چگونه از حساسیت دندانی جلوگیری کنیم؟

  دوشنبه، 21 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه از حساسیت دندانی جلوگیری کنیم؟
حساسیت دندانی دردی است که شما به هنگام خوردن و یا آشامیدن مواد غذایی سرد و گرم حس می کنید، حتی ممکن است این درد را هنگام تنفس در هوای سرد نیز احساس کنید. حساسیت دندانی زمانی رخ می دهد که لثه از دندانها فاصله گرفته باشد و یا اینکه بافت لثه از بین رفته باشد.

حساسیت دندانی دردی است که شما به هنگام خوردن و یا آشامیدن مواد غذایی سرد و گرم حس می کنید، حتی ممکن است این درد را هنگام تنفس در هوای سرد نیز احساس کنید. حساسیت دندانی زمانی رخ می دهد که لثه از دندانها فاصله گرفته باشد و یا اینکه بافت لثه از بین رفته باشد. از بین رفتن لثه می تواند به دلیل مسواک زدن خشن، مسواک نزدن و عدم استفاده ی مرتب از نخ دندان باشد. درد حساسیت دندانی گاهی پدید آمده و گاهی از بین می رود، اما نادیده گرفتن آن می تواند منجر به پدید آمدن سایر بیماری ها ی دهان و دندان شود.غذا، نوشیدنی شیرین و اسیدی مثل نوشابه، ماء الشعیر، آب میوه و اسنک های حاوی شکر می توانند باعث پوسیدگی دندان ها شوند که این خود یکی از علل حساسیت دندانی است. زمانی که لثه از بین می رود بخشی از دندان که زیر شیار لثه قرار دارد، در معرض آسیب قرار می گیرد. در این قسمت از دندان، مجاری کوچکی وجود دارند که حاوی مایع هستند و فضای داخل دهان را به محل قرار گرفتن اعصاب دندان مرتبط می سازند. به محل قرار گرفتن اعصاب دندان پالپ می گویند. هنگامی که این مجراها در تماس با سرما و گرما قرار می گیرند، مایع موجود در آنها اعصاب دندان را تحریک کرده و منجر به درد دندان می شود.

حساسیت دندانی همچنین می تواند زمانی رخ دهد که لایه سخت دندان به نام مینا، دچار سائیدگی شده باشد که یکی از علل آن دندان قروچه می باشد. حساسیت دندانی می تواند بعد از جرم گیری و یا سفید کردن دندان ها نیز به وجود آید که به سرعت بعد از پایان طول درمان از بین می رود. اما اگر از این مسئله نگران هستید می توانید با دندان پزشک خود مشورت نمایید.

عادت ها و مواردی که به حساسیت دندانی می انجامد؟

  • جویدن یخ: یکی از عادت های بسیار مضر برای دندان هاست. چرا که هم حساسیت و دردهای مبهم دندانی ایجاد می کند و هم اینکه می تواند باعث ترک دندان ها شود.
  • مکیدن لیمو: لیمو و آب لیمو اسیدی هستند؛ اما تماس لیمو به صورت مکیدن آن مدت زمان برخورد اسیدسیتریک لیمو را با دندان ها افزایش داده و موجب حساسیت دندان ها می شود.
  • در درمان سفید کردن دندان ها به روش بلیچینگ معمولاً از نوعی مواد اکسیدان برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود. در حالت عادی و افراد سالم این درمان مشکلی ایجاد نمی کند یا حداقل حساسیت بسیار گذراست. ولی در افرادی که دندان های حساس دارند، بلیچینگ حساسیت شدیدی ایجاد می کند.
  • استفاده از مواد ساینده مانند پودرهای سفیدکننده با مسواک، جوش شیرین، حتی خمیردندان های سفیدکننده به مدت خیلی طولانی و… می تواند به مینای دندان ها آسیب بزند و با از بین رفتن اثر حفاظتی مینا دندان ها حساس شوند.
  • مسواک زدن به روش غلط، با مسوارک های زبر و به روش سایشی باعث از بین رفتن مینای دندان علی الخصوص در ناحیهٔ نازک طوق دندان ها و حساس شدن دندان ها می شود. مسواک زدن غلط می تواند لثه را هم تحلیل ببرد و تحلیل لثه خودش عامل حساس شدن دندان هاست.
  • بیماری های لثه با تحلیل بردن لثه و استخوان زیر آن باعث می شوند که قسمت هایی از ریشهٔ دندان که در حالت عادی با لثه پوشش داده شده اند، با فضای بیرون تماس پیدا کنند و به راحتی با محرک ها تحریک شوند. نتیجهٔ این قضیه حساس شدن بیش از حد دندان هاست.
  • سابیدن دندان ها روی هم در خواب یا بیداری باعث از بین رفتن مینای روی سطح دندان و طوق دندان ها می شود. در نهایت از مسیر این ترک ها عبور مواد محرک و حساسیت دندانی قابل پیش بینی می باشد. در برخی موارد این سایش کند و مزمن است و دردی را ایجاد نمی کند ولی مواردی هست که به حساس شدن دندان ها و حتی دردهای بسیار شدید با مواد غذایی سرد و گرم منجر می شود.

آیا حساسیت دندانی غیرقابل درمان است؟

وقتی به بیمارانم می گویم که برای کنار آمدن با حساسیت دندانی باید عادات غذایی شان را عوض کنند، از خمیردندان های ضدحساسیت استفاده کنند و مدارا کنند، گاها ناامید می شوند. چرا که بیشتر ترجیح می دهند یک درمان قطعی و سریع به آن ها به عنوان انتخاب ارائه شود. بعضاً حتی پیشنهاد می کنند که دندان هایشان درمان ریشه (عصب کشی) بشود.

دندان قروچه و فشار دادن دندان ها روی هم

مینای دندان سخت ترین ماده در بدن انسان است، با این حال فشار بیش از حد و یا طولانی مدت باعث تخریب آن می شود. دندان قروچه و یا فشار دادن دندان ها روی هم در طولانی مدت باعث تخریب مینای دندان ها شده و به ایجاد درد و حساسیت دندان ها منجر می شود. این اعمال معمولا غیر ارادی هستند و برای ترک آنها لازم است فرد تغییراتی در روش زندگی خود ایجاد کند. البته دندانپزشکان برای این افراد وسیله ای می سازند که فرد شب ها آن را روی دندان های خود قرار می دهد و این وسیله مانع تماس دندان ها و سایش آنها توسط یکدیگر می شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی مانند ترک های ایجاد شده روی دندان باعث رسیدن گرما، سرما و شیرینی به عصب دندان شده و از عوامل حساسیت دندان است. در چنین مواقعی با توجه به میزان پوسیدگی حساسیت دندان بیشتر می شود و دندان به سرما، گرما، شیرینی و حتی هوا هم حساس می شود. بهترین کار این است که با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان از ایجاد پوسیدگی ها پیشگیری کنیم و سالی دو بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنیم تا در صورت ایجاد پوسیدگی درمان در مراحل اولیه انجام شود.

با دندان های خود مهربان باشید

برای پیدا کردن علت اصلی حساسیت دندان ها از دندانپزشک کمک بخواهید. به دندان های خود توجه ویژه کنید. بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت کنید. ابتدایی ترین کارها در صورت حساس بودن دندان ها این است که از مسواک نرم استفاده کنید، خمیردندان مخصوص دندان های حساس بزنید و از دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده نمایید. اگر با این کارها مشکل برطرف نشد به دندانپزشک مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (335 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (40 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند