خواص روغن فندق برای پوست چیست؟

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص روغن فندق برای پوست چیست؟
روغن فندق مایع استخراج شده از مغز فندق است که به جوان سازی پوست صورت کمک می کند، یک ضد آفتاب طبیعی است، آفتاب سوختگی را کاهش می دهد و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

فندق میوه درخت فندق است که به عنوان یکی از آجیل های خوشمزه و مغذی طرفداران زیادی دارد، درخت فندق بسیار سازگار با محیط زیست هستند، چون به خوبی رشد می کنند و می توانند به تثبیت خاک های حساس نیز کمک کنند. طبع فندق گرم و خشک می باشد. میوه فندق را به صورت فندق تازه و فندق خشک استفاده می کنند، همچنین فندق خشک را به دو صورت فندق خام و فندق بو داده استفاده می کنند. فندق برای اولین بار در منطقه دریای سیاه ترکیه کشت شده و ترکیه هنوز هم صادر کننده اصلی فندق در جهان است. فندق سرشار از انواع ویتامین های A.، K.، E.، C. و نیاسین، فولات، کلسیم، پتاسیم، منگنر، مس، پروتئین، چربی و فیبر و بتا سیتوستولول می باشد. فندق برای تولید انواع دسر و شکلات فندقی، شیر فندق و روغن فندق استفاده می شود.

خواص روغن فندق برای پوست

از مزایای فندق برای سلامتی می توان به؛ درمان بیماری قلبی، درمان دیابت، لاغری و کاهش وزن، پوست و مو، سلامت کلیه، و همچنین از خواص روغن فندق برای پوست و مو نیز اشاره کرد. روغن فندق حاوی مقادیر بالای کاتچین ها و تانن ها می باشد که پوست را پاک سازی و تمیز می کند. روغن فندق مقادیر بالایی چربی های طبیعی دارد که به عنوان آب رسان و مرطوب کننده طبیعی پوست عمل می کند و برای رفع چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت مفید می باشد. روغن فندق در بسیاری از محصولات مراقبت از مو برای تثبیت رنگ مو، تقویت و افزایش رشد مو و درمان موخوره کمک استفاده می شود.

1. روغن فندق برای پوست های حساس خطری ندارد

در بیشتر موارد، روغن فندق برای افرادی که پوست حساسی دارند، بی خطر است. گرچه این روغن، قابض است (در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می دهیم) ولی با داروهای قابض مبتنی بر الکلی که معمولا در میان داروهای مراقبت از پوست وجود دارد، متفاوت است. داروهای قابض مبتنی بر الکل می توانند اثر شدیدی داشته باشند و باعث خشکی یا تحریک پوست شوند. ولی روغن فندق، قابضی طبیعی و بدون الکل است که معمولا باعث تحریک پوست نمی شود.

۲. روغن فندق خاصیت آب رسانی دارد

میزان بالای ویتامین E و اسید چرب موجود در روغن فندق به افزایش آب رسانی در لایه ی بیرونی پوست کمک می کند. ویتامین E با هیدراته نگه داشتن پوست، به بهبود قابلیت ارتجاعی آن نیز کمک می کند و باعث می شود که پوست سفت و انعطاف پذیر به نظر برسد.

۳. روغن فندق مرطوب کننده است

اسیدهای چرب و ویتامین E موجود در روغن فندق آن را به مرطوب کننده ی مؤثری تبدیل می کنند. این مواد باعث ایجاد یک مانع روغنی طبیعی می شوند که به پوست کمک می کند که آب خود را حفظ کند و دچار خشکی نشود.

۴. می توان از روغن فندق به عنوان قابض استفاده کنید

روغن فندق دارای تانن ها است که آنتی اکسیدان هایی قوی هستند. تانن های موجود در روغن فندق آن را به قابضی تبدیل می کنند که می تواند به کاهش چربی پوست های چرب، پاک سازی و کوچک کردن منافذ پوست و ازبین بردن باکتری ها کمک کند.

۵. روغن فندق موجب افزایش تولید کلاژن می شود

کلاژن پروتئینی ضروری است که استخوان ها، اندام ها و تاندون های شما را به هم متصل نگه می دارد. کلاژن به پوست، ساختار و قابلیت کشسانی می دهد. با افزایش سن، کلاژن کمتری در پوست ما تولید می شود. ولی ویتامین E می تواند مفید باشد، چون با کاهش آنزیمی که کلاژن را ازبین می برد، به تولید کلاژن کمک می کند.

۶. روغن فندق به کاهش پیدایش جای زخم کمک می کند

استفاده از محصولات دارای ویتامین E بالا برای پوست، موجب کاهش پیدایش جای زخم می شود. البته در پژوهش ها نتیجه ای قطعی دراین مورد به دست نیامده است. در بررسی انجام شده درمورد کودکانی که روی بدن شان جای زخم جراحی داشتند، پس از ۳ بار در روز استفاده از ویتامین E روی پوست، دیگر کلوئید (بافت اضافه ای که در محل زخم ایجاد می شود) روی زخم آنها تشکیل نشد. ولی بررسی دیگری نشان داد که نتایج به دست آمده پس از استفاده از ویتامین E، بهتر از پمادهای مبتنی بر مواد نفتی نیست. در یک سوم از کسانی که از ویتامین E استفاده کرده بودند نیز التهاب پوستی خارش داری به نام درماتیت تماسی (contact dermatitis، التهاب پوست به دلیل تماس با ماده ای تحریک کننده) ایجاد شد.

۷. روغن فندق به کاهش پیدایش خطوط ریز کمک می کند

ویتامین E موجود در روغن فندق می تواند به کاهش پیدایش خطوط ریز کمک کند. ویتامین E آنتی اکسیدان مهمی برای مراقبت از پوست است، چون به صاف کردن پوست و همچنین حفظ آب و رطوبت در لایه ی بیرونی آن کمک می کند.ولی بعضی از پژوهش ها نشان می دهد، محصولات دارای ویتامین E و C در مبارزه با نشانه های پیری مؤثرتر از محصولاتی عمل می کنند که فقط دارای ویتامین E هستند. روغن فندق نیز فاقد ویتامین C است.ولی روغن فندق به تنهایی می تواند به کاهش نشانه های photoaging (پیری زودرس پوست در نتیجه ی مواجهه ی مکرر با اشعه ی ماوراء بنفشی (UV) که بیشتر از نور خورشید و تا حدی نیز از منابع مصنوعی UV منتشر می شود) کمک کند. پژوهش نشان می دهد که اسیدهای چربی مانند اسیدهای چرب موجود در روغن فندق، به کاهش پیدایش خطوط ریز یا چروک در اثر قرار گرفتن درمعرض نور خورشید کمک کند.

۸. روغن فندق به محافظت از پوست در برابر آسیب های نور خورشید کمک می کند

نورخورشید رادیکال های آزادی را ایجاد می کند که به سلول های شما آسیب زده و موجب بروز نشانه ی پیری در پوست شما می شوند. ویتامین E با خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت از غشاء سلول ها دربرابر آسیب های نورخورشید، به محافظت از بدن شما کمک می کند.

۹. روغن فندق موجب کاهش هیپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) می شود

هیپرپیگمانتاسیون عارضه ای است که باعث تیره شدن پوست می شود. این عارضه می تواند بر بخش های کوچک یا بزرگی از پوست اثر بگذارد.

هیپرپیگمانتاسیون درنتیجه ی عوامل مختلفی ایجاد می شود، ازجمله:

  • آکنه
  • آسیب های نور خورشید
  • بارداری
  • استفاده از بعضی از قرص های پیشگیری از بارداری
  • صدمات پوستی

روغن فندق سرشار از ویتامین E است و شواهد تجربی نشان می دهد که ویتامین E موجب کاهش هیپرپیگمانتاسیون می شود. البته برای اطمینان پیدا کردن درمورد اثربخشی آن به انجام آزمایش های بیشتری نیاز داریم.

 روغن فندق

عوارض و مضرات روغن فندق

  • آلرژی و حساسیت : افرادی که به فندق حساسیت دارند ممکن است روغن فندق هم در آن ها باعث آلرژی و حساسیت شود.
  • مسمومیت: زیاده روی در مصرف خوراکی روغن فندق به دلیل مقادیر بالای ویتامین E که دارد ممکن است باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند خستگی، ضعف، حالت تهوع، تاری دید و اسهال مشخص می شود.
  • طبع روغن فندق: طبیعت روغن فندق گرم و خشک می باشد. روغن فندق حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک و نیاسین، فولات، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، روی، آهن و منگنز است. روغن فندق به رنگ زرد طلایی است که عطر و بوی قوی مانند فندق دارد و گفته می شود که بوییدن آن باعث افزایش اشتها خواهد شد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (199 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (201 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (175 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (139 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (106 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (54 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (48 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به کیک تولد تزیین شده با توت فرنگی و بلوبری میلاد کی مرام بازیگر جذاب و خوش استایل +عکس/ مبارکاا باشه (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
اعلام زمان ثبت‌نام آزمون زبان انگلیسی آیلتس
چالش ذهنی/ آیا می‌توانید معمای بقای مردی که از ارتفاع مرگبار پرید را حل کنید؟ کمتر کسی توانسته این معما را حل کند!
معمای ریاضی / در جستجوی نابغه‌ها هستیم؛ آیا شما توانایی و هوش کافی برای حل این معمای المپیادی پیچیده و چالشی را دارید؟
توضیحات دادستان شیراز در خصوص تیراندازی در شاهچراغ
ویدیو/ دکتر عباس موزون: "لَعنَ الله" در زیارت عاشورا به معنای دشنام یا ناسزا نیست
ویدیو/ دکتر الهی قمشه‌ای: امام حسین (ع) زنده است/ «زیرِ شمشیرِ غمش رقص‌کُنان باید رفت»
ویدیو/ تک واژۀ زیارت عاشورا که معنی آن در هاله‌ای از ابهام است/ تفسیر دکتر عباس موزون از کلمهٔ «تَنَقَبَت» چیست؟
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا»/ مکالمات پرکاربرد
شاهکار مهندسی در هلند؛ عبور کشتی‌ها از روی بزرگراه در آبگذر ولئومیر/ از تعجب انگشت به دهان می‌مانید!
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟