با تغییر در سبک زندگی خود پوستی جوان داشته باشید!

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
با تغییر در سبک زندگی خود پوستی جوان داشته باشید!
 پیری پوست بنا به دلیل مختلفی رخ می دهد که بستگی به داشتن عادات غلط غذایی - بهداشتی و آرایشی - روحی و روانی دارد. در این بخش خلاصه ای از مهم ترین دلایل پیری پوست را برایتان شرح می دهیم.

مهم ترین عوامل پیری پوست

پیری پوست بنا به دلیل مختلفی رخ می دهد که بستگی به داشتن عادات غلط غذایی - بهداشتی و آرایشی - روحی و روانی دارد. در این بخش خلاصه ای از مهم ترین دلایل پیری پوست را برایتان شرح می دهیم.

مضرات سیگار برای پوست

کشیدن سیگار باعث ایجاد چین و چروک در پوست شده و آن را نحیف و خراب می سازد؛ همچنین رنگ پوست و بیش از همه چهره شما را کدر می کند. سیگار بعد از گذشت مدتی و در حدود سن 30 تا 40 سال شما را حدود 20 سال پیرتر نشان می دهد.

سیگار کشیدن در حقیقت با ایجاد تغییراتی باعث از بین رفتن کلاژن پوست که وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می شود و بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست قادر نخواهد بود به حالت اولیه خود باز گردد و در نتیجه چین و چروک های ایجاد شده در سطح پوست باقی می مانند.همچنین نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ های خونی شده و این امر از جریان مناسب خون در مویرگ ها جلوگیری می کند. مویرگ هایی که در حقیقت مسوول تغذیه پوست هستند و زمانی که قادر نباشند وظیفه خود را به نحو درست انجام دهند، چین و چروک ها و علائم بیشتر و عمیق تر پیری زودرس در سطح پوست به وجود می آید.

لوازم آرایشی

استفاده بیش از حد لوازم آرایشی موجب چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود.مصرف بیش از حد معمول لوازم آرایش ضمن ایجاد حساسیت، لک، جوش و آکنه در پوست باعث چروک شدن آن و پیری زودرس در افراد به خصوص خانم ها می شود.

لوازم آرایشی متناسب با نوع پوست هر فرد(خشک، معمولی و چرب) باید انتخاب شود؛ همچنین توجه به کیفیت این لوازم جهت پیشگیری از بروز حساسیت های پوستی، آکنه و جوش و لک های صورت ضروریست.مصرف مواد حاوی رنگدانه همچون رژ لب و رژگونه را باعث ایجاد حساسیت های پوستی عنوان کرد و افزود:کرم های گریم نیز به دلیل مانع شدن از تنفس پوست و میزان بالای مواد شیمیایی داخل آن، کرم های پرضرری هستند که مصرف آنها عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

استفاد از نی

اگر برای جلوگیری از جرم گرفتن و خراب شدن دندان های عزیزتان و یا برای اجتناب از لب زدن به بطری و قوطی نوشیدنی ها، مایعات را با نی می نوشید، باید بدانید که این کار باعث ایجاد خطوط پیری زودرس در کنار لب هایتان خواهد شد. جمع کردن لب ها برای استفاده از نی باعث ایجاد چین و چروک در کناره های دهانتان می شود. لازم به یادآوری است که کشیدن سیگار نیز همین حالت را ایجاد می کند.

سرخ کردنی ها

هر خوراکی ای که سرخ شده باشد حاوی بالاترین مقدار مواد التهابی است. از سوی دیگر باید از مصرف هر خوراکی حاوی اسیدهای چربی “ترانس” خودداری کنید؛ به این دلیل که باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش میزان کلسترول خوب می شود. برچسب اطلاعات مواد غذایی را بخوانید و هر خوراکی حاوی روغن جامد یا روغن های گیاهی هیدروژنه شده را نخرید.

مصرف شیرینی ها

این خوراکی ها نیز حاوی ترکیب های محرک بوده و روند پیری سلول ها را تسریع می کند. دلیل آن نیز شکر و چربی غیر طبیعی موجود در آنهاست. این ترکیب ها عامل اصطلاحا ریزش پوست هستند.

غذاهای فرآوری شده ها

هات داگ ها، انواع سوسیس و کالباس، گوشت های نمک سود و هر غذای فرآوری شده به دلیل نمک و نگه دارنده های زیادی که دارد، عاملی برای تسریع روند پیری سلول ها به ویژه سلول های پوست است. شاخص ترین ترکیب مضر این خوراکی ها ” نیترات” است. این ماده زمینه ساز ابتلا به سرطان است.

نرسیدن آب کافی

عدم دریافت کافی آب منجر به خشکی، عدم طراوت پوست، کسالت و بی حوصلگی می شود، خاطرنشان کرد:از عوامل بسیار موثر در جوان ماندن پوست مصرف آب به مقدار کافی در روز است. همچنین دفع به موقع مواد زاید از طریق کلیه موجب سرحالی افراد نیز می شود.

کم خوابی

با کم خوابی، فرصت بازسازی و ترمیم از پوست گرفته می شود و پوست دچار مشکل هایی خواهد شد که مهم ترین اثرش در قسمت پوست زیر چشم نمایان خواهد شد. زیرا این ناحیه، ضعیف ترین و حساس ترین پوست را دارد و از پوست بقیه ی نواحی بدن بسیار نازک تر است.

کمبود خواب، دایره های سیاهی را زیر چشم ایجاد می کند، این دایره ها کدر و به صورت متورم و پف کرده خواهند بود و هم چنین چین و چروک هایی به وجود خواهد آمد که خطوط نسبتا عمیقی را زیرچشم ایجاد می کنند. کم خوابی هم چنین می تواند روی جوش و آکنه هم تاثیر گذارد. ولی کمبود خواب به خودی خود نمی تواند دلیل به وجود آمدن آکنه شود. عارضه ی پف چشم بسیار متداول است و توضیح خاصی ندارد. حلقه های متورم و سیاه دور چشم معمولاً نشانهٔ بی خوابی است. وقتی ما خسته هستیم مایعات در دور چشم جمع می شوند.

راه های پیشگیری از پیری پوست

  • ضدآفتاب ها را هر 2-3 ساعت تکرار کنید.- در هر بار مصرف یک بند انگشت ضد آفتاب را روی پوست خود پخش کنید.
  • برخی ضد آفتاب ها قابل استفاده برای زیر چشم نیستند، دراین مورد ازراهنمایی پزشک متخصص پوست بهره بگیرید.
  • در دوران حاملگی و کودکان کم سن بهتر است از ضدآفتاب های معمولی استفاده نشود در این موارد نیز برای انتخاب ضد آفتاب مناسب حتما از راهنمایی متخصص پوست کمک بگیرید.
  • روی لبها نیز از ضد آفتاب مخصوص لبها استفاده کنید.- قبل از غذا خوردن حتما ضدآفتاب را از پوست لب خود بشویید.
  • در روزهای نیمه آفتابی نیز از ضدآفتاب استفاده کنید ومخصوصا در روزهای برفی که تابش نور خورشید توسط برف رفلکس می شود اثر آفتاب بیشتر از معمول است.
  • اگر پوست چرب جوش دار دارید حتما از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید.
  • نگهداری وزن مناسب بدن
  • افزایش مصرف روزانه سبزی و میوه وعدم مصرف غذاهای پرچرب
  • مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز
  • دوری از استرس و ناراحتی فکری
  • جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • ماساژ روزانه عضلات صورت
  • جلوگیری از اخم کردن و سعی در آزاد نگهداشتن ماهیچه های پیشانی
  • مرطوب نگه داشتن پوست

خشکی پوست صورت

زمانی خشکی پوست در همه ناحیه ها ایجاد می شود که هورمون های زنانه در حال تغییر باشد و این اتفاق در اواخر دهه چهل سالگی و اوایل پنجاه سالگی پیش می آید. این نشانه اگر پیش از سنین رایج دیده شود، نشان دهنده آن است که پوست شما سریع تر از حد معمول در حال پیر شدن است. خودتان را مقصر ندانید چرا که عمده علت خشک شدن پوست به ژنتیکتان برمی گردد. این نوع خشک شدن پوست با پایین ترین سطح اسید هیالورونیک طبیعی پوست در ارتباط است و بهتر است به سراغ استفاده از محصولاتی باشید که این ماده را در محتویات خود داشته باشد. این کرم را قبل از کرم روز و شب روی صورت بمالید تا از سلامت، رطوبت و جوانی پوست شما محافظت کند.

پوست شل در ناحیه فک

شل شدن پوست به طور عادی بعد از ۴۰ سالگی ایجاد می شود. پس اگر افتادگی پوست صورت را قبل از این سن مشاهده کردید، بدانید که پیری زودرس پوست در حال اتفاق افتادن است. شل شدن پوست معمولاً از ناحیه فک شروع می شود. آسیب نور خورشید ابتدا باعث تغییر رنگ پوست صورت در برخی قسمت ها می شود و سپس کلاژن و الاستین پوست در پایین ترین لایه های پوستی را آسیب می زند و موجب شل شدن و افتادگی پوست می شود. در کنار استفاده از ضد آفتاب، از محصولات ضد پیری استفاده کنید که حاوی پپتید باشد و بتواند تولید کلاژن را تحریک کند تا پوستی سفت و سالم تر داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان