فلوراید موجود در خمیر دندان کودکان؛ مفید است یا مضر؟

  چهارشنبه، 24 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
فلوراید موجود در خمیر دندان کودکان؛ مفید است یا مضر؟
فلوراید یکی از مواد ضروری در هر خمیر دندان است. فرقی نمی‌کند که خمیر دندان را برای کودک خریداری می‌کنید یا خودتان. در هر حال، وجود این ماده برای جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها ضروری است.

بهداشت دهان و دندان در سنین کودکی و نوجوانی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل لزوم آموزش و نحوه استفاده از خمیردندان های مناسب برای کودکان برای والدین ضروری است، در این مقاله نحوه استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان در سنین مختلف را برای شما قرار داده ایم.اجزای خمیردندانهای کودکان متناسب با سن آن ها تعدیل شده اند. هدف این است که با کاربرد آن ها، هم دندانهای کودک تمیز شوند و سالم باقی بمانند و هم عارضه خاصی برای کودک نداشته باشد. همچنین نوع بسته بندی و طعم خمیردندانهای کودکان، عموما به صورتی است که برای آن ها جذاب باشد.

حفظ سلامت دهان و دندان و تبدیل مسواک زدن به یک عادت همیشگی برای کودکان، یکی از اهداف اساسی والدین از تشویق کوکان به مسواک زدن است. خمیر دندان های حاوی فلوراید به سبب قابلیت پیشگیری از پوسیدگی برای کودکان و بزرگسالان بسیار مفید است .

زمانی که مسواک های مخصوص کودکان به تولید انبوه نرسیده بود و در بازار تیوپ های متعدد خمیر دندان ویژه کودکان با اشکال زیبا و جذاب و طعم های متنوع تولید نمی شد تشویق کودکان به مسواک دشوارتر بود طعم خمیر دندان ویژه بزرگسالان برای کودکان غیر قابل تحمل بود و باعث فرار آنها از مسواک می شد.

اما شکل های جذاب عروسکی و رنگ های متنوع مسواک ها به همراه طعم های متنوع میوه ها و خمیر دندان های ژله ای باعث علاقمندی مسواک زدن برای بچه ها می شود حتی بعضی بچه ها به بهانه چشیدن طعم بعضی خمیر دندان ها مسواک می زنند.

فلوراید؛ مفید یا مضر؟

فلوراید یکی از مواد ضروری در هر خمیر دندان است. فرقی نمی کند که خمیر دندان را برای کودک خریداری می کنید یا خودتان. در هر حال، وجود این ماده برای جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان ها ضروری است. این ماده معدنی، دندان ها را قوی می کند و اجازه سایش و از بین رفتن مینای دندان را نمی دهد. البته یادتان باشد که کودک بعد از شست وشوی دندان ها، خمیر دندان را تُف کند و دهانش را آب بکشد. زیرا در صورت ورود فلوراید به معده، مشکلاتی نظیر فلوئوروزیس دندانی به وجود می آید. به همین دلیل است که دندان پزشکان، استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید را برای کودکان زیر دو سال مجاز نمی دانند. چون احتمال دارد که این گروه سنی از کودکان نتوانند خمیر دندان را به درستی از دهان خارج کنند و با قورت دادن آن دچار مشکلات معده و… شوند.

البته در سال های اخیر، انجمن ها و سازمان هایی مانند انجمن دندانپزشکان آمریکا، مصرف خمیر دندان های حاوی فلوراید را برای همه کودکان حتی در سنین زیر دو سال هم مجاز اعلام کرده اند. فقط نکته مهمی که در این باره وجود دارد، این است که کودکان زیر سه سال باید مقدار بسیار اندکی خمیردندان را روی مسواک بگذارند و کودکان بالای سه سال هم باید به اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک بگذارند. باید قبول کرد که احتمال دارد کودکان زیر سه سال، خمیردندان را قورت بدهند. پس شاید بهتر باشد که از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده نکنند.

خمیر دندان مناسب کودکان چیست ؟

پیش از هرچیز باید به این نکته توجه کرد که سن کودک چقدر است و ایا توانایی بیرون ریختن و قورت ندادن خمیر دندان را دارد یا نه ؟ برای کودکان زیر ۲ سال استفاده از خمیردندان را توصیه نمی کنیم . همان مسواک خیس کافی است .از ۲ تا ۳ سالگی در صورتی که کودک دندان پوسیده نداشته باشد باز هم استفاده از خمیردندان نیازی نیست. اما اگر دندان پوسیده داشته باشد و البته کودک بتواند بلع خود را کنترل کند میتوانید از نوع بدون فلوراید که اکثرا به صورت ژل در داروخانه ها عرضه می شوند استفاده کرد . مدل مناسب برای این سن orajel می باشدبرای کودکان بالای ۳ سال باید از خمیر دندان استفاده شود . و با توجه به توانایی کودک تصمیم به استفاده از نوع فلوراید دار می شود .
مدل مناسب برای این گروه خمیردندان میس_ویک (miss wake) می باشد که علاوه بر فلوراید شامل یون کلسیم هست و با نفوذ در ساختار دندان آن را محکم تر می کند .به علاوه silca که حاوی فلوراید است نیز توصیه گردد .پس از سن ۶ سالگی در صورت پذیرفتن طعم خمیر دندان می توان از مدل بزرگسال استفاده کرد .به هیچ عنوان از خمیر دندان هایی که حاوی موادساینده و یا سفیدکننده هستند برای کودکان استفاده نشود .چرا که باعث حساس شدن دندانها و به مرور تحلیل لثه میشود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (188 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (174 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (167 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (111 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (93 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (84 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (76 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (71 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (52 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (51 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (48 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) الهام چرخنده با ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد / الهام چرخنده : چون قلبم تقوا داشت الان ظاهرم رو شبیه به قلبم کردم (41 نظر)
تیتر امروز   
(تصاویر) انقراض دایناسور ها یا یک دروغ تاریخی؟!/ کشف دایناسور هایی که هنوز زنده اند شمارا حیرت زده میکند!
عکس دونفره‌ی اکبر عبدی و همسرش در تراس دلباز و بزرگ خانه‌/ چه مبلمان خوشگلی هم واسه تراس زیباشون در نظر گرفتن!
با 8 مورد عجیبی که عمر را کوتاه می‌کنند آشنا شوید
(ویدئو) دور دور فوق لوکس محمدرضا گلزار با بنز کروک و مشکی در خیابان فرشته تهران!
(ویدئو) خاطره جالب امیر جعفری درباره اولین حضورش جلو دوربین و لو دادن اولین دستمزدش
(عکس) ابراز علاقه‌ی صاف و ساده‌ی نعیمه نظام‌دوست به دو مرد بسیار جذاب و خوش‌استایل
افتخارات مادران قهرمان در پارالمپیک 2024 پاریس
(تصاویر)ترسناک ترین سرسره آبی جهان که از بین کوسه های گوشت خوار می گذرد کجاست؟
(تصاویر) تنها جزیره ایرانی دریای خزر که یک نفر در آن زندگی می کند!
(ویدئو) تقلید صدای زیبا و فوق العاده هنرمندانه محمدرضا علیمردانی از بازیگران در برنامه خندوانه/ فقط تقلید صدای رامبد جوان
ماجرای تمام و کمال عقد پسر سیدمحمد خاتمی ، عمادالدین/ از عاقد جشن تا مهریه و شغل عروس
(عکس) از آخرین لذت های تابستانی مینا مختاری،همسر بهرام رادان کنار استخر
بازنشر گفتگو با بازیگر نقش نوجوانی پیامبر (ص) به مناسبت ایام وفات آن حضرت
(ویدیو) روش خلاقانه‌ی علی ضیا، مجری سابق صدا و سیما، برای گله‌گزاری از بانویی که دوستش دارد/ آخه گله گزاری اینقدر لطیف و مهربون دیده بودین؟
چه عاملی باعث دو نیم شدن تخته سنگ مرموز النسلا عربستان شد؟
منتخب روز   
در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی