بهترین خمیر دندان شامل چه ویژگی هایی است؟

  چهارشنبه، 24 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
بهترین خمیر دندان شامل چه ویژگی هایی است؟
هرکس باید دست‌کم دو بار در روز، دندان‌های خود را با خمیر دندان دارای فلوراید بشوید. فرمول‌های شیمیایی مختلفی از فلوراید در تولید خمیردندان‌ها به کار گرفته می‌شود، اما تمام آنها ویژگی مشترکی دارند: توانایی مبارزه با ایجاد حفره و مقابله با پوسیدگی دندان.

گرچه دندانپزشکان فرق چندانی بین خمیردندان ها قایل نیستند، ولی خمیردندان ها انواع مختلفی دارند که شناخت آنها به بهداشت بیشتر دهان و دندان کمک می کند،چراکه هر یک از خمیردندان ها، خاصیت خاص خودرادارند، مثلاً خمیردندان هایی که حاوی نیترات پتاسیم هستند، برای مبارزه با حساسیت دندان ها و خمیردندان های حاوی سیترات روی برای مبارزه با التهابات لثه بهترین انتخابند.موادساینده شامل دی اکسیدسیلیکون، سیلیکات پتاسیم و آلومنیوم است. بیشتر خمیردندان هایی که با این نام در بازار وجود دارد طوری ساخته شده اند که بیشتر باعث تمیزی و شفافیت دندان ها و کمتر باعث سائیدگی آن می شوند. باید توجه داشت هنگام استفاده از این خمیردندان ها نباید با فشار شدید مسواک را روی دندان کشید، چراکه احتمال سایش دندان در این موارد وجود دارد و موجب عقب رفتن لثه و عریان شدن عاج دندان می شود. مواد پاک کننده داخل این خمیر دندان باعث تمیزتر شدن دندان ها می شود، ولی نباید خمیردندانی خرید که حاوی مقادیر زیادی مواد ساینده باشد، چراکه وجود بیش از حد آن به مینای دندان ها آسیب زده و موجب حساسیت آنها می شود.

بیشتر دندان پزشکان فلوراید را مهم و ضروری می دانند

در وب سایت انجمن دندان پزشکی آمریکا گفته شده است که هرکس باید دست کم دو بار در روز، دندان های خود را با خمیر دندان دارای فلوراید بشوید. فرمول های شیمیایی مختلفی از فلوراید در تولید خمیردندان ها به کار گرفته می شود، اما تمام آنها ویژگی مشترکی دارند: توانایی مبارزه با ایجاد حفره و مقابله با پوسیدگی دندان. در بعضی از خمیر دندان هایی که با مواد طبیعی ساخته می شوند، خبری از فلوراید نیست.

مصرف این ماده برای کودکان زیر شِش سال هم توصیه نمی شود. اما تمام اینها دلیل نمی شود که به سراغ خمیر دندانی بروید که فاقد فلوراید است، زیرا به باور بیشتر متخصصان و پزشکان، اثرگذاری فلوراید در سلامت و مقاومت دندان در برابر پوسیدگی و خرابی، بیشتر از مصرف خمیر دندان هایی است که فاقد این ماده اند.

مشورت با پزشک قبل از خرید خمیر دندان ضروری است

مراجعه به دندان پزشک و معاینات چندماه یک بار، یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در طول سال انجام بدهید. نگذارید دندان ها عفونت کنند و بپوسند و بعد به پزشک مراجعه کنید. با رفتن به مطب دندان پزشک، از اوضاع دهان، دندان و لثه ها باخبر و متوجه می شوید که باید چه مسواک و خمیردندانی بخرید. دندان پزشک با توجه به نوع نیازتان به شما می گوید که باید خمیر دندان سفیدکننده، مخصوص دندان های حساس یا … تهیه کنید. مثلا اگر دندان های تان حساس باشد اما ندانید و به سراغ خمیر دندان هایی قوی و مخصوصِ نوع دیگری از دندان بروید، به مشکل برخواهید خورد. پس حتی اگر بهترین خمیر دندان را هم بخرید اما نوع آن با نوع دندان و نیازهای تان سازگار نباشد، در مسیر حفظ سلامت دهان و دندان باز هم راه به جایی نخواهید برد.

با احتیاط به سراغ خمیر دندان های سفیدکننده بروید

خمیر دندان های سفیدکننده دارای مواد شیمیایی قوی برای براق و سفید کردن دندان هستند. البته این مواد شیمیایی هم تحت نظر پزشکان و بادقت در خمیر دندان ها استفاده می شوند و خطرناک نیستند. ولی اگر دندان هایی حساس دارید، شاید مصرف مواد شیمیایی قوی باعث تحریک دندان و لثه ها شود و حساسیت های دندان تان افزایش پیدا کند. درصورتی که دندان های تان حساس است، باید با پزشک دربارۀ مصرف خمیر دندان های سفیدکننده مشورت کنید.

برچسب و اطلاعات محصول را به دقت بخوانید

همیشه اطلاعاتی را که روی بسته خمیردندان ها نوشته می شود به دقت بررسی کنید. بعضی از خمیر دندان ها مخصوص استفادۀ بزرگ سالان و کودکان بالای شِش سال هستند. بعضی از خمیر دندان ها را هم نباید به طور مداوم مصرف کرد. به عبارت دیگر، نباید از بعضی محصولات به عنوان خمیر دندان اصلی و روزانه استفاده کرد. در نتیجه، به اطلاعات روی جعبه خمیر دندان ها دقت کنید و اگر خمیر دندانی خارجی خریده اید و نمی توانید روی آن را بخوانید، از کسانی که دانش انگلیسی دارند کمک بگیرید یا از مترجم گوگل برای ترجمۀ جملات روی محصول استفاده کنید.

مواد سازندۀ هر خمیر دندان را هم به دقت بررسی کنید. شاید به نظرتان این همه وسواس برای خریدن یک عدد خمیر دندانِ ناقابل لازم نیست. اگر این طور فکر می کنید، سخت در اشتباه هستید. رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به سلامت آن از مهم ترین چیزهایی است که باید در طول روز در نظر بگیرید. پس اهمیت این موضوع را دست کم نگیرید. بیشتر خمیردندان ها حاوی مواد طعم دهنده، شیرین کننده و مواد شیمیایی مختلف هستند. هرقدر مواد سازندۀ یک محصولْ بیشتر باشد، احتمال اینکه بالاخره یکی از مواد موجود در آن اذیت تان کند هم بیشتر می شود. پس این نکته را به خاطر بسپارید و برای کم کردن خطر حساس شدن دندان ها یا آزردگی دهان از خمیر دندان هایی استفاده کنید که مواد سازندۀ پرشماری ندارند.

سفید کردن

خمیردندان های سفیدکننده معمولاً حاوی ذرات خراشنده یا مواد شیمیایی هستند که دندان ها را پولیش می زنند یا با اتصال به مواد رنگی رسوب کرده روی دندان ها آن ها را می زدایند.اگر دندان های حساس دارید، بهتر است از خمیردندان های سفیدکننده اجتناب کنید.
این نکات را هم در انتخاب خمیر دندان در نظر داشته باشید:خمیردندان هایی را انتخاب کنید که سازمان های بهداشتی و انجمن های علمی دندانپزشکی مانند انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) آن ها را تأیید کرده باشند.مراقب خمیردندان های تقلبی که اغلب در چین تولید می شوند و ممکن است حاوی مواد سمی باشند، باشید.به نیاز خودتان و خانواده تان توجه داشته باشید.مادامی که خمیردندانی فلوراید دار باشد، برای استفاده مناسب است و انتخاب برند خمیر دندان به انتخاب شخصی و ترجیح شما بستگی دارد.

اگر می خواهید خمیردندان ساخته شده از مواد طبیعی استفاده کنید ، باید خمیردندانی که سازمان های بهداشتی آن را تأیید کرده اند، انتخاب کنید و توجه داشته باشد که خمیردندان های طبیعی معمولاً حاوی فلوراید نیستند.برای بچه ها می توانید خمیردندان های با رایحه میوه ای مانند توت فرنگی یا با رایحه آدامس بادکنکی انتخاب کنید تا به مسواک زدن علاقه پیدا کنند.اگر می خواهید سفیدی دندان هایتان را بازگردانید، می توانید خمیردندان های سفیدکننده یا خمیردندان های حاوی جوش شیرین (بیکینگ سودا) انتخاب کنید

اشکال گوناگون خمیردندان مانند خمیر، ژل یا محلول باشند که ارجحیت چندانی به هم ندارند، اما انواع به شکل خمیر یا ژل بیشتر به دندان می چسبند و مسواک زدن را راحت تر می کنند. اگر مشکل بوی بدن دهان دارید، می توانید از انواعی از خمیردندان را که دهان را خوشبو می کنند، استفاده کنید که حاوی اجزایی هستند که بوی بدن دهان را می پوشانند یا با باکتری های عامل ایجاد بوی بد را از بین می برند.به یا د داشته باشید که شستن دهان پس از استفاده از هر خمیردندانی از جمله خمیردندان های برای دندان های حساس اثرات آن ها را کاهش می دهد، چرا که اجزای موجود در آن ها زمان لازم برای جذب شدن به درون دندان و لثه ها را پیدا نمی کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (188 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (174 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (166 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (111 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (93 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (84 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (76 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (71 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (52 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (50 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (48 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) الهام چرخنده با ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد / الهام چرخنده : چون قلبم تقوا داشت الان ظاهرم رو شبیه به قلبم کردم (41 نظر)
تیتر امروز   
(تصاویر) انقراض دایناسور ها یا یک دروغ تاریخی؟!/ کشف دایناسور هایی که هنوز زنده اند شمارا حیرت زده میکند!
عکس دونفره‌ی اکبر عبدی و همسرش در تراس دلباز و بزرگ خانه‌/ چه مبلمان خوشگلی هم واسه تراس زیباشون در نظر گرفتن!
با 8 مورد عجیبی که عمر را کوتاه می‌کنند آشنا شوید
(ویدئو) دور دور فوق لوکس محمدرضا گلزار با بنز کروک و مشکی در خیابان فرشته تهران!
(ویدئو) خاطره جالب امیر جعفری درباره اولین حضورش جلو دوربین و لو دادن اولین دستمزدش
(عکس) ابراز علاقه‌ی صاف و ساده‌ی نعیمه نظام‌دوست به دو مرد بسیار جذاب و خوش‌استایل
افتخارات مادران قهرمان در پارالمپیک 2024 پاریس
(تصاویر)ترسناک ترین سرسره آبی جهان که از بین کوسه های گوشت خوار می گذرد کجاست؟
(تصاویر) تنها جزیره ایرانی دریای خزر که یک نفر در آن زندگی می کند!
(ویدئو) تقلید صدای زیبا و فوق العاده هنرمندانه محمدرضا علیمردانی از بازیگران در برنامه خندوانه/ فقط تقلید صدای رامبد جوان
ماجرای تمام و کمال عقد پسر سیدمحمد خاتمی ، عمادالدین/ از عاقد جشن تا مهریه و شغل عروس
(عکس) از آخرین لذت های تابستانی مینا مختاری،همسر بهرام رادان کنار استخر
بازنشر گفتگو با بازیگر نقش نوجوانی پیامبر (ص) به مناسبت ایام وفات آن حضرت
(ویدیو) روش خلاقانه‌ی علی ضیا، مجری سابق صدا و سیما، برای گله‌گزاری از بانویی که دوستش دارد/ آخه گله گزاری اینقدر لطیف و مهربون دیده بودین؟
چه عاملی باعث دو نیم شدن تخته سنگ مرموز النسلا عربستان شد؟
منتخب روز   
در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی