با جوانه ی گندم سالم بمانید

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
با جوانه ی گندم سالم بمانید
جوانه گندم دارای خواص و فواید بی نظیری است و به سلامت بدن و زیبایی پوست و مو کمک شایانی می کند، همچنین جوانه گندم نسخه های درمانی و زیبایی هم دارد.

جوانه گندم برای بهبود سلامت بسیار مفید است. جوانه گندم طعم شیرینی ملایمی دارد؛ در نتیجه می توان آن را به راحتی در میان وعده یا غذاها جای دارد.جوانه گندم سرشار از ویتامین E و ماده مغذی ضروری با خاصیت آنتی اکسیدانی است به همین دلیل باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود. این خوراکی همچنین باعث سلامتی پوست و مو نیز خواهد شد.

بهبود سلامت بدن با مصرف جوانه گندم

از آنجا که مواد مغذی ضروری و انواع زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی دارد، خواص جوانه گندم بسیار زیاد است. منبع عالی از پروتئین های گیاهی، همراه با فیبر و چربی های سالم است. این هم چنین منبع خوبی از منیزیم، روی، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر است.این نوع خاص از مواد تشکیل دهنده یکی از موثرترین مواد غذایی است که می توانید در هر نوع غذا به کار ببرید. با مصرف جوانه های گندم می توانید ضعف جنسی و جسمی را به راحتی درمان کنید ، پوست را زیبا و جوان سازید و از بروز بسیاری از سرطان ها و بیماری ها پیشگیری کنید.

1. خواص جوانه گندم برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن

مطالعات و بررسی ها بر روی خواص جوانه گندم نشان داده است اضافه کردن آن به رژیم غذایی باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود.نتایج نشان داده است وجود نوعی پروتئین در جوانه گندم باعث می شود عملکرد آنتی اکسیدان های موجود در جوانه گندم بسیار قوی تر از حالت طبیعی شود؛ در نتیجه مصرف آن باعث می شود بدن در برابر بیماری های مختلف بسیار قوی تر عمل خواهد کرد.آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد و سایر میکروارگانیسم های بیماری زا در بدن باعث می شوند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها در شما کاهش چشمگیری پیدا کنند.

2. بهبود سلامت قلب با خوردن جوانه گندم

از خواص جوانه گندم می توان به بهبود سلامت و عملکرد قلب اشاره کرد. مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم گندم سبوس دار و جوانه گندم مصرف می کنند خطر ابتلا به بیماری های عروقی و قلب در آن ها بسیار کم است. به طور کلی مصرف این دانه های خوش مزه سلامت کل سیستم قلبی عروقی را افزایش خواهد داد.

3.بهبود متابولیسم سلولی با جوانه گندم

یکی از مهمترین خواص جوانه گندم آن است که باعث می شود متابولیسم سلول ها بهبود پیدا کند. به زبان ساده تر جوانه گندم سوخت سلول های بدن را بیشتر می کند؛ این عملکرد باعث می شود آن ها بهتر کار خود را انجام دهند.

4.بالا رفتن تمرکز با مصرف جوانه گندم

خواص جوانه گندم برای بهبود عملکرد مغز نیز بسیار مفید است. جوانه گندم با وجود مواد معدنی چون منیزیم و ویتامین های بسیار مفید مانند ویتامین خانواده B انرژی سلول های مغز را تامین می کنند.در نتیجه زمانی که انرژی سلول های مغز تامین شود باعث خواهد شد قدرت یادگیری بالا برود و همچنین مغز در حالت هوشیار تری قرار خواهد گرفت.

5. تقویت بافت بدن با مصرف جوانه گندم

از دیگر خواص جوانه گندم آن است که باعث پایداری سلامت عضلات بدن می شود. این دانه های ریز منبع عظیمی از پروتئین و مواد معدنی هستند که همگی برای سلامت بافت بدن بسیار مفید می باشند. رژیم غذایی حاوی جوانه گندم برای بافت و عضلات فواید زیر را به همراه خواهد داشت.

  • حفظ سلامت ماهیچه ها
  • ترمیم بافت های آسیب دیده
  • تنظیم سطح انرژی در بدن
  • کمک به هموستاز
  • تعادل کلی سیستم عضلانی

6. کاهش خطر ابتلا به دیابت با جوانه گندم

به دلیل سبک زندگی و خوردن غذاهای ناسالم ریسک ابتلا به بیماری دیابت بسیار بالا رفته است. جالب است بدانید از خواص جوانه گندم آن است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را بسیار پایین بیاورد.همچنین این دانه های ریز دارای فیبر قابل توجهی هستند. فیبر باعث می شود غذا مدت زمان بیشتری در معده باقی بماند. این عملکرد موجب می شود لوزالمعده انسولین بیشتری برای جذب گلوکز (برای تامین انرژی بدن) ترشح کند؛ در نتیجه سطح گلوکز یا همان قند خون پایین خواهد آمد.

نکته: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند این را به یاد داشته باشند قبل از اضافه کردن جوانه گندم به رژیم غذایی خود حتما با پزشک خود مشورت کنند.

7.جوانه گندم برای تمیز کردن دستگاه گوارش

جوانه گندم غنی از فیبر است. فیبر مسئول تعدادی از وظایف مهم در بدن شما است، اما یکی از مهم ترین آن ها حفظ دستگاه گوارش است. این باعث جلوگیری از تجمع می شود که ممکن است موجب مشکلات شکمی شود و ممکن است در نهایت منجر به کیست، تومورها و یا انواع مختلف سرطان شود. با خوردن دوزهای معمول از جوانه گندم به شما کمک می کند که سیستم بدن آرامی کار کند و از بروز هر کدام از این مشکلات پیش گیری کنید.

8.خواص جوانه گندم برای ورزشکاران

مطالعات نشان داده است می توان از خواص جوانه گندم برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده کرد. جوانه گندم دارای مقادیر بالایی از اکتاکوزانول است. این ماده باعث تقویت عملکرد ذهن و جسم ورزشکار می شود. به گونه ای می توان گفت برخی از خصوصیات ارگوژنیک را دارا می باشد.اگر به عنوان یک ورزشکار تازه کار جوانه گندم را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید مشاهده خواهید کرد انرژی شما هنگام ورزش تا چه اندازه بیشتر می شود و همچنین استقامت شما هنگام تمرین بالاتر خواهد رفت.

ورزشکار

9.آیا مادران باردار می توانند جوانه گندم مصرف کنند؟

رژیم غذایی دوران بارداری باید ها و نباید های بسیاری دارد. اما مادران باردار می توانند در این دوره از خواص جوانه گندم برای بهبود سلامت خود و جنین پس از مشورت با پزشک خود بهره مند شوند.

1. خواص جوانه گندم برای جنین

جوانه گندم مملو از اسید فولیک است که فاکتور مهمی برای تولد نوزاد سالم به حساب می آید. خانم هایی که سطح مناسبی از فولات در بدن خود دارند احتمال ابتلای فرزندشان به نقص لوله عصبی و سایر عوارض بسیار کاهش می یابد.

2. نقش جوانه گندم در استخوان مادر و جنین

خانم ها از خواص جوانه گندم در دوران بارداری می توانند برای تامین کلسیم بدن خود و جنین استفاده کنند. این جوانه های خوش طعم دارای کلسیم چشمگیری هستند که با مصرف آن خطر پوکی استخوان و خرابی دندان مادر بسیار کاهش پیدا می کند.از طرف دیگر با وجود ویتامین های دیگر جذب کلسیم موجود در جوانه گندم توسط استخوان ها بسیار بالا می رود؛ در نتیجه استخوان های جنین به درستی شکل می گیرند و از استحکام بالایی برخوردار هستند.

10.خواص جوانه گندم برای پوست و جوانی

جوانه گندم در درمان مشکلات پوستی تأثیر بسیار دارد. توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیر کم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شست وشو دهید.

11.درمان ضعف تخمک گذاری با جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است که برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان مفید است و می توان برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن جوانه گندم را در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

12.جوانه گندم و پیشگیری از سرطان روده

گندم جوانه زده به مقدار زیادی دارای فیبر و آب است که باعث دفع کامل مدفوع شده، همچنین مانع از سرطان روده می شوند. مصرف آن یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت بدن است.

13جوانه گندم و رفع خستگی

ویتامین B1 موجود در جوانه گندم موجب رفع خستگی مفرط، ضعف و بی حالی می شود.

14.جوانه گندم و تقویت قوای جنسی

ویتامین E موجود در جوانه گندم تقویت کننده قوای جنسی و به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود و برای درمان ضعف جنسی مردان از آن استفاده می شود.

15.خواص جوانه گندم برای کودکان

جوانه گندم حاوی تمام مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و کربوهیدرات ها برای رشد جسمی و روحی کودک می باشد.فیبر موجود در جوانه گندم برای درمان یبوست در کودکان مفید است،ویتامین B موجود در جوانه گندم باعث افزایش متابولیسم، افزایش سطح انرژی و تولید گلبول های قرمز سالم در کودکان می شود.می توانید برای مقوی کردن غذای کودکان از جوانه گندم یا پودر جوانه غلات در سوپ کودک نیز استفاده کنید.زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین های گروه ب و ث می باشند به هضم بهتر غذای کودک نیزکمک می کنند. مصرف جوانه گندم همراه با سالاد یا ساندویچ های خانگی، میان وعده ای مناسب برای تمام افراد به خصوص دانش آموزان است.جوانه گندم حاوی گلوتن است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که نباید قبل از ۶ ماهگی به نوزاد داده شود با این حال قبل از اینکه به نوزاد و کودک خود جوانه گندم بدهید با پزشک او مشورت کنید.

نوزاد شاد

عوارض مصرف جوانه ی گندم

مصرف جوانه های خام به دلیل آن که برای رشد به محیط گرم و مرطوب نیاز دارند برای جامعه آسیب پذیر مانند زنان باردار، سالمندان، کودکان زیر دو سال و نوزادان توصیه نمی شود. برای سایر گروه های دیگر که در برابر باکتری ها آسیب پذیر نیستند هم بهتر است که قبل از مصرف کاملاً شسته یا پخته شوند. این تنها راهی است که می توان مطمئن شد که دیگر اثری از باکتری های خطرناک وجود ندارد.پس این بار که به کودک زیر دو سال جوانه می دهید به مضرات جوانه گندم فکر کرده و سعی کنید آن ها را پخته شده به کودک بدهید یا این که از اشکال پودر شده آن در بازار استفاده کنید.

یک کاسه جوانه ی گندم


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان