با خواص ماهی سالمون در دوران بارداری آشنا شوید.

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
با خواص ماهی سالمون در دوران بارداری آشنا شوید.
ماهی سالمون همچنین یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D است، که اغلب در رژیم‌های غذایی وجود ندارد. اما برای بسیاری از فرایندهای ساخت بدن، از جمله سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتیست.

ماهی سالمون منبعی بسیار غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است. اما اکثر مردم، به ویژه زنان باردار از رژیم غذایی خود به اندازه کافی امگا ۳ دریافت نمی کنند. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در طول بارداری ضروری هستند، به ویژه اسیدهای چرب با زنجیره بلند امگا ۳. این اسیدهای چرب در غذاهای دریایی به مقدار فراوان یافت می شوند و به تشکیل مغز و چشم جنین کمک می کنند. با این حال، به طور کلی به زنان باردار توصیه می شود تا مصرف غذاهای دریایی را به دو بار در هفته محدود کنند، زیرا در ماهی های چرب جیوه و آلاینده های دیگر وجود دارد. آگاهی از این امر باعث می شود تا برخی از زنان باردار از همه ی غذاهای دریایی پرهیز کنند، در نتیجه مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را محدود می کنند. با این حال، مطالعات حاکی از آن است که زنان باردار که ۲-۳ بار در هفته ماهی چرب می خورند، میزان امگا ۳ توصیه شده را دریافت می کنند و میزان EPA و DHA یا همان امگا ۳ با زنجیره ی بلند را در خونشان افزایش می دهند.

ارزش غذایی ماهی سالمون

میزان خوردن ماهی به طور معمول هفته ای 2 تا 3 بار توصیه می گردد ، چیزی در حدود 340 گرم . که این مقدار می تواند در زنان باردار و شیرده متغییر باشد وبرای کودکان معمولا همان هفته ای یکبار توصیه می گردد .

نکته : زنان باردار و شیرده به هیچ وجه نباید از ماهی هایی که دارای جیوه زیادی هستند استفاده کنند ؛ جیوه می تواند به سلامت عصبی جنین آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند .

حتما در انتخاب ماهی برای کودکان و زنان باردار دقت کنید . ماهی هایی را که دارای مواد مغذی بیشتر و کمترین حد جیوه هستند را انتخاب کنید . اگر از میزان جیوه آن اطلاع کافی ندارید و یا شک دارید از مصرف آن خودداری کنید .پروتئین ، چربی های امگا3 فراوان و البته سالم DHA ( موثر در رشد مغزی جنین ) ، EPA ، ویتامین B12 ، ویتامین D ، آهن ، سلنیوم ، روی و ید ارزش غذایی ماهی ها را تعیین می کنند .آهن موجود در ماهی سالمون به شدت برای زنان باردار ، جنین و نوزادان دارای اهمیت است و از کم خونی آنها جلوگیری می کند .ویتامین D موجود در ماهی سالمون نیز به استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان مادر و جنین و نوزاد کمک می کند .

تصویر

ماهی های کم جیوه و دارای اسید چرب امگا3 فراوان :

  • ماهی سالمون
  • شاه ماهی
  • ساردین ها
  • و ماهی قزل آلا ؛ به این ماهی ها می توان میگو را هم اضافه کرد که یک غذای کاملا مناسب در دوران بارداری می باشد .

کاهش خطر ابتلا به اوتیسم با مصرف ماهی سالمون

بر اساس نتایج تحقیق منتشر شده با مصرف ماهی سالمون در دوران بارداری خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان کاهش می یابد. در این تحقیق مشخص شد مصرف ماهی سالمون دو بار در هفته تمامی مواد مغذی را برای مادران باردار تامین می کند. مادران با مصرف این ماهی در دوران بارداری خطر ابتلا به اوتیسم را در کودکان تا سه سالگی کاهش می دهند.آنها در این تحقیق، ابتلا به آلرژی را بر روی نوزادان 6 ماهه تا سه ساله بررسی و با فرزند مادرانی که ماهی مصرف نکرده بودند مقایسه کردند.پژوهشگران دریافتند در همان سنین ابتدایی تفاوتی در میزان ابتلا به آلرژی در دو گروه مشاهده نشد. در این تحقیق مشخص شد اسیدهای چرب ماهی به مقابله با بیماری های مختلف و آلرژی کمک می کند. از طرفی ویتامین D موجود در ماهی سالمون برای بسیاری از موارد مفید است.

دیگر ماهی های حاوی اسیدهای چرب ساردین، قزل آلا و ماهی اسقومری هستند که موجب رشد مغزی جنین، کودکان و افزایش هوش در سنین بالا می شوند.غذاهای دریایی حاوی پروتئین، آهن و روی هستند. البته مصرف ماهی هایی همچون اره ماهی و کاشی ماهی به دلیل میزان بالای جیوه در دوران بارداری پیشنهاد نمی شود چرا که جیوه به سیستم عصبی جنین آسیب می رساند.زنان باردار اجازه دارند هفته ای 340 گرم غذای دریایی دریافت کنند.

چند توصیه به مادران باردار و شیرده در مصرف ماهی

نخوردن ماهی های بزرگ به دلیل داشتن جیوه زیاد مثل : ماهی خال مخالی ، کوسه ماهی ، اره ماهیبه هیچ عنوان از دوره گردها و مراکز نامطمئن ماهی را تهیه نکنید . اگر در زمان خرید از میزان جیوه ماهی اطلاعی ندارید و به میزان آن شک دارید به هیچ عنوان ماهی را تهیه نکنید و آن را مصرف نکنید .

راه های دریافت اسیدهای چرب امگا3

اسیدهای چرب امگا3 به آسانی از طریق مواد غذایی بدست نمی آیند ، بلکه شما باید حتما مواد غذایی را مصرف کنید که غنی از امگا 3 باشند .اگر نمی توانید غذاهای دریایی را در رژیم خود داشته باشید می توانید از خوراکی هایی مانند دانه کتان ، دانه آفتابگردان ، گردو و سویا ؛ اسیدهای چرب امگا3 را دریافت کنید .غذاهای دیگری نیز مانند ماست ، شیر و تخم مرغ نیز می تواند منبعی از امگا 3 باشند .ولی در این میان نقش ماهی سالمون در بارداری بسیار پررنگ تر می باشد . به دلیل اسیدهای چرب امگا 3 فراوانی که دارد از خوردن آن غافل نشوید .مصرف ماهی سالمون در دوران بارداری می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به اوتیسم را در نوزادان و کودکان کاهش دهد .

تصویر

چند نکته قابل توجه:

ماهی سالمون از اسیدهای ضروری چرب امگا 3 بسیار غنی است اکثر مردم، از جمله زنان باردار، به اندازه کافی امگا 3 از رژیم غذایی بدست نمی آورند. اسیدهای چرب امگا 3 به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند DHA و EPA در طول بارداری ضروری است.

مصرف غذاهای دریایی در بارداری

این در مقادیر بالا در غذاهای دریایی یافت می شود و به ساخت مغز و چشم جنین کمک می کند. با این حال، با توجه به جیوه و آلاینده های دیگر موجود در ماهی های چرب، زنان باردار به طور کلی به محدود کردن مصرف غذاهای دریایی به دو بار در هفته ( کمتر از 340 گرم در هفته) توصیه می شوند.

امگا3 در بارداری

در دسترس نبودن غذاهای دریایی باعث شده است که برخی از زنان مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را محدود کنند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که زنان باردار که 2 - 3 وعده ی غذایی ماهی چرب در هفته می خورند مقدار توصیه شده امگا 3 را دریافت می کنند و سطوح خونی EPA و DHA در آنها افزایش می یابد. ماهی سالمون همچنین یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D است که اغلب در رژیم غذایی وجود ندارد آن را برای بسیاری از فرایندها در بدن، از جمله سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

ماهی سالمون شامل اسیدهای چرب امگا 3 ضروری EPA و DHA است که برای مغز و توسعه چشم کودک در حال رشد مهم است ماهی قزل آلا همچنین یک منبع طبیعی از ویتامین D است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان