از کجا بفهمیم عفونت دندان داریم؟

  پنجشنبه، 24 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
از کجا بفهمیم عفونت دندان داریم؟
عفونت دندان با دندان درد آغاز می شود. اگر دندان پوسیده و آسیب دیده بدون یک اقدام درمانی مناسب رها شود دندان دچار عفونت می شود. همچنین عفونت دندان درمان نشده می تواند به تمام نقاط بدن سرایت کند. این عارضه دردناک معمولا ناگهانی بروز نمی کند و بر اثر عدم درمان و رسیدگی به پوسیدگی های دندانی و بیماری های لثه در طی طولانی مدت بروز می کند

عفونت دندان با دندان درد آغاز می شود. اگر دندان پوسیده و آسیب دیده بدون یک اقدام درمانی مناسب رها شود دندان دچار عفونت می شود. همچنین عفونت دندان درمان نشده می تواند به تمام نقاط بدن سرایت کند. این عارضه دردناک معمولا ناگهانی بروز نمی کند و بر اثر عدم درمان و رسیدگی به پوسیدگی های دندانی و بیماری های لثه در طی طولانی مدت بروز می کند.در صورتیکه پوسیدگی دندان زیاد باشد به مرور زمان عصب مرکزی دندان درگیر می شود و اگر بیمار تحت درمان عصب کشی قرار نگیرد دندان عفونی می شود و در ناحیه ریشه دندان در داخل استخوان فک کیست Cyct تشکیل می شود در بعضی موارد کیست ایجاد شده به داخل دهان سرباز می نماید و عفونت ایجاد شد خارج می شود و بیمار با آبسه دندانی و عفونت و درد به مطب دندانپزشکی مراجعه می نماید درمان این عارضه در صورتی که کیست کوچک باشد. عصب کشی یا Root canal therapy است و در صورتی که کیست بزرگ باشد باید با جراحی کوچکی که در مطب انجام می شود کیست ناحیه انتهای ریشه را برداشت. بدین صورت که بر روی لثه بیمار برشی با تیغ بیستوری داده می شود و به انتهای ریشه دندان دسترسی ایجاد می شود و با جراحی باز کل ناحیه عفونت خارج می گردد و ناحیه با سرم فیزیولوژی شسته می شود وانتهای ریشه با مواد پرکردگی پر می شود و دوباره لثه بر روی استخوان بخیه زده می شود.

انواع عفونت دندان

اگر عفونت دندان در استخوان نگهدارنده دور دندان (آلوئول) محدود بماند، التهاب استخوان رخ می دهد. در چنین حالتی دندان به ضربه حساس می شود و فرد حس می کند دندان کمی از حفره خود بیرون آمده است. حال اگر عفونت از استخوان خارج شود و وارد نسج نرم شود، تورم در آن رخ خواهد داد. در این حالت، عفونت در یک ناحیه متمرکز نیست و چرکی هم وجود ندارد. به چنین حالتی سلولیت، گفته می شود. اما اگر عفونت در یک محل متمرکز بماند و چرک هم ایجاد شود، آبسه تشکیل خواهد شد. آبسه ممکن است به عضلات فشار وارد کند و بیمار نتواند دهانش را به راحتی باز کند.علائم موضعی عفونت دندان شامل: درد هنگام جویدن غذا، التهاب، قرمزی، حساسیت دندان به گرما و سرما و سخت باز شدن دهان است. علائم عمومی عفونت دندان شامل: تب، میزان نبض و تنفس بالا و التهاب غدد لنفاوی موضعی است. البته بسته به میزان پیشرفت عفونت، بعضی علامت ها بیشتر و بعضی علامت ها کمتر دیده می شوند. عفونت هر دندان می تواند مناطق گوناگونی از سر و گردن را درگیر کند که بعضی از آنها خطرناک خواهند بود: عفونت دندان های قدامی فک پایین: می تواند فضای زیر چانه را درگیر کند.

عفونت دندان های آسیای فک پایین: می تواند فضای زیر زبان یا زیر فکی را درگیر کند. در این حالت بلع، دشوار خواهد شد و بیمار نمی تواند دهان خود را به راحتی باز کند.

عفونت دندان های قدامی فک بالا (به خصوص اگر ریشه عمیق داشته باشند): می تواند باعث انتشار عفونت به حفره بینی شود.

عفونت دندان های نیش فک بالا (به خصوص اگر ریشه بلند داشته باشند): می تواند فضای زیر چشم یا سینوس را درگیر کند.

عفونت دندان های آسیای فک بالا: می تواند باعث انتشار عفونت در فضای کام یا گونه شود.

از آنجا که بسیاری از فضاهای سر و گردن با هم مرتبط هستند، انتشار عفونت می تواند از ناحیه ای به ناحیه دیگر صورت بگیرد. به طور مثال، در مواردی در پی عفونت های دندانی، فضاهای گیجگاهی، حلقی یا بناگوشی هم می توانند دچار عفونت شوند. این عفونت ها گاهی چنان به مناطق اطراف گسترش پیدا می کنند که خطر بسته شدن راه های هوایی فرد بیمار به وجود می آید. در این صورت بیمار باید در بیمارستان در قسمت آی سی یو بستری شود تا از باز ماندن راه های هوایی فرد و جلوگیری از خفگی او اطمینان حاصل شود. بهداشت خوب دهان و ترمیم سریع پوسیدگی ها، تا حد زیادی خطر ابتلا به عفونت های دندانی را کم می کندگسترش عفونت های با منشا دندانی، در موارد نادری حتی سبب ایجاد آبسه های مغزی و گاه مننژیت نیز می شود. پس مهم است که جدی گرفته شود.

چرا دندان عفونت می کند؟

دندان شما از خارج سخت به نظر می رسد اما از داخل از مجموعه ای از اعصاب، بافت های مرتبط به هم و رگ های خونی تشکیل شده است. در بعضی از موارد دندان عفونی می شود که می تواند نتیجه:

  • کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان؛
  • بیماری لثه، همچنین به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می شود؛
  • دندان ترک خورده.

اگر عفونت را درمان نکنید، می توانید پالپ دندانی که همان مجموعه ای از بافت همبند و اعصاب و رگ ها است را از بین برده و به عفونت منجر شود دو نوع رایج عفونت دندان وجود دارد:

  • عفونت پری اپیکال که در نوک ریشه دندان شما شکل می گیرد.
  • عفونت پریودنتال که بر استخوان کنار دندان تاثیر می گذارد.

شما می توانید بیش از یک عفونت دندان داشته باشید. یا عفونت می تواند از طریق استخوان عبور کند و در چندین نقطه دیگر نیز ظاهر شود. اما هر یک فقط به یک دندان مربوط می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (31 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند