تلانژکتازی هموراژیک ارثی (HHT) یا بیماری سندرم اسلر وبر راندو چیست؟

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
 تلانژکتازی هموراژیک ارثی (HHT) یا بیماری سندرم اسلر وبر راندو چیست؟
شاید شما هم تا به حال دچار خونریزی از بینی شده باشید. همچنین افراد زیادی را دیده اید که دچار خونریزی از بینی شده اند. این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. افرادی هستند که هنگامی که شب می خوابند صبح با بالشت خونی خود مواجه می شوند. یا هر روز به خونریزی بینی دچار می شوند این می تواند پیام یک بیماری باشد.

نشانه های بیماری سندرم اسلر وبر راندو یا تلانژکتازی

تلانژکتازی خونریزی دهنده ارثی که به نام بیماری اسلر وبر راندو یا سندرم اسلر وبر راندو نیز خوانده می شود نوعی بیماری ژنتیکی با وراثت اتوزوم غالب است که منجر به تشکیل غیرطبیعی رگ ها در پوست، غشاهای مخاطی و دستگاه هایی همچون ریه, کبد و مغز می شود. این بیماری می تواند به خونریزی از بینی، خونریزی های حاد و مزمن دستگاه گوارش منجر شود.

تلانژکتازی منجر به خون دماغ و همچنین ضایعاتی بر روی لب ها، بینی و انگشتان می شود. برخی از بیماران دچار اختلالات گوارشی و نیز خونریزی های حاد و مزمن گوارشی هستند. . خون دماغ های مکرر در بیش از نیمی از بیماران وجود دارد. ناهنجاری های شریانی-وریدی احشائی عوارض شدید عصبی در نتیجه آمبولی های پارادوکسیکال از نشانه های دیگر هستند.

علل ابتلا به تلانژکتازی هموراژیک ارثی (HHT) یا بیماری سندرم اسلر وبر راندو

افراد مبتلا به HHT یک ژن معیوب دارند که معمولاً از یکی از والدین خود آن را به ارث برده اند. این ژن به طور معمول دستورالعمل هایی که برای ساخت پروتئین های خاصی در پوشش رگ های خونی به کار برده می شود را تحت کنترل دارد. در HHT، ژن معیوب یا نمی تواند این پروتئین را تولید کند، یا پروتئینی که تولید می کند غیر طبیعی است. برای ابتلا به تلانژکتازی هموراژیک ارثی (HHT)، تنها کافی است که یک ژن معیوب در بدن وجود داشته باشد.

بیماری سندرم اسلر وبر راندو

روش های تشخیص بیماری سندرم اسلر وبر راندو یا تلانژکتازی

اگر بیمار یکی از علائم زیر را داشته باشد ممکن است دچار بیماری اسلر وبر راندو شده باشد.

  1. خون دماغ شدن های بی دلیل و معمولاً منظم
  2. مشاهده نقاط قرمز روی لب ،دهان، انگشتها و بینی
  3. سابقه ابتلا به این بیماری در یکی از اعضای خانواده( پدر یا مادر، خواهر یا برادر)

خون ریزی دماغ به صورت مکرر یکی از نشانه های ابتلا به سندروم اسلر وبر راندو است این بیماری یک اختلال ژنتیکی محسوب می شود و از پدر و مادر به ارث می رسد .این بیماری اتوزوم غالب است به این معنی که اگر پدر یا مادر مبتلا به این بیماری باشند احتمال ابتلای فرزند به بیماری اسلر وبر راندو ۵۰ درصد می باشد. در مواردی که معمولاً در افراد جوان اتفاق می افتد و بیماری چندان مشخص نیست پزشک از آزمایش ژنتیک برای تشخیص بیماری استفاده می کند.برای تشخیص بیماری برخی از آزمایشات تصویربرداری نیز لازم است که هرکدام از آنها برای قسمت های مختلف انجام می شود.

  • تصویربرداری ام آر آی : تصویربرداری معمولاً در مواردی که پزشک تشخیص می دهد ممکن است مغز بیمار دچار ناهنجاری در رگ های خونی باشد انجام می شود.
  • سونوگرافی : در مواردی که پزشک به وجود ناهنجاری در کبد مشکوک شود از این نوع تصویر برداری استفاده میشود.
  • مطالعه حباب یا اکوکاردیوگرافی :برای بررسی هر گونه ناهنجاری در ریه پزشک از این تصویر برداری استفاده می کند.
  • سی تی اسکن ریه: برای بررسی دقیق تر ریه پزشک از سی تی اسکن ریه استفاده می کند.

بیماری سندرم اسلر وبر راندو

روش های درمان HHT یا بیماری سندرم اسلر وبر راندو

هیچ درمانی برای HHT وجود ندارد. اما روش های موثری کشف شده اند که می توانند امید به زندگی را در این افراد به طور قابل توجهی افزایش دهند. برخی از افراد می توانند توسط پزشک عمومی درمان شوند و برخی نیز باید تحت مراقبت متخصص قرار گیرند. تلانژکتازی هموراژیک ارثی (HHT) در طول حاملگی خطرناک است. برای زنان حامله مبتلا به HHT، خطر خونریزی شدید یا سکته مغزی افزایش پیدا می کند. در صورتی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید و حامله هستید، این موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

مکمل آهن برای تلانژکتازی

مکمل های آهن اغلب برای انواع خاصی از کم خونی استفاده می شون . کم خونی می تواند باعث خستگی و سایر علائم شود. اگر به طور منظم خونریزی بینی دارید، احتمالاً مقدار زیادی آهن از بدنتان خارج می شود. به ویژه اگر از خونریزی تلانژکتازی در روده نیز رنج می برید. در این شرایط باید آهنی که از دست می دهید را با مکمل های آهن جایگزین کنید. در این شرایط تغییرات غذایی ممکن است به تنهایی برای جبران خونریزی کافی نباشد.

درمان خونریزی بینی برای تلانژکتازی

افرادی که دچار خونریزی شدید بینی هستند ممکن است نیاز به بستن فوری بینی داشته باشند. در این عمل بینی با گاز یا اسفنج بینی بسته می شود. بعضی از افراد ممکن است نیاز به معاینه متخصص گوش، حلق و بینی برای درمان داشته باشند. لیزر درمانی نیز ممکن است کمک کند. موارد شدیدتر می تواند با پیوند پوست یا جراحی های دیگر درمان شود.برای درمان این بیماری از روش آمبولیزاسیون استفاده می کنند و با مسدود کردن رگ های غیر طبیعی از خونریزی جلوگیری میکنند.

لیزر درمانی برای تلانژکتازی

تلانژکتازی روی پوست و یا در پوشش بینی می تواند گاهی اوقات با لیزر عروقی و یا درمان شدید نور پالس (IPL) بهبود یابد:

  • برای انجام این نوع لیزر روی پوست باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. این لیزر معمولاً گران است و برای درمان باید دو الی چهار بار در طول یک سال از آن استفاده کنید.
  • برای انجام این نوع لیزر در بینی، باید به متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) مراجعه کنید.

دستگاه های لیزر و IPL، پرتوهای نوری را با هدف درمان رگ های خونی قابل مشاهده در پوست تولید می کنند. گرما ناشی از لیزر باعث می شود که رگه ها کوچک شوند. بنابراین این رگ ها بعد از درمان دیگر قابل مشاهده نیستند. برای انجام این روش نباید زخم و یا آسیب در منطقه وجود داشته باشد. درمان لیزر می تواند کمی درد ایجاد کند. اما اکثر افراد با استفاده از بی حسی موضعی، می توانند درد را تحمل کنند. این در حالی است که اکثراً ترجیح می دهند که از بی حسی استفاده نکنند.

درمان عروق خونی غیر طبیعی در داخل بدن برای تلانژکتازی

عروق خونی غیر طبیعی در بدن ممکن است نیاز به درمان ویژه ای داشته باشند. به عنوان مثال، AVM در ریه معمولاً باید درمان شود، حتی اگر هیچ مشکلی ظاهری ایجاد نکند. این رگ های غیر طبیعی توسط آمبولیزاسیون درمان می شوند. در روش آمبولیزاسیون خونی که وارد رگ های غیر طبیعی می شود، مسدود خواهد شد. در این روش یک پلاگین کوچک در داخل رگ ها قرار داده می شود تا این انسداد ایجاد شود. برای انجام آمبولیزاسیون معمولاً باید از جراحی باز استفاده کرد.

برای درمان تشکیل رگ های خونی غیر طبیعی در مغز، آمبولیزاسیون، جراحی و پرتودرمانی استریوتاکتیک (تابش دقیق تشعشع به رگ خونی) گزینه های درمانی ممکن هستند. ایجاد AVM های کبدی ممکن است نیاز به انواع مختلف درمان های تخصصی داشته باشند.

با این حال، این درمان ها همیشه مناسب نیستند. متخصص می تواند به شما توضیح دهد که چرا بسیاری از AVM ها، مانند رگ های غیر طبیعی که در کبد و مغز تشکیل می شوند، بهتر است که بدون درمان رها شوند. در این حالت خطرات درمان ممکن است از مزایای بالقوه آن بیشتر باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان