برنامه غذایی مناسب برای دیالیزی ها

  یکشنبه، 26 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
برنامه غذایی مناسب برای دیالیزی ها
وقتی کلیه های شما دیگر قادر به حذف مواد زاید از بدن نباشند پزشک ممکن است دیالیز را تجویز کند. درنتیجه تنظیم یک برنامه غذایی برای کمک به حفظ برخی مواد مغذی خاص در خون مهم است.

اکثر بیماران استفاده كننده از دستگاه های دیالیز، بیشتر هفته ای سه بار برای دفع سموم بدن به مركز درمانی كه خدمات دیالیز ارائه می دهد، رجوع می كنند و این گروه از بیماران باید علاوه بر این كه فرآیند درمان خود را قطع نمایند از الگوهای غذایی مخصوصی نیز استفاده كنند.

چرا یک بیمار دیالیزی نیازبه یک رژیم خاص دارد؟

به دلیل اینکه کلیه های شما توانایی دفع مواد زاید و مایعات اضافی موجود در خون شما را به اندازه کافی ندارد، بنابراین ممکن است بدن شما نیازهای خاص از جمله محدودیت مایعات و تغییر دریافت های غذایی خاصی در رژیم تان داشته باشد.
دقت کنید که می بایست :

  • نوع و مقدار صحیحی از غذاها را در رژیم تان مصرف نمایید.
  • طبق دستور پزشکان نوبت های همودیالیز را بصورت مرتب انجام دهید.
  • داروهای تجویزی پزشکان را درست و مرتب مصرف نمایید.

رژیم غذایی شما بسیار مهم است. بسیار مهم است که مقدارهای صحیح از پروتیین، کالری، مایعات، ویتامین ها و مینرال ها (مواد معدنی) را روزانه دریافت نمایید. متخصص تغذیه به شما کمک خواهد کرد که برنامه وعده های غذایی را طوری تنظیم کنید که از برقراری تعادل در رژیم تان و بهبود وضعیت بدنتان اطمینان حاصل شود.

چگونه تغذیه مناسب میتواند باعث سلامت بیشتر بیمار دیالیزی شود؟

زمانیکه شما دیالیز می شوید، بدنتان نیازهای خاصی دارد. وقتی درست غذا بخورید، سالم تر خواهید بود. تغذیه ناکافی شما می تواند خطر بیماری را در شما افزایش دهد.
تیم درمانی باید به میزان ذخایر چربی و ماهیچه در صورت، دست ها، بازوها، شانه ها، و پاهای شما توجه نمایند. تیم درمانی دیالیز میبایست به تغییرات پروتیین های خون شما به خصوص آلبومین دقت نماید. تغییر در میزان آلبومین خون میتواند نشان دهنده از دست دادن پروتئین بدن باشد. پزشک با انجام آزمایشات لازم و انجام معاینات و مشاهدات بالینی میتواند در مورد کافی بودن انجام دیالیز برای شما تصمیم گرفته و اطمینان حاصل نماید. همچنین انجام آزمایشات میتواند اطلاعاتی در مورد میزان دریافت پروتیین و برقراری تعادل بدن بدهد و متخصص تغذیه میتواند با استفاده از این اطلاعات و میزان آلبومین خون و تغییرات اشتهای شما، در مورد میزان دریافت های غذایی صحیح شما اطمینان حاصل نماید.

رژیم غذایی یك بیمار دیالیزی باید یك رژیم غذایی كم چرب، كم نمك و كم پروتئین باشد.
مثلا یك بیمار دیالیزی باید تا مقدار امكان از گوشت قرمز كمتر استفاده نماید، در غذاهای خود تا جایی كه می تواند از نمك استفاده نكرده و از مصرف حبوبات نیز خودداری كند.

  • مصرف آب

یک فرد همودیالیزی به دلیل عدم کارکرد کلیه ها، ادرار تولید نمی کند یا میزان ادرار وی بسیار اندک است. ازاین رو لازم است فرد همودیالیزی ازمیزان ادرارش بطور دقیق باخبر باشد. به عنوان مثال اگر فرد دیالیزی روزانه در ۲۴ ساعت ۱۵۰۰ سی سی ادرار دارد، باید روزانه ۱۵۰۰ بیشتر آب ننوشد، یا اگر میزان ادرار وی کمتر از۱۰۰۰ سی سی است، میزان مصرف آب نیز باید در وی بین ۱۲۰۰-۸۰۰ سی سی باشد. مصرف بیش از این مقدار آب سیستم قلبی عروقی را مختل میکند وسبب بهم خوردن وضعیت عمومی بدن می شود.

  • مصرف نمک

فرد دیالیزی می بایست مصرف نمک را در روز به کمتر از ۱.۵-۱ گرم کاهش دهد. این میزان نمک هم در غذاهای عادی همچون نان و برنج وجود دارد، ازاین رو نمک را به غذای فرد دیالیزی اضافه نکنید.

  • مصرف میوه جات

میوه های حاوی پتاسیم همچون موز، هندوانه، گوجه فرنگی، کیوی و آناناس میتوانند پتاسیم فرد دیالیزی را بالا ببرند و او را درمعرض عارضه بسیار کشنده ایست قلبی قرار دهند. از این رو سعی شود در مصرف این گونه میوه ها تا حدامکان پرهیز گردد میوه های مناسب برای بیماران دیالیزی خیار و سیب است.

  • مصرف گوشت

یک فرد دیالیزی روزانه به 12 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود نیاز دارد. ازاین رو اگر فردی ۷۰ کیلوگرم وزن دارد، باید روزانه ۱۵۰-۱۰۰ گرم گوشت سفید بدون چربی واستخوان مصرف کند.

  • مصرف چربی

هم اکنون علت ۵۰ درصد مرگ افراد دیالیزی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی متاثر از چربی بالاست. ازاین رو روغن های مصرفی فرد دیالیزی می بایست از چربی های گیاهی حاوی چربی امگا3 باشد. همچنین این نکته فراموش نشود که هر فرد دیالیزی روزانه به بیشتر از ۳۰ الی ۳۵ کیلو کالری به ازای هرکیلوگرم وزنش نیاز داد، ازاین رو انرژی بیشتر مصرف نکند و چربی مصرفی خود را نیز براساس همین میزان کالری غذایی تنظیم کند.

بیشتر بیماران استفاده کننده از دستگاههای دیالیز معمولا هفته ای سه بار برای دفع سموم بدن به مرکز درمانی که خدمات دیالیز ارائه می دهد، مراجعه می کنند واین گروه از بیماران باید علاوه بر اینکه فرایند درمان خود را قطع نکنند از الگوهای غذایی خاصی نیز استفاده کنند.

توصیه:

ورزش را ترک نکنید. شاید کمتر بیماری ای را بتوان نام برد که در آن ورزش کردن موجب حاد شدن بیماری شود. داشتن تحرک ونشاط، علاوه بر این که از نظر جسمی به بهبود بیماری ها کمک می کند، در ارتقای روحیه فرد بیمار نیز تاثیر شگرفی دارد.

ورزش کردن برای بیمار دیالیزی ممنوع نیست، بلکه این گروه ازبیماران هم می توانند ورزش کنند، فقط باید مراقب باشند که از انجام ورزش های سنگین امتناع کنند و ورزش های معمولی و سبک را انجام دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (296 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (245 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (121 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (96 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (74 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (50 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (40 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
دهن کجی رامبد جوان به هویت ایرانی با شناسنامه خارجی نوزادش/ کاسبی همسر نگار جواهریان با یک مشت شعار وطن دوستانه
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت