با فواید و مضرات نخود بیشتر آشنا شوید

  پنجشنبه، 09 آبان 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
با فواید و مضرات نخود بیشتر آشنا شوید
نخود گیاهی است که خواص فراوانی دارد و برای سلامتی بدن عالی است. در گذشته از نخود در انواع غذاها استفاده می شد اما متاسفانه امروزه نخود که بسیار مفید و پرانرژی است از سفره ایرانیان در حال حذف شدن است. نخود نوعی بنشن است که سرشار از پروتیین، فیبر و کربو هیدرات ها بسیار پیچیده است.

فواید نخود

فواید نخود بر ای پوست:

برخی از بهترین خواص نخود برای پوست را در این جا ببینید.

۱. چین و چروک

منگنز موجود در نخود باعث می شود سلول های پوست انرژی تولید کنند و با چین و چروک ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند. مولیبدن، با از بین بردن سولفیت ها، پوست را سم زدایی می کند. مواد مغذی دیگر مانند فولات و ویتامین B برای سلول های پوست مانند سوخت عمل می کنند. آن ها، آسیب ناشی از آفتاب و سموم مضر را ترمیم می کنند.

۲. بسته صورت:

برای پاک کردن و لایه برداری صورت، آرد نخود را با زردچوبه ترکیب کنید. این، بافت پوست شما را بهبود بخشیده، سلول های مرده را برمی دارد، پوست را مرطوب کرده و رنگ پوست را نیز خوب می کند.

۳. پاک کننده صورت:

برای استفاده از آرد نخود به عنوان پاک کننده طبیعی:

– آرد نخود را با پودر زردچوبه، شیر یا ماست ترکیب کنید.
– یک خمیر نرم درست کنید و آن را به طور مساوی بر صورتتان بگذارید.
– بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

مطلب مرتبط: خواص ذرت: ۲۵ بهترین فایده ذرت برای سلامتی

۴. لکه های پیری را کاهش می دهد:

برای استفاده از نخود برای کاهش لکه های پیری:

– نخود پخته را له کنید
– مقداری آب اضافه کنید تا خمیر نرمی به دست آید
– آن را کاملا روی صورت و دست ها بمالید

این کار، لکه های پیری روی صورت و بدن تان را کاهش می دهد

۵. عفونت قارچی

نان چاپاتی با آرد نخود را به مدت یک ماه در رژیم غذایی خود بگنجانید. این کار به خلاص شدنتان از عفونت های قارچی کمک می کند.

۶. درمان لکودرما

نقش نخود در درمان لکودرما، شگفت انگیز است. برای استفاده:

– یک فنجان نخود را با ۸ گرم تریفالا چورنا و آب بخیسانید.
– آن را ۲۴ ساعت کناری بگذارید.
– وقتی جوانه زد، آن را مصرف کنید

این کار را منظم و به مدت چند ماه تکرار کنید تا لکه های سفید ناشی از لکودرما را کاهش دهد.

خواص نخود برای رشد مو

۷. موی صورت:

نخود برای برداشتن موی صورت نیز مفید است. چگونگی آن در این جا آمده است:

– زردچوبه و آرد نخود را ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست آید.
– آن را به صورت مساوی بر صورت بگذارید
– همچنین می توانید از این، به عنوان اسکراب صورت استفاده کنید
– پس از ۱۰-۱۵ دقیقه بشویید

برای کسب نتیجه بهتر، این کار به صورت منظم و به مدت یک ماه انجام دهید

۸. تقویت مو

لوبیای گاربانزو برای تقویت مو عالی است. مقدار مناسب پروتئین و منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می کند.

۹. شوره سر

نخود در درمان شوره سر، عالی است. برای استفاده:

– شش قاشق غذاخوری آرد نخود را با آب ترکیب کنید
– این خمیر را چند دقیقه بر موی خود بگذارید و سپس آبکشی کنید

این کار، شوره پوسته پوسته را مهار کرده و عفونت را نیز کاهش می دهد

خواص نخود برای سلامتی

۱۰. گرسنگی را کنترل می کند

نخود، سرشار از فیبر و مقادیر بالایی از پروتئین است. این دو ماده مغذی، شما را برای مدت زیادی سیر نگه داشته و گرسنگی را کنترل می کنند. این مواد مغذی در نخود، یافت شده و آن را برای کاهش و تثبیت وزن، ایده آل می کند.

۱۱. کاهش کلسترول

گنجاندن ۳/۴ فنجان نخود در رژیم غذایی خود می تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند. نخود دارای دیس لپیدمی است که از تجمع کلسترول در بدن جلوگیری می کند. این کار، خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

۱۲. آشپزی

می توان نخود را پخت و در سالادها، کاری ها، سوپ ها و خورش ها به کار برد. نخود برشته، با مقداری اودیه خوشمزه، یک میان وعده خوشمزه است. این، در رژیم غذایی بدون گلوتن نیز جای دارد. و می تواند در غذاهای متنوعی مانند پاکوره یا پن کیک و به عنوان جایگزینی برای تخم مرغ در آشپزی به کار رود.

۱۳. سولفیت پایین

نخود، مقدار زیادی ماده معدنی و مولیبدن دارد. این ها برای سم زدایی ترکیبات سولفیت از محصولات غذایی و غذاهای خشک، ضروری هستند. ترکیبات سولفیت معمولا باعث سرگیجه، طپش قلب بالا، سردرد و دیگر علائم ناخوشایند می شوند. مولیبدن، کبد را نیز پاک می کند.

۱۴. فیبر حل شدنی

نخود، دارای مقدار مناسبی فیبر حل شدنی است. این، به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کرده و سطح قند را نیز تثبیت می کند. فیبر حل شدنی مانند یک اسفنج عمل کرده و صفرا را از کلسترول بد پاک می کند. همچنین باعث حس سیری می شود.

۱۵. خواب خوب

نخود، به عنوان یکی از سرشارترین منابع اسید آمینه، تریپتوفان و سرتونین، نقش مهمی درتنظیم خلق و خو و خواب دارد. مصرف تریپتوفان در شب، باعث آرامش فرد می شود.

۱۶. سیستم ایمنی

نخود، سرشار از آهن است. آهن به انتقال اکسیژن در بدن کمک کرده و برای حفظ قدرت سیستم ایمنی و برای متابولیسم خوب، ضروری است.

۱۷. بیماری قلبی

مصرف منظم لوبیای گانزالو، کلسترول بد را پاک کرده، سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. این لوبیا، دوست قلب است. ترکیب منحصر به فرد آنتی اکسیدان ها در نخود، از دیواره رگ های خونی و خون محافظت می کند. اسید آلفالینولئیک (ALA) و اسیدهای چرب امگا۳، خطر بیماری قلب کرونری و خطرات بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

۱۸. سلامت زنان

خواص نخود برای سلامت زنان نیز زیاد است. مواد شیمیایی گیاهی یا ساپونین موجود در نخود، برای جلوگیری از سرطان سینه و پوکی استخوان بسیار مفید است. نخود، همچنین برای پایین آوردن ایجاد گرگرفتگی در یائسگی نیز عالی است.

۱۹. آهن برای انرژی

نخود سرشار از آهن است و به افزایش انرژی کمک می کند. آهن برای زنان باردار یا زنان شیرده ضروری است. کودکان و بزرگسالان برای انجام کارهای معمول روزانه، به مقادیر کافی آهن احتیاج دارند.

۲۰. منگنز

نخود، با کمک مواد معدنی و منگنز، عملکرد آنزیم ها، تولید انرژی و دفاع آنتی اکسیدانی را تسهیل می کند.

۲۱. کلسیم

مقدار مناسب کلسیم موجود در نخود برابر با کلسیم شیر، و ماست است و در نتیجه برای سلامت استخوان مفید است.

۲۲. اسید فولیک

نخود، مقدار مناسبی فولات یا اسید فولیک دارد که ضروری ترین ماده مغذی برای زنان باردار است. همچنین در درمان آسیب ستون فقرات و رشد مغز جنین موثر است.

۲۳. دیابت را کنترل می کند

شاخص گلیسمی نخود پایین است و بنابراین برای جلوگیری و تنظیم سطح قند خون خوب است. فیبر و پروتئین به جریان خون در لوله گوارشی کمک می کند. همچنین از شکستن خیلی سریع یا خیلی آرام غذا جلوگیری می کند. این سرعت سالم، قند غذا را آزاد کرده و تاثیر گوارش غذا بر سطح قند خون ما را تثبیت می کند. نخود به بیماران دیابتی و افراد مقاوم در برابر انسولین توصیه می شود.

۲۴. فسفر

نخود، مقدار مناسبی فسفر و آهن دارد. این دو ماده باهم، به افزایش تعداد سلول های خونی کمک می کنند. همچنین، هموگلوبین را افزایش داده و نمک اضافی را از کلیه پاک می کند.

۲۵. سرطان

نخود، خطر سرطان را نیز کاهش می دهد. فیبر حل شدنی، به روده بزرگ می رسد و باکتری ها را به اسیدهای چرب می شکند. این، توسط سلول های روده بزرگ جذب شده و آن را به انرژی تبدیل می کند. بنابراین، سلول های روده بزرگ را سالم نگه داشته و خطر سرطان را کاهش می دهد.

۲۶. سنگ کلیه

نخود برای جلوگیری از سنگ کلیه، عالی است. چگونگی آن در این جا آمده است:

– ۱/۲ فنجان نخود را در آب بخیسانید
– آن را یک شب نگه دارید
– روز بعد آن را با عسل مصرف کنید تا از سنگ کلیه جلوگیری کند.

۲۷. یرقان

نخود، برای درمان یرقان نیز عالی است. مصرف یک فنجان نخود خیسانده در آب با شکر زرد، به درمان یرقان و استفراغ مربوط به آن، کمک می کند.

۲۸. حمله های قلبی

نخود، منبع خوبی از فولات است که سطح اسید آمینه و هموسیستین را کاهش می دهد. سطح بالای اسید آمینه خطرناک است و ممکن است باعث حمله قلبی و سکته شود.

مضرات نخود

ایجاد نفخ

نخود خواص بسیار زیادی دارد اما این دلیل نمی شود که در مصرف آن افراط کنید. همانطور که مطمئنا می دانید نخود نفاخ است و می تواند باعث نفخ در معده شود. ضمن اینکه نخود دیر هضم است و ممکن است برای معده های حساس مشکلاتی به وجود آورد.

اگر نخود را با رژیم غذایی مناسب و مورد تشخیص متخصص تغذیه مصرف کنید مطمئنا هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد. ضمنا برای اینکه بتوانید نفخ نخود را به حداقل برسانید می توانید آنرا در آب بخیسانید تا راحت تر هضم شود و نفخ کمتری داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (231 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (114 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (71 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (43 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (41 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
(تصویر)دلخراش ترین عکس که یک ایرانی را بهترین عکاس سال 2023 کرد!/در هر جا هنر یک ایرانی میدرخشد
(ویدئو) حضور سرزده دکتر پزشکیان در محل کار سابقش بدون تشریفات و واکنش جالب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف
تصویر جگرسوز از آخرین بوسه‌ی نسرین مقانلو، عمره سریال "مختارنامه"، به پیکر بی‌جان پسر جوانش، ارشیا
انتقاد جدی روزنامه اصولگرا از نماینده حمله کننده به ظریف!
(تصاویر) خلاقیت عجیب و وحشت انگیز در طراحی کیف‌ های مجلسی زنانه با الهام از چهره انسان!
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
(عکس) گوشه ای از خانه پدری الناز ملک، بازیگر چشم‌رنگی سریال "زخم کاری"، با مبلمان قرمز و پرده های سبز/ چه خونه باصفا و خوش آب و رنگی
هریس: تمام تلاشم را برای شکست ترامپ به کار خواهم گرفت
(تصاویر ) خاص ترین و نادرترین رنگ پوست ها در جهان/ چه چهره های خاصی هم دارن
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت