سم زدایی کیسه ی صفرا و کبد

کبد خون ما را سم زدایی و با تولید صفرا به هضم چربی ها، تجزیه ی هورمون ها و ذخیره ی ویتامین ها و مواد معدنی و آهن کمک می کند. وظیفه ی اصلی کیسه ی صفرا ذخیره ی صفرای سرشار از کلسترولی است که کبد آن را ترشح می کند. صفرا به بدن کمک می کند تا غذاهای چرب را هضم کند. پاک سازی کبد و کیسه صفرا از خواص زرشک است. همچنین بربرین با کمک به ترشح صفرا، می تواند به عنوان یک ملین عمل کرده و فرایندهای گوارشی را تنظیم بکند.

توانایی بربرین در کمک به ترشح صفرا مهم است. زیرا کلسترول اضافی معمولا ازطریق صفرا دفع می شود. محصولات زاید نیز به وسیله ی صفرا بدن را ترک می کنند. بااین حال عوامل دیگری مانند رژیم غذایی بد می توانند ترشح صفرا را کاهش بدهند. زرشک با افزایش ترشح صفرا به سلامت کبد و کیسه ی صفرا کمک می کند.گاهی از زرشک به طور سنتی برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده می شود که این امر باید تحت نظر پزشک باشد و بدون نظارت او انجام نشود.

مضرات گیاه زرشک

  • اگر در مصرف زرشک زیاده روی کنید باعث نفخ در شکم می شود.
  • استفاده زیاد از زرشک و مشتقات آن (برگ و ساقه) برای زنان باردار مناسب نیست، چون رحم را تحریک می کند و امکان دارد باعث سقط جنین شود.
  • اگر به مدت طولانی و بسیار زیاد از زرشک استفاده کنید، سبب ناراحتی معده و روده ها خواهد شد و جذب کافی ویتامین B در بدن را مشکل می کند.
  • عصاره ای که از برگ ها و پوست زرشک گرفته می شود، اگر بدون محدودیت مصرف شود مسمومیت ایجاد می کند.
  • استفاده بیش از حد زرشک امکان دارد باعث بروز عوارضی مانند شوک، تهوع، استفراغ، کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب، خون دماغ و آسیب به کلیه شود.
  • بدون نظارت پزشک، عصاره گیاهی زرشک را به کودکان ندهید.
  • بهتر است در دوران بارداری و شیردهی مصرف عصاره گیاهی زرشک را قطع کنید.

 زرشک

طریقه مصرف گیاه زرشک

همان طور که می دانید در کنار بسیاری از غذاهای اصیل ایرانی زرشک استفاده می شود و استفاده از مشتقات زرشک بین مردم ایران بسیار جا افتاده و رایج است.

  • جوشانده زرشک: تقریبا ۱۵ گرم پوست ساقه، ریشه یا میوه زرشک را به یک لیتر آب اضافه کنید و منتظر بمانید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید این جوشانده ده دقیقه در دمای اتاق بماند.در آخر تفاله های جوشانده را صاف کنید و برای شیرین کردن آن استفاده از عسل یا شکر رایج است. مقدار جوشانده ای که هر فرد مجاز است در روز مصرف کند، سه فنجان و در فاصله بین غذاها است .
  • شربت زرشک:نیم لیتر آب زرشک همراه با نیم لیتر آب سیب و نصف این مقدار آبلیمو و ۵۰۰ گرم شکر را با هم مخلوط کنید و حرارت دهید تا قوام آید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (400 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (216 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (207 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (108 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (56 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (48 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 27 تیر 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 27 تیر 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 27تیر 1403
عمارت باشکوه خوش آب و هوایی که برای رهبر معظم انقلاب ساخته شد/ حضرت آقا: من یازده سال است اصلاً احساس هوای بد نکردم، من با بقیه مردم هیچ تفاوتی ندارم
بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید!
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟