برای روتین مراقبتی پوست چه روشی درست است ؟

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
برای روتین مراقبتی پوست چه روشی درست است ؟
مراقبت و نگهداری از پوست صورت کاری همیشگی است و بهتر است در دو نوبت روز و شب به آن رسیدگی شود . برای روتین روزانه این کارها باید به ترتیب انجام داده شوند

مطمئناً ، همه ما می دانیم که روتین روزانه مراقبت از پوست سریع و موثر، ایده خیلی خوبی است. اما با وجود تعداد زیاد لوسیون ها ، کرم ها و نکات مربوط به آنها ، شاید ندانید از کجا باید شروع کنید! روتین های مراقبتی فرصتی است برای مشاهده تغییرات پوستتان. همانطور که پوست شما با افزایش سن دچار تغییراتی می شود ، محصولات مراقبتی شما نیز چنین خواهد شد. هدف از مراقبت از پوست این است که PH پوست خود را متعادل کنیم تا در بهترین حالت خود دیده شود و همچنین برای هر ناحیه از پوستمان ، اقدامات مربوط به آن را انجام دهیم.اما چگونه می توان روتین مراقبت از پوست خود را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کرد؟

بعلاوه اینکه ، خیلی از ما نمی خواهیم و نمی توانیم وقت زیادی را صرف این کار کنیم . نگران نباشید ، ما اینجا هستیم که به شما کمک کنیم ! در اینجا هر آنچه شما باید در مورد اصول اولیه مراقبت از پوست بدانید ، از اینکه چرا باید از تونر استفاده کنیم تا نکاتی در مورد اینکه چطور این روتین را ساده تر کنیم و چطور از پوست صورتتان مراقبت کنید که همیشه و همه جا و حتی با داشتن حداقل آرایش چهره پاکیزه و درخشانی داشته باشید.

برای شروع این نکته را مد نظر قرار دهید که ابتدا نوع پوست خود را بشناسید زیرا با توجه به آن ، روش ها و موارد مراقبت های روزانه و روتین پوست صورت شما را تغییر می کند. اینجا به طور خیلی خلاصه انواع پوست را توضیح می دهیم .

پوست نرمال : متعادل ،صاف ، نرم و شفاف است . حساس نیست. دارای طراوت طبیعی است ، به علاوه در این نوع پوست منافذ به سختی دیده می شوند .

پوست خشک : به دلیل کمبود رطوبت در سطح پوست، قرمزی ، خارش و گاهی حالت ترک خوردگی دیده می شود. پوست ، پوسته پوسته و زبراست.بیش از دیگران در معرض چین و چروک و پیری زودرس است.

پوست چرب : پوستی براق و چرب است و ممکن است منافذ بزرگی داشته باشد و در معرض جوش (جوش سر سفید و جوش سر سیاه ) و آکنه است.

پوست مختلط : پوستی که در بعضی نقاط (به طور مثال گونه ها) خشک یا نرمال و در بعضی نقاط (به طور مثال پیشانی ، بینی و چانه) چرب است.

پوست حساس : ممکن است بعد از استفاده از مواد آرایشی یا سایر محصولات، پوست حساس دچار لک، سوزش و خارش شود.

برای رفع بعضی از مشکلات پوستی هنوز هیچ درمان قطعی وجود ندارد ، اما باید بدانید که محصولات مراقبت از پوست تاثیرات خود را در مصرف طولانی مدت و مداوم نشان می دهند ،و به طور کلی ، حداقل به مدت 6 هفته و یک یا دو بار در روز باید از یک محصول استفاده کنید تا متوجه تاثیر آن شوید.

برای روتین مراقبتی پوست چه روشی درست است ؟

مراقبت و نگهداری از پوست صورت کاری همیشگی است و بهتر است در دو نوبت روز و شب به آن رسیدگی شود . برای روتین روزانه این کارها باید به ترتیب انجام داده شوند :

۱-اول پاک کنید

اولین قدم برای مراقبت روزانه از پوست پاک کردن درست و اصولی آن از انواع آلودگی ها است. با توجه به نوع پوستتان از انواع فوم ، ژل و یا دستمال های مرطوب می توانید استفاده کنید . البته در هنگام استفاده از دستمال مرطوب با احتیاط باشید و آن را محکم روی صورتتان نکشید . اگر پوست صورت شما خشک ، چرب یا مختلط نیست برای روتین روزانه میتوانید فقط از آب ولرم برای شستشو کمک بگیرید.

۲-بعد تونر بزنید

خاصیت تونر ها ( یا تونیک های پوستی ) بازگرداندن phپوست به حالت متعادل و مناسبی است که ممکن است با استفاده از شوینده ها به هم بخورد . به این ترتیب استفاده از تونر متناسب با جنس پوست شما رطوبت از دست رفته را به آن بر می گرداند. استفاده از تونر برای پوست های چرب ، خشک و مختلط از مواردی است که به شما کمک میکند پوست متعادل تری داشته باشید .

۳-حالا مرطوب کننده

بعد از این دو مرحله نوبت به استفاده از مرطوب کننده است . بهتر است از مرطوب کننده هایی استفاده شود که در فرمول آنها کلاژن به کار رفته و عطری نیستند . اگر وارد دهه ۳۰ شده اید می توانید در این مرحله از انواع کرم های روز هم استفاده کنید .

۴-کرم دور چشم

۵-ضد آفتاب بزنید

یکی از مهم ترین بخش های روتین روزانه استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پوست های مختلف است. در استفاده از کرم ضد آفتاب حسابی دست و دل باز باشید و اصلا خساست به خرج ندهید .کرم ضد آفتاب را همیشه همراهتان داشته باشید و در فاصله های زمانی در طول روز ، هر ۲ الی۳ ساعت یک بار تمدید کنید.هر دو تا سه ساعت یک بار کرم ضد آفتاب را تجدید کنید

برای مراقبت از پوست در شب چه نکاتی مهمند ؟

اجرا کردن روند روتین شبانه برای کسانی که در فاصله صبح تا بعد از ظهر بیرون از منزل هستند و یا جزو دسته شاغلین و کارمندان، از واجبات روش های نگهداری پوست است. مراحلی که در روتین شبانه وجود دارد شبیه به روش های مراقبتی روزانه و به همان ترتیب است.

  1. اگر آرایش دارید از انواع پاک کننده ها که حلال مواد آرایشی هستند استفاده و صورتتان را کامل پاک کنید . اجازه بدهید پوست صورت کاملا نفس بکشد . وجود کرم ها و مواد ارایشی در زمان طولانی و هنگامی که شب روی پوست بماند میتواند باعث کدری پوست چهره شما بشود.
  2. ازاسکراب های سبک استفاده کنید . یکی از تفاوت های روتین روزانه وشبانه ، استفاده از اسکراب یا لایه بردارهایی است که به صورت خیلی آرام سطح پوست شما را لایه برداری میکند . اسکراب میتواند در داشتن پوستی درخشان و براق به شما کمک اساسی کند. البته فراموش نکنید که نوع اسکراب را با توجه به پوستتان انتخاب کنید .
  3. تونر را فراموش نکنید . در مراقبت شبانه هم نیاز به استفاده از تونر دارید .
  4. مرحله آخر و کرم ها؛ شب زمان مهمی است که پوست استراحت می کند و بازسازی لایه های مختلف آن صورت می گیرد . استفاده از انواع کرم دور چشم و کرم های سازنده پوست در هنگام شب برای داشتن پوست یکدست و درخشان ضروری است. استفاده از کرم دور چشم از ابتدای دهه ۲۰ توصیه می شود .

روش های مراقبت از پوست خانگی که نباید انجام دهید:

  • آب لیمو: آب لیمو سیتریک اسید دارد که برای پوست مفید است ولی میزان اسیدیته ی آن به قدری زیاد است که می تواند در تماس با آفتاب باعث ایجاد لکه های تیره ی پوستی شود. همچنین آب لیمو می تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود.
  • جوش شیرین (بیکینگ سودا): جوش شیرین با pH حدود ۸، خاصیت بازی داشته و به پوست شما استرس وارد می کند. این ماده به شکل چشمگیری باعث کاهش رطوبت و کم آبی پوست می شود.
  • سیر: در حالت خام، سیر می تواند باعث حساسیت، اگزما، التهاب و تاول های آبکی شود.
  • خمیر دندان: مواد موجود در خمیر دندان میکروب ها را از بین برده و چربی ها را جذب می کنند؛ اما می توانند باعث تحریک و خشکی پوست شما شوند.
  • شکر: به عنوان لایه بردار کریستالی بیش از حد خشن و آسیب زا است.
  • ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E می تواند باعث تحریک پوستی شود. همچنین تاثیر آن برای بهبود جای زخم اثبات نشده است.

بعضی از این مواد ممکن است طبیعی و مقرون به صرفه به نظر برسند، ولی بدیهی است که برای پوست ساخته نشده اند. حتی اگر بلافاصله عوارض جانبی استفاده از آن ها را احساس نکنید، این مواد ممکن است در بلند مدت یا به صورت تاخیری به پوست شما آسیب وارد کنند. بهترین کار استفاده از محصولاتی است که به طور اختصاصی برای پوست و صورت شما طراحی شده اند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (659 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان