برای لاغری چای رویبوس را امتحان کنید

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
برای لاغری چای رویبوس را امتحان کنید
چای رویبوس از نظر تکنیکی واقعاً چای نیست بلکه از یک بوته ی قرمز رنگ حاصل می شود که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد. این چای، رنگ قرمز جذاب و عطر و بوی دیوانه کننده ای دارد و ادعا می شود که می تواند استرس را کاهش داده و مانند یک ضدسرطان عمل کند.

برخلاف چای سفید، سبز و سیاه که همه از همان گیاه به دست آمده است، چای رویبوس از یک درختچه ی جارو مانند حاصل شده است. در واقع رویبوس از بوته های قرمزی در آفریقای جنوبی درست می شود و بدون کافئین است، بنابراین برای خانم هایی که باردارند و می خواهند مصرف کافیئن شان را کاهش دهند بسیار عالی است. این چای شامل آنتی اکسیدان هایی است که بدن را از تخریب رادیکال های آزاد نجات می دهد و باعث نجات جان انسان ها از بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان می شود. این چای فاقد کافئین است و دستگاه عصبی را آرام می کند.

چای قرمز یا چای رویبوس چیست؟

چای قرمز یا چای رویبوس یا دمنوش رویبوس به عنوان یه نوشیدنی سالم و خوشمزه طرفداران زیادی پیدا کرده، این دمنوش قرن ها در آفریقا مورد استفاده بوده و اکنون به یک نوشیدنی محبوب در سرتاسر دنیا تبدیل شده است.

دمنوش رویبوس یا چای رویبوس چیست؟

دمنوش رویبوس که به چای قرمز شهرت دارد از درختچه ای که در سواحل آفریقای جنوبی میروید، به دست می آید. در روش سنتی برگ را تخمیر میکنند تا زمانی که رنگ آن به قرمز مایل به قهوه ای برسد. رویبوس در دو نوع وجود دارد. رویبوس سبز و قرمز که رویبوس سبز تخمیر نشده است و دارای قیمت بالاتر و عطر قوتری نسبت به رویبوس سنتی است. همچنین رویبوس سبز دارای آنتی اکسیدان بالاتری نیز میباشد. آنتی اکسیدان ها باعث از بین رفتن اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن میشود. رویبوس مانند چای سفید و چای اولونگ حاوی آنتی اکسیدان است و این یکی از دلایل پرطرفدار شدن این نوشیدنی است.

سیر تا پیاز خواص چای رویبوس

۱. جلوگیری از کم خونی

یکی از خواص چای رویبوس حفظ آهن خون است. اگر به دلیل مصرف زیاد چای سیاه و سبز، آهن خون شما پایین آمده، بهتر است به سراغ چای رویبوس بروید. تانن موجود در چای سبز و سیاه باعث می شود تا بدن قادر به جذب آهن نباشد. اما مقدار تانن موجود در چای رویبوس بسیار پایین است. به همین دلیل برخلاف ان دو نوع چای، مصرف این دمنوش مانع جذب آهن در بدن نمی شود.

۲. پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان

این نوع چای به دلیل اینکه حاوی پلی فنول (یک نوع آنتی اکسیدان) است، خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. این ماده می تواند رادیکال های مضری را که در بدن آزاد می شوند، دفع کند. در حالی که همین رادیکال های آزاد شده عامل ابتلا به بیماری قلبی و انواع سرطان است. همچنین یکی دیگر از خواص چای رویبوس جلوگیری از انسداد دیواره های عروق خونی است. زیرا وجود کوئرستین (یک نوع آنتی اکسیدان) در این چای با افزایش کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL، از انسداد دیواره های عروقی خونی جلوگیری می کند. در نتیجه گردش خون هم بهتر انجام می شود. جرم های حاصل از مواد چربی، در دیواره عروق خونی رسوب می کند و این امر موجب اختلال در گردش خون می شود. چای رویبوس باعث از بین بردن این جرم ها از عروق خونی می گردد.

۳. تقویت دستگاه ایمنی بدن

در چای رویبوس دو نوع آنتی اکسیدان دیگر به نام های نوتوفاگین و اسپالاتین وجود دارد. این دو ماده باعث محافظت از بدن و تقویت دستگاه ایمنی بدن می شوند. اگر در روزهای سرد سال چای رویبوس بنوشید، از بیماری های ویروسی، آنفلونزا و سرماخوردگی در امان می مانید.

۴. سلامت مو

بهبود رشد و تقویت فیبر مو از دیگر فواید چای رویبوس است. دمنوش این گیاه شگفت انگیز، باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست سر می شود. در نتیجه از ریزش مو تا حد زیادی جلوگیری می شود. همچنین چای رویبوس حاوی چندین نوع مواد مفید از جمله مس، زینک (روی) و پتاسیم است. این مواد به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند. اگر به شوره سر مبتلا هستید، این چای به شما کمک خواهد کرد.

5. کاهش فشار خون

درمان هایپرتنشن و تنش های عصبی، از دیگر خواص چای رویبوس محسوب می شود. همچنین مصرف دم کرده این گیاه یکی از راه های پایین آوردن فشار خون است.

6. سلامت دستگاه گوارش

دمنوش رویبوس در آفریقای جنوبی به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان درد معده و کولیک نوزادان استفاده می شود. رویبوس خاصیت ضد التهابی ضد اسپاسمی دارد. به همین دلیل باعث بهبود درد ناشی از گرفتگی شدید معده و دردهای شکمی می شود. از سوی دیگر به درمان اسهال، تحریک پذیری روده و سایر مشکلات روده کمک می کند.

7. کنترل وزن

یکی از مهم ترین و مشهورترین خواص چای رویبوس کمک به کنترل وزن است. زیرا این دمنوش فاقد کالری است و با افزایش سطح لپتین، به کاهش وزن کمک می کند. لپتین موجود در این نوع چای، باعث تنظیم جذب غذا می شود. وقتی غذا بیش از حد نیاز بدن مصرف می شود، لپتین به مغز پیام میزان مواد مورد نیاز را ارسال می کند. در عین حال مواد اضافه از بدن دفع می شود. از سوی دیگر چای رویبوس از تشکیل سلول های جدید چربی در بدن جلوگیری می کند. همچنین این نوشیدنی با افزایش سوخت و ساز چربی، در کاهش وزن بدن موثر است.

8. درمان بی خوابی

از آنجا که چای رویبوس بر خلاف چای سیاه و سبز فاقد کافئین است در خواب شما اختلال ایجاد نمی کند. بلکه اگر قبل از خواب دمنوش آن را میل کنید، کیفیت خواب تان بهبود می یابد. همچنین تاثیر آن بر رگ های عصب، بر خلق و خوی شما نیز نتیجه مثبتی بر جا می گذارد.

9. کنترل قند خون

رویبوس دارای مقدار زیادی اسپالاتین (نوعی آنتی اکسیدان) است. این ماده باعث کاهش قند خون می شود. به همین دلیل برای بیماران دیابتی مفید است. زیرا با کاهش قند خون، نیاز به انسولین را از بین می برد.

10. سلامت دندان ها و استخوان ها

به دلیل اینکه چای رویبوس حاوی مقدار زیادی فلوراید، کلسیم و منگنز است، تاثیر بسزایی روی سلامت دندان ها و استخوان ها دارد. منگز موجود در این دمنوش ترشح آنزیم هایی را که باعث ترمیم استخوان می شوند، تحریک می کند. فلوراید یک ماده موثر برای دندان است که در خمیردندان یافت می شود. بنابراین برای سلامت دندان ها می توانید روی چای رویبوس حساب کنید. همچنین مصرف این چای شما را از ابتلا به پوکی استخوان، آرتریت و درد مفاصل حفظ می کند.

چای رویبوس مناسب برای کاهش وزن و لاغری

چای رویبوس دارای مزایای سلامتی بسیاری است که کاهش وزن یکی از آن ها می باشد. این چای به دلیل شیرینی طبیعی ، رنگ منحصر به فرد و طعم عالی محبوب شده است. چای ریبوس عاری از کافئین است و دارای آنتی اکسیدان هایی می باشد که به حفاظت از قلب ، کبد و مغز کمک می کند و با سرطان مبارزه خواهد کرد. چای رویبوس یا چای قرمز یک چای گیاهی است که برگ های نازک و سوزنی شکل دارد و مربوط به آفریقای جنوبی می باشد و هزاران سال است که این گیاه به عنوان یک درمان خانگی مناسب برای بیماری های مختلف استفاده می شود .

عوارض احتمالی چای رویبوس

اگر چه دمنوش ریبوس خواص و مزایای زیادی را به همراه دارد، اما عوارض احتمالی هم برای برخی وجود دارد.

  • ممکن است برخی به این چای آلرژی داشته باشند و به جای اینکه روی آنها اثر مثبت بر جا بگذارد، عارضه ای را هم به دنبال داشته باشد.
  • افرادی که به بیماری کلیوی و یا ریوی مبتلا هستند، باید از مصرف چای رویبوس خودداری کنند.
  • همچنین مبتلایان به سرطان که اقدام به شیمی درمانی کرده اند، باید از مصرف این دمنوش منصرف شوند.
  • بانوان مبتلا به سرطان سینه هم نباید چای رویبوس بنوشند. زیرا چای رویبوس دارای فعالیت های استروژنی است که برای آنها مناسب نیست.

طرز تهیه چای ریبوس

طرز مصرف دمنوش ریبوس مشابه چای است. دمنوش رویبوس را میتوان هم به صورت ساده نوشید و از طعم خاص، متفاوت و منحصر به فرد آن لذت برد و همچنین در بعضی مناطق آن را با شیر و شکر مصرف میکنند. چای رویبوس دارای مواد معدنی مس و فلوراید است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان