با فواید و مضرات توفو (پنیر سویا) بیشتر آشنا شوید

  شنبه، 04 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
با فواید و مضرات توفو (پنیر سویا) بیشتر آشنا شوید
توفو، از شیرسویا دلمه بسته ساخته شده و به طور طبیعی بدون گلوتن، کم کالری، شامل کلسترول و یک منبع عالی از پروتئین، آهن و کلسیم است این یک منبع مهم پروتئین به ویژه برای گیاهخواران و کسانی که به دنبال حرکت به سمت یک رژیم غذایی گیاهی هستند می باشد.

اگر تا به حال اسم توفو به گوشتان نخورده است، الان زمان خوبی است که با این ماده غذایی پر خاصیت بیشتر آشنا شوید. این ماده که بیشتر در رژیم غذایی گیاهخواران پرطرفدار است را همه ی افراد می توانند در رژیم غذایی خود قرار دهند و پروتئین روزانه خود را تامین کنید.

تصویر

توفو خوراکی چیست؟

توفو یا پنیر سویا که به نام دلمه لوبیا هم شناخته می شود، از دلمه بستن شیر سویا به دست می آید و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه مفید است، به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کرده و کلسترول بالای خون را درمان می کند.

ارزش غذایی توفو چیست؟

نیم فنجان از توفو حاوی ۹۴ کالری، ۲ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم چربی و ۱۰ گرم پروتئین است. توفو ۴۴٪ از نیازهای کلسیم روزانه، ۹٪ منیزیم و ۴۰٪ از آهن را فراهم می کند و همچنین حاوی مقدار کمی از ویتامین K، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ۶B، فولات، کولین، فسفر، منگنز و سلنیوم است. توفو، ساخته شده از سویا دلمه بسته به طور طبیعی بدون گلوتن، کم کالری، شامل کلسترول و یک منبع عالی از پروتئین، آهن و کلسیم است. سویا جزء نخست از توفو است و یک منبع کامل از پروتئین در رژیم غذایی است تمام اسید آمینه های ضروری مورد نیاز در رژیم غذایی را ارائه می کند. سویا سرشار از چربی های اشباع نشده و سالم (به ویژه اسید لینولنیک امگا 3 آلفا) است. ایزوفلاون (نوعی ترکیب به نام فیتواستروژن) در غذاهای حاوی سویا به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان مرتبط می باشد در حالی که کلسیم و منیزیم در سویا ممکن است به کاهش علائم PMS، تنظیم قند خون و جلوگیری از سردردهای میگرنی کمک کند.

خواص درمانی مصرف توفو

لاغری و کاهش وزن

توفو کالری پایینی دارد، کلسترول ندارد و به دلیل مقادیر بالای پروتئین به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

درمان ریزش مو

مقادیر بالای پروتئین موجود در توفو به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

پوکی استخوان

ایزوفلاوین های موجود در توفو باعث افزایش تراکم معدنی استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان ها را کاهش می دهند. همچنین کلسیم و منیزیم موجود در توفو به تقویت استخوان ها و درمان بیماری پوکی استخوان کمک می کنند.

تنظیم قند خون

از فواید دیگر توفو می توان به تنظیم قند و گلوکوز خون اشاره کرد که برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت زیادی دارد و همچنین اختلالات مربوط به قند خون را برطرف می کند. مصرف مواد غذایی پر از پروتئین منجر به کاهش جذب گلوکوز در جریان خون می شود و توفو نیز دارای مقادیر پروتئین زیادی است و همچنین ایزوفلاوئین موجود در توفو از عوامل موثر در تنظیم قند و گلوکوز خون می باشد. افرادی که در رژیم غذایی خود توفو مصرف می کنند قند ناشتایی آن ها سطح بهتری را نشان می دهد و همچنین انسولین آن ها در درجه طبیعی تری قرار دارد و به همین خاطر کمتر با مشکل مقاومت انسولین روبرو شده و کمتر با مشکلات پس از آن دست و پنجه نرم می کنند. از طرفی بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که کمبود ایزوفلاوئین در بدن می بایست از مصرف محصولات سویا به دست آید چرا که پودرهای پروتئین نمی توانند عملکرد یکسانی در بدن داشته باشند

درمان افسردگی

مطالعات نشان داده که اسید های چرب امگا 3 موجود در پنیر سویا به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و افسردگی را درمان می کند.

پستان و سرطان پروستات

جنستین، ایزوفلاون غالب در سویا، حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که مانع از رشد سلول های سرطانی می شود در واقع، حداقل مقدار mg10 سویا در روز می تواند عود سرطان پستان را 25 درصد کاهش می دهد.

تقویت حافظه

برخی تحقیقات نشان داده که ایزوفلاوین های موجود در پنیر سویا به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهند. لسیتین موجود در توفو به تولید فسفولیپید فسفاتید اسید (PA) و فسفاتیدیل سرین (PS) که نقش مهمی در عملکرد نورون ها و جلوگیری از زوال عقل دارند، کمک می کند.

نحوه مصرف پنیر توفو

پنیر توفو را می توان به صورت فله ای یا در بسته بندی های کوچک تر خریداری کرد. پنیر توفو در بازار به شکل های مختلف بدون آب، منجمد و یا کنسرو شده نیز یافت می شود. بعد از باز کردن بسته پنیر توفو و قبل از استفاده آن را با آب بشویید. پنیر توفو را در حالی که آب سطح آن را پوشانده به مدت یک هفته می توان در یخچال نگهداری کرد، در این مدت باید آب آن را به طور مرتب عوض کنید. اگر آن را از بسته بندی خارج نکرده باشید تا حداکثر 5 ماه به صورت منجمد قابل نگهداری است. روش های مختلفی برای مصرف توفو وجود دارد، پنیر توفو را بسته به نوع آن می توان به صورت خام، سرخ شده، کبابی و یا سس توفو مصرف کرد یا در تهیه کوکی، شیرینی، دسر، سالاد و غذاهایی همچون سوپ، املت و ساندویچ توفو استفاده نمود.

عوارض جانبی و مضرات پنیر توفو

به طور کلی مصرف روزانه پنیر توفو و سایر فراورده های سویا بی خطر است اما افرادی که از مشکلات و بیماری های زیر رنج می برند باید از مصرف بیش از حد پنیر توفو اجتناب کنند:

  • خانم هایی که تومور سینه دارند؛ به دلیل اثر هورمونی ضعیف توفو برخی پزشکان به زنان مبتلا به تومورهای سینه حساس به استروژن توصیه می کنند مصرف سویا را محدود کنند.
  • مشکلات تیروئیدی؛ برخی متخصصان به افرادی که غده تیروئید ضعیف دارند توصیه می کنند از مصرف پنیر توفو به دلیل محتوای گواتروژن موجود در آن اجتناب کنند.
  • ایزوفلاون های موجود در پنیر توفو ممکن است باعث اختلال رشد اندام تولید مثل در نوزادان شود، به همین دلیل مصرف سویا و فراورده های آن در نوزادان توصیه نمی شود.
  • برخی مطالعات حیوانی نشان داده مصرف زیاد سویا و پنیر توفو ممکن است اثر منفی در باروری داشته باشد.
  • مصرف پنیر توفو در برخی افراد باعث بروز حساسیت می شود، همچنین افرادی که به سویا آلرژی دارند نباید پنیر توفو مصرف کنند.
  • مصرف بیش از حد پنیر توفو ممکن است باعث آسیب جنین شود و زنان باردار لازم است از خوردن آن اجتناب کنند.
  • بسیاری از متخصصان توصیه کرده اند همه افراد از مصرف زیاد و بیش از 113 گرم توفو در روز اجتناب کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!