انتخاب خمیر دندان مخصوص کودکان چگونه است؟

  چهارشنبه، 24 دی 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
انتخاب خمیر دندان مخصوص کودکان چگونه است؟
یکی از اهداف اساسی والدین از تشویق کوکان به مسواک زدن حفظ سلامت دهان و دندان و تبدیل مسواک زدن به یک عادت همیشگی است. استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود.

خمیر دندان چیست؟

خمیر دندان از مواد تمیز کننده زیر تشکیل شده است:

  • Humectant (که به کنترل رطوبت کمک می شود) و آب (75٪)
  • ساینده (20٪)
  • مواد کف کننده و طعم دهنده (2٪)
  • (2%) بافرهای pH
  • عامل رنگ دهنده، چسب، و مات کننده ها (1.5٪)
  • فلوراید (24/0٪)

مسواک زدن با خمیر دندان (به خصوص خمیر دندان با فلوراید) به موارد زیر کمک می شود:

  • پلاک را از بین می برد
  • در برابر پوسیدگی مقاومت می شود
  • ترمیم مجدد (تقویت مینای دندان که توسط اسیدها مورد حمله قرار گرفته است) را تقویت کنید
  • دندان ها را تمیز کرده و صیقل می دهد
  • لکه های دندان را پاک می کند
  • بوی دندان را بهبود می بخشد

درمورد اینکه بهترین زمان شروع استفاده از خمیر دندان کودک نوپا چیست با دندانپزشک یا پزشک کودک خود صحبت کنید.

ضرورت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان:

یکی از اهداف اساسی والدین از تشویق کوکان به مسواک زدن حفظ سلامت دهان و دندان و تبدیل مسواک زدن به یک عادت همیشگی است. استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود. مسواک زدن دندان ها باعث از بین رفتن پلاک های عامل پوسیدگی دندان و بیماری های لثوی می شود.

والدین برای ترغیب کودکشان برای مسواک زدن می توانند خمیر دندان های ویژه کودکان که اشکال زیبا و جذاب و طعم های متنوع دارد را انتخاب نمایند و مسواکی برای آنها بخرند که شکل های جذاب عروسکی و رنگ های متنوع دارد تا در آنها علاقمندی به مسواک زدن را ایجاد کنند

مراحل انتخاب خمیردندان مناسب :

به دنبال تاییدیه های ADA و پروانه بهداشت بر روی خمیر دندان و یا هر محصول مرتبط با دهان و دندان بگردید!

ممکن است انتخاب خمیردندانی با همچین تاییدیه ای کار آسانی باشد چون این مهر بر روی بسته به طور واضحی قابل مشاهده است اما لازم به ذکر است این مهر تایید می کند محصولی که خریداری می کنید، طبق ادعایی که دارد عمل می کند. مصرف کنندگان ممکن است به واسطه بازاریابی هوشمندانه، طرح های شیک یا ادعای داشتن عناصر تناوبی گول محصولاتی که کیفیت چندانی ندارند را بخورند. اگر محصولی علامت استاندارد و بهداشت را نداشت، جای شک وجود دارد. به همین سادگی!

خمیردندان حاوی فلوراید را انتخاب کنید:

بیش از نیم قرن است که پیشنهاد خرید خمیردندانهای حاوی فلوراید را می دهند. وجود فلوراید برای استحکام دندانها، تمییزی شان، جلوگیری از پوسیدگی آن ها و انباشت موادی که بعدها تبدیل به پلاک می شوند ضروری می باشد اما مطمئن شوید که کودکتان تمام آن را بیرون می ریزد و سپس دهانش را آبکشی می کند زیرا قورت دادن بیش از حد فلوراید سبب بروز شرایطی به نام فلوئوروزیس می شود. فلوئوروزیس یک شرایط زیبایی به حساب می آید نه یک بیماری و خطر پوسیدگی را کاهش یا افزایش نمی دهد. درحالی که این ها بیشترین موارد ابتلا به فلوئوروزیس حاد نیستند اما می توانند تاثیرات روانی جدی بر کودکتان بگذارند.

فلوئوروزیس باعث پیدایش خط ها و رگه های سفیدی می شود که باعث تغییر در ظاهر دندان های دائمی خواهد شد. این زمانی اتفاق می افتد که دندان های زیر لثه کودکان در سنین پایین در معرض فلوراید قرار گرفته باشند. فلوراید بیش از حد باعث سنگ بستن دندان ها شده و خطرش در کودکان زیر 6 سال بیشتر است. شدت فلوئوروزیس به دوز مصرف شده بستگی دارد.

خمیر دندان کودک گیاهی

خمیر دندان های گیاهی برای کودکان بسیار مناسب هستند. این محصولات فاقد مواد مضر هستند و مینای دندان کودک را تخریب نمی کنند. برای مثال، ماده سدیم لورت سولفات (SLS) از جمله موادی است که برای کَف کردن بیشتر خمیر دندان به آن اضافه می شود و استفاده از آن باعث به وجود آمدن برفک در دهان بعضی از کودکان می شود. اما خمیردندان های گیاهی دیگر مواد مضر و خطرناک ندارند و تهدیدی برای سلامت دهان و دندان به شمار نمی روند. مواد سفیدکننده شیمیایی هم که باعث سایش مینای دندان کودکان می شوند. پس اگر به خمیردندان های گیاهی دسترسی دارید حتما از آنها برای کودکان تان استفاده کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (188 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (172 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (150 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (111 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (93 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (82 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (71 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (70 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (52 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (50 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (48 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) (فیلم) رونمایی از شعری که خود آیت‌الله خامنه‌ای سرودند (با صدای ایشان) / از شوق شکر خنده لبش جان نسپردم، شرمنده جانان ز گران جانی خویشم ... (37 نظر)
تیتر امروز   
اکبر عبدی خطاب به همسرش: بگو تو راه مهدکودک گولت زدم، الان یه کاری کن بیان به جرم کودک همسری بگیرنمون، تو 14 سالت بود من 93 ساله که نبودم من 20 و خورده ای سالم بود
فراخوان دانشگاه رازی برای جذب دستیار پژوهشی از میان دانش‌آموختگان ارشد و دکتری سال 1403
درخشش نام بانوی نخبهٔ ایرانی «مریم میرزاخانی» در دانشکدهٔ ریاضی دانشگاه اصفهان
چالش دقت/ حتی افرادی با قدرت بینایی 10 از 10 نتوانستند در 3 ثانیه 3 اختلاف در تصویر "کشاورز و گاو" پیدا کنند
(ویدئو) معرفی 10 نرم‌افزار انیمیشن‌سازی دوبعدی که شما را به یک حرفه‌ای تمام‌عیار تبدیل می‌کند و دنیای خلاقیت را به روی شما باز می‌کند
کتاب صوتی/ نامه‌های تاریخ‌ساز حضرت محمد (ص) به پادشاهان و فرمانروایان بزرگ تاریخ برای دعوت آنان به اسلام
نقد و بررسی جامع Inside Out 2، سفری هیجان‌انگیز به اعماق ذهن یک نوجوان در کشاکش احساسات جدید / آیا پیکسار توانسته با این دنباله محبوبیت قسمت اول را تکرار کند؟
تجلیل از دانش‌آموز ارومیه‌ای، رتبه برتر کنکور تجربی+ تصاویر
از مصاحبه تلخ فرشته حسینی به زبان انگلیسی تا اولین رئیس جمهور آرتیست در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403
(تصاویر) کشف شگفت‌انگیز ظرف ساسانی در گنجینه وایکینگ‌ها؛ پرده‌برداری از پیوندهای اسرارآمیز ایران باستان و شمال اروپا که تاریخ را از نو بازگو می‌کند
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند ایموجی‌ عجیب و غریب را در 4 ثانیه پیدا کنند
مدل هوش مصنوعی Magic با حافظه خارق‌العاده معرفی شد؛ 100 میلیون توکن پنجره زمینه/ سرمایه‌گذاری مدیرعامل سابق گوگل در استارت‌آپ
(تصاویر) نخستین وکیل با سندروم داون در مکزیک؛ عبور از موانع تحصیلی تا تغییر قوانین برای حمایت از معلولین و اصلاح جامعه، هدفی فراتر از وکالت با اراده‌ای بی‌نظیر!
چالش بازی فکری/ آیا مغز شما به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند این چالش 2 درصدی را حل کند؟ نمای بالای هرم را تشخیص دهید!
معادل فارسی گالری تصویب شد/ فرهنگستان زبان و ادب فارسی: ریشه گالری فرانسوی است
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید