برای خشکی و زبری پوست چه کنیم؟

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
برای خشکی و زبری پوست چه کنیم؟
پوست ظریف دست هر روز در معرض آسیب است. کارهایی که هر کس به طور روزانه انجام می دهد مانند باغبانی، شستن ظروف، شستن لباس، پخت و پز، تمیز کردن خانه، حمام کردن حیوانات خانگی، همه و همه دست های شما را به موادی آغشته می کنند که می توانند به پوست دست صدمه وارد کنند.

پوست ظریف دست هر روز در معرض آسیب است. کارهایی که هر کس به طور روزانه انجام می دهد مانند باغبانی، شستن ظروف، شستن لباس، پخت و پز، تمیز کردن خانه، حمام کردن حیوانات خانگی، همه و همه دست های شما را به موادی آغشته می کنند که می توانند به پوست دست صدمه وارد کنند. بدین شکل پوست دست حالت لطیفش را از دست داده و خشن و زبر می شود. بدین ترتیب ممکن است دستان شما از سن و سال واقعی تان پیرتر به نظر برسد.

سه لایه پوست روی بدن انسان وجود دارد که لایه بیرونی یا اپیدرم از پوست در برابر نور UV محافظت می کند و اجازه ورود مواد شیمیایی و دیگر آلاینده ها را به بدن نمی دهد. وقتی دست ها خشک شده و دچار ترک های عمیق می شوند، یعنی این لایه بیرونی آسیب دیده است. اپیدرم در واقع برای حفظ رطوبت پوست است و قرار گرفتن در معرض عناصر زیر می تواند به آن آسیب برساند:

  1. آب: اگر به طور مداوم دستانتان را با آب شستشو می دهید رطوبت شان را از دست می دهند. تماس مداوم با آب می تواند چربی طبیعی را از بین ببرد.
  2. هوای خشک: اگرچه چروک روی پوست دست به خاطر کهولت سن روی می دهد اما زمستان و آب و هوای خشک و سرد هم می تواند رطوبت اپیدرم را از بین ببرد.
  3. صابون: صابون هم ترکیباتی دارد که باعث از بین بردن چربی پوست می شود. صابون می تواند پوست را بسیار خشک کند.
  4. محصولات شیمیایی: به طور معمول قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آن هم به طور روزانه به خصوص مواد شوینده خانگی می تواند به سرعت رطوبت پوست را کاهش دهد. هر بار که پوست تان رطوبتش را از دست می دهد، وقتی مجددا در معرض آب و هوای خشک و چیزهای دیگر قرار می گیرد صدماتش بیشتر می شود.

روغن زیتون

آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم موجود در روغن زیتون برای درمان دست های خشک مناسب هستند. این روغن پوست شما را نرم، نرم و مرطوب نگه می دارد. علاوه بر این، دارای خواص زیادی برای پیشگیری از پیری پوست است.

* دست های تان را با روغن زیتون گرم دو بار در روز و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه ماساژ دهید تا از دست هایی نرم و صاف برخوردار شوید.

* مقدار برابری از روغن زیتون و شکر ریز را با هم مخلوط کنید. این اسکراب خانگی را روی دستان تان بمالید و به مدت چند دقیقه آن را به صورت حرکات دایره ای روی دست مالش بدهید. 5 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید، دست ها را خشک کنید و کمی مرطوب کننده ی سبک بزنید. از این روش دو بار در هفته استفاده کنید تا دست هایی نرم و زیبا به دست بیاورید.

بلغور جوی دوسر

جوی دوسر یکی دیگر از مواد شفادهنده ی عالی برای دست های خشک و زبر است. این ماده یک عامل طبیعی پاک کننده و رویه ساب است که پوست شما را خشک نمی کند. علاوه بر این، پروتئین موجود در آن به جلوگیری از کم شدن آب پوست کمک می کند و رطوبت پوست را حفظ می کند.

درمان خشکی و زبری دست ها با استفاده از جوی دوسر:

– 2 قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر، نصف تا 1 قاشق چایخوری عسل و کمی آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. شما همچنین می توانید کمی آب لیموی تازه به این ترکیب اضافه کنید.

– این خمیر را روی دستان تان مالش بدهید.

– اجازه بدهید خمیر به مدت 10 دقیقه روی دست بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.این روش درمانی را یک بار در هفته را دنبال کنید.

روغن نارگیل

ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل برای پوست خشک، از جمله دست های زبر شما مناسب است. علاوه بر این، روغن نارگیل پوستی را که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ی ماوراء بنفش (UV) مضر خورشید آسیب دیده، نرم می کند.

۱. روغن نارگیل فرابکر گرم را روی دست های تان استعمال کنید.

۲. قبل از رفتن به رختخواب دست ها را به مدت حدود 5 دقیقه به صورت حرکات دایره ای ماساژ بدهید.

۳. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، شب تا صبح دستکش بپوشید.

۴. این درمان خشکی پوست دست را به طور روزانه تکرار کنید.شما همچنین می توانید از روغن آووکادو، جوجوبا، هسته ی انگور یا روغن بادام برای ماساژ دست ها استفاده کنید.

روش های درمان زبری پوست دست

یک سیب زمینی پخته شده شیر پور چربی = خمیری بدست می اید که آن را روی دست بمالید بهد از ۰٫۵ ساعت دستها را بشویید. نرم کننده پوست دست : اب یک گوجه فرنگی متوسط یک قاشق مر باخوری گلیسرین = هر شب قبل از خواب به دست بمالید و حتی کف پاهایتان و صبح بشویید. نر م کننده دست تر ک خورده : آب لیمو ترش کمی شکر = به دست بمالید بعد از ۰٫۵ ساعت بشویید هم نرم می کند هم ترک و لکه را می برد. یک راه دیگر که پوست لطیف و سفید می شود : یک سیب زمینی متوسط پخته و له شده یک قاشق مرباخوری گلاب = ۰٫۵ ساعت روی دستها بمالید و سپس بشویید و کرم بزنید. حالا ماه شدیم.

برای درمان این نوع خشکی استفاده از ماسک روغن آفتاب گردان را توصیه می کنیم. این ماسک که از ترکیب روغن آفتابگردان، زرده تخم مرغ و سرکه به دست می آید، یکی از موثرترین مرهم ها برای درمان خشکی پوست دست و گردن محسوب می شود.

برای این منظور، کافی است یک قاشق غذاخوری روغن آفتاب گردان را با یک زرده تخم مرغ خوب هم بزنید و سپس یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. این ترکیب را به مدت نیم ساعت روی پوست دست و گردن خود ماسک کنید و پس از اتمام این مدت آن را با آب ولرم بشویید. از این ماسک می توانید هفته ای ۲ بار برای درمان خشکی پوست دست تان استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (12 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!
درچه شرایطی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟