بخش‌های مختلف ساختار دندان چیست؟

  شنبه، 10 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بخش‌های مختلف ساختار دندان چیست؟
در انسان بالغ هر دندان شامل قسمت‌های مختلفی است که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

هر دندان دارای یک قسمت خارج از لثه به نام تاج و قسمت دیگری درون آرواره به نام ریشه می باشد که مرز بین این دو قسمت را گردن یا یقه دندان می نامند. ریشه دندان در درون حفره ای از استخوان فک قرار گرفته که این استخوان از نوع نابالغ می باشد. تاج دندان از داخل به خارج شامل مغز ، عاج ، مینا است و ریشه دندان از داخل به خارج شامل مغز ، عاج ، سیمان و لیگمان دور دندانی یا پریودونت می باشد.

پوسیدگی به معنی نرم شدن مینای دندان است و باعث آسیب ساختاری دندان می شود، ناشی از اسیدهای ایجاد شده توسط پلاک باکتری هایی که در هنگام شکستن قند در دهان شما ایجاد می شوند.اگر این از دست رفتن مواد معدنی مینای دندان درمان نشود، در دندان حفره ها و پوسیدگی هایی می تواند رخ دهد. بدون درمان، این سوراخ ها در طول زمان بزرگ تر می شوند و حتی ممکن است کل دندان را از بین ببرند.هم چنین اسیدهای پلاک ها می توانند در لایه بعدی دندان (عاج دندان) ایجاد شود و در نهایت آن پوسیدگی را ریشه ای کند. در نتیجه، اعصاب در دندان های شما نمایان می شوند و ممکن است در هنگام خوردن یا نوشیدن احساس درد داشته باشید.

اگر در نزدیکی ریشه دندان؟ درد احساس می کنید، احتمال این وجود دارد که نوعی پوسیدگی دندان داشته باشید و باید به دندان پزشکی بروید. مراقبت خوب از دندان ها بخش مهمی از حفظ سلامت کلی بدن است و این شامل جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز می شود.

بخش های مختلف ساختار دندان

در انسان بالغ هر دندان شامل قسمت های مختلفی است که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

  • ریشه دندان: بخشی از ساختار دندان، ریشه آن است که از خط لثه پایین می رود و وارد استخوان های فک بالا و فک پایین می شود. درواقع این ریشه است که دندان ها را درون دهان نگه می دارد. دندان های از نظر تعداد ریشه مختلف بوده و بعضی دارای یک، دو و یا سه ریشه هستند. این ریشه ها می توانند به هم جوش خورده و یا از یکدیگر جدا باشند.
  • تاج دندان: به بخش بالایی دندان که بالای لثه قرار دارد و هنگام مشاهده داخل دهان دیده می شود تاج دندان می گویند. تاج بخشی از دندان است که با مینا پوشیده شده است.
  • مینای دندان: سخت ترین بافت موجود در بدن انسان مینای دندان است. مینای دندان بافتی سفید رنگ است که تاج دندان را می پوشاند. مینای دندان وظیفه حفاظت از عاج را به عهده دارد. تنها بافتی است که هیچ سلول زنده ای در آن وجود ندارد مینای دندان است و چون زنده نیست، نمی تواند پس از پوسیدگی یا آسیب دیدگی خود را ترمیم کند.
  • عاج دندان: بخش اصلی هر دندان را عاج تشکیل داده و تقریبا در تمام طول دندان وجود دارد. عاج بافتی سخت تر از استخوان است ولی مواد معدنی آن از مینای دندان کمتر است.
  • گردن یا طوق دندان: این بخش از دندان در ناحیه خط لثه قرار دارد و بخش جدا کننده دندان در خط لثه است. در این قسمت از دندان، ریشه و تاج دندان به هم می رسند.
  • پالپ دندان: داخلی ترین بخش دندان که داری بافتی نرم است را پالپ دندان می گویند. پالپ دندان از رگ های خونی، فیبر های عصبی و بافت پیوندی تشکیل شده است. این بخش از دندان زیر عاج قرار دارد و از تاج تا نوک ریشه کشیده شده است.
  • سمنتوم: یک لایه نازک که سطح ریشه دندان را می پوشاند سمنتوم می گویند. فیبرهای رباط پیرامون دندان در این قسمت قرار دارند.
  • لثه: در اصطلاح تخصصی به بافت لثه ژینژیوا گفته می شود. لثه بافتی صورتی رنگ و نرم است که از استخوان فک و ریشه های دندان محافظت می کند و گردن دندان را می پوشاند.
  • حفره استخوانی: این قسمت از استخوان فک ریشه دندان را احاطه کرده و دندان را در جای خود نگه می دارد.
  • رباط پریودنتال: این رباط دندان را مکم در حفره آن نگه می دارد. این رباط از گروهی از فیبرهای بافتی پیوندی تشکیل شده است.
  • کانال ریشه: فضای باز داخل ریشه را کانال ریشه و یا کانال پالپ می گویند. عصب ها و رگ های خونی مرتبط به بافت بیرونی اطراف از راه کانال ریشه وارد پالپ می شود.
  • کانال فرعی: کانال های کوچکتری که از کانال اصلی ریشه منشعب می شوند. کانال فرعی در داخل عاج تا رباط پریودنتال امتداد دارند.

چگونه می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

پیش گیری بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی است. اقدامات زیادی وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از خرابی دندان ویا انواع دیگر پوسیدگیها به کار ببرید.

اولین قدم در پیش گیری از سوراخ شدن دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک است. گزینه های بسیاری برای بهداشت دهانی در این روزها وجود دارد و در اینجا یک چک لیست اصلی از موارد اصلی وجود دارد که شما باید در برنامه روزمره خود وارد کنید تا به جلوگیری از آسیب زدن به دندان هایتان کمک کنید، این لیست را دم دست نگه دارید تا به شما کمک کند در مسیر بهداشت دهان و سلامتتان باشید و همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.همه می دانند که انسان به مسواک نیاز دارد تا دندان های خود را تمیز نگه دارد، اما بسیاری از افراد زیاد مسواک نمی زنند. به دقت مسواکی را پیدا کنید که می تواند به تمام سطوح دندان شما برسد.

هم چنین باید بدانید که باکتری های داخل دهان باعث می شود دهان شما بوی زننده ای بدهد.این، بخش مهمی از برنامه بهداشت دهان شما برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. در حالی که بسیاری از محصولات موجود هستند، اما بیشتر دندانپزشکان توصیه می کنند محصولی را انتخاب کنید که توسط انجمن دندان پزشکی آمریکا پذیرفته شده است (ADA).


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (541 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (512 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (126 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (24 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...