برای افزایش کلاژن پوست چه کار کنیم؟

  دوشنبه، 20 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
برای افزایش کلاژن پوست چه کار کنیم؟
کلاژن پروتئینی است که باعث می‌شود به صورت خود به خودی مشکلات پوستی درمان شود به همین دلیل وجود آن در بافت‌های بدن اهمیت زیادی دارد. این ماده به صورت طبیعی در بدن وجود دارد و وجود آن در بدن حیاتی است.

کلاژن و الاستین از پروتئین های ساختاری هستند که بطور طبیعی در لایه های پوست وجود دارند. این دو پروتئین برای حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است. بدن بطور طبیعی این پروتئین را تولید می کند و افراد جوان معمولا میزان بالایی از این پروتئین را در پوست خود دارند، اما تولید آن درون بدن با افزایش سن کم شده بطوری که بعد از ۳۵ سالگی تولید کلاژن بطور محسوسی کاهش یافته و بعلاوه کیفیت این پروتئین نیز تغییر پیدا می کند. کلاژن سازی پوست صورت با تغذیه مناسب، مصرف میوه جات و سبزیجات تازه و ورزش های هوازی تحریک می شود و از پیری زود هنگام پوست جلوگیری می شود ، کرم ها و سرم های کلاژن تنها نقش مرطوب کننده در پوست را ایفا می کنند چرا که ملکول کلاژن قابلیت جذب شدن را ندارد و از طریق تحریک سلول های بنیادی تولید و بازسازی این پروتئین ها افزایش می یابد.

کلاژن تراپی یکی از روش های رفع چین و چروک و جوانسازی پوست است که به صورت طبیعی سبب بهبود سلامت و زیبایی پوست می شود. در کلاژن تراپی به کمک سرنگ، کلاژن را به صورت مستقیم به اپیدرم پوست تزریق میکنند. این کلاژن از بدن خود انسان یا گاو گرفته میشود و از خون استخراج شده و به محل مورد نظر تزریق میشود. تزریق مستقیم کلاژن به پوست منجر به ترمیم خود به خودی بافت های پوست صورت می شود.

استفاده از کلاژن خود فرد به دلیل سازگاری با بدن به سرعت از طرف پوست پذیرفته می شود و پوست را سفت کرده و چین و چروک آن در مدت کوتاهی کاهش می دهد. قابل توجه است که تزریق کلاژن و تعیین مقدار آن باید حتما توسط متخصص انجام گیرد زیرا مقادیر کم یا زیاد کلاژن و عدم تزریق آن در محل مناسب باعث عدم کارایی این روش می شود و به نتیجه دلخواه و جوانسازی مناسب نخواهید رسیدخبر خوب اینجاست که کلاژن تراپی معمولا بدون عوارض است. تنها عارضه قابل مشاهده قرمزی و التهاب محل تزریق است که بعد از یکی دو روز از بین خواهد رفت.موثرترین روش های درمانی برای رساندن کلاژن به زیر پوست استفاده از میکرونیدلینگ ، درمارولر و تزریق مستقیم به زیر پوست از طریق مزوتراپی است.که هر کدام با توجه به روشی که کلاژن را به بافت زیرین اپیدرم پوست میرسانند نامگذاری شده اند.روشی که با بیشترین اقبال از سوی متخصصین و مردم مواجه شده میکرونیدلینگ است.استفاده از میکرونیدلینگ برای کلاژن تراپی به قدری موثر واقع شده است که متخصیصین زیبایی پوست بعنوان جایگزینی برای تزریق فیلرهای پوستی و بوتاکس، این روش را پیشنهاد میکنند. از پروسه میکرونیدلینگ بعنوان جایگزینی کم خطرتر از عمل جراحی با سطح تقریبا یکسان نتایج استفاده میشود و نتایج بدست آمده از آن تقریبا بصورت آنی و با ریسک بسیار کمتری قابل مشاهده است.به طور معمول در چند روز اول بعد از انجام میکرونیدلینگ پوست بسیار خشک تر از حالت معمول خواهد بود که به دلیل تخریب لایه بیرونی پوست برای ورود کلاژن به داخل پوست است که پس از چند روز این لایه پوستی ریخته و با پوستی لطیف و شاداب روبرو خواهید شد.

 کلاژن پوست

راهکار های کلینیکی افزایش کلاژن پوست

به جز کمک به تولید کلاژن از طریق مصرف خوراکی های مختلف، درمان های کلینیکی که امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرد اند راه های ایمن و سریعی برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست در اثر کاهش کلاژن هستند. در ادامه به برخی از این درمان های رایج می پردازیم.

تزریق کلاژن و پرکننده های پوستی

به عبارت ساده، تزریق کلاژن یعنی وارد کردن ماده ی جایگزین کلاژن طبیعی به لایه ی زیرین پوست که در پی آن پوست درست مانند زمانی که غنی از کلاژن است صاف و انعطاف پذیر می شود و بافتی محکم و سفت خواهد داشت.

زیدرم و زیپلاست که کلاژن های تزریقی گاوی هستند در دهه ی 80 میلادی بسیار طرفدار پیدا کردند. این نوع کلاژن ها مستقیما به درم (لایه ای از پوست و زیر اپیدرم که محل نگهداری کلاژن و الاستین است) تزریق می شوند.

امروزه پرکننده ها یا فیلرهای دیگری نیز برای کسانی که مایل به استفاده از محصولات مشتق حیوانی نیستند در روش تزریق مورد استفاده قرار می گیرند. جوودرم و رستیلن دو فیلر معروف از این دسته هستند که حاوی هیالورونیک اسید هستند. این ماده ی طبیعی نه تنها باعث تقویت و استحکام پوست می شود بلکه قادر به نگهداری آب تا هزار برابر وزن خود است و هنگام نیاز پوست به رطوبت، آب رسانی به آن را انجام می دهد.

در همین مورد یک مطالعه که در دانشگاه میشیگان انجام شد نشان داد که تزریق هیالورونیک اسید وگان باعث تحریک تولید کلاژن در بدن نیز می شود. تزریق کلاژن و دیگر فیلرها به صورت، معمولا در نواحی خط لبخند، پیشانی، فاصله ی بین دو ابرو، ناحیه ی بیرونی چشم و چانه انجام می گیرد.

اثرگذاری سریع و بهبود بافت پوست از مزایای این روش است. البته بسته به نوع پوست یا عمق چروک ها تعداد دفعات تزریق متفاوت است.

نور LED قرمز

یکی از درمان های کلینیکی تولید کلاژن، ال ای دی تراپی است. این روش که در شاخه ی نوردرمانی قرار می گیرد تاریخچه ی بسیار جالبی دارد. در دهه ی 90 میلادی دانشمندان ناسا دریافتند که گیاهان زیر طیف های نوری خاصی رشد بیشتر و بهتری دارند. آن ها از این نتیجه استفاده کردند و آزمایشات خود را برای بررسی اثر طول موج های مختلف نور بر روی سرعت ترمیم زخم های پوستی ادامه دادند.

این محققان دریافتند که نور قرمز و امواج فروسرخ سرعت رشد سلول های پوستی را 200 برابر افزایش می دهند. بعد از این کشف متخصصان به فکر استفاده از ال ای دی تراپی برای برطرف کردن بسیاری از اختلالات پوستی، چین و چروک و یا شل شدگی پوست افتادند.

LED تراپی استفاده از رنگ ها و امواج مختلف نور برای نفوذ به لایه های متفاوت پوست و تحریک تولید کلاژن است. برای مثال نور قرمز به لایه ای از پوست نفوذ می کند که سلول های فیبروبلاست در آن وجود دارد. این سلول ها مسئول تولید کلاژن و الاستین یعنی پروتئین های جوان کننده ی پوست هستند. نور قرمز با نفوذ به این ناحیه هم تولید کلاژن را تحریک می کند و هم التهابات پوستی را کاهش می دهد.نور کهربایی، یکی دیگر از رنگ های موجود در طیف نوری، با اینکه نفوذ کمتری از نور قرمز به دورن پوست دارد باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین می شود.

بیشترین نفوذ در میان نور های مختلف مربوط به امواج فروسرخ است که هم به بهبود سریع التهابات پوستی کمک می کند و هم باعث می شود محصولات مراقبت از پوست نفوذ بیشتری به درون پوست داشته باشند.همانطور که از شرح فرآیند این روش معلوم است، ال ای دی تراپی بسیار کارا و اثربخش است.

میکرودرم ابریژن

این روش راهکاری همه جانبه است که برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی از جمله تیرگی ها و لک های پوستی، منافذ باز، آکنه و زخم، اثرات کشیدگی، آفتاب سوختگی، اصلاح تناژ پوست و همینطور از بین بردن چین و چروک استفاده می شود و به طور کلی بر جوان سازی پوست اثر دارد.

در این روش از دستگاهی مخصوص با سطح ساینده استفاده می شود تا سطح رویی پوست را به آرامی لایه برداری کند و به آن ظاهری جوان تر و شاداب تر بدهد. در تکنیکی دیگر از همین روش ذرات آلومینیوم اکسید یا سدیم بی کربنات روی سطح پوست اسپری می شوند و ذرات مرده و برآمده از پوست توسط ساکشن از روی آن برداشته می شوند.این تکنیک نیز همان اثر جوان سازی را بر پوست دارد. بعد از انجام این فرآیند ممکن است پوست کمی قرمز شود و حتما باید از کرم های مرطوب کننده و ضدآفتاب برای محافظت از پوست استفاده کرد.

از مزایای این روش این است که اثرات آن بر روی پوست حتی در اولین جلسه ی درمان هم قابل مشاهده است اما بسته به نوع پوست و دلیل استفاده از این روش، متخصص پوست تعداد جلسات لازم برای رسیدن به نتیجه ی مورد نظر را تعیین می کند.

هیدرودرم ابریژن

جدیدترین روش میکرودرم ابریژن، تکنیک هیدرودرم است. در این روش همزمان محصولات خاص مراقبت از پوست به آن تزریق شده و لایه برداری نیز انجام می گیرد. این عمل تولید کلاژن را تحریک می کند و جریان خون را در ناحیه ی مورد نظر به حداکثر می رساند.

مصرف مکمل های کلاژن برای مو

با افزایش سن انسان، سطوح طبیعی کلاژن در بدن کاهش می یابند، که دلیل خوبی برای مد نظر قرار دادن استفاده از مکمل های کلاژن محسوب می شود. بنابر پژوهش های صورت گرفته، کلاژن به حمایت و افزایش پروتئین های سازنده مو کمک می کند، که از ریزش مو پیشگیری کرده، رشد مو را تشویق می کند، و پدیدار شدن تارهای سفید مو را به واسطه پشتیبانی از ساختار سالم فولیکول مو، جایی که رنگدانه تولید می شود، کاهش می دهد. افزون بر این، مکمل های کلاژن نشان داده اند در درمان موهای خشک و شکننده به واسطه تامین رطوبت لازم مو بسیار موثر هستند.
وقتی زنان و مردان بر اثر عوامل مختلف دچار نازکی تار مو شوند و حجم مو کاهش پیدا کند و تشخیص داده شود که این امر بر اثر کمبود کلاژن در بدن می باشد برای درمان آنها کلاژن تراپی مو تجویز می گردد که این کلاژن باید از جای معتبر تهیه و در زیر پوست تزریق گردد ، تزریق کلاژن باعث میگردد تا بدن نوعی مکمل را دریافت نماید و بدین صورت به طور طبیعی خود اقدام به تولید کلاژن طبیعی کند و از این جهت سلامت مو دوباره بازگردانده شود.
کلاژن تراپی مو همچنین باعث ایجاد تعادل و تقویت سیستم تولید هورمون ها خواهد شد و باعث می گردد تا خاصیت ارتجاعی پوست دوباره احیا گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!
تیتر امروز   
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر