با خشکی پوست چه کنیم؟

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
با خشکی پوست چه کنیم؟
علت خشکی پوست شما می تواند استفاده از کرم مرطوب کننده در زمان اشتباه باشد. زمان درست برای مرطوب کردن پوست دقیقا پس بعد از شستن آن است (وقتی هنوز کاملا خشک نشده).زمانی پوست تان بیشترین میزان رطوبت را دارد که خیس است و هنگامی که پوست تان آبرسانی شده است مرطوب کننده ها بهترین کارایی را دارند.

خشکی پوست عارضه ای شایع است و به دلیل کمبود آب در لایه‏ های سطحی پوست و اپیدرم بروز می کند. اپیدرم از چربی و پروتئین تشکیل شده است. بخش چربی اپیدرم از کم شدن آب پوست جلوگیری می‏کند. هنگامی که چربی پوست برداشته می‏ شود پوست محافظ خود را از دست می دهد و در نتیجه به آسانی رطوبت خود را از دست می‏دهد. خشکی پوست ممکن است در نتیجه عامل خارجی یا داخلی باشد. عوامل خارجی شایع ‏ترین و ساده ‏ترین علت خشکی پوست هستند. سرما و کاهش رطوبت به خصوص در فصل زمستان از جمله عوامل خارجی مرتبط با خشکی پوست محسوب می شوند. سلامتی فرد، سن، ژنتیک، سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی مانند آسم، آلرژی و درماتیت آتوپیک نیز از جمله عوامل داخلی هستند. افراد مبتلا به بیماری تیروئید، بیشتر از سایر افراد مستعد خشکی پوست هستند.

افراد مسن‏تر بیشتر از سایرین مبتلا به خشکی پوست می شوند. پوست افراد مسن چربی طبیعی خود را از دست می‏دهد. بازوها، دست‏ها و پاها بیشتر تحت تأثیر این نوع خشکی قرار می گیرند. خشکی پوست با بخار و رطوبت هوا در ارتباط است.

خشکی پوست وضعیتی موقت است که ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد، ولی گاهی زمان زیادی برای رفع خشکی پوست نیاز است. خارش، یکی از مهم ترین علائم خشکی پوست است. علاوه بر این، عوامل خارجی مانند آب و هوا بر شدت خشکی پوست تأثیر می گذارد؛ برای مثال آب و هوای سرد و خشک در زمستان خشکی پوست را بدتر می کند. خارش زمستانی ناشی از خشکی پوست ممکن است در افراد دارای سابقه اگزما، آلرژی یا آسم نیز دیده شود. افرادی که به خاطر شغلشان مجبورند با آب بیشتر در تماس باشند، پوستشان بیشتر خشک می شود

پوست در اثر کمبود آب و چربی، خشک، زبر و کشیده می شود و نرمی خود را از دست می دهد . علاوه بر این، رنگی تیره و خاکستری پیدا می کند و جلای طبیعی ندارد. این خشکی به علت پوسته پوسته شدن طبقه شاخی است که ظاهرا دیده نمی شود و ...
نباید آن را با بیماری پوست که در آنها ریزش مو درد و قرمزی (اگزما) وجود دارد اشتباه کرد. پوست طبیعی دارای سیزده درصد آب است که این مقدار آب با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد تا سرانجام پیری کامل به هفت درصد می رسد ولی تا قبل از پیری مقدار آن حتی درباره آفتاب و هوای خشک نباید از ده درصد کمتر شود.
البته بعضی از افراد با پوست خشک متولد می شوند که باید در تمام دوران زندگی مراقب آن باشند. همان طور که قبلا گفتیم پوست با قشری از چربی، عرق و آب که همه آنها از لاپوست می آیند محافظت می شود.

بلافاصله پس از شستن، پوست تان را مرطوب نمی کنید

علت خشکی پوست شما می تواند استفاده از کرم مرطوب کننده در زمان اشتباه باشد. زمان درست برای مرطوب کردن پوست دقیقا پس بعد از شستن آن است (وقتی هنوز کاملا خشک نشده).زمانی پوست تان بیشترین میزان رطوبت را دارد که خیس است و هنگامی که پوست تان آبرسانی شده است مرطوب کننده ها بهترین کارایی را دارند.

توجه داشته باشید که پس از دوش گرفتن، آب به سرعت از روی پوست تان تبخیر می شود که در این صورت، پوست شما احساس خشکی بیشتری می کند. بعد از حمام یا دوش و پس از خشک کردن خود، به سرعت به دنبال یک لوسیون بدن باشید و همه قسمت های پوست تان را با آن ماساژ دهید.

همین کار را پس از شستن پوست صورت تان نیز انجام دهید. پوست خود را آرام خشک کنید و سپس با یک مرطوب کننده مناسب نوع پوست و نیازتان ماساژ دهید.یادتان باشد وقتی دوش می گیرید یا صورت تان را هنگام صبح یا شب می شورید از آب ولرم استفاده کنید نه از آب گرم. آب گرم چربی های طبیعی پوست را از بین می برد و موجب خشکی پوست شود.

از مرطوب کننده نامناسب برای پوست تان استفاده می کنید

اگر قصد انتخاب یک مرطوب کننده پوست را برای افزودن به برنامه روزانه تان دارید، از محصولی استفاده کنید که مختص و مناسب نوع پوست شما فرموله شده است.برای مثال، اگر پوست تان خشک است و از مرطوب کننده ای استفاده می کنید که برای پوست های چرب یا مستعد آکنه فرموله شده، احتمالا از این محصول پاسخ دلخواهی نگیرید.پوست خشک نیاز به محصول بسیار متفاوتی نسبت به پوست چرب دارد. پوست چرب نیز نیاز به محصول بسیار متفاوتی نسبت به پوست حساس و دیگر انواع پوست دارد.

بهترین کرم دست و صورت برای پوست خشک، مرطوب کننده ای است که پوست تان را آبرسانی کند، مغدی باشد و موجب نرمی و لطافت پوست شود.اگر پوست تان چرب است به دنبال مرطوب کننده ای سبک و فاقد چربی باشید که منافذ پوست تان را مسدود نکند یا پس از استفاده آن روی پوست تان احساس سنگینی و روغنی نکنید.

سلول های مرده پوست تان روی هم جمع شده است

آخرین باری که سطح پوست تان را لایه برداری کردید، چه زمانی بود؟ اگر نمی توانید زمانش را به یاد آورید، احتمالا علت خشکی پوست تان را یافته اید.توجه کنید لایه برداری سطح پوست حداقل یک بار در هفته، بخش مهمی ازمراقبت های روزانه پوست به شمار می آید. شما می توانید بین لایه بردارهایی که با اسیدها یا آنزیم ها فرموله شدند یا لایه بردارهای فیزیکی مثل اسکراب و برس خشک یکی را انتخاب کنید.به خاطر داشته باشید لایه برداری نکردن پوست می تواند باعث تجمع سلول های مرده آن در سطح پوست شما شود. در نتیجه لوسیون ها و مرطوب کننده ها نمی توانند به خوبی بر پوست تان اثر بگذارندشما با لایه برداری به پوست تان کمک می کنید تا از جمع شدن سلول های مرده خلاص شود. اینگونه راه مناسب تری برای مرطوب کردن پوست تان فراهم می کنید.

پوست شما دهیدراته شده (DEHYDRATED)

ممکن است پوست شما دِهیدراته شده باشد، یعنی آب از دست داده و دچار کمبود آب شده است. برای همین پوست تان پس از مرطوب کردن همچنان خشک می ماند.شاید تصور کنید پوست دِهیدراته همان پوست خشک است. اما پوست خشک و پوست دهیدراته دو چیز متفاوت هستند.

در واقع، پوست خشک فاقد چربی و پوست دِهیدراته فاقد آب است. دقت کنید که حتی پوست های چرب هم می توانند دهیدراته شوند. پوست در نتیجه ننوشیدن آب و مایعات کافی می تواند دهیدراته شود.همچنین استفاده از محصولات تحریک کننده پوست که رطوبت طبیعی پوست را ازبین می برند، از دیگر دلایل دهیدراته شدن پوست هستند.با وجود این، چگونه می توانید رطوبت پوست را حفظ کنید؟ برای این منظور، به دنبال محصولات مراقبت از پوست باشید که حاوی ترکیبات آبرسانی مانند اسید هیالورونیک هستند. همچنین آب بدن خود را همواره با نوشیدن مقدار آب توصیه شده حفظ کنید.

مرطوب کننده را اشتباه به کار می برید

اگر به طور منظم سطح پوست تان را لایه برداری می کنید و از محصولات مراقبت از پوست که برای نوع پوست شما طراحی شده بهره می برید و بلافاصله پس از شستن پوست تان از لوسیون ها و کرم ها استفاده می کنید ولی پوست شما همچنان خشک است، شاید علت خشکی پوست شما به نوع مرطوب کننده تان مربوط نباشد.احتمالا دلیل آن روشی است که برای مرطوب کردن پوست تان به کار می برید. به جای اینکه بدون هیچ نظم و ترتیبی یا بدتر از آن، با سرعت و خشونت مرطوب کننده را به پوست تان بکشید، استفاده از آن را با ماساژی ملایم به سمت بالا امتحان کنید.افزون بر آن، حتما به مقدار مرطوب کننده، کرم یا دیگر محصولات آبرسانی که استفاده می کنید توجه داشته باشید. از این نکته غافل نباشید که در بیشتر محصولات، مقدار توصیه شده برای استعمال، روی برچسب محصول نوشته شده است. در صورت رعایت این مقدار، احتمالا در احساسی که پوست تان پس از مصرف محصول پیدا می کند، تفاوت حس خواهید کرد.

بیش از حد، پوست تان را پاک می کنید و می شویید

ممکن است بخواهید پوست تان را کاملا از بقایای آرایش پاک کنید. اما بهتر است بدانید که پاک کردن و شستن بیش از حد پوست، یکی از بدترین اشتباهاتی است که می توانید انجام دهید.این کار، سبب خشکی پوست صورت و دست شما و به هم خوردن فلور طبیعی پوست می شود. فلور طبیعی پوست، همان باکتری های مفید پوست هستند که در چگونه به نظر رسیدن پوست تان اثر دارند. پس، بزرگ ترین اشتباه در مراقبت از پوست، شستشوی بیش از حد آن است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (167 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (34 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
روایتی از بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس