از خواص بی نظیر زرد آلو چه میدانید؟

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
از خواص بی نظیر زرد آلو چه میدانید؟
زردآلو دارای کالری کم و فیبر زیاد است. ویتامین های موجود در این میوه عبارتند از ویتامین A و ویتامین C. علاوه بر این ویتامین ها دارای خواص زیاد دیگری هم هست. خواص زردآلو به رفع مشکلات زیادی از کاهش التهاب گرفته تا درمان خشکی چشم موثر است. به علاوه زردآلو هم به صورت خام و هم به صورت پخته قابل استفاده است.

خواص زردآلو

زردآلو یکی از میوه های پرطرفدار و پر خاصیت است که در ادامه به مهمترین خواص زردآلو اشاره می کنیم. به گزارش ساعدنیوز، زردآلو که به خاطر طعم خوشایند و رنگ آن شناخته شده است، دارای خواص زیادی است که ارزش آن را فراتر برده است. با لیست طولانی مواد مغذی خود، زردآلو یکی از مغذی ترین میوه ها محسوب می شود، دانه های زردآلو نیز دارای این خواص هستند.

زردآلو

زرد آلو مفید برای پوست

مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در میوه زردآلو تازه به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست صورت و دست شناخته می شود. همچنین روغن زردآلو به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب ضروری و ویتامین A موجود در آن پوست را آبرسانی کرده و به عنوان یک مرطوب کننده خشکی پوست را درمان می کند. مقادیر بالای ویتامین A و E موجود در زردآلو به کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند. همچنین ماساژ پوست با روغن زردآلو به حفظ انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.مقادیر بالای ویتامین های C و A موجود در زردآلو و روغن زردآلو خاصیت ضد التهابی داشته و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند. مالیدن روغن زردآلو بر روی پوست برای درمان لکه های قهوه ای و سفید پوست مفید می باشد.

تاثیر زردآلو برای مو

روغن زردآلو حاوی لینولئیک اسید و نقادیر بالای ویتامین A و E می باشد که به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی مو عمل می کند. روغن زردآلو حاوی ویتامین A و E است که پوست سر را آبرسانی کرده و به درمان شوره سر کمک می کند. ویتامین E موجود در روغن زردآلو باعث تقویت و افزایش رشد موی سر شده و به درمان ریزش مو کمک می کند.

تاثیر زردآلو برای دیابت و قند خون

زردآلو یکی از میوه های کم کالری با کربوهیدرات کم و شاخص گلیسمی پایین می باشد و پس از خوردن باعث افزایش قند خون نمی شود، همچنین مقادیر بالای فیبر و ویتامین A موجود در زردآلو باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود.

تاثیر زرد آلو برای جنین و زنان باردار

زردآلو تازه حاوی مقادیر بالایی ویتامین های A، C و E و همچنین مواد معدنی مانند فسفر، سیلیکون، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد که مواد مورد نیاز بدن زنان بادار را تامین می کند مقادیر بالای آهن و مس موجود در زردآلو برای جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری و پیشگیری از نقایص مادرزادی در جنین مفید می باشد.

تاثیر زرد آلو برای نوزادان و کودکان

بر اساس یک مطالعه مقادیر بالای منیزیم و پتاسیم موجود در زردآلو باعث رشد کلی مغز و تقویت حافظه در نوزادان و کودکان می شوند. مقادیر بالای فیبر های سلولز و پکتین موجود در زردآلو باعث بهبود هضم غذا می شود و به درمان یبوست در نوزادان و کودکان کمک می کند. زردآلو یک منبع عالی آهن است و مصرف آن می تواند درمان خوبی برای کم خونی در نوزادان و کودکان باشد. زردآلو منبع غنی از ویتامین A همراه با کاروتنوئید و زانتوفیل است برای حفظ سلامت چشم در نوزادان و کودکان ضروری است. روغن زردآلو یک منبع غنی از ویتامین A، E و اسید اولئیک است که پوست حساس در نوزادان را بهبود می بخشد.

سایر خواص زردآلو

  • تحقیقات نشان می دهد که میوه زردآلو باعث افزایش فعالیت کبد شود و از بیماری های کبد مانند کبد چرب پیشگیری کند.
  • زردآلو غنی از آنتی اکسیدان هاست که از بدن ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند، همچنین مقادیر بالای ویتامین های A و C موجود در زردآلو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.
  • زردآلو مقادیر زیادی ویتامین C و لیکوپن دارد که باعث کاهش کلسترول بد خون شده و بنابراین خطر ابتلا به حمله قلبی و بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  • زردآلو یک منبع غنی از آهن و مس است که نقش مهمی در تشکیل خون و افزایش جریان خون دارند، مصرف زردآلو به درمان کم خونی و آنمی کمک می کند.
  • زردآلو یکی از میوه های با کالری پایین و غنی از فیبر رژیمی است که با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
  • زردآلو غنی از ویتامین های A، C و E و همچنین کاروتنوئید هاست که باعث بهبود بینایی شده و از ابتلا به دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند.
  • زردآلو غنی از کلسیم می باشد که برای تشکیل و توسعه استخوان ها حیاتی است و از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می کند.
  • زردآلو حاوی مقادیر زیادی از پکتین و سلولز است که به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کنند و با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کنند.
  • مقادیر بالای فیبر موجود در زردآلو برای بهبود هضم غذا و حفظ سلامت معده و دستگاه گوارش مفید می باشد.
  • مقدیر بالای آنتی اکسیدان ها و پتاسیم موجود در زردآلو باعث کاهش فشار خون می شود.

خواص برگه زردآلو خشک شده (قیسی)

زردآلو خشک یا برگ زردآلو از خشک کردن میوه زردآلو به دست می آید. برگه زردآلو خشک حاوی مقادیر بالایی کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین A، آهن و ویتامین C می باشد.

  • برگه زردآلو سرشار از ویتامین C می باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آسم، سل و برونشیت مفید است.
  • تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نشان داده که آنتی اکسیدان ویتامین E موجود در برگه زردآلو باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.
  • آبی که زردآلو خشک را در آن خیس می کنند برای درمان خارش آفتاب سوختگی، اگزما و عفونت های پوستی، آکنه و جوش صورت و پاکسازی پوست صورت مفید است.
  • زردآلو خشک شده حاوی مقادیر بالایی پکتین و سلولز است که به عنوان یک ملین طبیعی به درمان یبوست کمک می کند.
  • برگه زردآلو یا زردآلو خشک حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
  • برگه زردآلو خشک به درمان ناباروری، خونریزی پس از زایمان، اسپاسم در دوران بارداری و درمان عفونت واژن کمک می کند، همچنین برگه زردآلو باعث افزایش شیر مادر در مادران شیرده می شود.
  • میوه های خشک از جمله برگه زردآلو برای پاکسازی و سم زدایی کبد و درمان کبد چرب مفید هستند.
  • برگه زردآلو خشک حاوی مقادیر بسیار بالای پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود.
  • زردآلو خشک حاوی مقادیر بالایی ویتامین و مواد معدنی و مغذی ضروری برای رشد کودک می باشد.
  • فیبر موجود در برگه زردآلو برای درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.
  • برگه زردآلو خشک منبع خوبی از آهن و مس است که با افزایش تولید هموگلوبین برای درمان کم خونی فقر آهن و آنمی مفید می باشد.

ارزش غذایی زردآلو

زردآلو به دلیل داشتن فواید زیاد برای پوست و مو و همچنین سلامت بدن به یکی از میوه های پرطرفدار تبدیل شده است. این میوه سرشار از بتا کاروتن، ویتامین آ، سی، ای و کا می باشد. همچنین دارای مواد معدنی نظیر آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم و فسفر می باشد. زردآلو دارای آنتی اکسیدان فراوان بوده و فیبر زیادی دارد.

تهیه نکتار زرد آلو

برای تهیه نكتار زردآلو ، مقداری زرد آلوی رسیده و سالم را در مخلوط كن بریزید. سپس كمی آب ، یخ و شكر به آن بیفزایید و آن را مخلوط كنید. با این مخلوط خنك و خوشمزه می توانید از میهمان گرمازده ی خود در فصل تابستان پذیرایی كنید.

عوارض مصرف زرد آلو

گرچه دانه های شیرین زردآلو به عنوان یک میان وعده مقوی قابل استفاده هستند، اما به یاد داشته باشید دانه های تلخ زردآلو ممکن است حاوی مقدار زیادی آمیگدالین amygdalin باشند. آمیگدالین ترکیبی است که در صورت مصرف بیش از حد می تواند سطح سیانید را افزایش دهد. اگر تصمیم به مصرف دانه های زردآلو دارید، حتما به دنبال نوع شیرین آن باشید تا از بروز هرگونه مسمومیت جلوگیری کنید. به علاوه گرچه زردآلو به صورت خشک دارای مواد مغذی زیادی است، اما کربوهیدرات و کالری آن نیز بیشتر از زردآلو تازه است. مصرف زیاد زردآلو خشک شده منجر به افزایش وزن و افزایش قند خون می شود. در مصرف زردآلو خشک شده حد اعتدال را رعایت کنید و در صورت تمایل بیشتر بهتر است زردآلو تازه را انتخاب کنید. برخی افراد بعد از خوردن زردآلو دچار علائم حساسیت غذایی می شوند. اگر فکر می کنید به زردآلو حساسیت دارید، بهتر است از خوردن آن اجتناب کرده و با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

زردآلو شباهت زیادی به الو و همچنین هلو دارد. همچنین می توان گفت که خواص زردآلو ترکیبی از هر دو خاصیت میوه های هلو و الو است. برخلاف هلو و الو، هسته زردآلو را می توان خورد. هسته زردآلو نیز دارای خاصیت های درمانی زیادی است که به آن اشاره کردیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW