تفاوت کاهش سایز و کاهش وزن در رژیم لاغری

  دوشنبه، 20 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
تفاوت کاهش سایز و کاهش وزن در رژیم لاغری
اغلب به دنبال کاهش وزن هستیم و فقط به عددی که ترازو نشان میدهد توجه میکنیم… اما متاسفانه یا خوشبختانه توجه کردن به عددی که ترازو نشان میدهد اشتباهی بزرگ است.چرا؟ برای اینکه دلیل این موضوع را بدانید این مقاله را با دقت بخوانید.

تمرکز بر از دست دادن چربی، نه از دست دادن وزن هنگامی که در مورد از دست دادن وزن صحبت می کنید، معمولا هدف کاهش وزن است. در واقع می خواهید در اطراف ناحیه کمر، ران، شکم و سینه کاهش وزن داشته باشید. ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما می توان بدون کاهش وزن لاغرتر شد. این اتفاق زمانی می افتد که چربی بدن را از دست می دهید ولی عضله های بدن شما افزاش می یابد. در این صورت وزن شما ثابت باقی می ماند.

حقیقت درباره وزن شما

ترازو نمونه وزن شما را نشان می دهد، اما به شما نمی گوید که چقدر وزن در عضله، چربی، آب، استخوان ها یا اندام ها وجود دارد. یکی دیگر از دلایلی که وزن مقیاس بسیار قابل اعتماد نیست این است که همیشه در حال تغییر است. تغییرات وزن را در طول روز مشاهده خواهید کرد و این مسئله در اثر مقدار نوشیدنی و غذایی که می خوردی رخ می دهد.

ترازو دارای کاربردهای مهمی است. مطالعات نشان داده است افرادی که به طور مرتب خود را وزن می کنند، کاهش وزن را مشاهده می کنند. در حالیکه ترازو کاملا بی فایده نیست، اما ممکن است بهترین ابزار برای افرادی باشد که برنامه کاهش چربی را شروع کرده اند.

تمرکز بر از دست دادن چربی بسیار مهمتر از تمرکز بر وزن است. هنگامی که چربی بدن را از دست می دهید، تغییرات دائمی در بدن خود ایجاد می کنید، بنابراین بدن شما چربی را از دست داده و عضلات بیشتری خواهد داشت. وقتی وزن کم می کنید، می توانید آب یا حتی عضله از دست بدهید.

کاهش سایز و کاهش وزن چه فرقی می کنند؟

قبل از اینکه بدانیم کاهش سایز یا کاهش وزن کدام یک مهم تر است، باید تفاوت های اساسی بین این دو را بدانیم. بسیاری از اوقات پیش آمده که یک برنامه غذایی را به درستی انجام می دهید، اما هنوز عدد روی ترازو اضافه وزن شما را نشان می دهد؛ چاره چیست؟

بیاید یک بار دلیل اصلی و هدف مهم شما از لاغر کردن را بررسی کنیم. آیا شما در اندامتان، با استخوان ها، بافت های عضلانی و آب درون بدنتان مشکل دارید؟ قطعاً پاسخ شما خیر خواهد بود. مشکل اصلی همه کسانی که به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستند، بافت چربی های اضافه است. آنچه ترازو به ما نشان می دهد، مجموعه ای از تمام اعضا و بخش های بدن است و کاهش رقم ترازو به معنای کم شدن چربی ها نیست؛ بلکه این عدد فقط یک عدد مجموع است! در بسیاری از مواقع رقم روی ترازو با مصرف آب یا غذا به صورت لحظه ای تغییر می کند. پس بیاید یک قدم جلو برویم و حرفه ای شویم. بیاید همه توجه را روی ترازو نگذاریم، البته ما نمی گوییم کلا بیخیال ترازو شویم، ما می گوییم، به صورت اصولی وزن کم کنید و به فکر چربی سوزی باشید.

شاید تا به حال تفاوت اصلی کاهش سایز و کاهش وزن را متوجه شده باشید. کاهش وزن به معنی کم شدن وزن مجموع اعضای بدن است که در بسیاری از مواقع می تواند تحت تأثیر شرایط قرار بگیرد؛ اما کاهش سایز به معنای از بین رفتن بافت چربی و رسیدن به بافت عضلانی است. پس قطعاً اگر از شما پرسیدن کاهش سایز یا کاهش وزن کدام یک بهتر است؟ به سرعت بگویید کاهش سایز مهم تر است.

چرا کاهش سایز مهم تر از کاهش وزن است؟

قبل از اینکه یک برنامه کاهش وزن و رژیم لاغری را آغاز کنید، باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید؛ مانند یک موشک بالستیک که ابتدا محل اصابت خود را مشخص می کند! شما هم باید بدانید کدام بخش را می خواهید مورد هدف قرار دهید. هیچ کس از داشتن هیکلی خوش فرم و قوی بدش نمی آید، مشکل همه با چربی های اضافه، بافت شل و افتاده ای است که باعث می شود هیچ لباسی در تن به آن زیبایی که باید باشد، نباشد. دانستن تفاوت کاهش سایز یا کاهش وزن، ازاین جهت مهم است که شما را با هدف اصلی لاغری آشنا می کند. زمانی که سایز شما کاهش پیدا می کند، در واقع چربی سوزی به خوبی انجام شده است و شما به بافت عضلانی رسیده اید. در این زمان لباس ها اندازه می شوند و احساس سبکی خوبی به شما دست خواهد داد.
اما یک نکته مهم در کاهش سایز وجود دارد. یکی از دلایلی که باعث اهمیت کاهش سایز شده، این است که این اتفاق زمانی به مرحله عمل می رسد که رژیم لاغری شما با فعالیت بدنی همراه باشد؛ یعنی برای آنکه بتوانید سایز خود را کاهش دهید، حتماً باید تحرک را در دستور کار خود قرار دهید. فعالیت بدنی باعث می شود که رژیم غذایی شما سریع تر به نتیجه برسد و چربی سوزی به صورت دقیق تر و مفیدتر انجام شود.

یکی دیگر از فواید کاهش وزن همراه با فعالیت بدنی، ثبات لاغری است. مشکل بزرگی که بعد از رژیم لاغری برای بسیاری از افراد به وجود می آید، عدم ثبات وزن و بازگشت سریع به حالت قبل است. علت اصلی این اتفاق، توجه افراد به کاهش وزن است، نه کاهش سایز. پس به صورت خلاصه و کوتاه، در برنده ی جدال کاهش سایز یا کاهش وزن، کاهش سایز است. اگر می خواهید در رژیم لاغری خود به نتیجه برسید و طبق اصول لاغر شوید، به دنبال کاهش سایز باشید.

چگونه متوجه کاهش سایز خود شویم؟

برای تشخیص کاهش یا افزایش وزن، یک معیار سنجش وجود دارد به نام ترازو؛ اما چگونه متوجه کاهش سایز خود شویم؟ بسیاری از افراد برای ادامه دادن مسیر کاهش وزن خود، به انگیز نیاز دارند و این انگیزه را از عدد روی ترازو می گیرند؛ اما همان طور که گفتیم، ترازو نشان دهنده همه چیز نیست.برای اینکه متوجه کاهش سایز خود شوید، می توانید از چند ترفند استفاده کنید. در روش اول، اندام های مورد نظر خود را اندازه بگیرید، از ابتدای شروع رژیم اندازه ها را به فاصله های منظم ثبت کنید و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید. از این طریق میزان تأثیرگذاری رژیم خود را می توانید متوجه شوید.

در روش دوم می توانید سایز لباس ها و پوشاک خود را بررسی کنید. قطعاً بعد از یک دوره رژیم و فعالیت بدنی باید اندازه شما نسبت به لباس هایتان تغییر کند. می توانید برای ایجاد انگیزه، یک تی شرت یا شلوار با سایز کمتر را در کشوی خود داشته باشید، سپس بعد از چند مدت آن را بپوشید و آن قدر برنامه های خود را پیش ببرید که به سایز مورد نظر خود برسید.

زمان مناسب برای وزن کشی؟

بهترین زمان برای وزن کشی صبح ناشتا پس از اجابت مزاج و تخلیه روده ها و با یک لباس سبک و راحت است که وزن دقیق را نشان می دهد، که این اندازه گیری فقط باید هفته ای یک بار باشد.باید توجه داشت این کار نباید هر روز انجام شود زیرا اگر فردی هر روز کاهش وزن داشته باشد باید بدانیم که وی با چه روشی اقدام به کاهش وزن کرده است، درصورتی که کاهش وزن وی فقط با داشتن رژیم غذایی خاصی باشد باید توجه کرد که رژیم غذایی که هرروز کاهش نیم تا یک کیلویی به همراه دارد نه تنها چربی ها را از بین نمی برد بلکه فقط آب و املاح بدن به همراه بافت عضلانی را کاهش می دهد که این به هیچ عنوان اصولی نیست زیرا باعث می شود که فرد دچار بیماری شده و همچنین پوست بدنش به شدت شل و افتاده شود وعلاوه بر از دست دادن سلامتی از زیبایی و تناسب اندام نیز محروم می شود.

ترازو چگونه اشتباه عمل می کند؟

هنگامی که برای اولین بار یک برنامه را شروع کردید، ممکن است نیاز به تشویق و انگیزی بیشتری برای ادامه دادن آن داشته باشید تا مطمئن شوید برنامه اثر می کند. ممکن است مقیاس درست پیش نرود و شما را به اشتباه بیندازد:

  • همه چیز را اندازه گیری می کند:تعداد در مقیاس شامل همه چیز - ماهیچه ها، چربی، استخوان، اندام، چربی، غذا و آب است. به همین دلیل، مقیاس وزن شما می تواند یک عدد فریبنده باشد.
  • این تغییرات را در بدن شما نشان نمی دهد: اگر در حال انجام تمرینات قلبی هستید، می توانید بافت ماهیچه ای کم چرب را به صورت همان زمان ایجاد کنید. در این صورت، مقیاس ممکن است تغییر نکند، گرچه شما در حال لاغرتر شدن هستید.
  • این نشان دهنده سلامت شما نیست: مقیاس نمی تواند تفاوت بین چربی و عضله را بیان کند. این بدان معنی است که فرد می تواند وزن کمتری داشته باشد اما هنوز هم سطح ناسالم چربی در بدن داشته باشد.
  • این همیشه یک انگیزه مثبت نیست: تمرکز بر وزن ممکن است نتایج مثبتی که کسب کرده اید را پنهان کند، از جمله کاهش چربی، استقامت و سطوح انرژی بالاتر.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (84 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان