برای لاغری چای رازیانه بنوشید

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
برای لاغری چای رازیانه بنوشید
سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن: رازیانه متابولیسم را تقویت و روند آن را تسریع می‌کند؛ در نتیجه کالری از طریق سلول‌ها سریع‌تر مصرف می‌شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند.

گیاه رازیانه (Fennel) مورد استفاده یونانیان و روم باستان بوده و از آن به عنوان یکی از داروهای گیاهی لاغری استفاده می کردند. رازیانه یک گیاه دارویی پرخاصیت است و تمام بخش های آن از دانه و برگ گرفته تا ریشه همه خوراکی بوده و هر یک به نوعی برای بدن مفید هستند. خواص دارویی رازیانه متعدد بوده شامل تقویت چشم، کم کردن خطر ابتلا به آب مروارید، ضد نفخ، شاداب کننده پوست، افزایش میل جنسی در زنان، رفع اختلالات قاعدگی و علائم یائسگی و ... است، همچنین دانه های رازیانه با عطر و طعم فوق العاده از دیرباز دارویی برای هضم غذا و کاهش نفخ و لاغری محسوب می شده اند.

دمنوش رازیانه؛ قاتل چربی شکم!

گیاه رازیانه (Fennel) مورد استفاده یونانیان و روم باستان بوده و از آن به عنوان یکی از داروهای گیاهی لاغری استفاده می کردند. رازیانه یک گیاه دارویی پرخاصیت است و تمام بخش های آن از دانه و برگ گرفته تا ریشه همه خوراکی بوده و هر یک به نوعی برای بدن مفید هستند. خواص دارویی رازیانه متعدد بوده شامل تقویت چشم، کم کرن خطر ابتلا به آب مروارید، ضد نفخ، شاداب کننده پوست، افزایش میل جنسی در زنان، رفع اختلالات قاعدگی و علائم یائسگی و ... است، همچنین دانه های رازیانه با عطر و طعم فوق العاده از دیرباز دارویی برای هضم غذا و کاهش نفخ و لاغری محسوب می شده اند. راه های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد که برخی سخت و برخی آسان است. یکی از راه هایی که افراد برای لاغر شدن به سمت آن گرایش دارند استفاده از داروهای گیاهی لاغری است که در خیلی از موارد اگر به طور صحیح استفاده شود مفید خواهد بود. البته مانند تمام کمک کننده های لاغری آنچه که اهمیت دارد این است که قبل از استفاده از داروهای گیاهی لاغری برای لاغر شدن باید به ورزش و نوع تغذیه نیز توجه شود. با توجه به ارتباط بین مصرف رازیانه و لاغری، از جمله راهکارهای ساده و آسان، مصرف دم نوش رازیانه است.

خواص رازیانه و نحوه تاثیر آن برای کاهش وزن

سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن: رازیانه سوخت و ساز و متابولیسم بدن را تقویت و روند آن را تسریع می کند، در نتیجه کالری از طریق سلول ها سریع تر مصرف می شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می کند.

کاهش اشتها: مصرف عرق و دمنوش رازیانه، گرسنگی را کاهش می دهد.

تصفیه خون: مصرف رازیانه باعث تصفیه خون شده و پاکسازی کبد شده و مانع از تراکم چربی اضافه در کبد می شود.

پاکسازی سموم: آب رازیانه به دفع سموم از طریق کلیه ها کمک می کند.

مدر بودن: رازیانه خاصیت ادرار آوری دارد، در مواقعی که چاقی و اضافه وزن فرد، به آب میان بافتی او باز می گردد، مصرف رازیانه که گیاهی ادرارآور است، می تواند به کاهش وزن کمک کند.

تولید ملاتونین: ملاتونین هورمون مسئول چرخه خواب است. یک خواب خوب بین ۶ تا ۹ ساعت است. خوردن آب رازیانه کمک می کند تا میزان ملاتونین تنظیم شود، البته این موضوع به معنای آن نیست که این مصرف رازیانه خواب آور است بلکه با مصرف آن در طی روز احساس می کنید که انرژی اضافه دارید اما هنگام شب راحت تر به خواب می روید.

غنی بودن از املاح و ویتامین ها: رازیانه منبع غنی از املاحی چون پتاسیم، منگنز و کلسیم و همچنین ویتامین های B و C است. ویتامین B-6 موجود در رازیانه سوخت و ساز بدن به ویژه کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین را افزایش و باعث کاهش کالری می شود.

لاغری با رازیانه

لاغری با رازیانه یکی از روش های سنتی اما موثر برای کاهش وزن است. این دانه شیرین، معمولا در گذشته و حتی امروزه برای تهیه داروهای گیاهی به کار گرفته می شود.

کاهش وزن و لاغری با رازیانه

گیاه رازیانه قسمتی پیازی شکل دارد که داخل آن دانه های رازیانه نهفته است. علاوه بر دانه ها سایر قسمت ها نیز قابل استفاده هستند و می توان از خواصی که به همراه دارند، بهره مند شد. یکی از جنبه هایی که باعث شده است از این گیاه بیش از پیش استفاده شود، تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن است. زیرا امروزه دغدغه بیشتر افراد نداشتن تناسب اندام است که باعث شده است همواره در پی راهکارهایی برای کاهش وزن و لاغری باشند. لاغری با رازیانه عملکرد مختص به خود را دارد و معمولا کاهش اشتها و افزایش احساس سیری را برای فرد به همراه دارد. حتی طبق تجربه بسیاری از افراد، مواد تشکیل دهنده دانه های رازیانه به کاهش جذب چربی و افزایش جذب مواد معدنی منجر خواهد شد.

رازیانه چگونه به لاغری کمک می کند؟

نشان داده شده است که مصرف دانه های رازیانه سبب دفع ادرار و مایعات بیشتر از بدن می شود که ممکن است در پی آن کاهش وزن برای فرد را به همراه داشته باشد. این کاهش وزن ناشی از دفع آب بدن است، در صورتی که شاید چربی سوزی موثری نیز اتفاق نیفتاده باشد. پس لازم است برای کاهش وزن و لاغری با رازیانه به این نکته توجه کنید که تنها از رازیانه نمی توان به عنوان نسخه ای معجزه گر برای کاهش وزن مصرف کرد. بهتر است در کنار تمرینات ورزشی و رژیم غذایی از آن به عنوان محرک لاغری استفاده شود.

خواص رازیانه برای کاهش وزن

نمی توان فوایدی که مواد غذایی برای کاهش وزن و بدن به همراه دارند را نادیده گرفت. رازیانه با اینکه به تنهایی کاهش وزن را به همراه ندارد اما فواید متعددی را به بدن می رساند. دانه های رازیانه با ترکیبات مفیدی که به همراه دارند، خواص زیر را به بدن می رسانند:

  1. فیبر موجود در رازیانه از ابتلا به یبوست جلوگیری خواهد کرد که برای افرادی که بر اثر این مشکل گوارشی به چاقی مبتلا می شوند، بسیار مفید خواهد بود.
  2. لاغری با رازیانه با وجود مقدار پتاسیمی که به همراه دارد به باز کردن عروق و کنترل فشار خون، موثر عمل می کند.
  3. از این دانه برای افزایش قدرت استخوان ها می توان بهره گرفت
  4. کلسترول در ترکیبات رازیانه وجود ندارد و حتی با فیبر و سایر مواد معدنی و ویتامینی که به همراه دارد می تواند به پیشگیری از بروز مشکلات قلبی منجر شود.
  5. کولین موجود در ترکیبات آن در طول ورزش و لاغری با رازیانه برای بهبود انجام حرکت عضلات بسیار مفید است.
  6. با خاصیت آنتی اکسیدانی که به همراه دارد افزایش سطح ایمنی بدن را ایجاد می کند تا در طول رژیم لاغری، بدن در مقابل بیماری های ویروسی، مقاوم شود.
  7. به دلیل داشتن فیتواستروژن موثر بر تنظیم هورمون های زنانه عمل خواهد کرد.

چای رازیانه و لاغری

برای اینکه بتوان از رازیانه به منظور کاهش وزن نتیجه گرفت، بهتر است چای آنرا تهیه کرده و روزانه 2 الی 3 لیوان نوشید. برای تهیه آن کافی است یک قاشق چایخوری رازیانه در قوری ریخته و مانند چای سیاه آنرا با یک فنجان آب جوش دم کنید. بعد از 15 دقیقه ماندن روی حرارت ملایم مانند حرارت کتری آنرا درون فنجان ریخته و بنوشید. برای نتیجه بهتر می توانید از آن به عنوان میان وعده عصر با یک عدد خرما استفاده کنید.

دمنوش رازیانه و زیره برای افزایش چربی سوزی

این دمنوش تاثیر به سزایی بر افزایش چربی سوزی ایجاد می کند. برای تهیه این دمنوش بهتر است موارد زیر را به دقت از نوع مرغوب و با کیفیت تهیه کنید:

  • رازیانه: 1 قاشق غذاخوری
  • زیره سبز: 1 قاشق چایخوری
  • زیره سیاه: 1 قاشق چایخوری
  • آب جوش: 2 لیوان

یک راه لاغری با رازیانه

فراموش نکنید این راهکار مخصوص خانم هاست. یک فنجان آب جوش را به 3 قاشق غذا خوری رازیانه خشک اضافه کنید. کمی صبر کنید تا رازیانه کاملا در آب خیسانده شود. معجون را کامل بنوشید. دقت کنید که آب و رازیانه نباید با هم جوشانده شوند، بلکه باید آب جداگانه جوشیده و به رازیانه اضافه شود. این نوشیدنی را همچون یک فنجان چای بنوشید، این نوشیدنی باید با معده خالی و قبل از هر وعده غذا و همینطور قبل از خواب نوشیده شود.

میزان و طریقه مصرف رازیانه برای لاغری

برای لاغری با رازیانه، بهتر است با مصرف روزی یک تا ۲ لیوان دمنوش یا عرق رازیانه شروع کنید؛ لازم است ابتدا میزان مصرف کم باشد و سپس افزایش دهید، همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگرچه دم نوش رازیانه طبیعی است اما باید مراقب بود که به آن حساسیت نداشته باشید، همچنین زنان باردار نباید آن را مصرف کنند. برای تهیه دمنوش رازیانه پس از جوش آمدن آب، دانه های گیاه رازیانه را به آن اضافه کنید و زیر آن را خاموش کنید و بگذارید دم بکشد و پس از خنک شدن در یخچال قرار دهید. برای یک لیتر آب از 2 قاشق غذاخوری رازیانه استفاده شود. همچنین می توان برای داشتن نتیجه بهتر دانه های رازیانه را یک شب خیساند و یا دانه ها را تفت دهید تا خوشبو شود. میزان مورد استفاده برای لاغری با رازیانه، به طور متوسط روزانه حداکثر 5 گرم یا یک تا سه استکان عرق رازیانه است. قابل توجه اینکه اگرچه رازیانه و لاغری مرتبط بوده و مصرف آن در کاهش وزن موثر است، اما خوردن زیاد آن باعث تسریع روند کاهش وزن نخواهد شد و مانند همه چیز باید در مصرف آن تعادل رعایت شود، همچنین رازیانه دارای طبعی بسیار گرم می باشد به همین دلیل نباید به صورت روزانه در مصرف آن زیاده روی کرد.

نحوه استفاده از رازیانه برای لاغری

تا به این قسمت از متن تاکید کردیم، رازیانه به تنهایی لاغری و کاهش وزن را به همراه ندارد و لاغری با رازیانه بدون در نظر داشتن رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب، ممکن نیست.

طرز تهیه نوشیدنی رازیانه

مواد لازم

* یک لیتر آب

* ۲ قاشق غذاخوری دانه رازیانه

- روش اول: پس از جوش آمدن آب، دانه ها را به آن اضافه کنید و زیر آن را خاموش کنید و بگذارید دم بکشد و پس از خنک شدن در یخچال قرار دهید.

- روش دوم: آب و دانه ها را در یک ظرف در بسته قرار دهید و روز بعد مصرف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان