ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با خواص هل برای سلامتی

  جمعه، 30 دی 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با خواص هل برای سلامتی
هل اصالتا متعلق به هندوستان، نپال و بوتان است، اما در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن نیز یافت می‌شود. به‌طورکلی کشت هل از مناطق گرمسیری و آب‌وهوای مرطوب هند آغاز شده است. این گیاه از تیره‌ی زنجبیل‌هاست و نام علمی آن (Elettaria cardamomum) است. دو زیرگونه‌ی اصلی آن هل سبز و هل سیاه هستند.

اگر از طرفداران کلوچه، حلوا و شیرینی های سنتی باشید، احتمالا می دانید که طعم ویژه ی آنها بیشتر از هر ادویه ی دیگری به دلیل وجود هل است. هل یکی از ادویه جات معطر است که به عنوان ملکه ی ادویه ها شناخته شده است و یکی از گران قیمت ترین ادویه هاست که پس از زعفران و وانیل در رتبه ی سوم قرار دارد. بد نیست بدانید خواص هل فقط به معطر کردن خوراکی ها محدود نمی شود و کاربردهای درمانی بسیار زیادی دارد.

ارزش تغذیه ای هل

هل متعلق به خانواده زنجبیل هاست. یک قاشق غذاخوری از آن در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:

  • ۱۸ کالری
  • ۴ گرم کربوهیدرات
  • ۶ گرم پروتئین
  • ۴ گرم چربی
  • ۶ گرم فیبر
  • ۶ میلی گرم منگنز
  • ۸ میلی گرم آهن
  • ۱۳ میلی گرم منیزیم(۳.۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۴ میلی گرم روی(۲.۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۲ میلی گرم کلسیم( ۲.۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۶۵ میلی گرم پتاسیم(۱.۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۰ میلی گرم فسفر( ۱ درصد از نیاز روزانه بدن)

هل

مزایای هل برای سلامتی

از هل در تهیه ی خوردنی های مختلف استفاده می شود. هل فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ادویه بومی کشورهای هند، نپال و اندونزی است. هل در دو رنگ سبز و سیاه وجود دارد. از حدود چهار هزار سال قبل از این ادویه ی مفید استفاده می شد. در مقاله ای که برایتان آماده کرده ایم، قرار است شما را با چند نمونه از خواص هل آشنا کنیم.

جلوگیری از سرطان روده ی بزرگ

سرطان، به ویژه سرطان روده ی بزرگ و مقعد (کولورکتال) یکی از علل اصلی مرگ ومیر در سراسر جهان است. هزینه های سرسام آور درمان سرطان و عوارض جانبی این درمان ها پژوهشگران را برآن داشته است تا به فکر یافتن جایگزین هایی برای این درمان ها باشند. مطالعات انجام شده در مؤسسه ی ملی سرطان در هند نشان داده اند، رژیم غذایی که در آن به اندازه ی کافی از هل استفاده شود می تواند تا بیش از ۴۸% در پیشگیری از سرطان کولورکتال مؤثر باشد.

سلامت قلب و عروق

براساس پژوهش های انجام شده، استفاده از هل به مقدار مناسب برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی منجر به کاهش ضربان قلب و کنترل ریتم آن می شود و فشارخون بالا را نیز کنترل می کند. مواد مغذی موجود در هل، از افزایش چربی در بدن جلوگیری می کند. به منظور بررسی این موضوع، در رژیم غذایی موش ها غذاهای پرچرب و مقادیر مناسب هل گنجانده شد. آزمایش نشان داد آنزیم های آنتی اکسیدانی کبدی و قلبی موجود در هل در کاهش سطح کلسترول موش ها تأثیر بسزایی داشت.

ضدافسردگی

هل دارای خاصیت ضدافسردگی نیز هست. روغن اسانس هل یکی از روغن هایی است که به طور عمده در آروماتراپی (رایحه درمانی) استفاده می شود. این کار نه تنها برای افسردگی که برای درمان بیماری های مختلف از اختلالات معده گرفته تا بیماری های ریوی مؤثر است.

پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش

هل به طور سنتی در طب هندی و چینی به عنوان درمان اختلالات گوارشی کاربرد دارد. عصاره ی متانولی هل به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته ی معده، نفخ و گرفتگی عضلات شکم کمک می کند.

خواص ضدمیکروبی

هزاران سال است که هل را به عنوان عنصر ضدعفونت می شناسند. در علم مدرن، به این خاصیت، خاصیت ضدمیکروبی گفته می شود. آزمایشات نشان داده اند که روغن هل می تواند رشد و گسترش برخی از میکروب های بسیار خطرناک را که معمولا سبب مسمومیت مواد غذایی می شوند مهار کند.

ضداسپاسم و ضدالتهابی

هل برای تسکین درد ماهیچه ها و مفاصل بسیار مفید است. اسپاسم عضلانی که اغلب در افراد مسن دید ه می شود، به دلیل انقباض ناگهانی عضلات است که سبب بروز ناگهانی درد در عضلات می شوند. تحقیقات نشان می دهد، هل خواص ضداسپاسم دارد و می تواند این دردها را تسکین دهد. شواهد تجربی اخیر نیز حاکی از خواص ضدالتهابی و ضدسرطان هل است.

بیماری های دهان ودندان

طب سنتی چینی و هندی از قرن ها قبل، برای رفع مشکلات دندان از هل استفاده کرده اند. از زمان اختراع آنتی بیوتیک تا کنون، مطالعات متعددی عوارض جانبی این داروها را نشان داده اند. یکی از مهم ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها، ازبین بردن باکتری های پروبیوتیک مفید در روده است. یکی از فواید استفاده از ادویه جات مانند هل این است که میکروب های عفونی را مهار می کنند؛ بدون اینکه باکتری های پروبیوتیک را ازبین ببرند. مطالعات انجام شده ی متعددی خواص ضدمیکروبی هل را تأیید کرده اند.

خواص ضدآسم

مطالعه ای نشان داده است که هل در درمان آسم و مشکلات تنفسی مؤثر است. عصاره ی خام هل در بازکردن لوله های منقبض شده ی هوا در ریه و همچنین در شل کردن بافت های نای تأثیر بسزایی دارد. البته این مطالعه روی حیوانات در آزمایشگاه انجام شده است و هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سم زدایی بدن

فرایندهای متابولیک در بدن سبب آزاد شدن سموم و رادیکال های آزاد می شوند. اگر این سموم دفع نشوند، در بدن انباشته می شوند و می توانند سبب ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و پیری زودرس شوند. هل مانند یک عامل سم زدا عمل می کند. روغن های ضروری و محتوای بیوشیمیایی هل، اثرات ضدسمّی دارند. مطالعه ای نشان داد، هل در مقابله با سلول های سرطانی مؤثر است.

بهبود گردش خون

در طب سنتی مانند رایحه درمانی، هل به منظور درمان آسم و برونشیت ازطریق بهبود فرایند گردش خون به ریه ها استفاده می شود. محققان پس از آزمایش روغن اسانس هل روی گروهی از افراد مبتلا به استرس دریافتند هل در بهبود جریان خون در بدن بسیار مؤثر است.

سکسکه

درست است که سکسکه بیماری نیست، ولی بسیار آزاردهنده است. سکسکه به ویژه برای کودکان بسیار ناخوشایند است. معمولا می گویند اگر کسی را که سکسکه می کند ناگهان بترسانید، سکسکه اش رفع می شود، اما این کار گاهی ممکن است مؤثر واقع نشود. یکی از روش های بندآوردن سکسکه این است که چند غلاف هل را در آب بجوشانید و آب آن را بنوشید. به این ترتیب از شر سکسکه خلاص خواهید شد.

خوشبوکننده ی دهان

یکی از خواص هل کاربرد آن در خوشبو کردن دهان است. جویدن غلاف و دانه های هل دهان و نفس تان را خوشبو می کند. بنابراین، جای تعجبی ندارد که چرا در آدامس از هل استفاده می شود؛ این دانه ها بسیار خوشبو هستند.

سلامت جنسی را بهبود می بخشد

هل افرودیازیک است؛ این یعنی باعث افزایش میل جنسی می شود. این ادویه سرشار از ترکیبی به نام سینئول است. مقدار کمی از پودر هل می تواند به ترشح محرک های عصبی کمک کند. بعضی از گزارش ها عنوان می کنند که هل می تواند در درمان ناتوانی جنسی اثرگذار باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

می تواند سکسکه را درمان کند

می توانید برای از بین بردن سکسکه از خواص هل بهره ببرید. هل عضلات را ریلکس می کند که این موضوع می تواند در رفع سکسکه اثرگذار باشد. برای درمان سکسکه تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چای خوری پودر هل را به مقداری آب داغ اضافه کنید. مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و آن را به آرامی مصرف کنید.

در درمان گلودرد مفید است

مخلوط هل، دارچین و فلفل سیاه می تواند در درمان گلودرد اثرگذار باشد. هل گلودرد را تسکین می دهد. دارچین خواص ضدباکتریایی دارد و فلفل سیاه هم زیست فراهمی دو ادویه ی دیگر را بهبود می بخشد. یک گرم از هر کدام از پودر هل و دارچین را به همراه ۱۲۵ میلی گرم فلفل سیاه با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را سه بار در روز بمکید. نشان داده شده که هل حالت تهوع را کاهش می دهد و از استفراغ جلوگیری می کند. در یک مطالعه نشان داده شد شرکت کنندگانی که پودر هل مصرف کردند، کاهش تعداد دفعات و طول حالت تهوع را تجربه کردند.

از لخته ی خون پیشگیری می کند

پیشگیری از لخته ی خون هم یکی دیگر از خواص هل به شمار می رود. بر اساس نتایج یک مطالعه هل حاوی چند ترکیب است که در پیشگیری از لخته ی خون اثرگذار هستند. هرچند در نظر داشته باشید که تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است.

سلامت پوست را بهبود می دهد

یکی از خواص هل این است که می تواند به شما پوستی صاف هدیه دهد. روغن اسانسی هل در برطرف کردن مشکلات پوستی مفید است و به همین علت رنگ پوست را یک دست می کند. همچنین می توانید از محصولات مراقبت از پوست که حاوی روغن اسانسی هل هستند استفاده کنید. همچنین می توانید مقداری پودر هل و عسل را با هم ترکیب کرده و از آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

جریان خون را بهبود می دهد

هل حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود. این ویتامین جریان خون را در کل بدن بهبود می دهد . ترکیبات مغذی موجود در این ادویه هم می توانند در افزایش جریان خون اثرگذار باشند. بهبود جریان خون می تواند در افزایش سلامت پوست مفید باشد.

حساسیت های پوستی را درمان می کند

هل، به ویژه هل سیاه خواص ضدباکتریایی دارد. قرار دادن ماسک هل و عسل روی ناحیه ی مدنظر از پوست می تواند به تسکین حساسیت های پوستی کمک کند.

عطر خوبی دارد

معمولا از هل به دلیل عطری خوبی که دارد، در تهیه ی محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود. در تهیه ی عطرها، صابون ها، شوینده های بدن، پودر ها و سایر محصولات مشابه هل و روغن اسانسی هل را به کار می برند.

بوی بد محصولات مراقبت از پوست را کاهش می دهد

رایحه ی قوی هل می تواند با بوی بد مبارزه کند. این موضوع هل را تبدیل به یک ترکیب عالی برای استفاده در محصولاتی مانند تونر می کند که ممکن است به دلیل داشتن بعضی ترکیبات بوی بدی داشته باشند.

به مراقبت از لب ها کمک می کند

روغن اسانسی هل معمولا به محصولات مراقبت از لب مانند بالم لب اضافه می شود. علت این موضوع این است که این روغن می تواند لب ها را نرم و مرطوب کند. می توانید قبل از اینکه بخوابید، روغن اسانسی هل را روی لب هایتان بمالید و صبح روز بعد لب های خود را بشویید.

پوست را صاف و شفاف می کند

یکی دیگر از خواص هل این است که به شما کمک می کند به پوستی صاف دست پیدا کنید. هل سیاه سموم را از بدن خارج می کند که می توانند به پوست آسیب برسانند. جویدن مقداری هل سیاه بدن را سم زدایی می کند که این موضوع در صاف کردن پوست مفید است.

کف سر را تغذیه می کند

خواص آنتی اکسیدانی هل، به ویژه هل سیاه به تغذیه ی پوست سر و بهبود سلامت آن کمک می کند. این ادویه فولیکول های مو را تغذیه می کند و استحکام مو را افزایش می دهد. می توانید مقداری آب را با کمی پودر دارچین مخلوط کنید و قبل از شستن موهایتان با شامپو موهای خود را با آن بشویید. خواص ضدباکتریایی این ادویه حتی عفونت های کف سر را هم درمان می کند.

هل

دستور پخت های حاوی هل و کاربردها

  1. هل در عطاری ها و فروشگاه های معتبر به فروش می رسد که بهتر است آن را به همراه پوست بیرونی اش خریداری کنید. مزایای این نوع هل این است که برای مدت زمان طولانی تری تازه می ماند و بسیار قدرتمند است. این ادویه را می توان برای سال ها به همین شکل ذخیره کرد و بعدها به صورت خمیر یا پودر در آورد.
  2. بیشتر دستورات پخت از هل سبز استفاده می کنند. این نوع هل بوی قوی تری دارد و کمی شیرین است. هل با کیفیت ممکن است کمی گران باشد اما همانند سایر ادویه ها شما برای تهیه مواد غذایی تنها به چند قاشق چایخوری یا حتی کمتر از آن نیاز خواهید داشت. به همین خاطر بعد از خرید هل می توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.
  3. شما می توانید آن را به طور کامل مورد استفاده قرار دهید یا در آب و سایر مایعات بریزید تا چای و نوشیدنی از آن تهیه کنید.
  4. دانه ها را می توان از پوسته بیرونی درآورد و خرد کرد. این دانه ها را برای طعم بخشی بهتر می توان به مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه کرد.
  5. این ادویه با ادویه های دیگری همچون دارچین، وانیل، بادام، زنجبیل، میخک، نارگیل و رز همخوانی خوبی دارد.
  6. این ادویه باعث می شود با ترکیب با چنین ادویه هایی طعم خوبی ایجاد شود. همانطور که می دانید هل بخش اصلی رژیم غذایی هندی است و در چای آن ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از این ادویه محبوب در سوپ ها، انواع نان ها، شیرینی هایی همچون پودینگ، کیک، پنکیک و پای استفاده کنید.
  7. هل ادویه عالی برای استفاده در مایعات داغی همچون چای نعناع و چای سبز یا اسموتی های سرد است. می توانید از هل در چای گیاهی chai نیز استفاده کنید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس سفر اردشیر رستمی، بازیگر نقش شهریار به زادگاهش اهر در آذربایجان شرقی و توصیفات دلنشینش از این شهر تاریخی+ویدیو (فیلم) واکنش خنده دار دختر جواد خیابانی به سوتی های پدرش/ میشینیم دورهم میخندیم!😂 چهره و تیپ دهه شصتی بازیگران مشهور ایرانی در جوانی؛ از شبنم قلی خانی تا یکتا ناصر+ عکس/ فقط مقنعه چانه دار الیکا عبدالرزاقی و ابروی پیوندی سمانه پاکدل😍 مادرانگی‌های نیکی کریمی برای پارسا قره خانلو، بازیگر نقش پسر بهاره رهنما در سریال پژمان / چقدر مادر بودن بهش میاد ... تغییر چهره و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده بعد از 17 سال+عکس/ قابل باور نیست! ابتکار خنده دار راننده ال نود با نوشته روی شیشه ماشینش برای پرت کردن حواس بقیه/ سلطان جملات نامفهوم😂 پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی در برگه امتحانی عربی حماسه آفرید +عکس/ ناامیدی رو میشه تو نوشته معلم دید نگاهی به تراس باصفا و سرسبز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی / تراس نیست که جنگله +عکس تزئین میز عزای ساده و بدون تجملات ارشا اقدسی با پارچه سفید و گل شیپوری +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی... (عکس) پریا انوری بازیگر نقش عشرت در سریال گیلدخت به همراه آقای قهرمان کونگفو کنار دریاچه / خلوت پر از آرامش خانم بازیگر ... نجات هزاران تن سیب کشاورزان توسط تاجر آذربایجانی با سرمایه گذاری در پوره سیب ! (عکس) عکس دو نفره مانی آخشی و شقایق فراهانی در پشت صحنه سریال گیلدخت / جاسوئیجی خانم بازیگر چقدر بانمک و کیوته! قرآن خوانی رهبر معظم انقلاب برای پدر محمود احمدی نژاد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی ویلچر نشینی مریم امیرجلالی در کنار رفیق کهنه اش همراه یه عالمه سورپرایز+ عکس دردناک ترین تولد مادری که مهمانانش 3 قاب عکس بودند+ویدئو/بازم شب تولدم شد... تمرینات سخت هادی چوپان به بچه گرگ برای جانشینی خودش/ پسر کو ندارد نشان از پدر+ فیلم نگاهی به ماشین های لاکچری و هوش پران بابک جهانبخش با رونمایی از ژست لاکچری و بچه مایه داریِ آقای خواننده+عکس/ از نوستالژیک تا شورلت ایده بکر شهرداری شیراز برای ساخت خونه نقلی به شکل هندوانه وسط پارک/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید سورپرایز خانوادگی پدر در کلاس درس توسط بچه هاش که همگی مثل خودش معلم اند+ویدئو/ماشاءالله به این دخترا و پسرایی که تربیت کردی... نوآوری خنده دار هموطن ایرانی در ضد سرقت کردن خانه ‌اش با این ابزارها حماسه آفرید + عکس/قیافه ها موقع بیرون رفتن دیدنیه🤣 نگاهی به محتویات بوفه خوشگل و خاص خونه هادی چوپان/ بوفه نیس که گنجینه افتخاره😍👌+عکس تجلیل هاشمی رفسنجانی از مریم میرزاخانی بعد از کسب مدال طلای المپیاد ریاضی+ فیلم بی ریاترین نماز دسته جمعی موتوربازان در مزرعه /این سر بجز درگاه خدا خم شدنی نیست+ویدئو ابتکار منحصربفرد قصاب خوش ذوق در تهیه کادوی روز تولد همسرش با قلب واقعی گاو+ عکس/ امیدوارم خانمت خوشحال بشه که بعید میدونم🤣 (فیلم) مچ گیری المیرا شریفی مقدم از شوهرش وقتی جلوی جمع سوتی میده/ رفته بودم شاباش بدم...😂 جشن تولد دونفره و خودمونی مستانه مهاجر با حضور دختر یکی یدونه‌ش نفس بازغی+عکس/ مبارک باشه تغییر قیافه رضا اکبرپور، بازیگر نقش اسماعیل سریال گیلدخت دریک فیلم متفاوت+عکس ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای طراحی پله تاریخی شد/ لامصب راه پله نیست تست هوشه واسه خودش😂+عکس همایِ پایتخت دوباره مادر شد؟ / عکس باور نکردنی از ریما رامین فر با نوزاد دختر در بغلش معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! شام خانوادگی فریبا نادری، در یک رستوران اصیل ایرانی/ مثل همیشه با اصالت+ عکس این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! رونمایی از عاشقانه های محمدرضا علیمردانی بائو سریال پایتخت و همسرش/ به پای هم پیر بشید (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری که اصلا قابل شناسایی نیست+ عکس (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید!
تیتر امروز   
معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟+عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...