ساعدنیوز
ساعدنیوز

با ریزش مو ناشی از تیروئید چه باید کرد؟

  جمعه، 09 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
با ریزش مو ناشی از تیروئید چه باید کرد؟
ریزش مو به دلیل مشکلات تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به حد کافی هورمون تولید نکرده یا مقدار خیلی زیادی تولید کند. تیروئید کم کار علایمی مثل افزایش وزن یا خستگی دارد. پرکاری تیروئید نیز علائمی چون کاهش وزن را در پی خواهد داشت.

ریزش مو به دلیل مشکلات تیروئید زمانی رخ می دهد که غده ی تیروئید به حد کافی هورمون تولید نکرده یا مقدار خیلی زیادی تولید کند. تیروئید کم کار علایمی مثل افزایش وزن یا خستگی دارد. پرکاری تیروئید نیز علائمی چون کاهش وزن را در پی خواهد داشت. این اختلالات می توانند سبب خشکی، شکنندگی و نازکی موهای سر و بدن شما شوند. معمولا ریزش موی ناشی از اختلالات تیروئیدی بصورت گسترده اتفاق میفتد و هرگز بصورت موضعی نسیت. اگر می خواهید بدانید تیروئید چه تاثیری بر سلامت مو دارد این مقاله را بخوانید.

ریزش مو به دلیل تیروئید

اختلالات شدید و درمان نشده تیروئید ممکن است موجب ریزش مو به دلیل اختلالات هورمون های تیروئید شوند. برای این که بدانیم چرا این اتفاق می افتد ابتدا باید بدانیم مو چطور رشد میکند:

  1. ریشه ی مو در فولیکول شروع به رشد می کند.
  2. رگ های خونی پوست سر از ریشه تغذیه کرده سلول های بیش تری تولید می کنند و مو رشد می کند.
  3. موها بالا آمده و از پوست بیرون می زنند. در این مرحله مو از کنار غده های روغنی نیز عبور می کند تا شفاف و نرم شود.
  4. مو مدتی رشد کرده و پس از شروع در چرخه ی رشد مجدد می افتد.

هنگامی که تعادل هورمون های بدن به هم می خورد علی الخصوص هورمون های تیروئید (T3 و T4) تقریبا تمام فرآیندهای بدن را دچار مشکل می کند این امر شامل موها هم می شود موها می ریزند و موی جدیدی جایگزین نمی شود.

شرایطی که می تواند منجر به ریزش مو شوند، عبارتند از:

- تغییرات هورمونی

- برنامه غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی

- انواع روش های درمانی

- جراحی

- بیماری های مختلف مخصوصا بیماری غده تیروئید

ریزش مو بسیار شایع شده است

متاسفانه امروزه ریزش مو و بیماری های پوست و مو شیوع زیادی پیدا کرده اند، برای مثال در ایالت متحده آمریکا حدود 50 درصد بالغین ریزش موی بیمارگونه دارند. اما در این میان بیماران مبتلا به اختلالات تیروئید معمولا برای ابتلا به ریزش مو نسبت به سایرین مستعد ترند.

ریزش موی هورمونی موقع زمان تغییر هورمون ها ایجاد می شود. در شایع ترین شرایط، تبدیل هورمون تستوسترون به نوع کم تاثیرتر خود یعنی دی هیدرو تستوسترون یا همان DHT متهم ردیف اول است

ترس و نگرانی از ابتلا به ریزش مو در تمام افراد وجود دارد. به گونه ای که حتی افرادی که به اختلال پوست و مو نیز مبتلا نیستند با دیدن یک دسته مو در شانه خود، سریعا به دنبال درمان های خودسرانه بوده و یا به پزشک مراجعه می کنند.

به طور طبیعی موهای یک فرد سالم در طی یک ماه، حدود یک تا یک و نیم سانتیمتر بلند می شود و برای سه سال، رشد با همین سرعت ادامه دارد. اما بعد از سه سال، رشد موها معمولا به خود استراحت داده و تا هر زمان که بخواهد متوقف می شود و سپس دوره ای دیگر از رشد موها آغاز خواهد شد.اگر از بین این همه مو 10 تار مو را در نظر بگیریم، در هر زمانی رشد یکی از این ده تار مو در حال استراحت است و بعد از حدود سه ماه، تار موی جدیدی از ریشه ی تار موی در حال استراحت بیرون می زند و موی در حال استراحت می ریزد.

بیشتر موارد ریزش موی سر و ابرو که به دلیل اختلالات تیروئیدی ایجاد می شوند موقتی هستند اما ممکن است چندین ماه طول بکشد تا داروها رشد مجدد موها را تحریک کنند. صبور باشید چراکه زمان رشد مجدد می تواند غیرقابل پیش بینی باشد و در نظر داشته باشید که موی جدید ممکن است بافت و رنگ متفاوتی نسبت به موی قبلی داشته باشد. چنانچه دچار ریزش مو هستید حتی اگر این وضعیت موقتی باشد آن را بپذیرید و سخت نگیرید. روی کیفیت های مثبت زندگی خود تمرکز کنید و در صورت لزوم ظاهر خود را بهبود دهید. برای اینکه درخشش، پرپشتی و سلامت موهای خود را بازگردانید علل ریشه ای ایجاد کننده ریزش مو را رفع کنید.

اگر شما با مشکل ریزش مو به علت بیماری تیروئید دست و پنجه نرم می کنید اولین توصیه اینست که پنل کامل تیروئید شامل تعیین میزان TSH، T4 آزاد، T3 آزاد و T3 معکوس را انجام دهید. حالا شما می دانید که در هر کدام از این آزمایشات چه چیزی اندازه گیری می شود، چرا پزشک همه این موارد را درخواست می کند(نه فقط TSH و T4 که بیشتر پزشکان درخواست می کنند) و چرا باید به جای محدوده های رفرنس طبیعی از محدوده های رفرنس بهینه یا اپتیمال استفاده شود. به خاطر داشته باشید که حتی اگر TSH و T4 طبیعی باشد ممکن است فرد دچار اختلال در عملکرد تیروئید و علائم آن شامل ریزش مو باشد. پس در گام اول میزان هر کدام از مواردی را که گفته شد اندازه بگیرید.

اطمینان حاصل کنید که نوع و دز صحیحی از هورمون مکمل تیروئید را مصرف می کنید

پس از انجام آزمایش کامل می توانید با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که نوع و مقدار درستی از هورمون تیروئید مکمل را استفاده می کنید. T3 آزاد به عنوان شکل فعال هورمون تیروئید نقش مهمی را در سلامت موها ایفا می کند با این وجود رایج ترین هورمون تیروئیدی مکمل تجویز شده تنها هورمون T4مانند سینتروئید یا لووکسیل است. تعداد بسیار زیادی از بیماران تیروئیدی در تبدیل T4 به عنوان شکل ذخیره ای هورمون به T3 آزاد مشکل دارند و هورمون تیروئید طبیعی خشک شده مانند آرمور یا Naturethroid روی آنها بهتر جواب می دهد. این داروها حاوی T4 و T3 هستند. داروی دیگری به نام سیتومل نیز مورد استفاده بیماران قرار می گیرد که تنها حاوی هورمون تیروئیدی T3 است.

رژیم غذایی خود را مطابق با وضعیت خود تغییر دهید

در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید باید رژیم غذایی مناسب رعایت شود باید غذاهای سمی و التهابی از رژیم غذایی حذف و مقادیر فراوان مواد مغذی مورد نیاز برای فعالیت تیروئید به رژیم غذایی افزوده شود. مواد غذایی فاقد گلوتن نیز تاثیر بسزایی روی بیماران مبتلا به بیماری تیروئید دارند. مواد لبنی به دلیل شباهت های شیمیایی به گلوتن و همچنین ایجاد پاسخ التهابی در تعداد بسیاری از افراد عامل دیگری در تشدید بیماری تیروئید است. توصیه می شود مصرف غذاهای التهاب زا مانند ذرت، سویا، تخم مرغ، دانه ها، آجیل، سبزیجات حاوی سولانین(نایت شید) متوقف شود.

در عوض، فرد باید غذاهای کامل واقعی غنی از مواد مغذی که برای سلامت تیروئید نیاز هستند مانند غذاهای حاوی یودین، سلنیوم، روی، آهن، ویتامین های D, B و A مصرف کند. اگر میزان کمی از این مواد در رژیم غذایی شما وجود دارد تیروئید نمی تواند به میزان کافی هورمون تولید کند، T4 را به T3 تبدیل کند یا T3 را به داخل سلول ها برای اتصال به گیرنده های تیروئید هدایت کند که نتیجه آن بروز علائم هیپوتیروئیدیسم مانند ریزش مو است. توصیه می شود که از رژیم غذایی پیروی کنید که غنی از سبزیجات، گوشت ارگانیک، سبزیجات برگ سبز، سبزیجات حاوی نشاسته، میوه های ارگانیک و چربی های سالم باشند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (469 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (117 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (52 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (23 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (18 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید گدایی از ماشین ها بدون زحمت فقط با یک قلاب+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!