آشنایی با خواص سنبل الطیب برای سلامتی

  پنجشنبه، 29 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با خواص سنبل الطیب برای سلامتی
خواص سنبل‌الطیب بسیار زیاد است به طوری در زبان فرانسه آن را با لفظ گیاه شفابخش شناخته و استفاده می‌کردند. از دوران های کهن تا به امروز از دمنوش ریشه سنبل‌الطیب برای درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده شده است.

سنبل الطیب عضو خانواده سنبل کوهی، گیاهان چند ساله ای هستند که به صورت گسترده ای در نواحی مختلف از جمله آمریکای شمالی، اروپا و آسیا کشت می شوند. حدود 200 گونه آنها در اروپا و آسیا شناخته شده اند و بیشتر برای کاربردهای پزشکی کشت می شوند. ریشه ی زیرزمینی خشک شده آن یک بوی تند و نامطبوعی دارد. این گیاه تو خالی که می تواند تا بیش از 2 متر رشد کند، در انتهای خود جدا شده و در برگ های متقابل هم دارای گل های سفید یا صورتی می باشد.

سنبل الطیب به انگلیسی

سنبل الطیب که در زبان فرانسوی با نام “herbe aux chats” و در زبان یونانی با نام ” Valeriana ” به معنای شفابخش و سلامتی شناخته می شود. از زمان های قدیم به دلیل اثرات آرام بخشی سنبل الطیب، طبیبانی همچون بقراط و دیوسکوریدس آن را برای درمان بی خوابی توصیه می کردند.

و در مکان های سایه دار و مرطوب یافت می شود. گل های این گیاه غالباً به رنگ سفید یا صورتی هستند و میوه آن عمدتاً از نوع کرک دار شبیه پر می باشد. ارتفاع گیاه سنبل الطیب 1 تا 1.5 متر است که در ماه های سپتامبر تا اکتبر شروع به گلدهی و میوه می نماید.

این گیاه علاوه بر اینکه خاصیت آرام بخشی دارد و از بوی خاصی برخوردار است که معمولاً گربه ها را به سوی خود جذب می کند. در حال حاضر بیش از 250 گونه سنبل الطیب در سراسر دنیا وجود دارد که تنها نوع Valeriana officinalis آن برای اهداف دارویی و در درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شود.

خواص سنبل الطیب برای سلامتی

  • کمک به خواب راحت : مطالعات نشان می دهند که سنبل الطیب زمان موردنیاز برای به خواب رفتن را کاهش داده و کیفیت خواب را ارتقا می دهد. بنابراین اگر نمی توانید بخوابید، شاید دوای دردتان همین گیاه باشد. برخلاف قرص خواب، سنبل الطیب عوارض جانبی کمی دارد و احتمال خواب آلودگی و خستگی صبحگاهی ناشی از مصرف سنبل الطیب بسیار کمتر است.
  • ازبین بردن اضطراب : دانشمندان دریافته اند که سنبل الطیب می تواند میزان گاما آمینوبوتیریک اسید را در مغز افزایش دهد. گاما آمینوبوتیریک اسید به تنظیم فعالیت سلول های عصبی و کاهش اضطراب کمک می کند. داروهایی مانند آلپرازولام و دیازپام نیز با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز عمل می کنند. والرنیک اسید و والرنول موجود در عصاره ی سنبل الطیب به عنوان عوامل ضداضطراب عمل می کنند.این بسیار فوق العاده است که یک داروی گیاهی مانند سنبل الطیب بتواند بدون عوارض جانبی داروهای روان گرا، اثری مشابه آن ها را در کاهش اضطراب داشته باشد.
  • کاهش فشار خون: حالا دیگر می دانید که سنبل الطیب می تواند برای ذهن و بدن آرام بخش باشد، شاید خیلی تعجب آور نباشد که بدانید این گیاه در کاهش فشار خون نیز مؤثر است. همان ترکیبات فعال سنبل الطیب که در کنترل استرس و اضطراب مؤثر بودند، به بدن کمک می کنند تا فشار خون را به درستی تنظیم کند.فشار خون بالا خطرناک است، زیرا خطر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد. این گیاه می تواند به طور طبیعی فشار خون را کاهش داده و آن را در محدوده ی سالم نگه دارد. این امر تأثیر مستقیم بر سلامت قلب دارد.
  • تسکین قاعدگی دردناک : قاعدگی دردناک به معنای درد شدید و غیرمعمول در ناحیه ی شکم در زمان قاعدگی است. طبع آرام بخش سنبل الطیب آن را به انتخابی هوشمندانه برای تسکین درد قاعدگی تبدیل کرده است. این گیاه می تواند شدت و مدت زمان ناراحتی ناشی از قاعدگی دردناک را کاهش دهد. این دردها در زنانی که از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند، رایج است.اما سنبل الطیب چگونه می تواند به شما کمک کند؟ این گیاه آرام بخش و داروی ضداسپاسم طبیعی است. درنتیجه می تواند از اسپاسم عضلانی جلوگیری و مانند آرام بخش طبیعی عضلات عمل کند. براساس مطالعه ی صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی ایران سنبل الطیب می تواند از شدت انقباضات عضلات رحم که موجب درد شدید در دوره ی قاعدگی می شود، بکاهد.
  • کمک به کنترل استرس : با کاهش اضطراب و افزایش زمان و کیفیت خواب، سنبل الطیب می تواند به کنترل استرس روزمره کمک کند. استرس مزمن موجب احساس اضطراب شده و این اضطراب، انواع استرس ها را تشدید می کند.سنبل الطیب با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید موجب آرامش ذهن و بدن می شود. ازجایی که آرامش در نقطه ی مقابل استرس قرار دارد، این گیاه می تواند راهی طبیعی برای کنترل استرس و بهبود کیفیت زندگی باشد.براساس مطالعه ای که در مجله ی طب مکمل و جایگزین BMC (انرژی درمانی) به چاپ رسید، سنبل الطیب می تواند با تثبیت سطح سروتونین استرس های بدنی و روانی را سرکوب کند. سروتونین یک پیام رسان عصبی و یکی از هورمون های شادی است که به تنظیم خلق وخو کمک می کند.

 سنبل الطیب

مقدار و زمان مصرف سنبل الطیب

در منابع مختلف علمی درباره مقدار مصرف گیاهان دارویی، چیزی حدود 1 تا 10 گرم است.اگر برای درمان بیماری بی خوابی از عصاره تغلیظ شده ریشه گیاه سنبل الطیب(سنبل الطیب موجود در قرص ها و کپسول ها) استفاده می کنید، 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب آن را مصرف نمایید.فرآورده های خشک شده ریشه این گیاه را که به صورت 5/1 تا 2 گرمی هستند، 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.

برای اینکه بتوانید از خواص سنبل الطیب بیشتر بهره ببرید بهتر است این گیاه را تازه مصرف نمایید. بسیاری از متخصصان ریشه تازه سنبل الطیب را ترجیح می دهد. گزارش ها نشان می دهند که مصرف دائم ریشه خشک آن ممکن است باعث تحریکات احساسی شود. با مقدار کم شروع کنید و در صورت نیاز افزایش دهید.

جمله داروهایی که در ترکیب آن ها از سنبل الطیب استفاده می شود :

  • داروهای مسکن
  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد میگرن
  • داروهای ضد درد
  • داروهای قلبی
  • هشدارها

افرادی که به سنبل الطیب حساسیت دارند نباید از ریشه آن نیز استفاده کنند. به زنان باردار و شیرده نیز توصیه نمی شود. استفاده زیاد از آن منجر به هیجان زدگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات بینایی، حرکات اسپاسمی، معده درد، دلزدگی، بی حسی، افسردگی و بی قراری می شود.

با مصرف سنبل الطیب ممکن است باعث واکنش های حساسیت زا مانند تنفس سخت، تورم و جوش زدن شوید. این گیاه نباید با دیگر داروهای افسردگی مصرف شود.مصرف سنبل الطیب اثر مخربی روی توانایی افراد برای رانندگی و کار با ماشین آلات مختلف ندارد. مصرف مقدار توصیه شده سنبل الطیب منجر به اعتیاد و وابستگی نمی شود. مصرف سنبل الطیب قبل از خواب در هوشیاری و تمرکز فرد اختلال ایجاد نمی کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (739 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (252 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (199 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (129 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (124 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (112 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (96 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (71 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (66 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (61 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (26 نظر) حضور بازیگران و ورزشکاران در ضیافت باشکوه نذری رضا گلزار بدون آیسان آقاخانی+عکس/ از یکتا ناصر و منوچهر هادی تا سعید معروف (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (20 نظر)
تیتر امروز   
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
اعلام زمان ثبت‌نام آزمون زبان انگلیسی آیلتس
چالش ذهنی/ آیا می‌توانید معمای بقای مردی که از ارتفاع مرگبار پرید را حل کنید؟ کمتر کسی توانسته این معما را حل کند!
معمای ریاضی / در جستجوی نابغه‌ها هستیم؛ آیا شما توانایی و هوش کافی برای حل این معمای المپیادی پیچیده و چالشی را دارید؟
توضیحات دادستان شیراز در خصوص تیراندازی در شاهچراغ
ویدیو/ دکتر عباس موزون: "لَعنَ الله" در زیارت عاشورا به معنای دشنام یا ناسزا نیست
ویدیو/ دکتر الهی قمشه‌ای: امام حسین (ع) زنده است/ «زیرِ شمشیرِ غمش رقص‌کُنان باید رفت»
ویدیو/ تک واژۀ زیارت عاشورا که معنی آن در هاله‌ای از ابهام است/ تفسیر دکتر عباس موزون از کلمهٔ «تَنَقَبَت» چیست؟
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا»/ مکالمات پرکاربرد
شاهکار مهندسی در هلند؛ عبور کشتی‌ها از روی بزرگراه در آبگذر ولئومیر/ از تعجب انگشت به دهان می‌مانید!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "سگ گله" را که در کمین "روباه مکار" است، در 4 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟