چرا شیمی درمانی موجب ریزش مو می گردد؟

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا شیمی درمانی موجب ریزش مو می گردد؟
وقتی پزشک معالج تان به شما می گوید درمان ویژه شیمی درمانی احتمالا باعث ریزش مویتان می شود شاید نگرانی هایی برای شما بوجود آورد. این به شما امکان می دهد فکری برای پوشش سر یا راهکاری به منظور کاهش ریزش موهایتان بکنید.

وقتی پزشک معالج تان به شما می گوید درمان ویژه شیمی درمانی احتمالا باعث ریزش مویتان می شود شاید نگرانی هایی برای شما بوجود آورد. این به شما امکان می دهد فکری برای پوشش سر یا راهکاری به منظور کاهش ریزش موهایتان بکنید. شاید شما تا قبل از ریختن موهای صورت به ریزش مو فکر نکنید. اگر شما سرطان دارید و تحت شیمی درمانی هستید، ریزش مو هم یک واقعیت است. هم مردان و هم زنان ریزش مو را به عنوان یکی از عوارض جانبی پس از تشخیص سرطان ذکر می کنند که از آن واهمه دارند.

چرا شیمی درمانی موجب ریزش مو می گردد؟

شیمی درمانی علاوه بر حمله به سلول های سرطانی به سلول های سالم بدن که سرعت تکثیر بالایی دارند نیز حمله می کند. ساختار پوستی در قسمت هایی که فولیکول های مو در آن قرار دارند پر از عروق خونی کوچک می باشد که باعث می شود این سلول ها سرعت رشد و تکثیر بالایی داشته باشند، در یک فرد سالم هر 23 الی 72 ساعت این سلول ها تقسیم می شوند. شیمی درمانی باعث از بین رفتن سلول های فولیکول های مو شده و معمولا با گذشت چند هفته از آن بیمار شاهد ریزش موها خواهد بود.گاهی بیماران به شکل تدریجی و گاهی به سرعت و طی چند روز شاهد ریزش موها می باشند که در هر دو صورت موجب نگرانی و حتی افسردگی بیمار می گردد. بسیار مهم است که اطرافیان در این دوران از بعد روانی حمایت کافی از بیمار را به عمل آورند.البته نوع سرطان و داروهای مصرفی در شیمی درمانی تاثیر بسزایی در شدت ریزش موها دارند در زیر برای نمونه نام چند مورد از این ترکیبات را ذکر می کنم:

  • آدریاماسین(Adriamycin): این ترکیب باعث ریزش کامل مو در هفته های ابتدایی شیمی درمانی می گردد حتی برخی از بیماران را دچار ریزش مژه ها و ابروها نیز می کند، این دارو معمولا برای مبتلایان به سرطان سینه استفاده می شود.
  • متوتروکسات(Methotrextate): باعث نازکی موها در بعضی از بیماران می شود البته نه همه و به ندرت فردی را دچار ریزش مو می کند.
  • سیتوکسان(Cytoxan): بیشتر برای سرطان های زنانه استفاده می شود و معمولا اثر کمی در ریزش مو دارد.
  • تاکسول(Taxol): این دارو معمولا باعث ریزش کامل موی سر، ابروها، مژه ها و سایر نقاط بدن حتی ناحیه تناسلی می شود.

ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع می شود؟

موها معمولا دو تا چهار هفته پس از شروع درمان شروع به ریزش می کنند. در این فرآیند ممکن است موها به یکباره یا به صورت تدریجی بریزند. احتمالا شما روی بالش، برس مو یا شانه یا در در روشویی یا موقع دوش گرفتن متوجه ریختن موهایتان خواهید شد.

همین طور متوجه کم پشت شدن موهای سرتان هم خواهید شد. ریزش مو تا اتمام دورۀ درمان و حتی چند هفته پس از آن نیز ادامه خواهد داشت. حال ممکن است موهایتان کم پشت شوند یا به طور کلی طاس شوید، این بستگی به درمان شما دارد. افراد مبتلا به سرطان، ریزش مو را به عنوان یکی از عواض جانبی استرس زا ذکر می کنند. هنگامی که شما یک نگاه اجمالی به خودتان در آینه می کنید، ظاهر تغییر یافتۀ شما یادآور مریضی و هرچیزی است که شما از زمان تشخیص انتظار داشتید.

پروتئین تقویت کننده مو

محققان با بررسی p53 دریافتند که این پروتئین، فعالیت پروتیئن تقویت کننده مو WNT3a را مسدود می کند.این ایده مطرح شد که آیا درصورت تزریق مستقیم پروتئین WNT3a به پوست سر در زمان شیمی درمانی، می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟برای آزمایش این ایده، موش ها تحت شیمی درمانی قرار گرفته و سپس، پروتیئن WNT3a درون دانه های میکروسکوپی به رنگ آبی، به زیر پوست سر آنها تزریق شد. این دانه ها به محققان کمک کرد تا تأثیرات آنها را در این مناطق بدقت رهگیری کنند. در مناطقی که دانه های حاوی WNT3a به آنها تزریق شده بود، خزهای ضخیم تر پنج روز پس از شیمی درمانی مشاهده شد و برعکس، مناطقی که تزریق در آنها صورت نگرفته بود، با طاسی مواجه شدند.در بررسی پوست زیر میکروسکوپ مشخص شد که پروتئین WNT3a باعث دو برابر شدن تعداد سلول های بنیادی در پایه فولیکول های مو در نخستین روز تزریق شده و اجازه رشد موهای بیشتر را فراهم می کند.محققان بدنبال بررسی تطبیق پذیری این روش برای بیماران مبتلا به سرطان هستند. آنها درحال آزمایش ترکیباتی هستند که می تواند بر روی پوست به شکل کرم یا ژل استفاده شود.

آیا موها بعد از اتمام دوره شیمی درمانی مجددا رشد می کنند؟

چنانچه تعداد جلسات شیمی درمانی کمتر از 12 بار باشد معمولا فولیکول های مو از بین نمی روند و بعد از پایان درمان به مرور موها مجددا روییده خواهند شد و حتی بیمار می تواند تحت نظر متخصص از مکمل های غذایی و محلول های محرک رویش مو استفاده کند همچنین توصیه می شود با پیشرفت فناوری بیماران از کلاه های خنک کننده حین درمان استفاده کنند تا از آسیب به فولیکول های مو کاسته شود و شانس رویش مجدد نیز افزایش یابد.در برخی از موارد که درمان طولانی و تعداد جلسات شیمی درمانی زیاد بوده ممکن است داروهای شیمی درمانی باعث از بین رفتن کامل فولیکول ها گردند و در این حالت متاسفانه موها دیگر روییده نخواهند شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان