بهترین رژیم غذایی برای لاغری چه خصوصیاتی دارد؟

  یکشنبه، 12 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بهترین رژیم غذایی برای لاغری چه خصوصیاتی دارد؟
رعایت یک رژیم غذایی سالم با توجه به توصیه های تغذیه ای که توسط متخصصان تغذیه ارائه می شود کمک بسزایی در حفظ سلامت ما و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها می شود. در مقاله زیر سعی برآن شده است که برخی از توصیه های ساده اما بسیار کاربردی را ارائه کنیم تا از این طریق بتوانیم بدن سالمی داشته باشیم.

امروزه به دلایل مختلفی نظیر استفاده از غذاهای فست فودی، ورزش نکردن، مشاغل کم تحرک و... بسیاری از افراد جامعه دچار اضافه وزن شده اند. از آنجایی که چاقی می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر دیابت، فشارخون و... شود. این افراد به دنبال رژیم لاغری سالم و اصولی هستند، تا بتوانند وزن خود را کاهش داده و آن را ثابت نگه دارند.به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی های یک رژیم لاغری سالم و اصولی، بیشتر آشنا کنیم.

اهمیت انتخاب رژیم لاغری سالم و اصولی

شاید شما نیز بارها تیتر رژیم های لاغری رایگان را در سایت های مختلف مشاهده کرده باشید یا اینکه افرادی را دیده باشید که از رژیم های تجویز شده برای دوستان یا نزدیکان خود استفاده می کنند. به نظر شما این رژیم ها چقدر سالم و اصولی هستند؟ آیا تأثیر این رژیم ها روی تمامی افراد یکسان است؟ در جواب به این سؤال ها باید بگویم، خیر!

متأسفانه امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که با پیروی کردن از این رژیم ها، دچار مشکلاتی نظیر ریزش مو، تیرگی پوست، کمبود ویتامین، ضعف عضلات و... شده اند؛ زیرا در تنظیم این رژیم ها شرایط فیزیکی و سلامتی بدن شما مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین در صورت استفاده از آن ها ممکن است بدن شما رژیم را ناسازگار دانسته و دچار عوارض جبران ناپذیری شوید.

رژیم لاغری سالم و اصولی به رژیم هایی گفته می شود که توسط متخصص تغذیه تنظیم شده اند. متخصص تغذیه پس از بررسی وضعیت سلامتی و شرایط فیزیکی شما بهترین و مناسب ترین رژیم لاغری را برای شما آماده می کند. از آنجایی که رژیم لاغری سالم و اصولی تنظیم شده توسط متخصص، کاملاً سازگار و متناسب با شرایط جسمی و سوابق پزشکی شما آماده می شود، امکان بروز عوارض ناشی از رژیم لاغری بسیار کم است.

بهترین رژیم غذایی برای لاغری

امروزه روش های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد اما همه آنها برای سلامت مفید نیستند. رژیم غذایی را انتخاب کنید که کیفیت زندگی تان را چند برابر کند. یادتان باشد قبل از اینکه رژیم غذایی را شروع کنید باید تمام جوانب آن را بررسی کنید و ببینید که آیا این رژیم مناسب شما هست یا خیر؟ و اینکه با رعایت این رژیم احتمال موفقیت شما وجود دارد یا خیر؟ موفقیت امری نسبی است و درصد بالای از آن بستگی به خودتان دارد. در این مقاله قصد داریم ویژگی های رژیم غذایی خوب را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید بهترین برنامه را انتخاب کنید. وقتی شما رژیم غذایی سالم را انتخاب می کنید زودتر به وزن متعادل می رسید. همچنین از انواع بیماری ها مثل دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و … در امان هستید.

رژیم غذایی خوب شامل تمام گروه های غذایی است

وقتی رژیم های تک غذایی را می گیرید برای شروع وزن تان به خوبی کاهش می یابد اما بعد از مدتی چون بدن از همه گروه های غذایی استفاده نمی کند دچار ضعف و بی حالی می شود و سراغ غذاهای مختلف می رود. در این شرایط اصلا مهم نیست که چه غذایی می خورید و تنها چیزی که بسیار مهم است رها شدن از ضعف بدنی است. بهترین برنامه غذایی باید کربوهیدرات، پروتئین و چربی را به صورت متعادل داشته باشد. این دقیقا همان ویژگی ست که در رژیم غذایی وجود دارد و خیلی راحت بدون احساس گرسنگی وزن را کم می کنید.

رژیم غذایی خوب از میوه و سبزیجات مختلف در طول روز استفاده می کند

میوه و سبزیجات فیبر بالایی دارند و در مدت زیادی در بدن باقی می مانند. در نتیجه سبب احساس سیری در طولانی مدت می شود. همچنین حجم زیادی از معده را پر می کند و دیگر سراغ غذاهای ناسالم مثل چیپس، پیتزا و .. نمی روید. به یاد داشته باشید که انواع مختلف میوه و سبزیجات را بخورید چون هر کدام مواد مغذی مختلفی دارد. مثلا میوه و سبزیجات سبز رنگ دارای آهن و کلسیم بالایی هستند.

رژیم غذایی خوب محرومیت غذایی ندارد

برخی افراد با شروع رژیم با خود فکر می کنند دیگر غذاهای مورد علاقه شان را نمی خورند اما وقتی رژیمی می گیرید که این حس را به واقعیت تبدیل می کند احساس ولع شما بیشتر می شود و میل بیشتری به غذا دارید. مثلا به جای خوردن یک شیرینی سه، چهارتا شیرینی می خورید اما اگر دقت کرده باشید در رژیم غذایی هیچ غذایی حذف نمی شود. در این رژیم شما انواع غذاها را بر اساس نیاز بدنتان دریافت می کنید. همچنین می توانید به راحتی در مهمانی ها، جشن ها و … شرکت کنید. شاید اصلا کسی هم متوجه نشود که شما رژیم هستید و بخواهند اصرار کنند که کمی دیگر غذا بخورید. حتی می توانید در کنار اعضای خانواده غذا بخورید چون غذای متفاوتی ندارید.

در رژیم غذایی خوب هیچ کدام از وعده های غذایی حذف نمی شود

وقتی در رژیمی وعده های غذایی حذف می شود سبب افزایش چربی شکمی و خطر مقاومت به انسولین می شود. همچنین سوخت و ساز، قدرت و عملکرد بدن و مقاومت به بیماری ها کم می شود و مشکلات بیشتری برای فرد به وجود می آید. چون وقتی یک وعده غذایی حذف می شود، بدن از موادمغذی ضروری محروم می شود اما در رژیم غذایی به همه این نکات توجه شده است یعنی شما سه وعده اصلی و سه میان وعده دارید که کمک می کند در وعده های اصلی کمتر غذا بخورید و زودتر سیر شوید. وقتی هم که سیر شوید زودتر از سر سفره کنار می روید و به کاهش وزن خود کمک کردید.

در رژیم غذایی خوب در مواقع گرسنگی، غذایی برای خوردن وجود دارد

بهترین رژیم غذایی رژیمی است که در آن احساس گرسنگی نداشته باشید و همیشه احساس سیری کنید. البته ممکن است گاهی اوقات گرسنه شوید که این اشکالی ندارد اما یک سری رژیم ها هست که می گوید تحمل کنید تا وعده اصلی (ناهار، شام، صبحانه) برسد و این کار را بسیار سخت می کند. در نتیجه اکثر افراد رژیم را نیمه رها می کنند. رژیم غذایی لیستی به نام غذاهای آزاد دارد که برای شما رژیمی ها در نظر گرفته است تا در مواقعی که گرسنه شدید نگران نباشید و با خیال راحت از این خوراکی های کم کالری مصرف کنید. خوردن این موادغذایی کم کالری مثل خیار، هویج، کلم، قارچ، قهوه و … مشکلی را برای رژیم به وجود نمی آورد.

در رژیم غذایی خوب صرفه اقتصادی وجود دارد

رژیمی خوب است که برای استفاده از آن مجبور نباشید هزینه های اضافی برای خرید داروهای لاغری مثل دمنوشها، قرص ها و غذاهای خاص پرداخت کنید. این دقیقا همان ویژگی است که در رژیم غذایی وجود دارد و شما تنها با کنترل غذاخوردن لاغر می شوید و نیازی به قرص های و روش های دیگر لاغری ندارید. مطمئنا با یک بار خرید برای همیشه سالم و تندرست خواهید بود.

رژیم غذایی خوب قابل دسترس است

رژیم هایی که مثل فروشگاه های اینترنتی هستند و با خرید رژیم دیگر آن را پیگیری نمی کنند اصلا مفید نیست. رژیمی خوب است که همیشه یک نفر همراهت باشد و که رژیم را فراموش نکنید.

مزایای داشتن یک رژیم غذایی سالم چیست؟

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان ها
  • داشتن سیستم ایمنی قوی تر
  • رسیدن به وزن مناسب و نگهداشتن آن
  • افزایش انرژی
  • خواب بهتر
  • افزایش تمرکز و عملکرد مغز
  • حال عمومی بهتر
  • تنظیم ادرار
  • داشتن پوست، مو و دندان سالم تر
  • حس سلامتی بیشتر
  • کمک به داشتن محیط زیستی سالم تر

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان