ساعدنیوز
ساعدنیوز

فواید مصرف کاهو برای لاغری از دیدگاه طب سنتی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
فواید مصرف کاهو برای لاغری از دیدگاه طب سنتی
کاهو تقریبا در صدر فهرست رژیم غذایی برای کاهش وزن قرار دارد. کاهو رومی، یک منبع عالی از ویتامین‌های B، منگنز و فولیک اسید است که به تنظیم سیستم قند خون کمک میکند و باعث عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن میشود. اولین انتخاب شما باید از نوع سبز یا بنفش باشد تا بتواند مواد مغذی لازم برای بدن را بدست آورید.

کاهو ترد و خوشمزه است، اما در دراز مدت ممکن است به طور ناخواسته موجب کاهش چربی های انباشته شده شود. به همین دلیل می توانید آن را به رژیم غذایی کاهش وزن خود اضافه کنید. کاهو حاوی یک تا دو درصد چربی است که برای کاهش وزن بسیار مناسب و مفید می باشد. حاوی مقدار زیادی سلولز و فیبر است که به کاهش اشتها و افزایش وزن کمک می کنند. کاهو هضم بدن را بهبود می بخشد و باعث دفع مواد زائد خواهد شد که این امر نیز موجب کاهش وزن می شود. کاهو حاوی اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است، که هم برای سلامتی مفید هستند و هم می تواند به کاهش وزن کمک کنند. کاهو حاوی ویتامین C. است که به دفع و خارج کردن سموم ناشی از چربی های ناخواسته، کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود.

خواص کاهو برای سلامتی چیست؟

کاهش درد مفاصل

بر اساس نوشته های طبیبان ایرانی، یکی از خواص کاهو کاهش درد مفاصل در بیماران آرتروزی است. از این رو امروزه کاهو در سراسر دنیا به عنوان درمان درد مفاصل شناخته شده است. کاهو دارای پروتئین های خاصی است که التهاب مفاصل را به شدت کاهش می دهد. همچنین کاهو به مقدار زیادی ویتامین K در خود دارد که عاملی برای جلوگیری از بروز آرتروز است. علاوه بر کاهو، سبزی ها دیگر به مانند کلم بروکلی، اسفناج و کلم نیز دارای خواص مشابه هستند. شما می توانید کاهو را به صورت سالاد و میان وعده در طول روز مصرف کنید. هرچقدر برگ های کاهو تیره تر باشد میزان آنتی اکسیدان موجود در آن بیشتر است. علاوه بر آنتی اکسیدان که بعداً به آن خواهیم پرداخت، کاهو دارای امگا ۳ است که به نوبه خود نقش مهمی در کاهش درد مفاصل دارد؛ بنابراین افرادی که گیاهخوار هستند، دردهای عضلانی کمتری در طول زندگی تجربه خواهند کرد.

خواص کاهو در تأمین ویتامین آ و ث

بدن شما برای بقا نیاز به ترکیبات مهم و مغذی از جمله ویتامین ها دارد. بسیاری از ویتامین ها نقش مؤثری در سوخت و ساز و همچنین تأمین قدرت دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی بیماری زا دارند. از جمله مهم ترین ویتامین هایی که باید به آن اشاره کنیم ویتامین آ و ث است. سبزی هایی دارای فواید سلامتی زیادی هستند اما در این میان خواص کاهو را نمی توان نادیده گرفت. کاهو به واسطه داشتن مقدار زیادی ویتامین آ و همچنین ث بخش بزرگی از سیستم دفاعی بدن را تأمین می کنند. خاصیت این دو ویتامین، آنتی اکسیدان بودن آن ها است. اگر رادیکال های آزاد به هر دلیلی فعالیت بیش از حدی در بدن داشته باشند باید شما منتظر بروز مشکلاتی از قبیل سکته های مغزی، بیماری های قلبی و همچنین سرطان های بدخیم باشید. لذا بهره بردن از خواص کاهو می تواند راه ساده ای برای جلوگیری از بروز بیماری های مختلف است. بر اساس مطالعاتی که روی خواص کاهو انجام شده است، مصرف دو فنجان از کاهو می تواند ۱۶۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین آ و همچنین ۳۸ درصد از نیاز روزانه به ویتامین ث را تأمین کند. به این ترتیب می توان گفت که خوردن کاهو علاوه بر فواید سلامتی دیگری که به دنبال دارد می تواند به شما کمک کند تا از شر بیماری های خطرناکی همانند سرطان های مختلف در امان باشید.

کاهش وزن

کاهو دارای میزان زیادی فیبر و مقدار کمی انرژی است. بر اساس گفته متخصصان رژیم غذایی کاهو می تواند روزنه های کمبود مواد معدنی در رژیم های لاغری را پر کند؛ بنابراین اگر شما رژیم دارید، بدون هیچ نگرانی از کاهو برای میان وعده و سالاد استفاده کنید. همچنین کاهو دارای فیبر کافی است. فیبر از جمله ترکیباتی است که باعث کاهش اشتها می گردد. برای رسیدن به هدف کاهش وزن، کافی است که چند برگ کاهو قبل از غذا بخورید تا علاوه بر تأمین آب بدن، اشتهای کمتری برای خوردن وعده غذایی داشته باشید. که این خود یکی از خواص کاهو است.

خواص کاهو در تقویت استخوان

برای تقویت قدرت استخوان ها و همچنین تراکم استخوانی شما نیاز به استفاده از خواص کاهو دارید. برگ های سبز و پهن کاهو مخزن مطمئنی برای رسیدن به ویتامین K است. همان طور که اطلاع دارید ویتامین ک به تنهایی می تواند به مقدار زیادی سلامت استخوان و همچنین تراکم مناسب آن ها در دوران کهن سالی را تضمین کند. در مطالعات انجام شده روی خواص کاهو مشاهده شد که ویتامین ک می تواند در طول مدت زمان طولانی باعث شود تراکم استخوانی بسیار بیشتر از مصرف کلسیم افزایش پیدا کند. بنابراین مصرف کاهو هم رده با مصرف شیر یا کلسیم است. وجود ویتامین K نه تنها به سلامت استخوانی، بلکه به کاهش انعقاد خون، درمان کبودی ها و همچنین جلوگیری از آهکی شدن استخوان ها نیز کمک می کند و باعث می شود که زندگی سالم تری داشته باشید.

سلامت مغز

از جمله بیماری هایی که به واسطه کاهش سلامت مغز به وجود می آید، آلزایمر و افسردگی است. مطالعات زیادی در مورد خواص کاهو صورت گرفته است که نشان می دهد، مصرف آب کاهو به افزایش روابط میان رشته های عصبی در مغز کمک کند. این کار باعث خواهد شد که میزان احتمال بروز آلزایمر به شدت کاهش پیدا کند. علاوه بر این، کاهو نیترات کافی در خود دارد که باعث کاهش احتمال بروز بیماری های ناشی از افزایش سن می گردد. همچنین امگا ۳، ترکیبی اساسی برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزانه است.

خواص کاهو در سلامتی چشم

یکی دیگر از مهم ترین خواص کاهو، تأثیر مواد غنی موجود در آن از جمله ویتامین های آ و ث در بهبود بینایی و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات دیگر در چشم است. کاهش یافتن سطح این ویتامین ها در بدن خوشامدی به بروز واکنش های رادیکالی خواهد بود. در صورتی که چشم شما محل نبرد رادیکال های آزاد با سلول های عصب شبکیه و قرنیه باشد، در سنین کهن سالی دچار مشکلات بینایی خواهید شد. از جمله بیماری های چشمی که بدون استفاده از خواص کاهو دیگر مواد مغذی ممکن است به سراغ شما بیایند، ضخیم شدن قرنیه، آب مروارید، تحلیل ماکولا و همچنین در موارد نادر نابینایی است. ویتامین های آ و ث و اشکال گوناگونی از این ویتامین ها از جمله بتاکاروتن با واکنش دادن روی رادیکال های آزاد آن ها را مصرف و از واکنش های مضر جلوگیری می کنند. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد استفاده کردن از رژیم غذایی مناسب که در برگیرنده انواع ویتامین ها و مواد معدنی باشد، به مقدار زیادی سلامتی چشم را تأمین می کند. در این رژیم غذایی مناسب، خواص کاهو را فراموش نکنید.

سلامت قلب

کاهو منبع غنی از ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در سلامتی قلب و عروق دارد. خوردن مقدار کافی از ویتامین B باعث می گردد احتمال بروز لخته های درون عروق به شدت کاهش پیدا کند. کاهش لختگی در رگ ها سلامتی بیشتر برای قلب به ارمغان می آورد. همچنین علاوه بر ویتامین B، ویتامین های A و C نیز در کاهو وجود دارند که به نوبه خود، کمک شایانی در کاهش بروز آسیب های قلبی و عروقی در بدن دارند. خواص کاهو در سالاد، می تواند کلیدی برای کاهش فشارخون شما نیز باشد. پتاسیم ترکیبی است که به عنوان متعادل کننده فشارخون در افراد پرفشار مورد استفاده قرار می گیرد و این ترکیب در کاهو به مقدار زیادی وجود دارد. مطالعات در مورد خواص کاهو و فواید آن برای سلامتی قلب بی ربط به مقدار بالای آنتی اکسیدان ها در کاهو نیست. کاهو به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان در کاهش بیماری های قلبی و عروقی تأثیر به سزایی دارد.

خواص کاهو در بارداری سالم

برای مادران باردار مصرف کردن مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این خصوص باید گفت که خواص کاهو در دوران بارداری باعث شده است که مصرف کردن آن برای مادران باردار توصیه شود. فولات یکی از مهم ترین ترکیبات وجود در کاهو است که فواید زیادی برای رشد جنین دارد و می تواند یک بارداری سالم به دنبال داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص کاهو مشخص شده است که فولات موجود در آن، می تواند به رشد لوله عصبی در جنین و همچنین شکل گیری درست چهره کودک و دریچه های قلب تأثیر مثبتی داشته باشد. بر همین اساس گفته می شود که کمبود فولات یا نوعی از ویتامین ب که بیشتر با ویتامین ب ۹ شناخته می شود، منجر به شکاف مادرزادی مهره ها در نوزاد می شود. علاوه بر این، نبود آهن و عامل فولات در بدن مادر نیز می تواند موجب بروز مشکلات سلامتی شود. خواص کاهو برای مادر نیز غیرقابل انکار است چرا که سطح بالای فولات و دیگر ویتامین های موجود در آن، به سیستم ایمنی بدن مادر کمک فراوانی در دوران بارداری می کنند. البته در این خصوص باید اضافه کرد که دانستن خواص کاهو برای مصرف کردن آن توسط مادران باردار کافی نیست و شما باید بر اساس توصیه های پزشک خود مواد غذایی را تغییر دهید.

مبارزه با سرطان

در مناطقی از دنیا که مصرف کاهو به طور متداول و معمول در آن وجود دارد، احتمال بروز سرطان معده بسیار کم است. علاوه بر این مشاهدات، صندوق تحقیقات سرطان بین المللی اعلام کرده است که مصرف کاهو از بروز انواع سرطان ها به مانند سرطان دهان، مری و گلو پیشگیری می کند. مطالعات بیشتر در مورد سرطان نشان داده است که از خواص کاهو، کاهش بروز سرطان ریه در افراد سیگاری می شود.

کاهو سبزی ای کم کالری و بدون چربی

اگر دچار کالری هراسی هستید بدانید که هر 100 گرم کاهو حدود 12 کالری است. به همین دلیل می توان این سبزی را همراه خوب لاغری و تناسب اندام دانست. کاهو فاقد چربی است و شما می توانید با خیال راحت از آن مصرف کنید. این سبزی پرخاصیت حاوی فیبر و سلولز است. بنابراین علاوه بر اینکه شما را به خوبی سیر می کند باعث بهبود گوارش نیز می شود. همین تأثیر نیز باعث می شود که در کوتاه مدت به راحتی وزن کم کنید. فیبرها همچنین باعث دفع اسیدهای صفراوی می شود.

با خوردن کاهو لاغر شوید!

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (288 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (229 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (94 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (77 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (51 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده