ساعدنیوز
ساعدنیوز

آیا می توان جلوی ریزش موی ناشی از شیمی درمانی را گرفت؟

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا می توان جلوی ریزش موی ناشی از شیمی درمانی را گرفت؟
سطح ریزش مو یا آرومیائی ناشی از شیمی درمانی بستگی به نوع سرطان، داروی خاص و دوز و الگوی درمان دارد. بسياري از بیماران نخستین موج را در عرض یک تا دو هفته از آغاز درمان خود تجربه ميکنند .

لازم است از همه مواد مورد نیاز بدن در طول روز استفاده كنند. رژیم پرپروتئین خیلی مهم است. لبنیات و سبزیجات را هم نباید فراموش كنند.تاكنون درباره سرطان و شیوه های پیشگیری از آن بسیار خوانده اید و شنیده اید، اما آیا به روی دیگر سكه این بیماری فكر كرده اید؟ در حال حاضر تعداد بسیاری به این بیماری مبتلا هستند و با مشكلات آن دست و پنجه نرم می كنند البته نگران نشوید. روی دیگر سكه آنقدرها هم كه فكر می كنید، وحشتناك نیست. <سرطان هم مثل همه بیماری هاست كه اگر به موقع به داد آن برسیم و برای تشخیص و درمانش اقدام كنیم، قابل علاج است. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد كل بیماران سرطانی> اینها جملات دكتر بهبود صدرالحافظی، متخصص رادیوتراپی انكولوژی است. گفت و گوی ما را با ایشان بخوانید تا با آن روی سكه سرطان آشناتر شوید.

به نظر شما روی دیگر سكه واقعاً چیزی جز ناامیدی است؟

بله، هر بیماری با پیگیری قابل درمان است، نه با ناراحتی و ناامیدی. این بیماری هم مثل بقیه بیماری هاست. اگر برای مشكلات قلبی یا حتی دیابت هم به موقع اقدام نكنید، قطعا عوارضی كه دارد، بیشتر خواهد شد. تومورهای بدخیم و سرطانی هم از این قاعده مستثنا نیستند. اولا همه تومورها لزوما بدخیم نیستند. ما با تومورهای خوش خیم یا كاری نداریم یا با جراحی درمان می شوند اما تومورهای بدخیم درمان های متفاوتی دارند، از قبیل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و ایمونوتراپی (درمان با مواد ایمنی زا) و یا مجموعه ای تركیبی از این درمان ها، مثلا تركیبی از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی كه در درمان سرطان پستان به كار می رود.

آیا می توان جلوی ریزش موی ناشی از شیمی درمانی را گرفت؟

آیا امکان دارد در شیمی درمانی موها نریزد ؟ در حال حاضر هیچ درمان و یا دارویی که تضمین کند موهای شما در طی دوره درمان یا پس از آن دچار ریزش نخواهند شد، وجود ندارد. درمان متعددی به عنوان راهکارهای احتمالی پیشگیری از ریزش مو بررسی شده اند، اما هیچکدام مطلقا مؤثر نبوده اند، از جمۀ آن ها:

  • کلاه های خنک کنندۀ سر یا کلاه یخی مخصوص شیمی درمانی (کاهش دمای اسکالپ ): در طی دورۀ شیمی درمانی، یک کلاه کاملا متناسب که توسط مایعی سرد، خنک می شود، می تواند روی سر شما قرار بگیرد که موجب کاهش جریان خون به اسکالپ می شود. در این روش، داروهای شیمی درمانی احتمالا کمتر موهای شما را تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعات انجام شده بر کلاهک خنک کننده و دیگر شکل های کاهش دمای اسکالپ در اکثر افرادی که آن را امتحان کرده اند، تا حدی جواب داده است.با این وجود، نتایج این روش نشان دهندۀ خطر کم عود دوباره سرطان است، چرا که این ناحیه نسبت به سایر نقاط بدن دوز کافی از شیمی درمانی را دریافت نمی کند. افرادی که از این روش استفاده کردند، احساس درد ناشی از سرما و سر درد را گزارش کرده اند.
  • مینوکسیدیل (فیناستراید). اعمال ماینوکسیدیل، یک داروی تایید شدۀ ریزش موی سر قبل و در طول دورۀ شیمی درمانی گرچه موجب جلوگیری از ریزش مو نمی شود، با این وجود تحقیقات نشان می دهد که ممکن است سرعت رشد مجدد موها را افزایش دهد. برای فهم اینکه آیا مینوکسیدیل در رشد مجدد موها پس از درمان سرطان مؤثر است یا خیر، تحقیقات بیشتری نیاز است.

ریزش موی شما به دلیل شیمی درمانی به طور کلی نه قابل پیشگیری است و نه قابل کنترل، اما قابل مدیریت است. مراحل زیر را در سرتاسر دوره درمان برای به حداقل رساندن سرخوردگی و افسردگی ناشی از ریزش مو دنبال کنید.

راه های کم کردن روند ریزش مو در دوره شیمی درمانی

• با موهای باقی مانده تان با ملایمت رفتار کنید. راهکارهای ملایم رفتار کردن با موهایتان را همچنان در طی شیمی درمانی نیز ادامه دهید. از یک برس نرم استفاده کنید. تنها در صورت ضرورت موهایتان را بشوئید. دقت کنید از شامپوهای ملایم استفاده کنید.

• سعی کنید موهایتان را بتراشید. برخی از افراد اذعان می کنند که سرشان در طی درمان دچار خارش، حساسیت و تحریک می شود و همزمان موهایشان شروع به ریختن می کند. تراشیدن سر می تواند باعث کاهش تحریک پذیری و برطرف شدن احساس خجالت ناشی از کم پشتی مو و طاسی شود.

• از پوست سرتان محافظت کنید. اگر سرتان در مقابل اشعه مستقیم آفتاب یا سرما قرار می گیرد، برای محافظت از پوست سر از کرم های ضد آفتاب یا سایر پوشش های سر استفاده کنید. همچنان که شما دورۀ درمان را طی می کنید، پوست سر شما حساس می شود، به همین خاطر اشعۀ زیاد آفتاب و سرمای هوا می تواند آن را تحریک کند. نداشتن مو یا موی کم داشتن روی سر می تواند باعث ایجاد احساس سرما شود، بنابرین یک کلاه یا پوشش دیگری می تواند احساس ناخوشایندی شما را برطرف کند.

داروهای گیاهی مؤثر است

چند داروی گیاهی مثل گزنه، رزماری و اکلیل کوهی می توانند در رشد سریع مو تأثير بگذارند. داروهای تقویتی مثل بیوتین بعد از طی دوره درمان هم به رشد موها کمک زيادي ميکنند .

موهایی که بر اثر شیمی درمانی نمی ریزند

ریزش مو یکی از مهمترین عوارض شیمی درمانی است. تاکنون روش های مختلفی مانند استفاده از کلاه یخی ابداع شده که می تواند تا حدی از ریزش مو جلوگیری کند. این روش ها معمولا کارساز نیستند و بیماران نسبت به آن رغبت ندارند. از طرفی ریزش مو یکی از دغدغه های بیماران به ویژه زنان است.ریزش موی ناشی از شیمی درمانی به دلیل گروهی از داروها به نام گروه تاکسان است. محققان دانشگاه منچستر موفق به توسعه روشی شده اند که از آسیب به فولیکول مو براثر استفاده از داروهای تاکسان جلوگیری می کند.در این روش از خواص یک طبقه جدید دارویی به نام مهارکننده CDK۴/۶ استفاده شده است که تقسیم سلولی را مهار می کنند و به تازگی مورد تایید قرار گرفته اند. این گروه دارویی به منظور درمان هدفمند سرطان استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد مهارکننده CDK۴/۶ می تواند به طور موقت تقسیم سلولی را بدون هرگونه عوارض سمی اضافی در فولیکول مو متوقف کند. زمانی که محققان فولیکول های مو را با این مهارکننده شستشو دادند، نتایج نشان داد اثرات مخرب داروهای تاکسان بر فولیکول مو بسیار ضعیف شد.محققان در حال توسعه داروهایی هستند که با تکیه بر این نتایج، مانع از ریزش مو در اثر شیمی درمانی شود.نتایج این مطالعه در نشریه EMBO Molecular Medicine منتشر شده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (271 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (57 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (40 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر) حضور چهره های فوتبالی در منزل عمارت گونه امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس