برای سفت شدن دندان لق چه کنیم؟

  چهارشنبه، 14 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
برای سفت شدن دندان لق چه کنیم؟
هر دندان طبیعی تا حد جابجایی طبیعی دارد و لقی طبیعی که در دندان پزشکی موبالیتی می گویند هیچ اشکالی ندارد.بیماری لثه مشکلات پریو و مشکل در بافت های نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان آلوئول موجب لقی دندان ها می شود. در درمان های ارتدنسی برای دندان های لق شده دندان ها پس از تثبیت در محل جدید مجددا سفت می شوند.

هر دندان طبیعی تا حد جابجایی طبیعی دارد و لقی طبیعی که در دندان پزشکی موبالیتی می گویند هیچ اشکالی ندارد.بیماری لثه مشکلات پریو و مشکل در بافت های نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان آلوئول موجب لقی دندان ها می شود. در درمان های ارتدنسی برای دندان های لق شده دندان ها پس از تثبیت در محل جدید مجددا سفت می شوند.برخی بیماری های عمومی سیستمیک با تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان آلوئول موجب لقی دندان می شود. ضربه به دندان موجب شل شدن آن می شودکه این مورد خود بخود رفع می شود اما اگر رفع نشد باید حداقل 6 ماه بیمار تحت نظر دندان پزشک یا متخصص باشد تا در صورت نیاز ، درمان انجام شود تا دندان عفونت نکند.با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و مقداری از استخوان نگهدارنده تحلیل می رود و دندان لق می شود . لقی دندان در اثر جرم و پلاک میکروبی است و در مراحل اولیه بیماری های لثه و بافتهای اطراف دندان دیده نمی شود.دندان هایی که لق شده به نظر می رسند گاهی بلندتر شده و فاصله قابل ملاحظه ای بین دندان و ریشه آن پدید می آید. این عارضه نشانه یک بیماری لثوی به نام التهاب لثه است که دندان را در معرض خطر قرار می دهد.

برای سفت شدن دندان لق چه کنیم؟

روغن کشی

قبل از اینکه صبح زودان های خود را مسواک بزنید، روغن نارگیل را به مدت 15 الی 20 دقیقه در دهان خود غرغره کنید. سپس روغن را از دهان تان خارج کنید و دهان خود را با آب گرم بشوئید. بعد از آن دندان های خود را مثل همیشه مسواک بزنید.علاوه بر روغن نارگیل شما می توانید از روغن های کنجد و زیتون نیز استفاده کنید. هر روز صبح این عمل را تکرار کنید. همینطور شما می توانید بجای صبح زود، قبل از خواب نیز دندان های تان را روغن کشی کنید.

روغن کشی دندان یکی از روش های محبوب خانگی برای درمان مشکلات دندان در بین مردم می باشد که در طول سال های اخیر توسط دندانپزشکان نیز پذیرفته شده است. روغن کشی دندان مزایای زیادی برای سلامت دهان و دندان‏ها دارد و می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند و باعث سفت شدن دندان های لق شود. همینطور روغن کشی دندان باکتری ها و پلاک دهان را از بین می برد و لثه ها را تقویت می کند.

پودر آملا

پودر آملا را با آب ترکیب کنید و سپس دهان خود را با این ترکیب بشوئید. هر روز این کار را انجام دهید.

کلسیم و ویتامین D

کلسیم و ویتامین D برای سلامت و بهداشت دهان و دندان ‏ها ضروری هستند و کمبود آن ها می تواند منجر به لق شدن و شکستگی دندان ها شود. شما می توانید بدین منظور از مکمل های رژیم غذایی استفاده کنید.

سیر

سیر را به تکه های نازکی برش دهید و یکی دو تکه از آن را بین لثه دندان آسیب دیده و گونه قرار دهید. شما می توانید این عمل را دو سه بار در طول روز تکرار کنید و مدتی آن را داخل دهان تان نگه دارید.

پیشگیری

از لق شدن دندان ها همیشه نمی توان جلوگیری نمود، اما افراد می توانند اقدامات لازم را برای کاهش این خطر انجام دهند. دستورالعمل زیر برای حفظ سلامت دندانها و لثه توصیه می شود:

  • دندان های خود را به طور کامل دو بار در روز مسواک کنید.
  • یکبار در روز حتما از نخ دندان استفاده کنید البته بهتر است با راهنمایی پزشک از مسواکهای بین دندانی استفاده کنید.
  • خودداری از استعمال دخانیات و سیگار
  • مراجعه به دندانپزشک برای معاینات دوره ای و جرم گیری
  • در حین ورزش، از یک گارد مناسب دهان استفاده کنید
  • از یک گارد شبانه برای جلوگیری از ساییش دندانها در طول شب استفاده کنید
  • از پزشک خود درباره مکمل های کلسیم و ویتامین D برای پیشگیری از پوکی استخوان سوال کنید
  • دیابت خود را بخوبی کنترل کنید، زیرا دیابت عامل خطری برای بیماری لثه است
  • از تاثیر داروهایی که مصرف می کنید بر سلامت دندان های خود آگاه باشید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (661 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (175 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (167 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (132 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (104 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (96 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (84 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (76 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو