نحوه‌ی پیشگیری از خشکی دست و پوسته پوسته شدن آن

  سه شنبه، 04 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه‌ی پیشگیری از خشکی دست و پوسته پوسته شدن آن
آسیب ناخواسته و از دست دادن لایه ی بالایی پوست (اپیدرم) است. پوسته پوسته شدن ممکن است به علت آسیب مستقیم به پوست، از جمله آفتاب سوختگی یا عفونت باشد یا ممکن است نشانه ای از اختلال سیستم ایمنی بدن یا سایر بیماری ها باشد.

آسیب ناخواسته و از دست دادن لایه ی بالایی پوست (اپیدرم) است. پوسته پوسته شدن ممکن است به علت آسیب مستقیم به پوست، از جمله آفتاب سوختگی یا عفونت باشد یا ممکن است نشانه ای از اختلال سیستم ایمنی بدن یا سایر بیماری ها باشد. جوش، خارش، خشکی و دیگر مشکلات تحریک کننده ی پوست ممکن است با پوسته پوسته شدن همراه باشد. از آنجا که علت پوسته پوسته شدن می تواند بیماری های وخیم باشد، باید سریعا تشخیص داده شود.

پوست شما به طور معمول در معرض عناصر محیطی که می تواند سبب تحریک و آسیب به پوست شود قرار دارد. این عناصر عبارتند از خورشید، باد، گرما، خشکی و رطوبت بیش از حد. تحریک مکرر می توانید به پوسته پوسته شدن منجر شود. در نوزادانی که در تاریخ مقرر خود، متولد شده اند پوسته پوسته شدن بدون درد طبیعی است. پوسته پوسته شدن همچنین می تواند به علت یک بیماری در جای دیگری از پوست، ایجاد شود که این نوع پوسته پوسته شدن اغلب با خارش همراه است.

آفتاب سوختگی:

آفتاب سوختگی از طریق اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد آسیب به پوست میشود.دز این شرایط پوست میتواند قبل از پوسته شدن شروع به قرمزشدن، گرم شدن ، میکند در حالی که بسیاری از آفتاب سوختگی ها خفیف هستند و در عرض یک هفته از بین میرود ، برخی خطر ابتلای فرد به سرطان پوست را افزایش میدهد.یک فرد مبتلا به آفتاب سوختگی باید دور از خورشید قرار بگیرد و از لوسیون های مانند آلوئه ورا استفاده کند تا رطوبت های پوست خود را حفظ کند.

مکیدن انگشت ها :

مکیدن انگشت به خصوص انگشت شست در کودکان نسبتا شایع است و میتواند منجر به زخم های دردناک و یا پوسته پوسته شدن شود.

مواد شیمیایی:

بسیاری از افراد مشاغلی دارند که ممکن است پوستشان در معرض مواد شیمیایی مضر قرار گیرند.این مشاغل شامل مشاغل کشاورزی ، ساخت و ساز و تولید میشود.بسیاری از محصولات تمیز کننده ، صابون ها و حلال ها هم دارای مواد شیمیایی هستند که میتواند به خشکی پوست یا تحریک آن شوند.

افرادی که به طور منظم در معرض مواد شیمیایی قرار دارند باید مطمئن باشن که لباس های محافظتی میپوشند و به طور مرتب دست ها را شسته و مرطوب کننده بزنند.

اگزمای دست:

اگزمای دست یک بیماری شایع است که وجود 60 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار میدهند که به عنوان درماتیت دست نیز شناخته شده است.اگزما در دست ها ممکن است به علت ژنتیک یا در تماس بودن با یک آلرژن یا یک عامل تحریک کننده ایجاد شود.

کراتولیز اگزالاتی:

یک بیماری شایع پوستی است که سبب پوسته پوسته شدن میشود . احتمال ایجاد این بیماری در ماه های تابستان بیشتر است.در حالی که هنوز علت دقیق آن ناشناخته است ، این بیماری ممکن است با قرار گرفتن در معرض مواد سوزاننده مانند صابون ، مواد شوینده و حلال ها تشدید شود.این افراد میتوانند صابون های ملایم بدون مواد شیمیای را جایگزین کنند.

پسوریازیس:

یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های قرمز و متورم بر روی پوست میشود. که در آرنج ، زانو، پوست سر و نوک انگشتان رایج تر است.اما میتواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شود.پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است و مسری نمیباشد.

درمان های پزشکی خشکی پوست دست

درمان های پزشکی خشکی دست بیشتر بر بیماری های زمینه ای تمرکز می کنند. برخی از این موارد ممکن است شامل اگزما و پسوریازیس باشد.
در صورت وجود هر یک از موارد زیر، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید:

  • خونریزی
  • تغییر رنگ پوست
  • ورم
  • ترشح از زخم های باز
  • قرمزی شدید

همچنین، اگر خشکی دست هایتان شدت یافت یا داروهای خانگی مؤثر نبود، باید با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه ی پیشگیری از خشکی دست

پیشگیری از خشکی پوست دست به شرایط شما بستگی دارد. مثلاً، ممکن است متوجه شوید که شرایط محیط کار شما به گونه ای است که دست هایتان را بیشتر خشک می کند. اگر مجبورید به طور مرتب دست های خود را بشویید، باید بلافاصله بعد از آن از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

همچنین، اگر شغل شما شستشوی ظروف است یا در محیط هایی کار می کنید که آب زیادی استفاده می شود، باید دستکش بپوشید تا پوست دست خود را از آب محافظت کنید.

اگر به اگزما و ناراحتی های پوستی دیگر مبتلا هستید، باید برای پیشگیری از شعله ور شدن بیماری اقدامات لازم را انجام دهید. این اقدامات ممکن است شامل کاهش استرس و پیروی از تمام توصیه های پزشک باشد. بکوشید، کمتر در معرض نور خورشید باشید. همچنین، اگر پوست شما خشک است، نباید از دستگاه های دست خشک کن با هوای گرم استفاده کنید.

خشکی دست، اتفاقی طبیعی است که بیشتر افراد هر از گاهی آن را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، کرم های بدون نسخه و داروهای خانگی به اندازه کافی مفیدند و به درمان خشکی دست یا جلوگیری از آن کمک می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (334 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (144 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (68 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (45 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (32 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (26 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (25 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (16 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (15 نظر)