بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه سهام

  دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه سهام
کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، معمولا سهمیه کمی به افراد شرکت‌کننده خواهد رسید؛ با این حال، خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌خطر برای تجربه اولین سرمایه‌گذاری در بورس می باشد، زیرا بیشتر مواقع مقداری سود نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از متداول ترین سوال های سرمایه گذارن این است که: کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ یا بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه موقعی است؟ همان طور که خرید به موقع سهام یکی از مهمترین حرکتها در بازار سهام است، اینکه سرمایه گذار بداند که چه زمانی از سهام خریداری شده خارج شود و یا به عبارتی آن را به فروش برساند نیز نکته بسیار مهمی در تعیین سرنوشت سرمایه گذاران در بازار سهام به شمار می رود. از آنجا که اگر سهم عرضه اولیه شده به قیمت مناسبی عرضه شود معمولا رشد قیمت آن در طی چند روز اتفاق می افتد و به همین دلیل تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود ندارد. زمانی که شرکتی سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس اورراق بهادار عرضه می کند، اصطلاحا آن سهام عرضه اولیه شده است. به دلیل توانایی در حصول سود کم ریسک از عرضه اولیه ها، اقبال عمومی از آنها بالاست. حال پرسش اصلی اینجاست که چه زمانی باید عرضه اولیه ها را بفروشیم؟

✘ خرید عرضه اولیه سهام

همان طور که پیش از این نیز ذکر شد تجربه عرضه های اولیه پیشین ما را به این نتیجه می رساند که در تمامی عرضه های اولیه شرکت کنیم چون جز در موارد معدودی بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی محقق شده است. با این وجود بهتر است در مورد تحلیل های پیرامون سهام آماده عرضه اولیه مطالعه داشته باشید و چنانچه عموم تحلیل ها نمایانگر سودآور بودن خرید عرضه اولیه داشت آنگاه در عرضه اولیه شرکت کنید.

✘ چرا سهام عرضه اولیه شده با رشد قیمت روبه رو می شوند؟

همان طور که پیش از این نیز ذکر گردید دیدگاه مثبتی پیرامون عرضه اولیه سهام وجود دارد و این مسئله موجب می شود تا سرمایه گذاران مختلف تمایل به خرید سهام مزبور در روزهای معاملاتی بعد بشوند، این دسته از افراد به دلیل جذابیت بالایی که برای این سهام متصور هستند حاضرند تا در سقف قیمتی آن روز معاملاتی نیز سفارش خرید بگذارند و از این دریچه تقاضای سنگینی در سقف قیمتی برای سهم به وجود می آید و به اصطلاح صف خرید سنگینی برای آن به وجود می آید. حال سهامدار عمده متناسب با برنامه ریزی های خود اقدام به عرضه سهام به متقاضیان می کند و در نتیجه معاملات شکل می گیرد. این موضوع طی روزهای معاملاتی بعد نیز تکرار می گردد و این موضوع موجب ایجاد سود معاملاتی جذاب در عرضه اولیه سهام می گردد.

✘ فروش عرضه اولیه سهام از منظر تئوریک

از منظر تئوریک و بر اساس آنچه در دنیا رایج است قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به گونه ای تعیین می کنند تا شرکت کنندگان در عرضه اولیه بتوانند از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی بهره مند شوند. لازم به ذکر است که شرکت هایی که خواهان ورود به بورس هستند از طریق نهادهای مالی هم چون شرکت های تأمین سرمایه و یا شرکت های مشاور سرمایه گذاری مورد تائید سازمان بورس، ارزش گذاری می گردند و پس از آن سهامداران عمده با توجه به ارزش ذاتی به دست آمده قیمتی را جهت ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می دهند.

چهار عامل مهم موثر بر رشد قیمت سهم پس از عرضه اولیه در بورس :

تعداد سهام عرضه شده: هرچقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کمتری نیز وجود خواهند داشت

رفتار سهامدار عمده: اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند معمولا سهام رشد بیشتری می کند.

جو کلی بازار: در زمانی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش می شوند.

اخبار و شایعه های پیرامون سهم: گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده شکل می گیرد و افراد براساس این شایعات و اخبار تصمیم می گیرند.
تصمیم گیری برای فروش سهام بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را بفروشید ولی به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید.

حتی می توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری نمایید چون محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته می شود.

بطور کلی عرضه اولیه در بورس تهران اغلب اوقات با حواشی زیادی انجام می شود. معمولا سهم هایی که به تازگی در بورس عرضه می شوند تا مدتی مورد توجه قرار می گیرند ولی پس از مدتی از توجه به آنها کاسته می شود.

کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه های اولیه وجود دارد، معمولا سهمیه کمی به افراد شرکت کننده خواهد رسید؛ با این حال، خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی خطر برای تجربه اولین سرمایه گذاری در بورس می باشد، زیرا بیشتر مواقع مقداری سود نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد.

✘ فروش عرضه اولیه سهام در عمل

آنچه در عالم واقع اتفاق می افتد بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که پیش از این خدمت شما بیان شد و دارای جزییات بسیاری است که در ادامه خدمت شما تشریح خواهد شد. در ادامه توجه شما را به نکات ذیل جلب می نماییم:

✓ به تحلیل بنیادی انجام شده درباره شرکت توجه نمایید

خوشبختانه با ورود اینترنت در معاملات بورس و گسترش آن شاهد انتشار رایگان تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت های مختلف تحلیلگری و کارگزاری هستیم. حتماً دو تا ۵ تحلیل بنیادی از سایت هایی که به آن ها اطمینان دارید، مطالعه نموده و برآیند نظرات در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید. این موضوع می تواند نسبت به دیدگاه شما در رابطه با فروش عرضه اولیه مهم و مؤثر باشد. البته گاهی اوقات در تحلیل های انجام شده گران بودن قیمت سهام در عرضه اولیه نتیجه می شود. در این حالت چنانچه از چشم انداز صنعت و یا خاص نبودن سهامدار عمده مطمئن هستید می توانید در عرضه اولیه خرید نمایید. برای مثال سهم پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد سپ که دارای حاشیه هایی در زمان عرضه اولیه بود گران ارزیابی شد با این وجود این سهم حدود ۵۰ درصد بازدهی ایجاد کرد.

✓ به اندازه شرکت عرضه شده توجه نمایید

لازم به ذکر است که برای تعیین اندازه شرکت بایستی تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام( در مورد سهام آماده عرضه، قیمت تعیین شده در عرضه اولیه) ضرب نمایید و از این دریچه ارزش بازار سهام را محاسبه نمایید. معمولاً اگر ارزش ریالی به دست آمده کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد ریال بشود می توان گفت که این شرکت در سهام کوچک دسته بندی می گردد و چنانچه بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال شود در دسته شرکت های متوسط قرار گرفته و بالاتر از آن را معمولاً جزو شرکت های بزرگ به حساب می آوریم. برای مثال به دو سهم کشاورزی و دامپروری بینالود با نماد زبینا و پتروشیمی پارس با نماد پارس توجه فرمایید.

تعداد سهام زبینا: ۴۰۰ میلیون سهم

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه: ۱۵۲۴ریال

ارزش بازار شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود:

۴۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۱۵۲۴ = ۶۰۹۶۰۰۰۰۰۰۰۰

بنابراین زبینا جزو سهام کوچکی بوده که در بورس عرضه شده است.

تعداد سهام پارس: ۶ میلیارد

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه : ۲۴۰۰۰ ریال

ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس:

۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۲۴۰۰۰ = ۱۴۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

همان طور که مشاهده می کنید ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه ۱۴۴ هزار میلیارد ریال بوده است. نکته حائز اهمیت اینکه معمولاً شرکت های بزرگی مانند پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه تنها به میزان ارزش ذاتی خود رشد می کنند و معمولاً هیچ رفتار هیجانی در معاملات این سهام رؤیت نمی گردد. در حالی که در معاملات سهام کوچک چنین امری روی نمی دهد و بعضاً شاهد تحقق بازدهی های بالای ۵۰ درصد هم در آن بوده ایم. برای نمونه سهم زشگزا که متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد است پس از عرضه اولیه بازدهی ۷۴ درصدی را محقق کرده است.

✓ روند فعلی بازار را مدنظر قرار دهید

بازار بورس مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر دارای دوره های متفاوتی از رکود، رشد و رونق دارد و پس از آن مجدداً شروع روند نزولی را شاهد هستیم و این سیکل طی زمان به صورت متوالی اتفاق می افتد. اگر شرکتی در زمان رکود و یا نزول بازار عرضه گردد معمولاً به دلیل خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه افت پیدا می کند و به همین دلیل چون جو عمومی بازار منفی هست تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین تر از دوران رونق خواهد بود. اما در دوران رونق و صعود شدید بازار(مانند شهریور سال ۱۳۹۷) زمانی که یک سهم عرضه اولیه می شود از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است عموماً تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد می گردد که در نهایت می تواند برای مدت طولانی شاهد تشکیل صف های خرید سنگین در آن سهم باشیم.

رفتار سهامداران عمده را در ایام معاملات سهم پس از عرضه اولیه رصد نمایید

همان طور که پیش از این نیز ذکر گردید به دلایل مختلف تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی ایجاد می شود و بعضاً شاهد تقاضای چند صد میلیونی نیز هستیم. اما از آنجایی که تعداد معدودی از ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت در دست سرمایه گذاران بازار بورس قرار دارد و هم چنین با توجه به روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه تعداد سهام هر فرد نیز بسیار معدود است در نتیجه این وظیفه سهامدار عمده است تا از سهم حمایت کند و از طریق عرضه سهام به متقاضیان معاملات روزانه سهم انجام می گیرد. در این رابطه ذکر دو نکته ضروری است:

✓✓ چنانچه سهم عرضه شده در بازار بورس مورد معامله قرار گیرد، آنگاه سهم دارای حجم مبنا خواهد بود. بنابراین یکی از وظایف سهامداران عمده این هست تا عرضه روزانه را به گونه ای انجام دهند تا به اصطلاح حجم مبنا پر شود و در نتیجه قیمت پایانی نیز مثبت کامل بخورد. با این وجود مواردی رؤیت شده که به دلیل عدم حمایت لازم از سوی سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه شده به اندازه حجم مبنا انجام نمی شود و در نتیجه قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می نماید. اگر این موضوع برای دو الی سه روز ادامه پیدا کنه ممکن است که اثر منفی بر تقاضای سهام بگذارد و این موضوع موجب خالی شدن صف خرید سهم بشود.

✓✓ بعضاً مشاهده می شود که یک سهم طی چند روز کاری صف خرید سنگینی دارد و در آن ایام به صورت معمول معامله می شود. اما در یک روز معاملاتی با وجود اینکه صف خرید سنگینی وجود دارد اما به دلیل عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده که از آن تحت عنوان عرضه آبشاری نیز یاد می شود به یک باره صف خرید به طور کامل عرضه می شود و بعضاً شاهد افول قیمت آخرین معامله نیز هستیم. در این صورت لازم است تا شما اقدام به تصمیم گیری کنید تا با سهم می مانید و یا اینکه از آن خارج می شوید.

✓ وضعیت فعلی و آینده صنعت و شرکت را ارزیابی کنید

هر شرکتی که عرضه می گردد دارای محصولاتی است و در صنعت خاصی فعال است. شما به عنوان یک سرمایه گذار بهتر است تا در مورد محصولات اصلی این شرکت ها و چشم انداز آینده آن، صنعتی که در آن فعال است و وضعیت آن صنعت و اینکه آیا روند روبه رشدی را می توان از آن انتظار داشت و یا این صنعت موردحمایت دولت قرار دارد یا اینکه وابسته به اقتصاد جهانی است و … تحقیق بنما یید تا از این دریچه بتوانید تصمیم گیری بهتری در رابطه با فروش عرضه اولیه ، ماندن با آن و حتی خرید سنگین تر در آن و … اتخاذ بنمایید. برای مثال شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد زقیام در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در قیمت ۲۳۶۹ ریال عرضه اولیه شد و بازدهی اولیه حدود ۴۵ درصدی( با لحاظ سود نقدی) محقق کرد(لازم به ذکر است که به این بازدهی در بازار، بازدهی اولیه می گویند) پس از آن معاملات سهم متعادل شد. اما با توجه به افزایش نرخ ارز و به تبع آن انتظار رشد قیمت فرآورده های گوشتی می توانستید در آن قیمت ها خرید سنگینی را انجام بدهید و بعد از حدود ۱۱ ماه سود حدود ۵۰۰ درصدی را نصیب خود نمایید.

✘ سخن پایانی در خصوص فروش عرضه اولیه سهام

در پایان درباره اینکه چه زمانی بهترین نقطه برای فروش عرضه اولیه است وجود ندارد زیرا این موضوع به عوامل مختلفی مانند نیاز شما به نقدینگی حاصل از عرضه اولیه، خرید عرضه اولیه به صورت اعتباری از کارگزار و در نتیجه تسویه حساب با آن و … بستگی دارد. ولی حتماً نکات اشاره شده در این مقاله را با دقت مطالعه کرده و به خاطر بسپارید تا در زمان هر عرضه اولیه اقدام مقتضی متناسب با شرایط را انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (347 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (220 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (67 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (59 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (16 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
خنده دارترین سکانس فصل یک " جوکر 2" که هرگز فراموش نمیشه/ مطمئنا تاریخ این مشاعره نیما شعبان نژاد و رادش رو یادش میمونه تا ابد🤣
(عکس) بهاره رهنما به کدام نامزد رای داد؟/تصویری متفاوت و دیده نشده از بهاره رهنما پای صندوق رای در تالار وحدت
(عکس) تصویر خنده دار و دهه شصتی از تیپ دامادی بهرام افشاری با یک کت زرد و موهای فرفری
(عکس) کافه گردی پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"، و پریناز ایزدیار/ چه کافه دلباز و سرسبزی هم هست
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند